کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

خانواده,سرگرمی,ازدواج

۹ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

عوارض نوروفیدبک در کودکان، نوروفیدبک مغز را تقویت می کند و به مغز می آموزد که چگونه خود را تنظیم کند تا فرد بتواند تمرکز کند، آرام باشد و یاد بگیرد. بدون تنظیم سیستم عصبی، فرد نمی تواند توجه کند، بیاموزد یا اقدامی موثر و بهینه انجام دهد.
نوروفیدبک به طور ایمن و موثر تغییرات پایداری را در طول زمان در مغز ایجاد می‌کند، زیرا فعالیت امواج مغزی را بررسی می کند تا به حالت پاراسمپاتیک آرام و متمرکز برود، و این چیزی است که ما برای فرزندانمان می‌خواهیم.

هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش مغز و بدنی سالم داشته باشد تا بتواند دائماً احساس خوبی داشته و به خودش اطمینان داشته باشد. بچه ها وقتی اعتماد به نفس ندارند، نمی توانند در زندگی به موفقیت برسند، چه از نظر تحصیلی و چه از نظر اجتماعی.

نوروفیدبک چیست و چگونه کمک می کند؟

نوروفیدبک حدود سی سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، اما در سال های اخیر بیش از قبل شناخته شده است. این روش بر اساس اصول بنیادی بایوفیدبک یا بازخورد زیستی می باشد و هدف اصلی ان ثبات کارکرد مغز است.

تا همین اواخر اگر به دنبال سلامت روان خود بودید تنها دو گزینه وجود داشت، روان درمانی و دارو و دارودرمانی، اما امروزه گزینه سومی به نام درمان نوروفیدبک وجود دارد.

هنگامی که با یک درمانگر ملاقات می کنید که از نوروفیدبک استفاده می کند، خواهید دید که الکترودهایی روی سر شما میگذارد که بدون ضرر هستند.

سنسورها فعالیت الکتریکی مغز شما را ثبت می کنند. این فعالیت الکتریکی تقویت شده و روی کامپیوتر به  صورت باندهای فرکانسی مجزا دیده می شود. فرکانس هایی که اندازه گیری می شوند عبارتند از دلتا، تتا، الفا و بتا. مغز از این بازخوردها استفاده می کند تا تا الگوهای التریکی مشکل دار را تغییر دهد.

نوروفیدبکیک روش ایمن، طبیعی و بسیار موثر برای تنظیم سیستم عصبی و تأثیر مستقیم بر عملکرد امواج مغزی ما است. همه ما امواج مغزی یکسانی داریم، اما بسته به اینکه از آن ها برای چه کاری استفاده می کنیم تغییر می کنند. به عنوان مثال، زمانی که می خوابیم، اغلب در حالت دلتا هستیم. اگر آرام باشیم، ممکن است در حالت آلفا قرار بگیریم.

امواج بتا امواج مهمی هستند زیرا با تمرکز گره خورده اند. امواج مغزی ما می‌تواند در نواحی خاص کم‌رنگ شود یا در نواحی دیگری بیش از حد شوند و این زمانی است که اختلال ظاهر می‌شوند. مشکلات تمرکز، تحریک یا بدخلقی، مسائل یادگیری، مسائل رفتاری و غیره همه به این دلیل می باشند. بیشتر رفتارها ناشی از اختلال در تنظیم سیستم عصبی است و خبر خوب این است که می‌توانیم با تنظیم امواج مغزی با نوروفیدبک، امواجی مغزی و رفتار را تنظیم کنیم.

فواید نوروفیدبک چیست

فواید نوروفیدبک بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  1. در بسیاری از موارد نوروفیدبک به اندازه دارو موثر است و  برای کسانی که مایلند از درمان روان‌دارویی خودداری کنند انتخاب بسیار مناسبی می باشد.
  2. نتایج مطالعات نشان داده اند که روی طیف وسیعی از اختلالات تاثیر می گذارد: سر درد، افسردگی، ناتوانی های یادگیری، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، اضطراب و حملات پانیک، اختلالات وسواس جبری، اختلالات خواب، اعتیاد، اختلال استرس پس از سانحه، آسیب مغزی، سکته، کما، سندروم خستگی مزمن، فیبرومیالژی و صرع.
  3. هم چنین اختلالات دیگری نیز از نوروفیدبک تاثیر می گیرند مثل رعشه و لرزش بدن، افراد پرخاشگر، کاهش خشم، مشکلات حافظه و مشکلات گفتار.
  4. نوروفیدبک هم چنین برای افزایش عملکرد موسیقیایی نیز مورد استفاده می شود. ناسا چندین سال است که از نوروفیدبک به منظور افزایش تمرکز خلبانان خود استفاده می کند.
  5. نوروفیدبک تمرکز و توجه را تقویت می کند و به کودکان می آموزد که چگونه بدن خود را آرام و ذهن خود را پاک کنند.
  6. نوروفیدبک به کودکان می آموزد که چگونه احساسات خود را تنظیم کنند.
  7. آموزش خود تنظیمی
  8.  دفعات و شدت اپیزودهای افسردگی، اضطراب، حملات پانیک و موارد دیگر را کاهش دهد.
  9. بهبود عملکرد شناختی
  10. نمرات IQ بهبود می یابند
  11. اثرات طولانی مدت
  12. اضطراب، عصبانیت، افسردگی. این فقط بزرگسالان نیستند که با این احساسات دست و پنجه نرم می کنند. یک واقعیت تلخ این است که هم اضطراب و هم افسردگی در جوانان در حال افزایش است. اگر کودک شما درگیر این احساسات است نوروفیدبک می تواند کمک کند.

نوروفیدبک می تواند به موارد زیر کمک کند و در عین حال عوارض نوروفیدبک در کودکان بسیار کمی را به دنبال داشته باشد:

  • تکانشگری. مطالعات نشان داده است که تکانشگری و میل به مصرف موراد ارتباط قوی دارند. نوروفیدبک یک درمان موثر برای کاهش رفتار تکانشی و دوری از مواد مخدر می باشد.
     
  • بیش فعالی، نوروفیدبک سریع ترین درمان بیش فعالی می باشد.
  • اختلال نافرمانی 
  • اوتیسم. نوروفیدبک برای اختلال طیف اوتیسم بسیار مفید می باشد، این درمان الگوهای امواج مغزی بیمار را برای دستیابی به تعادل بهینه‌ امواج مغزی تقویت می‌کند. 
  • افسردگی. درمان نوروفیدبک یک درمان موثر برای انواع اختلالات و شرایط از جمله افسردگی بالینی است.
  • اضطراب
  • اختلالات تشنجی یا صرع. با (EEG) یا نوروفیدبک می‌توان مغز را آموزش داد تا به جای ریتم‌هایی که منجر به ایجاد و انتشار تشنج می‌شوند بر ریتم‌هایی تأکید شود که احتمال وقوع تشنج را کاهش می‌دهند.
  • آسیب های تروماتیک مغزی
  • اختلالات رشد عصبی
  • دلبستگی
  • تروما و PTSD. هدف نوروفیدبک التیام آسیب های دوران کودکی یا تغییر وقایع نیست. در عوض، نوروفیدبک روی تأثیراتی که این ضربه روی مغز شما می گذارد تمرکز می کند. هدف درمان دستیابی به یک حالت بهینه است که در آن هر دو سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک در تعادل کار می کنند.
  • میگرن، سردرد و مشکلات گوارشی
  • مشکلات خواب. نوروفیدبک تأثیر مثبتی بر خواب دارد، زیرا بر روی نواحی از مغز که خواب را  تنظیم می کند، اثر می گذارد. با نوروفیدبک، اکثر مردم می توانند مغز خود را آموزش دهند تا الگو سالمی برای خواب داشته باشند.
  • خودکشی. 

آیا نوروفیدبک درمان قطعی بیش فعال است

نوروفیدبک یک درمان امیدوارکننده برای بیش فعالی است. تحقیقات اخیر ثابت کرده اند که ۳۰ جلسه درمان نوروفیدبک می تواند به اندازه دارو درمانی در کاهش علائم ADHD موثر باشد. پس از درمان نوروفیدبک فرد دیگر به داروهای ADHD نیاز نداشته و می تواند دارو درمانی را برای همیشه کنار بگذارد.

میزان موفقیت نوروفیدبک چقدر است؟

میزان موفقیت نوروفیدبک در کودکان که توسط پزشکان و در تحقیقات علمی منتشر شده است برای نوروفیدبک ۸۰-۷۵ درصد است که بسیار درخشان می باشد.

نوروفیدبک باید حداقل دو بار در هفته رخ دهد.  اکثر افراد فرآیند نوروفیدبک  را آرامش بخش می دانند اما هر بیمار متفاوت است. اکثر بیماران فواید و نتیجه نوروفیدبک را در ۳-۴ هفته یا ۶-۸ جلسه احساس می کنند.

آیا درمان نوروفیدبک دائمی است؟

نتایج حاصل از درمان نوروفیدبک به تحریک خارجی یا داروها وابسته نیست، بنابراین عوارض نوروفیدبک در کودکان بسیار نادر، کوتاه مدت و خفیف هستند.

از آنجایی که نتایج حاصل از آموزش نوروفیدبک توسط خود فرد تولید می‌شود، بیماران توانایی «تغییر» رویکرد ناقص به یک الگوی عملکرد سالم‌تر را حتی پس از پایان درمان نیز ایجاد می‌کنند.

نوروفیدبک مانند یادگیری تعادل در دوچرخه با استفاده از چرخ های تمرینی است، می تواند به شما نشان دهد که عملکرد صحیح مغز چگونه به نظر می رسد و به مغز شما اجازه می دهد الگوهای امواج مغزی سالم تر و کاربردی تر را تولید کند.

بنابراین به طور کلی می توان نتیجه گرفت که درمان نوروفیدبک می‌تواند یک گزینه درمانی طولانی‌مدت، ایمن، مؤثر و بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان باشد، نبود عوارض نوروفیدبک در کودکان آن را به روشی بسیار بهتر از دارو درمانی تبدیل می کند.

نوروفیدبک چگونه باعث درمان نقص توجه و بیش فعالی می شود؟

اختلال نقص توجه و بیش فعالی بیشترین مشکلی است که افراد را به سمت درمان با نوروفیدبک می برد.

مطالعات نشان داده اند که نوروفیدبک می تواند تا ۸۰ درصد علائم این اختلال را بهبود بخشد، و هوشبهر را ۶ تا ۱۵ نمره بالاتر می برد این آمار بسیار درخشان می باشد و مهم ترین نکته این است که درمان بدون عوارض نوروفیدبک در کودکان انجام می دهد.

متداول ترین شاخص برای اختلال بیش فعالی نسبت باندهای فرکانسی تتا به بتا در نواحی مرکزی سر می باشد. اگر این نسبت بسیار بالا باشد، می توان با استفاده از نوروفیدبک این نسبت را کوچکتر کرد و حیطه توجه را افزایش داد و تکانشگری را کم کرد.

گاهی اوقات باند فرکانسی آلفا نیز در نواحی جلوی سر بزرگتر است و با کاهش آن می توان توجه متمرکز و باقی ماندن روی تکلیف را افزایش داد.

درمان قطعی استرس کودکان نی نی سایت

اضطراب یک اختلال روانی رایج است که در بین کودکان کشف شده است. دارو فقط تا حدی موثر است و می تواند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشد بنابراین در این شرایط نوروفیدبک اهمیت زیادی دارد.

به صورت کلی درمان با نوروفیدبک برای اضطراب بسیار مفید می باشد، و به روش های مختلفی انجام می شود.

در این حالت بتای بالایی در نواحی پشت سر دیده می شود و هدف درمان کاهش بتا در این نواحی است. هم چنین بتای بالا (نزدیک به گاما) در کاهش علائم اضطراب موثر است.

طول زمان درمان در طول جلسات افزایش می یابد. زمان نوروفیدبک اولین جلسه معمولا ۲۰ دقیقه است. جلسه دوم معمولاً ۲۵-۳۰ دقیقه است. برای چند جلسه بعدی زمان درمان ۳۰ دقیقه برگزار می شود. هنگامی که مشخص شد که پیشرفت در راه است، زمان واقعی نوروفیدبک به ۴۰-۵۰ دقیقه در هر جلسه افزایش می یابد. اما به طور کلی این جلسات به ویژگی های فرد بستگی دارد.

منبع : عوارض نوروفیدبک در کودکان|سلامت روانی کودک را بهبود بخشید

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

خواب سالمندان امر مهمی می باشد و مطالعه این مقاله به درمان بی خوابی افراد سالمند کمک می کند. اگر همیشه خواب آلود هستید یا خواب کافی در شب برایتان سخت است، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. بیدار شدن هر روز با احساس خستگی نشانه آن است که به خوابی که نیاز دارید نمی رسید.

ساعت خواب سالمندان

افراد مسن تقریباً به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارند. اما، افراد مسن زودتر از زمان جوانی زودتر به خواب می روند و زودتر از خواب بیدار می شوند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد مسن ممکن است به اندازه کافی در شب نخوابند. احساس بیماری یا درد می تواند خواب را سخت کند. برخی از داروها می توانند شما را بیدار نگه دارند. مهم نیست دلیلش چیست، اگر شب راحت نخوابید، روز بعد ممکن است:

  • تحریک پذیر باشید.
  • مشکلات حافظه داشته یا فراموشکار باشید.
  • احساس افسردگی کنید.
  • حادثه ای مانند تصادف را تجربه کنید.

نکات خواب برای افراد مسن |درمان بی خوابی شبانه سالمندان

بالا رفتن سن به این معنی نیست که همیشه باید خسته باشید. شما می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا به خوابی راحت کمک کنید. در ادامه چند راه برای خواب بهتر ذکر شده است که به شما کمک می کند از خستگی بیش از اندازه جلوگیری کنید:

  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید. هر روز در ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید، حتی آخر هفته ها یا زمانی که در سفر هستید.
  • در صورت امکان از چرت زدن در اواخر بعد از ظهر یا عصر خودداری کنید. چرت زدن ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد.
  • یک روال برای قبل از خواب ایجاد کنید. هر شب قبل از خواب زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. برخی از افراد کتاب می خوانند، به موسیقی آرامش بخش گوش می دهند یا دوش با آب گرم می گیرند.
  • سعی کنید در اتاق خواب تلویزیون تماشا نکنید یا از رایانه، تلفن همراه و تبلت خود استفاده نکنید. نور این دستگاه ها ممکن است به خواب رفتن شما را سخت کند.
  • تماشا فیلم های استرس زا، مانند فیلم های ترسناک، ممکن است شما را بیدار نگه دارند.
  • اتاق خواب خود را در دمای راحت، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد و تا حد امکان ساکت نگه دارید.
  • هنگام آماده شدن برای خواب از نور کم استفاده کنید .
  • هر روز در زمان های مشخصی ورزش کنید اما نه ۳ ساعت پیش از زمان خواب.
  • از خوردن وعده های غذایی حجیم نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.
  • در اواخر روز ازمصرف کافئین خودداری کنید. کافئین (که در قهوه، چای، نوشابه و شکلات وجود دارد) می تواند شما را بیدار نگه دارد.
  • به یاد داشته باشید که مصرف الکل به خواب شما کمک نمی کند و حتی مقادیر کم آن خواب ماندن را سخت تر می کند.

منبع : خواب سالمندان | ۱۳ نکات خواب برای افراد مسن

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

رفتار با فرزند نوجوان تکنیک های خاص خود را دارد، داشتن فرزند نوجوان می تواند یکی از دردسرهای عجیب و غریب در زندگی هر پدر و مادری باشد.

در دوره نوجوانی شما با فرزندی روبه رو هستید که تا چند روز پیش سر به راه و حرف شنوا بود ولی اکنون به فردی سرکش و گستاخ تبدیل شده است که انتظارات نابجایی دارد و امان تان را بریده است.

جالب است بدانید که این توصیف شکایت رایج بسیاری از پدر و مادر هاست و خبر از آن می دهد که دوران نوجوانی با ویژگی های مشخص می شود که نیاز به شناخت بیشتری دارند.

رفتار با فرزند نوجوان

به عنوان والدین بیش از هر چیز نیازمند آن هستید تا فرزند نوجوان تان را بیشتر بشناسید و بتوانید دنیا را از زوایه ی دید او مشاهده کنید.

استفاده از تکنیک های ارتباط با نوجوان به شما کمک می کند تا بتوانید ارتباط بهتری را شکل دهید و مدیریت رفتار با فرزند نوجوان را بیش از پیش به دست بگیرید.

۱‍. در ارتباط با نوجوان نیمه پر لیوان را ببینید.

این روزها بیشتر روابط والدین و نوجوانان تلاش برای تصحیح رفتارهای اشتباه نوجوان است. آن ها مدام توصیه می کنند نوجوانان شان بیشتر درس بخوانند یا تلاش می کنند عادت های به گمان خودشان اشتباه نوجوان ها را عوض کنند.

به زبان دیگر پدر و مادرها در ارتباط با نوجوان همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند؛ مثلا شکست ها، نمرات بد، دوستان بد و بدرفتاری ها. در حالی که در کنار این موضوعات موفقیت ها و کارهای خوب نوجوان به راحتی نادیده گرفته می شود. دختربچه کارنامه اش را با کلی ذوق به مادر نشان می دهد و خوشحال است نمرات قابل قبول و خوبی دارد اما مادر به محض دیدن کارنامه به او می گوید« واقعا خجالت نکشیدی ادبیات به این آسانی نمره ات ۱۷ شده مگه از ریاضی سخت  تر بود یادته شب امتحان چند بار گفتم برو بخون گفتی بلدم اگه بلد بودی که الان نمره ات باید ۲۰ می شد»

چنین بازخورد های نا مهربانانه ای می تواند همه ی تلاش او برای امتحانات را زیر سوال ببرد و باعث شود نوجوان احساس کند که «هیچ کس مرا درک نمی کند.»

۲. از من استفاده کنید.

پیام هایی که با کلمه ی «تو» شروع می شوند، می توانند نوجوان را سرکوب کنند.

تو باید خجالت بکشی، این کار را متوقف کن، باید بهتر درس بخوانی، تو باید بهتر از این باشی و…

این ها نمونه ای از جملاتی هستند که پیامی توام با سرکوب و آزار و اذیت در بر دارند و باعث می شوند تا فرزند تان هرگز به حرف شما گوش ندهد.

این پیام ها را متوقف کرده و تلاش کنید تا عبارات تان را با ضمیر «من» آغاز کنید.

به عنوان مثال «من از اینکه نتیجه ی مورد نظرت در امتحان را به دست نیاوردی ناراحت شدم و به این فکر می کنم که چه چیزی باعث شد تلاشت به نتیجه نرسد؟”

به کار بردن پیام «من»  راه بهتری برای بیان موضوعات است.

در  این پیام ها تمرکز روی شماست، نه نوجوان. با به کار بردن این مهارت دیگر به نوجوان تان برچسب نمی زنید و او را سرزنش نمی کنید.

به عنوان مثال: وقتی تو تلفن نمی کنی، «من» احساس بدی پیدا می کنم، چون نمی دانم کجا هستی.

پیشنهاد مشاور: سکس نوجوان | چگونه از بارداری جلوگیری کنیم

۳. رفتار نوجوانان امروزی، قوانینی مشخص وضع کنید 

بد دهنی و استفاده از الفاظ نامناسب یکی دیگر از مشخصه های نوجوانان است.

باتوجه به رفتار با فرزند نوجوان و نوع برخوردش قانون وضع کنید. به عنوان مثال ممکن است بگویید «در خانواده ما با دیگران با احترام صحبت می کنیم، ما به دیگران برچسب نمی زنیم و از الفاظ نامناسب استفاده نمی کنیم.» درگیر کردن فرزند در قانون گذاری سبب می شود تا در مواقعی که مورد نیاز است به او یادآوری کنید که خودش در قانون گذاری سهیم بوده است.

بر رفتار نوجوان خود و احساسی که در مورد آن دارید تمرکز کنید. از هرگونه اظهار نظر در مورد شخصیت فرزند خود بپرهیزید. به جای اینکه بگویید “تو خیلی بی ادبی” این جمله را امتحان کنید که ” وقتی با من اینطوری حرف می زنی ناراحت می شم” برخی مواقع نیز می توانید احساس خود را به صورت مستقیم بروز دهید «من الان از دست تو عصبانی هستم».

عواقب رفتارهای ناپسند را برایش مشخص کنید و آن ها را اجرا نمایید، اما مراقب باشید خیلی قانون نگذارید. بسیاری از مواقع می توانید برای بی احترامی ها یا استفاده از الفاظ نامناسب این عواقب را عملی کنید.

نکته بسیار مهم اینکه خود شما تلاش کنید تا به قوانین پایبند باشید.

۴. با صراحت تمام نه نگویید.

ممکن است یک نه محکم در ارتباط با کودک ۵ ساله تان خوب جواب دهد اما دنیای نوجوانان آن را بر نمی تابد.

مهم ترین عامل لجاجت نوجوان و تقویت انگیزه او در رسیدن به خواسته غیر منطقی، این است که حق انتخاب را از او بگیرید.

پس در برابر خواسته های غیرمنطقی نوجوان خود، بی درنگ «نه» نگویید.

بلکه با سردی بگویید؛ نظری ندارید و او خود باید انتخاب کند.

او بی درنگ می فهمد که با این خواسته اش موافق نیستید؛ ولی چون با صراحت مخالفت نکردید و حق انتخاب را به او دادید، به احتمال فراوان، همان چیزی را بر می گزیند که شما خواسته اید.

۵. تفکر کمال گرایانه را دور بریزید |تکنیک های ارتباط با نوجوان

قرار نیست نوجوان شما کامل باشد!

بسیاری از والدین توقع دارند تا فرزند نوجوان شان معدل بالای ۱۹ داشته باشد، حتما پزشکی بخواند، کلاس زبان برود و عالی صحبت نماید، موسیقی کار کند و استاد پیانو و گیتار و ….  باشد، با موبایل بازی نکند. شیطنت نکند، پای تلویزیون ننشیند، اشتباه نکند، پرخاشگر نباشد و …

واقعیت این است که نوجوانان ربات نیستند که توسط شما برنامه ریزی شوند بنابراین رفتار با فرزند نوجوان باید براساس نظر روانشناسان و مشاوران صورت بگیرد.

آن ها انسان هستند، آزاد و دارای قدرت انتخاب و تعقل و شما به عنوان والدین فقط می توانید آن ها را راهنمایی کنید.

۶. به او کمک کنید تا عاملی محرک را بیابد.

در پیدا کردن محرک یا اشتیاق درونی به نوجوانان کمک کنید. مواردی مثل فعالیتهای ورزشی، موسیقی،‌ هنری، بازیگری، حضور در گروه‌ جوانان، داوطلب شدن برای برنامه های مختلف یا حتی کارهای پاره وقت و… میتوانند نوجوان شما را از دردسر دور نگه دارند.

این بدان معنا نیست که تمام زمان آن ها را با فعالیت‌ های فوق برنامه پر کنید یا آن ها را مجبور کنید تا در برنامه‌هایی شرکت کنند که علاقهای به آن ندارند.

همچنین نباید تصور کنید که اگر نوجوان شما عضو تیم فوتبال باشد و یا ویلون بنوازد، پس قطعا هیچ اشتباهی مرتکب نمیشود، اما نوجوانی که علاوه بر شما، در برابر معلم ها، مربیان، هم‌تیمی‌ یا کارفرما پاسخگو و مسئول است، کمتر از دیگران دچار لغزش میشود.

برای مثال علاقه به فعالیت‌های ورزشی باعث میشود که برای بسیاری از برنامه‌های درسی و غیر درسی نیز انگیزه داشته باشند و آینده‌ خود را بر مبنای آن بسازند.

با یادگیری تکنیک های رفتار با فرزند نوجوان به فرزند تان کمک کنید تا چیزی را که عمیقا به آن علاقه دارد پیدا کند. بدینترتیب آن ها را برای موفقیت آماده میکنید و به آن ها یاد میدهید که زندگی به تحصیلات آکادمیک و نمره‌های خوب در کارنامه خلاصه نمیشود.

بنابراین رفتار با فرزند نوجوان را خوب بیاموزید.

۷. با فرزندتان دوست باشید، رفتار با فرزند نوجوان

در رفتار با فرزند نوجوان فراموش نکنید که بزرگسالان موفق کسانی هستند که در دوره ی نوجوانی ارتباطی دوستانه و صمیمی با والدین خود داشته اند بنابراین شما نیز بهتراست رابطه ای دوستانه به فرزند خود داشته باشید.

هیچ چیز ارزشمندتر از حفظ ارتباط صمیمانه ی شما نخواهد بود. بنابراین تلاش کنید تا ارتباط تان را به درستی حفظ کنید و از نتایج آن در زندگی روزمره ی تان لذت ببرید.

چگونه با نوجوان خود دوست باشیم

  1. در مورد اعتماد با یکدیگر صحبت کنید و بهم اطمینان دهید که صداقت در رابطه شما حرف اول را می زند.
  2. به یکدیگر اطمینان بدهید که اطلاعات میان شما محرمانه باقی می ماند و کسی از آن خبردار نمی شود.
  3. به صحبت های آن ها گوش دهید ولی آن ها را نصیحت نکنید مگر اینکه از شما کمک بخواهند.
  4. آن ها را قضاوت نکنید.
  5. به جای اینکه قوانینی را برای آن ها وضع کنید، دستورالعمل هایی را تنظیم کنید.
  6. باهم برای قدم زدن یا فیلم دیدن بیرون بروید سعی کنید سرگرمی مورد علاقه او را انجام بدهید و بعد به جایی مانند کافی شاپ بروید و در مورد آن صحبت کنید.

رفتار با نوجوان پرخاشگر و بی ادب

  1. سعی کنید آرام و مسالمت آمیز بوده و بدون تهدید قوی باشید.
  2. مطمئن شوید که زبان بدن شما نشان دهنده تمایل به گوش دادن دارید.
  3. از خیره شدن در چشم نوجوان خود خودداری کنید و به آن ها فضای شخصی بدهید.
  4. اگر مشاجره شما از کنترل خارج شد، به نوجوان خود توضیح دهید که بهتراست بحث خود را نیم ساعت بعد ادامه دهید این کار رفتار با فرزند نوجوان را بسیار آسان تر می کند.
  5. از خشونت علیه نوجوان خود اجتناب کنید.
  6. از مشاور کمک بگیرید. اگر نوجوان شما اعتراف کرد که مشکلی دارد و مایل به دریافت کمک است، در اسرع وقت با یک مشاور یا روانشناس قرار ملاقات تنظیم کنید.

منبع : رفتار با فرزند نوجوان | ۱۱ تکنیک های ارتباط با نوجوان

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

آرام کردن نوزادان یکی از سخت ترین کارها برای والدین می باشد. در طول ۳ ماه اول زندگی، آن ها بیش از هر زمان دیگری گریه می کنند.

چه چیزی بچه را آرام میکند

برخی از نوزادان بسیار بیشتر از دیگران گریه می کنند. نوزادی که بیش از ۳ ساعت در روز، بیش از ۳ روز در هفته، حداقل به مدت ۳ هفته گریه می کند، ممکن است دچار کولیک باشد. این مشکل معمولاً از ۲ تا ۵ هفتگی کودک شروع می شود و تا ۳ تا ۴ ماهگی کودک به پایان می رسد.

کولیک برای بسیاری از نوزادان اتفاق می افتد. دیدن گریه کودک سخت است، اما والدین مقصر آن نیستند و نباید خود را سرزنش کنند به مرور زمان و کمک دکتر این مشکل نیز حل می شود.

سندرم کودک تکان خورده چیست؟

سندرم تکان خوردن نوزاد نا آرام زمانی است که مغز کودک در اثر آزار فیزیکی آسیب می بیند این شرایط بیشتر موارد زمانی اتفاق می‌افتد که والدین یا مراقب کودک در حالی که عصبانی یا ناامید هستند، کودک را تکان می‌دهند و با این کار تلاش می کنند گریه کودک را متوقف کنند. این آسیب ها می تواند باعث آسیب دائمی به مغز یا مرگ
نوزاد نا آرام شوند. هیچ کس نباید کودک را به هر دلیلی تکان دهد، شاید فکر کنید تکان دادن کودک باعث آرام کردن نوزادان می شود اما اینگونه نمی باشد.

چگونه نوزاد را آرام کنیم

جیغ های گوش خراش یک کودک می تواند آرام ترین افراد را هم تحریک کند. همچنین می تواند افسردگی پس از زایمان مادر را تشدید کرده و سلامتی او را به خطر بیندازد. از آن جایی که نوزادان متفاوت هستند، والدین بیش از یک کودک ممکن است با خلق و خوی بسیار متضاد فرزندان خود روبرو شوند. بدون در نظر گرفتن شخصیت های فردی آنها، اکثر نوزادان با رعایت نکات زیر آرام خواهند شد:

 آرام کردن نوزادان

۱. مکیدن برای آرام کردن نوزادان

مکیدن اغلب منجر به آرامش نوزادان شده و باعث می شود نوزاد ارام شود، چه اینکه آنچه که می مکند یک انگشت، پستانک و یا شیر مادر باشد. با این حال زمانی که نوزاد به خوبی تغذیه شده و فقط به دنبال راحتی است، انگشتان و پستانک بهترین کارایی را خواهند داشت. یک نوزاد گرسنه از مکیدن هر چیزی که گرسنگی را رفع نمی کند خسته خواهد شد. زمانی که یک کودک درد دارد و یا گرسنه است، شیر دادن به او بهترین راهکار خواهد بود.

۲. تاب دادن

تاب دادن های سریع و ریتم دار و یا گرداندن نوزاد نا آرام را امتحان کنید چرا که اینها حرکاتی را آنها در شکم مادر تجربه کرده اند را برایشان تداعی می کند. سطح تحریک پذیری نوزاد، نیروی حرکتی لازم را برای گرداندن تعیین می کند. همان گونه که گفته شد، به اندازه ای کودک را تکان ندهید که خطرناک باشد. همچنین مطمئن شوید که سر نوزاد در یک وضعیت ثابت قرار گرفته باشد.

۳. ایجاد یک الگوی خواب

قرار دادن نوزاد نا آرام در یک روال، هم به نوزاد ارام و هم به مراقب و یا والدین کمک می کند تا سلامتی خود را حفظ کنند. خواب یک نقش حیاتی در رشد کودک و همچنین در خلق و خوی او ایفا می کند. ایجاد یک روتین برای نوزاد نا آرام یک اقدام بلند مدت است و یکی از چالش برانگیز ترین کارهای سخت در امر فرزند پروری است. با این حال، کودکان زودتر از آن چه که فکرش را می کنید، یاد می گیرند. عادت ها این اطمینان را به ما می دهند که نوزادان به حد کافی به خواب و به بازی می پردازند و یک نوزاد شادتر کمتر به گریه می پردازد.

۴. بررسی قولنج یا کولینگ

قولنج معمولا در سنین حدود ۲ تا ۶ هفتگی شروع می شود، ۲۶ درصد از نوزادان را در دوره های مختلف درگیر می کند. یک گریه مداوم و غیر قابل توضیح می تواند ناشی از گاز معده، نارحتی باشد و یا اینکه نوزاد صرفا در تلاش است تا با محیط دنیای خارج از رحم انطباق پیدا کند. نوزاد نا آرام را به پشت بخوابانید، هر دو پای او را نگهدارید و بصورت دوچرخه ای خیلی آرام حرکت دهید.

مطالعات نشان می دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و دارای قولنج هستند، زمانی که مادر مصرف مواد لبنی را قطع می کند، به طرز قابل توجهی بهبود پیدا می کنند. این به ویژه در خانواده ای با سابقه ی عدم تحمل لاکتوز و آلرژی شایع است.

۵. آروغ زدن بعد از غذا خوردن

اگر این روال نادیده گرفته شود، منجر به ناراحتی زیاد در کودک می شود. هنگامی که نوزاد ارام به خوبی تغذیه شد، او را در حالت بالا به پایین نگه دارید و به آرامی پشت او را مالش دهید. به آرامی این حرکت را تا زمانی که او آروغ بزند، تکرار کنید. هر چند این روش به رفلاکس کمک می کند، موارد حاد تر ممکن است به نسخه ی پزشک نیاز داشته باشند. آروغ زدن ناراحتی را تسهیل کرده و نوزاد را آرام می کند.

۶. قنداق کردن برای آرام کردن نوزادان

یکی از موثر ترین روش ها برای آرام کردن کودک “نگه داشتن” او است. این فرآیند چهار مرحله ای که بوسیله ی دکتر رابرت همیلتون ایجاد شده است، تقلیدی است از حالت کودک در رحم مادر. کودک را برداشته و دستان او را مقابل قفسه ی سینه اش با یک دست جهت محافظت از چانه و قفسه ی سینه قفل کنید.

پایین تنه ی نوزاد آرام را با دست دیگر گرفته و به آرامی او را در یک حالتی با زاویه ی ۴۵ درجه قرار دهید. با تکان های آرام به پشت او بزنید و یا به آرامی او را به بالا و پایین حرکت دهید تا آرام کردن نوزادان برای شما راحت تر شود.

منبع : آرام کردن نوزادان| ۸ راه که گریه بی دلیل بچه را قطع کنیم

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

کنترل شوهر، چگونه شوهر خود را مدیریت کنیم ؟ متاسفانه بعضی از زنان همواره در تلاش هستند تا مهارت کنترل شوهر را بیاموزند و این موضوع را امری کاملا طبیعی و ضروری می دانند.

اما مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که هیچ کسی از زیر نظر بودن خوشحال نخواهد بود. اکثر مردان ناراحتی خود را راجع به این وضعیت نشان می دهند که البته کاملا هم به حق است.

قبل از هر چیزی باید علت این عمل خود را ریشه یابی کنید. در گذشته و خاطرات خود شروع به جست و جو کنید تا چیزی دستگیرتان شود. روان کاوی و مشورت با یک مشاور خانواده کمک زیادی به شما خواهند کرد.

راه های کنترل شوهر

از چه راه هایی همسرم را زیر نظر بگیرم؟

معمولا بانوان از روش های مختلفی برای کنترل کردن همسر خود استفاده می کنند. بعضی از آن ها شروع به محبت بی حد و اندازه نسبت به او می کنند و عده ای دیگر در همه ی امور شخصی او دخالت و جاسوسی می کنند.

اما به راستی این همه کنکاش و جاسوسی چه علتی می تواند داشته باشد؟ حتما شما هم به دنبال یک زندگی پر از عشق و آرامش هستید و از کنترل کردن همسر خود عذاب می کشید.

پس چه بهتر است به جای رفتار شبیه به کارآگاه ها مهارت های ازدواج و زندگی بهتر را بیاموزید. به چند نمونه از این مهارت ها اشاره خواهیم کرد :

روش اول: ساختن گروهی برای کنترل همسر

منظور از یک گروه این است که مجموعه کارهایی را طراحی کنید که رابطه شما را به سمت رشد و توسعه سوق دهد:

۱) ارتباط موثری با همسرتان برقرار کنید.

گفت و گوی صادقانه و به دور از هر تشریفاتی یکی از پایه های اساسی زندگی سالم می باشد. اگر این نوع گفت و گو را در برنامه خودتان قرار بدهید متوجه خواهید شد که مشاجرات بین شما تا حدود زیادی حل می شوند.

در یک گفت و گوی صادقانه عوامل دیگری مثل زبان صحیح بدن انتخاب زمان صحیح گفت وگو مکان آرام و به دور از شلوغی و روحیه ی مناسب با گفت وگو دخیل می باشند.

۲) سپری کردن اوقات خوش پیش هم :

معمولا زوج های جوان در ابتدای زندگی مشترک روزهای پر تاب و تبی و عاشقانه ای را می گذرانند اما با سپری شدن زمان و غرق شدن در روزمرگی ممکن است این حرارت کاهش پیدا کند و زندگی مشترک کاملا یکنواخت شود.

شما باید با این حس مبارزه کنید و اوقاتی را به دور از بچه کار و خانواده با همسر خود به تفریح بپردازید.

۳) یادگرفتن یکدیگر :

شما زمانی می توانید با همسر خود رابطه ای سالم برقرار کنید که اخلاقیات و شخصیت همسر خود را به خوبی بشناسید. همسرتان را تشویق کنید تا به شما اعتماد کند و شما را همدم خود ببیند تا علاوه بر پذیرش نقش همسری دوست با وفا و سنگ صبور او نیز باشید.

روش دوم : چگونه شوهر خود را مثل موم در دست بگیریم | کنترل شوهر

وقتی رابطه ی موثر و کافی خود را ساختید لازم است گام های بعدی را بردارید.

۱) نیازهای تان را بازگو کنید:

گاهی زنان فکر می کنند که مردان می توانند همه چیز را از ذهن آن ها بخوانند و اصلا احتیاجی به بازگو کردن مسائل نیست. در صورتی که این توقع کاملا بی جا می باشد و باید نیازهای خود را کاملا شفاف و واضح به همسرتان منتقل کنید.

۲) قرارداد و قوانین خاصی با توافق طرفین مقرر کنید:

اگر قرار است رفتاری منع شود باید برای هردوی شما منع شود و اگر رفتاری بلامانع است برای هردوی شما بلامانع باشد. با وضع قوانین و عمل کردن به آن از نظم پیروی خواهید کرد.

۳) برای کنترل شوهر، مرز تعیین کنید:

با تعیین کردن حد و مرز در واقع به همسر خود نشان می دهید چه کارهایی را می پسندید و از چه رفتارهایی به سطوح می آیید. هردوی شما نباید پایتان را از حد جلوتر بگذارید و باید نسبت به تعهد تان وفادار بمانید تا رابطه ای عاشقانه مثل روز اول را تجربه کنید.

روش سوم : لذت بردن از رابطه عاشقانه

بعضی از زنان کنجکاو هستند تا ببینند چه محتویاتی در گوشی موبایل همسرشان پیدا می کنند.

آنان در واقع با این کار می خواهند مطمئن شوند که همسرشان نسبت به آنان وفادار است و زندگی آنان کاملا در امن و امان می باشد.

غافل از این که نمی دانند با این چک کردن و کنترل کردن گوشی موبایل همسر تا چه اندازه او را بی اعتماد می کنند و اما چطور باید این حس کنترل گری را از بین برد :

۱) برقراری روابط بیشتر اجتماعی :

افرادی که متاهل هستند به صورت کاملا ناخودآگاه نسبت به دنیا و تعلقات آن وابستگی زیادی احساس می کنند. برقراری روابط اجتماعی سالم به افراد کمک می کند که احساس عزت نفس بیشتری داشته باشند و زندگی آرام تری را تجربه کنند.

۲) برای به دست آوردن حس امنیت تلاش زیادی بکنید.

وقتی شما یک رابطه ی سالم را تجربه می کنید در واقع احساس امنیت زیادی نسبت به دورانی که مجرد بودید خواهید کرد.

احساس امنیت از آن جایی نشات می گیرد که نگرانی بابت از دست دادن زندگی خوبی ندارید و نگران نیستید که توسط همسر خود طرد شوید. مدت زیادی را دور  از همسر خود تاب نمی آورید و با نبود او بی تاب خواهید شد.

۳) نسبت به سلامت فرد اهمیت قائل شوید :

کسانی که برنامه روزانه منظمی برای ورزش و تندرستی خود دارند احساس نشاط بیشتری نسبت به افراد دیگر را تجربه خواهند کرد. ورزش کردن مشکلات روحی و جسمی زیادی از جمله میل جنسی کم یا زیاد افسردگی و شکلات هورمونی را از بین خواهد برد.

چگونه رگ خواب همسرم را پیدا کنم؟

به جای این که شوهرتان را زیر نظر بگیرید و او را زیر میکروسکوپ بگذارید لازم است مهارت های دیگری نیز یاد بگیرید.

۱) در وقت مناسبی با همسرتان گفت و گو کنید:

برای مثال در نظر داشته باشید که مردان وقتی در حال تماشا کردن تلویزیون هستند به صحبت های شما هیچ توجهی نشان نمی دهند پس سعی کنید در چنین مواقعی صحبت های مهم را مطرح نکنید.

۲) از بروز مشاجره نترسید :

هر چه می خواهید کاملا واضح مطرح کنید و همسرتان را با دلیل و منطق قانع کنید. البته سعی کنید با لحنی کاملا آرام و صلح طلبانه نظر منفی خود را مطرح کنید تا بین شما دلخوری پیش نیاید.

۳) به عنوان یک همسر حتما می دانید که شوهرتان چه اخلاق هایی دارد و روی چه چیزهایی حساسیت دارد.

البته اصلا درست نیست که از نقاط ضعف همسرتان برای پیشبرد اهدافتان سو استفاده کنید. منظور این است که آن نقاط را بشناسید و سعی کنید آن ها را تقویت کنید تا محیط خانه را آرام و عاشقانه کنید.

۴) هیچ کسی را الگوی خودتان نکنید :

ممکن است بعضی از زنان با مشاهده ی ظاهر زندگی دیگران به زندگی آن ها حسادت کنند و سعی کنند مثل آنان رفتار کنند در صورتی که هر شخصی سبک زندگی خاص خود را دارد و نمی تواند مثل دیگری رفتار کند. سعی کنید بهترین نسخه از شخصیت خود باشید.

کنترل کردن شوهر و عواقب آن

آیا می دانید با کنترل کردن شوهر خود چه اتفاقاتی برای رابطه شما می افتد؟

هر کسی دوست دارد از رابطه ی دلنشین خود محافظت کند و حاضر نیست آن را از دست بدهد اما نحوه ی حفاظت کردن از رابطه اهمیت دارد.

طبق تحقیقات انجام شده کنترل گری در رابطه علاوه بر آن که احتمال بروز خیانت را کاهش نمی دهند موجب وقوع خیانت نیز می شود. در ادامه به تفصیل به عواقب کنترل گری خواهیم پرداخت.

منبع : کنترل شوهر | ۲۰ راه برای کنترل شوهر

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

تعیین حد و مرز در رابطه امر بسیار مهمی باشد. شاید فکر کنید تعیین حد و مرز در رابطه صمیمیت شما را زیر سوال می برد.

اما اگر بدون قائده و قانون خاصی رفتار کنیم به روابطمان آسیب خواهیم زد و ممکن است آن روابط را نیز از دست بدهیم.

متاسفانه افراد هنگامی لزوم احتیاج به حد و مرز را درک می کنند که از همان ناحیه زخم خورده باشند و احساس کنند که دیگران در حال دخالت در زندگی آنان هستند اما نمی دانند چگونه باید در کمال احترام و منطق این حد و مرزها را وضع کنند.

شاید شما نیز ندانید باید در رفتار با هر کسی چه نوع حد و مرزی قائل شوید. ‌بهتر است در این مورد با یک مشاور مشورت کنید تا حد و مرز مناسب با آنان را به شما پیشنهاد دهد.

فایده ی تعیین حد و مرز در رابطه بین افراد

مرزهایی که تعیین می کنید در واقع مثل نرده هایی هستند که افراد دور خانه ی خود می کشند تا هر غریبه ای امکان ورود به آن را پیدا نکند. وقتی شما چنین نرده هایی را به دور خانه خود می کشید احساس امنیت بیشتری می کنید و شب ها خواب راحت تری خواهید داشت.

حد و مرزهایی که در روابط تعریف می شوند نیز شبیه چنین نرده هایی هستند که با استفاده از آنان امکان‌ ورود افراد به حریم خصوصی شما را سلب می کند.

وقتی شما حد و مرزهایی در رابطه تعریف می کنید در واقع در حال محافظت از هویت شخصی خود هستید.

همچنین این مرزها کمک می کند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و بفهمید در زندگی چه نیازهایی دارید. اگر متوجه شوید که افراد در حال ورود به حریم خصوصی شما هستند و هیچ کاری برای دفاع از این حریم نکنید حس حقارت می کنید و اعتماد به نفستان تحلیل خواهد رفت.

روش های تعیین حد و مرز در رابطه ای که با شریک عاطفی خود دارید

۱_لازم است بدانید که وجود این مرزها کاملا ضروری می باشد:

مشخص کردن اولویت های شما و شریک عاطفیتان اولین قدم تعین حد و مرزهاست. این مرزها می توانند جسمی (وسایل شخصی، اندام، دفتر خاطرات، پول و اشیا قیمتی) و یا عاطفی ( عزت نفس، خاطرات و احترام به والدین) باشد.

۲_ دانستن مرزهای شخصی شما با خودتان :

حتما لازم است بدانید که در این زندگی دنبال چه چیزی هستید. برای این موضوع می توانید از احساسات و افکار خود نیز کمک بخواهید.

وقتی شما نسبت به یک چیز خاص احساس ناراحتی می کنید احتمالا لازم است برای آن مرزی قائل شوید تا آرامش روانی بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن لازم است ارزش های غیر قابل مذاکره ای مثل باورهای دینی, خانواده و اصول اخلاقی را نیز در محدوده مرزهای خود قرار دهید.

۳_درباره مرزهایی که دارید مذاکره و گفت و گو کنید :

وقتی به اصطلاح تکلیفتان را با خودتان مشخص کردید باید ارتباط برقرار کنید. شریک عاطفی شما نمی تواتد ذهن شما را بخواند و یا آن را حدس بزند پس ضروری است که درباره مرزهایتان با همدیگر گفت و گو کنید و البته مهارت گوش دادن فعال را یادبگیرید و از آن بهره ببرید.

گفت و گوی شما باید منطقی، آرام و بدون پرخاش باشد و تا هنگامی که به پذیرش کامل مرزهای طرفین نرسیده اید گفت و‌گو را به پایان نرسانید.

علاوه بر آن لازم است زمان خاصی را جهت صحبت کردن درباره مرزهای همدیگر قرار دهید و آن را به همدیگر یاداوری کنید.‌ شما اجازه ندارید شریک عاطفیتان را تهدید کنید و او را بابت اشتباهاتش سرزنش کنید. اگر می خواهید درجه رابطه را بالا ببرید لازم است مهارت گفت و گو در رابطه عاطفی را بیاموزید.

۴_ عواقب و مسئولیت مرزهای خود را به عهده بگیرید

متعهد بودن و ماندن در یک چهارچوب  همیشه راحت و آسان نیست و باید در این زمینه مسئولیت پذیر باشید. اگر شما نتوانید به موضوعی پیایبند باشید نباید توقع داشنه باشید شریک عاطفی شما نیز سر موضع خود باقی بماند.

۵_به خودتان اعتماد کنید :

هیچکس بیشتر از شما از درونتان مطلع نیست پس نباید به کسی اجازه دهید تا برای شما تصمیم گیری کنید. مرزگذاری باعث می شود فردیت خودتان را به رسیمتی بشناسید و به آن احترام بگذارید.

درباره چه موضوعاتی می توانیم حد و مرز تعیین کنیم؟

۱_ انتظارات کلی:

باید بدانید از رابطه چه انتظاری دارید و رابطه عاشقانه چگونه تعریف می کنید؟ در چه موقعی رابطه شما به طور کامل تخریب می شود؟ و با ادامه و بحث و گفت و گو در باب این مسائل به یک نتیجه کلی برسید.

۲_آستانه ی تحمل شما تا چه می باشد؟

به شریک عاطفی خود بگویید در چه موقعی کنترلتان را از کف می دهید؟ به عنوان مثال شما از دروغ بیزار هستید پس به شریک عاطفی خود می‌گویید درباره ی دروغ گویی هیچ گونه اغماضی نخواهید داشت.

۳_ انتظارات جنسی :

این حق مسلم شماست که نیازهای جنسی شریک عاطفی خود را بدانید. ممکن است فرد مقابل از شما انتظاراتی داشته باشد که براورده کردن آن ها برای شما مقدور نیست. پس باید به موقع مطرح شوند تا قبل از شروع زندگی مشترک به مشکل حادی برخورد نکنید.

۴_اوضاع مالی :

پول یکی از مهم ترین عوامل دخیل در زندگی مشترک می باشد.‌اگر شما عاشق ترین زوج روی زمین هم باشید لازم است تا درباره مسائل مالی به یک توافق نسبی برسید.

۵_ تجربه ازدواج پیشین :

زندگی پیشین شما متعلق به شماست و شما مختار هستید به همسرتان این اجازه را بدهید که در این باره صحبت بکند یا خیر. اگر همسر شما جنبه ی صحبت در این باره را داشته باشد می‌توانید با او در این باره گفت و گو کنید.

۶_ میزان روابط خانوادگی :

انتظارات خانواده هر دوی طرفین نیز یکی از عوامل مهم در زندگی مشترک می باشد. لازم است تا در این مورد توافق هر دو طرفین اعلام شود و حد و مرزی برای این مورد تعریف شود.

۷_روابط دوستانه :

متاسفانه یکی از مشکلاتی که زندگی زوجین زیادی را به تباهی کشانده عدم رضایت با رفت و آمد دوستانه همسر می باشد. اگر با رفت و امد دوستانه همسر خود مشکلی دارید بهتر است در یک موقعیت مناسب با همسرتان صحبت کنید و با دلایل منطقی به او یاداوری کنید که دوست ندارید با چنین کسی رفت و آمد داشته باشید.

هر انسانی حق دارد با دوستان خود رفت و آمد کند و زمانی را صرف روابط دوستانه خود کند اما هنگامی که این روابط بر رابطه زناشویی زوجین لطمه وارد کند باید درباره ادامه چنین رابطه ای تجدید نظر کرد.

۸_اهداف پیش رو :

هیچکس نباید سد راه شما بشود. اگر درباره اهداف خود مطمئن هستید و تصمیم خود را گرفته اید باید با شریکتان صحبت کنید و به او بگویید تا سعی نکند شما را از تلاش در مسیر هدفتان سرد کند.

۹_فرزند :

نحوه ی تربیت فرزند وقتی به فرزند اوری مسئله ای بسیار مهم است که باید قبل از شروع زندگی مشترک درباره آن بحث و بررسی شود. باید منطقی در این باره صحبت کنید تا به یک نتیجه کلی برسید.

۱۰_ اختصاص دادن زمانی برای تنهایی :

هر زوجی احتیاج دارد زمانی را برای خود اختصاص دهد و در آن زمان از نظر روحی خود را رها کند. اگر تمایل دارید چنین زمانی را برای خود لحاظ کنید لازم است قبل از ازدواج با هگسر خود در این باره توافق کنید.

۱۱_ زمان :

زندگی ابعاد گسترده ای دارد و نمی توان همه ی ان را صرف روابط عاشقانه کرد. انتظارات بی جای شما می تواتد رابطه میان شما را سرد کند و مقدمات طلاق شما را فراهم‌کند.

۱۲_ رسانه های اجتماعی و فضای مجازی :

قبل از شروع زندگی مشترک باید درباره ی  نحوه استفاده  و میزان استفاده همسرتان از فضای مجازی را به او گوشزد کنید و به توافق برسید. تاثیرات مخرب ابزارهای رسانه جمعی را بر زندگی زوجین نمی‌توان نادیده گرفت.

منبع : تعیین حد و مرز در رابطه

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

 

رفتارهای جنسی خطرناک کودکان شامل درگیر بحث های جنسی یا اعمالی می شود که برای سن یا مرحله رشد آن ها نامناسب است.

باید بدانید که هر کودکی متفاوت است و ممکن است در سنین متفاوت به روابط، جنسیت و تمایلات جنسی علاقه متفاوتی شود. اما با بزرگتر شدن کودکان، نحوه ابراز احساسات جنسی تغییر می کند. به طور مثال طبیعی است که نوجوانان مثلاً به رابطه جنسی و روابط علاقه نشان دهند یا بچه ها در مورد تغییراتی که در دوران بلوغ اتفاق می افتد کنجکاو باشند.

اگر بسیار نگران هستید بهتراست بدانید که بسیاری از رفتارهای جنسی که کودکان و نوجوانان هنگام بزرگ شدن از خود نشان می دهند، طبیعی و سالم هستند تا زمانی که به دیگران یا خود کودکان آسیب نرسانند. بنابراین به سوالات فرزندان خود به طور آگاهانه و با کمک مشاور پاسخ دهید و نگران نباشید.

رفتارهای جنسی خطرناک کودکان و نوجوانان

برخی از رفتارها و بازی های جنسی در دوران کودکی یا نوجوانی معمول نیستند و ممکن است باعث نگرانی والدین و خانواده ها شود، برخی از این شرایط طبیعی می باشد اما برخی از آن ها نیاز به کمک مشاور دارد. ممکن است سوال داشته باشید که چرا «دخترم با خودش ور میره نی نی سایت» در ادامه به تمام سوالات در مورد رفتارهای جنسی خطرناک کودکان پاسخ داده شده است.

اگر کودکان یا نوجوانان کارهای زیر را انجام می دهند یا به حرف های شما گوش نمی دهند بهتراست که از مشاور کمک بگیرید:

رفتار جنسی مشکل ساز در کودکان نوپا

رفتار جنسی مشکل ساز در کودکان نوپا ممکن است شامل موارد زیر می باشد:

  • دست زدن به اندام تناسلی خود را ادامه می دهند.
  • بازی با عروسک‌ها یا اسباب‌بازی‌ها به شیوه‌ای جنسی
  • لمس اندام تناسلی بزرگسالان
  • صحبت، بازی یا انجام کارهای هنری با موضوعات جنسی نامناسب.
  • نگاه مداوم به سایر کودکان یا بزرگسالان هنگامی که برهنه هستند.

رفتارهای جنسی خطرناک کودکان 

رفتار جنسی مشکل ساز در کودکان پیش دبستانی

رفتار جنسی مشکل ساز در کودکان پیش دبستانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دست زدن یا مالش مداوم اندام تناسلی در ملاء عام 
  • استفاده مداوم از زبان و کلمات جنسی حتی زمانی که به آن ها گفته شده است که این کار را نکنند.
  • لمس اندام تناسلی کودکان یا حیوانات دیگر از روی کنجکاوی.
  • تلاش برای قرار دادن یک شی در مقعد یا واژن خود.

رفتارهای جنسی خطرناک کودکان در کودکان مدرسه ای

رفتار جنسی مشکل ساز در کودکان در سن مدرسه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مالش مداوم یا دست زدن به اندام تناسلی خود در ملاء عام
  • نگاه کردن مداوم به اندام تناسلی یا پایین بدن خود و دیگران به صورت قابل توجه
  • استفاده مداوم از زبان جنسی
  • بازی های جنسی با کودکان بزرگتر یا کوچکتر
  • مجبور کردن یا فریب دادن سایر کودکان به انجام بازی های جنسی حتی زمانی که مربی آن ها را از این کار منع می کند.

رفتار جنسی مشکل ساز در نوجوانان| رفتارهای جنسی مضر

کودکان و جوانان ممکن است تشخیص ندهند که رفتارهای جنسی خطرناک را نشان می دهند، ولی تا زمانی که تأثیر رفتار جنسی آن ها شدید نبوده می توان با تذکر آن را مدیریت کرد اما اگر احساس می کنید که نمی توانید نوجوان خود را کنترل کنید و رفتارهای او باعث آسیب به روابط شما می شود باید از مشاور کمک بگیرید.

  • مالش یا لمس مداوم اندام تناسلی خود در ملاء عام
  • نگاه کردن و صحبت در مورد اندام جنسی دیگران
  • استفاده از زبان جنسی نامناسب برای حرف زدن در مورد دیگران.
  • سرچ کردن در اینترنت و مشاهده فیلم های نامناسب

هویت جنسیتی در کودکان چگونه شکل می گیرد؟

هویت جنسیتی معمولاً در مراحل زیر ایجاد می شود و به مرور مراحل متفاوتی را طی می کند:

  • در حدود دو سالگی: کودکان از تفاوت های فیزیکی بین پسران و دختران آگاه می شوند.
  • قبل از سه سالگی: اکثر کودکان به راحتی می توانند تشخیص دهند که دختر یا پسر هستند و از تفاوت آن آگاه می شوند.
  • در چهار سالگی: اکثر کودکان حس ثابتی از هویت جنسی خود دارند و می توانند در مورد آن تصمیم بگیرند.

 

کودکان معمولاً چگونه هویت جنسی خود را بیان می کنند؟

علاوه بر انتخاب اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها و ورزش‌ها، کودکان معمولاً هویت جنسی خود را به روش‌های زیر بیان می‌کنند:

  • لباس یا مدل مو
  • رفتار اجتماعی که منعکس کننده درجات مختلفی از پرخاشگری، وابستگی و ملایمت است.
  • نحوه و سبک رفتار، حرکات فیزیکی و سایر اعمال غیرکلامی که به عنوان مردانه یا زنانه شناخته می شوند.
  • روابط اجتماعی، از جمله جنسیت دوستان و افرادی که تصمیم می گیرند از آن ها تقلید کنند.

 

سوء استفاده کودکان از یکدیگر

همه کودکان و نوجوانان قادر به سوء استفاده از همسالان خود هستند، اغلب معلمان و والدین متوجه این علائم می شوند. این نشانه ها به اشکال زیر خودش را نشان می دهند، بنابراین در صورت مشاهده این علائم باید به مشاور مراجعه کنید:

  • خشونت و آزار جنسی
  • آزار جسمی
  • خشونت جنسی و رفتار نامناسب در اجتماع
  • قلدری مبتنی بر تعصب و نژادپرستی

نشانه های رفتارهای جنسی خطرناک کودکان

  • نشان دادن رفتار جنسی نامناسب برای سن ( که در بالا به طور کامل ذکر شد)
  • رفتارهای جنسی خطرناک کودکان که در حال تبدیل شدن به یک عادت اجباری است.
  • استفاده از زور، پرخاشگری یا تحت فشار قرار دادن دیگران
  • انجام رفتاری که باعث ناراحتی سایر کودکان می شود
  • علاقه جنسی به بزرگسالان یا کودکان در سنین بسیار متفاوت با خودشان
  • بردن بچه‌های کوچکتر به مکان‌ها یا جاهای «مخفی» یا انجام بازی‌های «خاص» (مانند پزشک و بیمار، درآوردن لباس‌ و غیره)
  • استفاده از پورنوگرافی یا ارسال تصاویر جنسی برای دیگران
  • برقراری تماس های تلفنی توهین آمیز جنسی
  • به اشتراک گذاشتن مشروبات الکل یا مواد مخدر با کودکان کوچکتر یا نوجوانان.
  • هر رفتار جنسی که برای خود یا دیگران مضر باشد.
  • قرار دادن اندام تناسلی خود در معرض دید کودکان کوچکتر.
  • دوستی با کودک کوچکتر به منظور انجام فعالیت جنسی
  • اصرار برای در آغوش گرفتن یا بوسیدن کودک بخصوص زمانی که کودک نمی خواهد.

منبع : رفتارهای جنسی خطرناک کودکان + ۹پاسخ مناسب والدین

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

درمان آلزایمر در سالمندان، معجزه درمان آلزایمر، درمان خانگی آلزایمر باعث می شوند که دیگر از آلزایمر رنج نبرید.

بیماری آلزایمر و زوال ترکیبی از عواملی مانند سن، ژنتیک، شرایط پزشکی و محیط می باشد. در حالی که نمی توانید برخی از عوامل را تغییر دهید، می توانید عوامل دیگر را کنترل کرده و خطر را کاهش دهید. غذایی که می خورید یکی از چیزهایی است که می توانید کنترل کنید.

درمان خانگی آلزایمر

ممکن است در مورد رژیم غذایی DASH یا رژیم مدیترانه ای شنیده باشید که بر غذاهای سالم برای قلب تاکید دارند و برای کاهش فشار خون، کاهش وزن، سلامت قلب و عروق عالی هستند و در درمان آلزایمر نیز نقش زیادی دارند.

رژیم MIND ترکیبی از این دو است، با تمرکز بر مواد غذایی «سالم برای مغز» که می تواند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کند این رژیم بر ده ماده غذایی اساسی متکی است:

  • سبزیجات برگ سبز
  • همه سبزیجات دیگر
  • آجیل
  • توت ها
  • لوبیا
  • غلات کامل
  • ماهی
  • طیور
  • روغن زیتون
  • شراب

این رژیم به پیروان توصیه می کند از مصرف گوشت قرمز، کره، پنیر، شیرینی و غذاهای سرخ شده یا فست فودها خودداری کنند.

رژیم غذایی 

تغییرات در مغز می تواند سال ها قبل از ظهور اولین علائم آلزایمر رخ دهد. این تغییرات اولیه مغز فرصتی برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن علائم زوال عقل می دهند.

دانشمندان در حال بررسی بسیاری از راه های ممکن برای انجام این کار هستند و راه های مختلفی را از جمله دارو، تغییرات سبک زندگی و ترکیبی از این مداخلات آزمایش کرده اند.

بر خلاف سایر عوامل آلزایمر که ما نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم، مانند سن و ژنتیک، افراد می توانند انتخاب های سبک زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و تمرینات شناختی را بهبود دهند.

داروی قوی برای الزایمر

یک رژیم غذایی خاص بر مکانیسم های بیولوژیکی مانند استرس و التهاب که زمینه ساز آلزایمر هستند، تأثیر می گذارد. یا شاید به طور غیرمستقیم با تأثیر بر سایر عوامل آلزایمر مانند دیابت، چاقی و بیماری قلبی نیز عمل کند.

برای درمان آلزایمر چه بخوریم

مطالعات بالینی بسیاری از ویتامین ها و مکمل های غذایی بدون نسخه از جمله ویتامین های B و E را برای جلوگیری و درمان بیماری آلزایمر یا زوال شناختی مورد بررسی قرار داده اند. در این تحقیقات به این پرداخته می شود که این افزودنی‌های رژیمی ممکن است از سلول‌های عصبی محافظت کنند یا بر سایر فرآیندهای بیولوژیکی درگیر در آلزایمر تأثیر بگذارد.

علیرغم یافته‌های اولیه در مورد فواید احتمالی برای سلامت مغز، هیچ ویتامین یا مکملی در افراد تشخیص داده نشد که در کند شدن آلزایمر نقش داشته باشد.

افزایش فعالیت بدنی|معجزه درمان آلزایمر

فعالیت بدنی فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند کاهش زمین خوردن، حفظ تحرک و استقلال و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند افسردگی، دیابت و فشار خون بالا.

بر اساس تحقیقات تا به امروز، شواهد کافی برای توصیه به ورزش به عنوان راهی برای پیشگیری از زوال عقل آلزایمر یا اختلال شناختی خفیف (MCI) شناخته می شود و تاحدودی می تواند روند آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

مطالعات مشاهده ای روی حیوانات و انسان ها فواید احتمالی ورزش را برای مغز نشان می دهد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند کمتر در معرض خطر زوال شناختی هستند. ورزش همچنین با عملکرد بهتر در برخی تست‌های شناختی مرتبط است.

 

آیا کنترل فشار خون می تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند؟

کنترل فشار خون بالا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی موثر است. مدیریت فشار خون مخصوصا در زمانی که فشار خون بالا است، به ویژه برای افراد میانسال، ممکن است به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آلزایمر کمک کند.

بسیاری از انواع مطالعات ارتباط بین فشار خون بالا، بیماری عروق مغزی و زوال عقل را نشان می دهند. به عنوان مثال، مطالعات کالبد شکافی نشان می دهد که برای افراد مبتلا به آلزایمر، نشانه هایی از آسیب عروقی در مغز نیز دیده می شود. علاوه بر این، مطالعات مشاهده ای نشان داده است که فشار خون بالا در میانسالی، همراه با سایر عوامل خطر عروق مغزی مانند دیابت و سیگار، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

در حالی که تحقیقات ادامه دارد، کارشناسان توصیه می کنند که افراد فشار خون بالا را کنترل کنند تا خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی، از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند.

منبع : درمان آلزایمر معجزه آسا با تغییر تغذیه و سبک زندگی

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

بازی احساسات برای کودکان با آموزش کنترل احساسات به کودکان به شما کمک می کند تا مهارت همدلی، درک متقابل و بیان احساسات را به کودک خود آموزش دهید بنابراین از آن ها غافل نشوید.

بازی برای بیان احساسات در کودکان| آموزش کنترل احساسات به کودکان

۱. چه احساسی دارم؟

وسایل مورد نیاز: کارت هایی که تصاویر مختلف روی آن چسبیده است.

اهداف

روش بازی: چند کارت را وسط یک دایره بگذارید، دو کارت برای هر بازیکن. هرکسی یکی از تصاویر را انتخاب می کند که احساس می کند آن را بیش تر دوست دارد یا حالت او را بیان می کند سپس به دیگران توضیح می دهد که چرا آن کارت را انتخاب کرده است.

مثال:

من تصویر یک صندلی انتخاب کردم زیرا خسته هستم و آرزو دارم که کاش یک صندلی خوب و مناسب برای نشستن پیدا می کردم.

نکته ها

همه بازیکنان نمی دانند که در حال حاضر چه احساسی دارند بنابراین به آن ها بگویید که لازم نیست حتما احساسات حال حاضر خود را بیان کنند بلکه می توانند براساس حالاتی که به تازگی داشته اند صحبت و انتخاب کنند.

ارزیابی:
  • آگاهی از احساسات خود چه منافعی دارد؟
  • در چه شرایطی حال یکسانی را تجربه می کنیم؟
  • بیش تر تحت تاثیر احساسات کوتاه مدت هستید یا بلند مدت؟
  • چه چیزی در تغییر حالت فعلی شما می تواند کمک کند؟

بازی احساسات برای کودکان

۲. بازی چراغ قوه| بازی احساسات برای کودکان

اهداف

  • بیان احساسات در کودکان
  • معرفی خود و آشنایی با یکدیگر
  • غلبه بر خجالت

روش بازی: ابتدا موضوع خاصی را انتخاب کرده و سپس سعی می کنند احساسات خود را با توجه به موضوعی که انتخاب کرده اند بیان کنند. این کار باعث بیان احساسات کودک می شود.

مثال:

فرض کنید موضوع آب و هوا را انتخاب کرده اید، می توانید بیان کنید که « احساس می کنم درونم طوفان شده است.» اگر موضوع درخت است « احساس می کنم مانند درختی خشک و بی روح هستم.»

نکته:

اگر با کودکانی کار می کنید که مشکلات گفتاری را تجربه می کنند بهتراست از بازی احساسات برای کودکان استفاده کنید که نیازی به ارتباط کلامی ندارند.

ارزیابی:
  • دوست دارید که احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟
  • آیا در میان دوستان خود کسی را مشاهده کردید که احساس یکسانی مانند شما داشته باشد؟

منبع : ۹ بازی احساسات برای کودکان (کودکان ۹ تا ۱۵ سال)

  • kiimiya asadi