کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

خانواده,سرگرمی,ازدواج

۱۰ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درمان اعتیاد به اینترنت

درمان اعتیاد به اینترنت چگونه است؟ آیا می توان به افرادی که وابستگی بسیار زیادی به اینترنت دارند برای ترک فضای مجازی به آن ها کمک کرد و یاری رساند؟ اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی از مشکلات رایج در دنیای امروزه می باشد شاید این مشکل برای خودتان شناسایی شده باشد و یا در اطرافیانتان دیده باشید که وابستگی زیادی به اینترنت دارند. بر خلاف آن بسیاری از افراد فکر می کنند که اعتیاد به اینترنت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد زیرا این افراد توانایی آن ها برای انجام کارهای روزانه از بین می رود و باعث می شود تا زمان زیادی را از دست بدهند.

اگر شما هم احساس می کنید که وابستگی زیادی به اینترنت پیدا کرده اید و احساس خطر می کنید و اینترنت باعث شده تا در زندگی شما خللی ایجاد شود می توانید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید و با استفاده از راهکارهای عملی از این مشکل رهایی یابید و استفاده از اینترنت را کاهش دهید.

راهکارهای عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت

در ادامه این مقاله به ۸ راهکار عملی برای درمان اعتیاد به اینترنت اشاره شده است که در صورتی که به این راه حل ها توجه کنید و به آن ها عمل کنید برای درمان اعتیاد به اینترنت برای شما سودمند خواهد بود.

  1. پذیرفتن، قدم اول در درمان اعتیاد به اینترنت

در ابتدای درمان برای هر گونه اعتیادی به خصوص اعتیاد به اینترنت باید ابتدا مسئله را به عنوان یک مشکل بپذیرید و طرز فکرتان را تغییر دهید و قبول کنید که در حال آسیب زدن به خودتان هستید و وقت خود را هدر می دهید. تا زمانی پذیرش صورت نگیرید درمان نیز شروع نخواهد شد.

  1. درمان اعتیاد به اینترنت، پیدا کردن عامل زیر بنایی

با خودتان صادق و رو راست باشید و علت اصلی استفاده زیاد از اینترنت را در خودتان بیابید  و در خود کنکاش کنید که علت استفاده بیش از اندازه شما از اینترنت چه چیزی می باشد؟ برای فهم این موضوع باید به روانشناس مراجعه کنید و از او کمک بخواهید و زمانی که علت اصلی را پیدا کردید به فکر درمان آن باشید، در بسیاری موارد گذراندن بیش از حد زمان در فضای مجازی به خاطر علت دیگری می باشد.

به عنوان مثال احتمال دارد افرادی به علت کاهش اعتماد به نفس در رویارویی با انسان ها در دنیای واقعی، به ارتباطات مجازی روی می آورند و از طریق مجازی با دیگران در ارتباط هستند.

افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند احتمال دارد به خاطر مهارت پایین در برقراری روابط اجتماعی و یا تجربیات تلخ گذشته در هنگام برقراری ارتباط با دیگران و مواردی از این قبیل باشد، در بسیاری از اوقات باعث می شود تا اختلالاتی مانند افسردگی بر فرد چیره شود و منجر شود تا رابطه مجازی را به صورت نصفه و نیمه ادامه دهد و توانایی برقراری رابطه در دنیای واقعی نداشته باشد.

علاوه بر این ممکن است به علت وجود مسائل دیگری مانند اختلال شخصیت اجتنابی فرد نتواند ارتباط واقعی را تشکیل دهد و در این زمینه ناتوان باشد و به همین دلیل بیش از اندازه از اینترنت استفاده کند و درگیر آن باشد.

  1. به پیامد های اعتیاد به اینترنت فکر کنید

بسیاری از افراد وابستگی بیش از حد به اینترنت و اعتیاد به آن را جدی نمی گیرند و نسبت به پیامدهای آن آگاهی لازم را ندارند و همین امر باعث می شود تا دیرتر برای درمان و یا پیشگیری از پیامد های این مساله اقداماتی را انجام دهند، در نتیجه اعتیاد به اینترنت در آن ها شدت زیادی پیدا می کند.

از جمله پیامد های رایج در اعتیاد به اینترنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن شغل
  • از دست دادن روابط عاطفی
  • مشکلات مالی
  • مشکلات روحی و روانی متعدد مانند احساس تنش مزمن، اضطراب و افسردگی
  1. محدود کردن زمان استفاده از اینترنت

یکی از راهکارهای موثر برای درمان اعتیاد به اینترنت داشتن برنامه ریزی مشخص در زندگی می باشد، در صورتی که در عمل کردن به برنامه ریزی موفق نبودید می توانید از اعضای خانواده کمک بگیرید تا در صورت لزوم به شما تذکر دهند.

علاوه بر این بهترین کار این است که به تدریج زمان استفاده از اینترنت را کاهش دهید مثلا هر دفعه نیم ساعت از دفعه قبل کمتر از اینترنت استفاده کنید.

به این منظور می توانید از برنامه ها و نرم افزار های زمان سنج استفاده کنید و ساعت زنگ دار خود را کوک کنید تا بعد از یک ساعت به صدا درآید تا شما متوجه شوید که زمان استفاده از اینترنت به پایان رسیده است همچنین راهکارهای دیگری هم وجود دارد مثلا حجم اینترنت کمتری خریداری کنید و یا حجم خود را محدود کنید و حجم روزانه بخرید و خودتان را ملزم بدانید که روزی تنها یک بار در شبانه روز اینترنت بخرید.

  1. استفاده از تشویق و تنبیه برای درمان اعتیاد به اینترنت

یکی از راهکار های عملی و موثر برای درمان اعتیاد به اینترنت تشویق و تنبیه کردن می باشد، بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از تشویق موثر تر می باشد و اگر فقط در زمان معین شده از اینترنت استفاده کردید به خودتان پاداش دهید و تشویق کنید، پاداش می تواند هر چیزی که شما از آن لذت می برید باشید مثلا می توانید به خاطر این کار به سینما بروید یا خودتان را دعوت کنید و خوراکی خوشمزه ای برای خود بخرید.

  1. پیدا کردن سرگرمی در خارج از فضای مجازی

ممکن است با خودتان فکر کنید که استفاده از اینترنت و فضای مجازی تنها سرگرمی شما می باشد و به جز آن سرگرمی دیگری ندارید اما اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می توانید سرگرمی های سودمندی برای خود بیابید  به عنوان مثال می توانید به پیاده روی بروید، مطالعه نمایید، در باشگاه ورزشی عضو شوید، یک رشته ورزشی که به آن علاقه دارید انجام دهید، یک هنر یاد بگیرید و یا در حیطه شغل و رشته تحصیلی تان دوره ای را بگذرانید این برنامه ها مفید می باشند و به طور صحیح وقت شما را پر می کنند و برای سلامت و بهبود زندگی تان مفید خواهند بود.

  1. بیشتر کردن ارتباط با خانواده و دوستان

یکی از موثرترین راه ها برای درمان اعتیاد اینترنتی رابطه چهره به چهره با عزیزان و آشنایان می باشد زیرا بسیاری از مواقع اعتیاد به اینترنت به خاطر کمبود ارتباطات سالم و موثر در زندگی می باشد و در صورتی که برای بهبود این روابط تلاش کنید به صورت غیر مستقیم وابستگی شما به اینترنت کاهش می یابد و بیشتر به صورت واقعی با دیگران در ارتباط خواهید بود.

  1. سعی کنید کمتر سمت کامپیوتر و گوشی خود بروید

سعی کنید وسایلی که باعث می شود با دنیای مجازی در ارتباط باشید کمتر لمس کنید به عنوان مثال زمانی که گوشی خود را در دست می گیرید و با انواع نوتیفیکیشن ها بر روی صفحه گوشی رو به رو می شوید وسوسه می شوید تا همه آن ها را مورد چک قرار دهید و حس می کنید هر لحظه چیزی در جریان است و شما از آن بی خبر می باشید در صورتی که گوشی را کمتر در دست بگیرید و از آن دور باشید در این صورت کمتر وسوسه خواهید شد و برای این که تماس ها و پیام های مهم خود را از دست ندهید می توانید گوشی ساده ای که قابلیت اتصال به اینترنت ندارد را برای خودتان تهیه کنید.

 
 

درمان اعتیاد به اینترنت، بی اثر بودن راهکار ها

ممکن است برای رهایی از اینترنت تلاش های بسیاری انجام دهید اما نتوانید از آن مشکل به تنهایی رهایی یابید و در این هنگام برای درمان وابستگی شدید به اینترنت نیازمند خدمات حرفه ای می باشید و در این حالت باید از روانشناس کمک بگیرید او به شما کمک خواهد کرد تا ریشه مشکل خود را بشناسید و با حل کردن آن به صورت صحیح به درمان اعتیاد به اینترنت بپردازید.

 

همچنین درمانگر به شما کمک می کند تا به طور موثرتر و صحیح تری با وسوسه های استفاده از اینترنت رو به رو شوید و با آن ها مقابله کنید به عنوان مثال درمان هایی نظیر درمان شناختی – رفتاری که توسط درمانگر و روانشناس صورت می گیرد یکی از موثرترین روش ها در درمان اعتیاد به اینترنت به شمار می آید.

 

منبع : درمان اعتیاد به اینترنت و راه های جهانی موفق

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین بخش در زندگی ارتباط می باشد، ارتباط با همسر باعث شادکامی و گاهی اوقات ناراحتی ما می شود اما متاسفانه در مدارس و دانشگاه ها در مورد ارتباط با همسر آموزش های لازم را نداده اند و در این مورد تدریس های لازم انجام نشده است.

برای ارتباط با دیگران باید به خوبی با اصل گفت و گو آشنا شوید و آموزش های لازم در این زمینه را فرا بگیرید، به عنوان مثال همه افراد می توانند عاشق شوند و روابط زناشویی برای خود به وجود آورند اما برای آن که بتوانند زندگی خوبی داشته باشند و روابط خوب و صمیمانه ای بین آن ها به وجود آید به بینش و آگاهی نیازمند هستند.

افرادی که به ازدواج فکر می کنند و می خواهند زندگی مشترک را شکل دهند، زوج هایی که روابط آن ها نابسامان و آشفته است و دوست دارند مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشند ولی موفق نمی شوند باید آموزش های لازم در زمینه گفت و گو را فرا بگیرند و نسبت به اصول گفت و گو آگاه باشند و به درستی از آن ها استفاده کنند.

اگر آن ها این اصول را به خوبی فرا بگیرند و در زندگی خود به درستی اجرا کنند خواهند توانست زندگی مشترک موفقی را برای خود ایجاد کنند.

اهمیت گفت و گو بین زوجین

گفت و گو بین زوجین بسیار اهمیت دارد و یکی از مهم ترین عوامل در زندگی مشترک به شمار می آید و ممکن است باعث شادکامی و موفقیت در زندگی شود.

گفت وگو باید صحیح باشد، به گونه ای که زوجین تجارب خود را با یکدیگر در میان بگذارند و به دانسته های هم احترام گذاشته و برای هم اهمیت و احترام قائل باشند.

زوجین با گفت و گو می توانند دنیای مشترک یکدیگر را تشکیل دهند و با گفتن و شنیدن نظرات یکدیگر می توانند زندگی موفق تری داشته باشند.

برای این که بتوانید در اداره خانه کارهای مشترکی داشته باشید باید بتوانید به خوبی اطلاعات و احساسات خود را به طرف مقابل انتقال دهید و اطلاعات و احساسات او را به خوبی دریافت کنید.

برای گفت وگو  لحن صحبت بسیار مهم می باشد و لحن و کلماتی که استفاده می کنید، نگرش و فکر شما را به طرف مقابل نشان می دهد و این نگرش ممکن است محبت و احترام باشد یا خشم و رنجش.

اصول گفتگوی مشترک زوجین چیست؟

بر اساس مطالعاتی که در زمینه زوج درمانی انجام شده است، ارتباط کلامی مانند ارتباط فیزیکی علاوه بر آن که وسیله ای برای ارتباط می باشد و می توان از آن به عنوان وسیله ای برای تحکیم روابط استفاده کرد.

پیشنهاد مشاور: چگونه رابطه زناشویی سالم را تجربه کنیم؟

اگر گفت و گوی شما به صورت محبت آمیز و رضایت بخش باشد طرف مقابل احساس امنیت پیدا می کنند که  ارتباط سالمی خواهید داشت اما اگر گفت وگوی شما مناسب نبوده و در جهت سلطه جویی، ایجاد تنش، بی حرمتی و یا ضربه زدن و آسیب زدن به دیگری باشد در این صورت باعث ناامنی و بی میلی خواهد شد و روابط شما دچار تعارض و اختلاف می شود.

زمانی که زوجین در کنار یکدیگر هستند ممکن است بیشتر صرف صحبت کردن شود، در این هنگام یکی از مهم ترین شاخص های سلامتی که می توان در رابطه مورد بررسی قرار داد نحوه صحبت زوجین با یکدیگر می باشد.

گفت و گوی مشکل ساز چیست؟

طبق نظر مشاوران؛ گفت و گوی غیر مشترک می تواند شکل های مختلفی را به خود بگیرد. این گفت و گو می تواند خصمانه، رقابت آمیز، آشفته و بی هدف باشد و بعضی اوقات از مسیر سازنده خود دور شود. زوجین برای آن که این گفت وگو باعث اختلاف بیشتری در میان آن ها نشود،بدون آن که به نتیجه مطلوبی برسند گفت و گو را قطع می کنند.

اگر فرد مهارت های ارتباطی را به خوبی آموزش نبیند و ضعیف عمل کند، هنگامی که با طرف مقابل به صحبت و گفت و گو می پردازد بسیار بی احساس و بی ملاحظه خواهد شد.

اگر فرد نسبت به شریک زندگی خود آزرده و خشمگین باشد، ممکن است شریک زندگی خود را به عنوان دشمن در نظر بگیرد و هرچه گفت و گوی بین آن ها نامناسب تر باشد روابط آزار دهنده تر، خصمانه تر و ناگوار تری خواهد بود.

گفت و گوی مشترک چیست؟

زن و شوهر اگر گفت وگوی مشترک و صحیحی داشته باشند می توانند با یکدیگر به خوبی صحبت کنند و اطلاعات را به راحتی به یکدیگر انتقال دهند در این صورت از زندگی در کنار یکدیگر لذت خواهند برد.

زن و شوهری که گفت و گوی درستی دارند برای رسیدن به اهداف زندگی می توانند با یکدیگر همکاری های لازم را انجام دهند، مثلا در امرار معاش، ایجاد محبت و صمیمیت در خانه، تربیت فرزندان سالم، ایفای نقش مفید اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر با یکدیگر همکاری کنند.

اگر زن و شوهر گفت و گویی از نوع سازنده و درست باشد در این هنگام تصمیم گیری های آن ها به صورت مشترک انجام می شود و به خوبی می توانند اختلاف های خود را حل کنند و مهارت هایی را در زندگی بیاموزند، در این صورت گفت وگوی آن ها مشترک خواهد بود.

 

 

منبع : گفتگوی مشترک بین زوجین چیست؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

وفاداری به همسر | چگونه همسری وفادار داشته باشم؟

در بسیاری از مواقع با وجود آن که زوجین تلاش می کنند به همسرشان وفادار باشند اما باز هم مردان و زنانی هستند که تعهدات خود را در ازدواج نادیده می گیرند و به آن توجه نمی کنند، عدم وفاداری به همسر و فرزندان باعث می شود تا ناراحتی ها و مشاجرات زیادی در خانه به وجود آید.

با انجام برخی رفتارها توسط زنان و مردان می توان وفاداری در میان همسران را به وجود آورد و اگر می خواهید اولویت اول زندگی همسرتان باشید و او را به خانواده علاقه مند کنید تا بتواند منافع زندگی شما را بر آورده سازد در این خصوص بهتر است مهارت هایی را در این زمینه فرا بگیرید و در صورتی که نسبت به وفاداری همسرتان شک دارید یا احساس می کنید که زندگی شما در خطر است باید از مشاوره خانواده کمک بخواهید تا آگاهی های لازم را در اختیارتان بگذارند و به شما کمک کنند.

وفاداری به همسر با جلب توجه او

برای این که یک همسر وفادار داشته باشید باید توجه او را به خودتان جلب کنید، بسیاری از زنان برای این که توجه همسرشان را جلب کنند از لوازم آرایشی و لباس های زیبا استفاده می کنند تا همسرشان به سمت آن ها جذب شود این روش در کوتاه مدت شاید مفید باشد و همسرتان به شما اهمیت دهد و به خواسته هایتان توجه کند اما در طولانی مدت مناسب نخواهد بود و طولی نمی کشد که متوجه خواهید شد وابستگی همسرتان به شما چندان قوی نیست.

برعکس مردان برای دریافت توجه دائم برای همسرشان هدیه می خرند و او را عادت به باج دادن می کنند که این روش هم مناسب نمی باشد، برای وابسته کردن همسر خود در طول زندگی بهتر است رفتار هایی را انجام دهید که در ادامه این مقاله شرح داده ایم، بعد از مطالعه تمرین کنید تا بتوانید همسرانی وفادار داشته باشید.

  1. قدردانی کنید

اگر به خاطر کارهایی که همسرتان برای شما انجام داده است تشکر و قدردانی کنید می تواند در وابسته کردن همسرتان مفید باشد و در این صورت همسرتان برای ایجاد آرامش و یک زندگی خوب و ایده آل تلاش می کند و هر چند تلاش او کم باشد اما آن را ببنید و به او توجه کنید و نسبت به کارها و تلاش هایی که انجام می دهد بازخورد مثبتی نشان دهید.

  1. غر نزنید

زنان گاهی اوقات بسیار غر می زنند و به طور مداوم از شوهرشان ایراد می گیرند به طوری که همسرشان صدای آن ها را بشنود یک مسئله را با صدای بلند تکرار کرده و یا زیر لب زمزمه می کنند، این رفتار ها ممکن است همسرشان را ناراحت و آزرده خاطر کند، زیرا هیچ کس دوست ندارد با شخص غرغرو هم نشین شود و از هم نشینی با او لذت نمی برد و شما باید تلاش کنید این رفتار ها را به حداقل برسانید و موجب ناراحتی همسرتان نشوید.

  1. همسرتان را تایید کنید

یکی از مسائل مهم برای زنان و مردان این است که از طرف همسرشان مورد تایید قرار بگیرند، زمانی که همسرتان را مورد تایید قرار می دهید باعث بهتر شدن روابط زناشویی و احساس مثبت نسبت به خودتان می شود و در نتیجه به هدف تان که وفادار کردن همسر به خود می باشد نزدیک شوید.

  1. به خاطر یک رفتار اشتباه کل شخصیت او را زیر سوال نبرید

اگر همسرتان رفتار اشتباهی انجام داد بدانید که تنها همان عمل او اشتباه می باشد و اگر رفتار اشتباه او را به کل شخصیت همسرتان تعمیم دهید باعث می شود که او را در وضعیت دفاعی قرار داده و باعث مخالفت و لجبازی بیشتر او شوید ولی اگر رفتارش را به تنهایی در نظر بگیرید راحت تر می توانید او را بخشید و گذشت کنید.

وفاداری به همسر با رعایت اصول ارتباطی

برای این که ارتباط خوب و عاشقانه ای با همسرتان داشته باشید باید اصول ارتباط موثر را بدانید و آن را رعایت کنید و با حفظ رابطه عاشقانه تان می توانید مطمئن شوید که همسرتان به حرف های شما توجه می کند و به آن ها گوش می دهد و شما اولویت زندگی او هستید در این صورت علاوه بر وابسته کردن همسرتان به خود یک زندگی مشترک و خانواده موفق خواهید داشت.

  1. گفت گو در زمان مناسب

معمولا زنان زمانی که همسرشان از سرکار به منزل بر می گردد شروع به صحبت کردن با او می کنند و تمام مطالب و اتفاقاتی که برای آن ها به وجود آمده است را به صورت ریز و درشت برای همسرشان بازگو می کنند ، واقعیت این است که لحظه ورود یک مرد به منزل زمان مناسبی برای بازگو کردن وقایع روزانه نمی باشد و باید سعی کنید بازگو کردن مسائل مهم را به زمان دیگری محول کنید زیرا آقایانی که تازه از سرکار به منزل بر می گردند خسته از کار روزانه هستند و از نظر روانی نیاز به استراحت و آرامش کوتاه دارند و شما باید به آن ها فرصت بازیابی روانی بدهید.

در غیر این صورت اگر همه حرف ها را همان لحظه ورود به منزل بیان کنید همسرتان به طور ناخودآگاه احساس خطر می کند و عصبانی می شود و احساس ترس و دلشووره را با داد و بیداد و فریاد زدن بر سر شما تخلیه خواهد کرد.

  1. شنونده خوبی باشید

زمانی که همسرتان در حالت اضطراب و نگرانی می باشد سعی کنید شنونده خوبی برای حرف هایش باشید زمانی که همسرتان متوجه شود که برای عمیق ترین مشکلات به وجود آمده اش می تواند به شما اعتماد کرده و از دغدغه هایش به راحتی با شما سخن بگوید در این صورت به شما اعتماد کرده و همیشه سعی می کند برای صحبت نزد شما بیاید.

  1. قضاوت گری نکنید

به خاطر هیچ رفتاری حتی بدترین رفتار های همسرتان او را مورد قضاوت قرار ندهید و سعی کنید همسرتان را در موقعیت خاصی تصور کنید و خود را جای او قرار دهید در این حالت شما می تواند همسرتان را راحت تر از قبل درک کنید و به خوبی با او  کنار بیایید.

  1. کینه ورزی و قهر نکنید

کینه ورزی و قهر یکی از تلخ ترین و اشتباه ترین رفتار هایی می باشد که زوجین از خود بروز می دهند اگر در میان شما دلخوری پیش آمد به هیچ عنوان اجازه ندهید تا قهر های شما طولانی شود و زمانی که نسبت به یکدیگر ناراحت هستید سعی کنید در صحبت کردن پیش قدم شوید و به این طریق می توانید پیام را به صورت غیر مستقیم به همسرتان بدهید که به زندگی تان دلگرم هستید و او برای شما مهم بوده و در اولویت زندگی تان قرار دارد.

در واقع مطالبی که برای حفظ وفاداری همسر بیان شده است بخشی از نکات همسرداری می باشد که اگر زوجین آن ها را رعایت کنند زندگی شادی خواهند داشت و سلامت خانواده خود را تضمین خواهند کرد.

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

بسیاری از افرادی که به مشاوره خانواده مراجعه می کنند نسبت به همسرشان بی اعتماد می باشند و به دنبال نشانه ها و دلایل خیانت به همسر می باشند تا بتوانند میزان وفاداری او را مورد سنجش قرار دهند برخی از رفتارهای نامناسب می تواند به شما هشدار دارد که احتمال خیانت همسرتان وجود دارد. در این مقاله به دلایل خیانت به همسر پرداخته شده است که می تواند به بسیاری از زوجین کمک کند.

با این وجود ممکن است شما رفتارهایی در جایگاه همسرتان انجام دهید که احتمال خیانت در همسرتان افزایش یابد اگر نسبت به ویژگی ها رفتاری شناخت داشته باشید و در مورد آن آگاه باشید می توانید زندگی مشترک تان را نجات دهید و برای نجات آن اقداماتی را انجام دهید.

برای این که با نشانه ها و دلایل خیانت به همسر آشنا شوید باید این مقاله را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید و هم چنین می توانید از مشاور و روانشناس کمک بخواهید تا عوامل زمینه ساز خیانت را کاهش دهید و در این خصوص به شما کمک کند.

دلایل خیانت به همسر، عوامل زمینه ساز فردی

هنگامی که خیانت در زندگی زناشویی اتفاق می افتد نمی توان تنها یک نفر یا یک عامل را مقصر این اتفاق دانست زیرا عوامل درون فردی و میان فردی بسیاری وجود دارد که با یکدیگر در تعامل هستند و باعث خیانت و برقراری روابط فرازناشویی از جانب هر کدام از زوجین می شود.

در بسیاری از اوقات خیانت به خاطر مشکلات ارتباطی به وجود نمی آید بلکه ممکن است فرد در شرایط و موقعیت های خاصی قرار گرفته و یا مشکلات و شرایط خاصی داشته باشد که او را به سمت خیانت سوق دهد در این صورت عوامل زمینه ساز مشکل، عوامل فردی می باشد که در ادامه سعی می کنیم در مورد آن ها توضیحاتی بیشتری را بیان کنیم

1.دلایل خیانت به همسر، اعتیاد

اعتیاد چه به صورت وابستگی به مواد اعتیاد آور و مشروبات الکلی باشد و چه به صورت اعتیاد رفتاری، یکی از عوامل مهمی است که باعث ایجاد شدن خیانت می شود و افرادی که به موادی مانند الکل اعتیاد دارند بازداری رفتاری آن ها کم می شود و فرد کارهایی را انجام می دهد که در شرایط عادی آن ها را انجام نمی دهد و این مسئله باعث شده است تا رفتارهای پرخطری مانند برقراری رابطه جنسی متعدد و محافظت نشده را افزایش دهد و در این صورت به سمت رفتارهای خیانت آمیز کشیده می شود.

2.سابقه خیانت قبلی

در سال 2017 مطالعه ای بر روی افرادی که در زندگی زناشویی خود خیانت کرده اند وجود دارد و نتایج آن نشان می دهد که احتمال تکرار رفتارهای خیانت آمیز در افرادی که 1 تا 3 بار سابقه خیانت کردن دارد نسبت به افراد دیگر بیشتر می باشد و در صورتی که همسرتان یک بار به شما خیانت کرده است باید از روانشناس کمک بگیرید تا از خیانت مجدد او جلوگیری کنید، درمانگر ارزیابی دقیق انجام می دهد و ریشه های این مشکل را مورد بررسی قرار می دهد تا به شما کمک کند تا از رخ دادن مکرر این اتفاق جلوگیری کنید و دیگر شاهد خیانت همسرتان نباشید.

نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟

3.اختلالات شخصیت و مشکلات درون روانی

افرادی که دچار اختلال شخصیت خود شیفته و اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند بیش تر از دیگران به همسرشان خیانت می کنند و احتمال خیانت در آن ها زیاد است زیرا افرادی که به این اختلالات دچار می شوند معمولا خود محور هستند و هنگامی که مرتکب خیانت می شوند همچنان خودشان را محق می دانند.

علاوه بر مشکلات شخصیتی برخی از سبک های دلبستگی مانند دلبستگی اجتنابی باعث می شود تا فرد نتواند ارتباط سالمی با جنس مخالف برقرار کند و در این راه با مشکلاتی رو به رو می شود هم چنین به دلیل این که در برقراری روابط صمیمانه با طرف مقابلش ناتوان است احساس شکست می کند و به روابط دیگری پناه می برد.

4.مشکلات ذهنی و اختلالات روانی

افرادی که دچار اختلالات روانی مانند اختلال دو قطبی هستند معمولا خیانت می کنند و این امری در میان آن ها مشکل رایج و شایع می باشد، زیرا این افراد دچار بیش فعالی جنسی هستند و به خاطر حالت های تکانشگری که دارند در بسیاری از موارد به سمت رفتارهای جنسی پر خطر کشیده می شود و ممکن است به صورت همزمان با افراد متعددی در ارتباط باشند.

5.مشکلات دوران کودکی

افرادی که در کودکی بحران های خاصی را تجربه می کنند مانند کسانی که در بچگی به آن ها تجاوز جنسی شده است بیش از دیگران در بزرگسالی به سمت رفتارهای خیانت آمیز می روند البته این رفتارها در صورتی انجام می دهند که فرد تحت درمان قرار نگرفته باشد و مشکلات و مسائل او به صورت حل نشده باقی مانده باشد. و در صورتی که درمان شود می تواند رفتارهای معمولی در زندگی داشته باشد و احتمال خیانت کردن کاهش می یابد.

دلایل خیانت به همسر، عوامل زمینه ساز بین فردی و ارتباطی

در بسیاری از موارد خیانتی که بین زوجین به وجود می آید به خاطر عدم ارتباط سالم و موثر آن ها می باشد که در این زمینه عوامل بسیاری دخیل می باشند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ارتباط کافی میان زوجین
  • سردی و فاصله عاطفی
  • نداشتن ارتباط جنسی کافی یا عدم رضایت از رابطه جنسی
  • عدم سازگاری زوجین با یکدیگر 
  • خشونت و جر و بحث خانگی
  • فشارها و تنش های مالی
  • ازدواج اجباری از دلایل خیانت به همسر
  • نبود درک و احترام متقابل در رابطه و زندگی مشترک

باید این نکته را در نظر داشته باشید که این عوامل به صورت کلی بیان شده اند و باعث خیانت می شوند و نمی توان به صورت صد در صد این عوامل را به خیانت کردن همسر ربط داد و به جای آن که فرد را قضاوت کنید بهتر است با روانشناس و مشاور در این زمینه صحبت کرده و از او کمک بخواهید.

نشانه های خیانت زوجین به همسر خود

نشانه های خیانت در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد اما به طور کلی افرادی که در رابطه با شخص دومی درگیر می شوند برخی از ویژگی های رفتاری خاص خودشان را نشان می دهند که می توان به شما در تشخیص خیانت همسرتان کمک کند در ادامه این مبحث به ده مورد از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

  1. نامنظم بودن حضور زوج در خانه
  2. بهانه گیری مکرر و بی دلیل زوج به خصوص مرد در خانه
  3. نوسانات رفتاری در میان شادی و عصبانیت
  4. صحبت کردن در مورد طلاق بدون این که برای آن اقدام کند
  5. کاهش مسئولیت زوج در قبال همسر و فرزندان
  6. تغییرات ظاهری غیر عادی
  7. رفت و آمد های بی موقع به خانه
  8. تفاوت میزان شادی و غمگینی همسر در خانه در مقایسه با بیرون و محل کار و ارتباط با دوستان
  9. ارتباط تلفنی و پیامکی مشکوک
  10. در دسترس نبودن همسر در زمان های مهم و خاص

اگر با هر یک از موارد بالا رو به رو شدید سریعا به همسرتان تهمت نزنید و او را متهم نکنید برای این که بتوانید بهترین رفتار را با او داشته باشید می توانید از روانشناس کمک بخواهید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند و با دریافت مشاوره خیانت و شناسایی دلایل خیانت به همسر از راهنمایی لازمی بر خوردار شوید و به صورت صحیح خیانت همسرتان را تشخیص دهید.

منبع :  نشانه ها و دلایل خیانت به همسر، چرا همسرم به من خیانت کرد؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

تاثیر اعتیاد بر خانواده ، اعتیاد با خانواده و فرزندان چه می کند؟

اعتیاد بر روی خانواده تاثیر می گذارد و معضلی است که علاوه بر فرد معتاد اطرافیان و به ویژه خانواده او را دچار بحران ها و آسیب هایی می کند. فردی که معتاد است گرایش خود را به خانواده از دست می دهد و اهمیتی برای آن ها قائل نمی شود زیرا او به مواد مخدر وابسته شده است و به فکر مصرف و رفع وابستگی به مواد مخدر می باشد.

کودکانی که در خانواده های معتاد زندگی می کنند اغلب وحشت زده می باشند و آسیب های روانی بسیاری را باید تحمل کنند احتمال دارد آن ها مورد خشونت قرار بگیرند، دچار استرس و اضطراب بعد از سانحه می شوند و یا با مواردی مانند اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم کنند.

در خانواده هایی که یکی از اعضای آن معتاد می باشد قوانین و مقررات خاصی وجود ندارد و اوضاع خانواده آشفته و نابسامان می باشد در این موقعیت اعضای خانواده باید آگاهی لازم از آسیب های اعتیاد داشته باشند تا بتوانند با مراجعه به مشاور اعتیاد اقداماتی برای درمان انجام دهند و یا آسیب ها را کاهش دهند.

تاثیر اعتیاد بر خانواده، از بین رفتن روابط در خانواده

اعتیاد پدیده ای است که بر روی زندگی فرد اثر می گذارد و به تدریج زندگی او را درگیر می کند و باعث می شود تا تک تک اعضای خانواده با صدمات جبران ناپذیری رو به رو شوند و اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر باعث می شود تا تغییراتی در سبک زندگی فرد به وجود آید و احتمال دارد که تمام قوانین و مقررات تغییر کند.

فردی که معتاد شده هر چه وابستگی اش به مواد مخدر بیشتر شود ارتباطش با اعضای خانواده کمتر خواهد شد زیرا اعتیاد باعث می شود تا روابط عاطفی میان اعضای خانواده با مشکلات و بحران هایی رو به رو شود.

در عوض ارتباط میان فرد معتاد و مواد مخدر بسیار زیاد است و به بخش بزرگی در خانواده تبدیل می شود. دیگر اعضای خانواده حس امنیت و اعتماد به فرد معتاد ندارند و دچار ناامیدی می شوند، در بسیاری مواقع فرد معتاد رابطه سردی با والدین و اعضای خانواده اش دارند و در بسیاری موارد مخفی کاری می کند و والدین هیچگاه حتی بعد از ترک فرزندشان حس اعتماد اولیه را به او نخواهند داشت.

تاثیر اعتیاد بر خانواده، تغییر سبک زندگی در جهت منفی

هر یک از اعضای خانواده زمانی که با فرد معتاد رو به رو می شوند در هنگام مواجه با او روش های خاصی را به کار می گیرند بسیاری از آن ها احتمال دارد نیاز های احساسی و روانی خود را نادیده بگیرند و برای این که بحث و مشاجره در میان آن ها به وجود نیاید ترجیح می دهند که رفتار های دردسرساز فرد معتاد را تحمل کنند و آن ها را توجیه کنند به کارگیری این روش ها به مرور زمان باعث می شود تا بر روی سبک زندگی افراد خانواده تاثیر بگذارد و جزئی از سبک زندگی آن ها شود.

اعضای خانواده گاهی اوقات به دلیل عدم آگاهی رفتار های نامناسبی با فرد معتاد دارند و نقش هایی که به آن ها متحمل می شود را می پذیرند غافل از این که دسته ای از رفتار ها باعث استمرار مصرف مواد مخدر در فرد معتاد می شود و به همین دلیل باید اعضای خانواده باید ها و نباید های رفتار صحیح با فرد معتاد را یاد بگیرند.

در خانواده ای که فرد معتاد وجود دارد سبک زندگی به گونه ای تغییر می کند که تمام تمرکز و نگرانی ها بر روی فرد معتاد می باشد و احتمال دارد نیازهای جسمی و روحی اعضای دیگر خانواده به درستی تامین نشود به عنوان مثال پدری معتادی که قبل از این نان آور خانواده بود نقش خود را به مادر و فرزندان می دهد و در این شرایط مادر خانواده به تنهایی مجبور می شود که امور خانواده و رفاه اعضای خانواده را به دوش بکشد.

تاثیر اعتیاد بر خانواده، احساس گناه و شرم در اعضای خانواده

اعضای خانواده فرد معتاد تصور می کنند که رفتار های آن ها نادرست بوده و در گذشته به او بی توجهی کرده اند که باعث بروز اعتیاد در فرد شده است و دائما احساس گناه می کنند و مادر خانواده فکر می کند که به فرزندش محبت کافی نکرده است و او را خوب تربیت نکرده که فرزندش به راه نادرست رفته و معتاد شده است و به همین دلیل سعی می کند تا با حمایت های نادرست مانند تامین نیازهای مالی و رفاهی زندگی فرزندش، احساس گناه را در خود کاهش دهد و در صورتی افراد دیگر مسئولیت وظایف فرد معتاد را برعهده بگیرند باعث می شود فرد معتاد خاطر جمع شده و خیالی برای ترک نداشته باشد در بسیاری مواقع فرد معتاد از احساس گناه اعضای خانواده سوء استفاده می کنند و بر روی اعتیاد خود سرپوش می گذارند.

از تاثیرات دیگر آن است که اعضای خانواده شرمزده هستند و از این که دیگران متوجه شوند که فردی معتاد در خانواده آن ها وجود دارد احساس خجالت می کنند و به همین دلیل روابط خود را با اطرافیان و فامیل قطع می کنند. بسیاری از مواقع خانواده ها گمان می کنندکه اگر فرد معتاد را ترک دهند همه مشکلات آن ها حل می شود اما نکته ای که اهمیت دارد کشف علت اعتیاد می باشد تا فرد از برگشت دوباره آن جلوگیری کند.

تاثیر والدین معتاد بر فرزندان

اعتیاد والدین باعث می شود تا رشد کودکان با بحران هایی رو به رو شود و آن ها در معرض مشکلات عاطفی، روانی و جسمی قرار می گیرند. همچنین والدین نقش بسیار مهمی در تربیت و رشد کودکان دارند و والدین معتاد بیشتر درگیر مواد مخدر، خشونت خانگی، طلاق، بیکاری ، بیماری های روانی و مشکلات قانونی هستند و نمی توانند به عنوان پدر و مادر نقش شان را به درستی ایفا کنند.

کودکانی که والدین آن ها معتاد است دچار افسردگی ، اضطراب، اختلالات غذا خوردن و غیره می شوند و احتمال خودکشی در آنها زیاد می باشد و همچنین گرایش به مواد مخدر در فرزندان که خانواده معتاد دارند بسیار بیشتر است.

در خانواده هایی که درگیر اعتیاد هستند ممکن است کودکان مورد سوء استفاده جنسی و جسمی قرار بگیرند که اتفاقی بسیار دردناک و غیر قابل اجتناب می باشد و این کودکان عزت نفس پایینی دارند و کنترل درونی ندارند و به همین دلیل به احتمال زیاد در آینده مورد سوء استفاده قرار می گیرند و قربانی می شوند.

در ادامه این مقاله برخی از تاثیرات والدین معتاد بر فرزندان پرداخته شده است که در زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

تاثیر اعتیاد والدین بر سلامت جسمانی کودکان خانواده

کودکانی که در خانواده معتاد زندگی می کنند به دلیل استشمام دود های ناشی از استعمال دخانیات و مواد مخدر بیشتر به بیماری هایی مانند انتریت، کولیت و آسم دچار می شوند که احتمال دارد به خاطر استرس نیز گرفتار این بیماری ها شوند، علاوه بر این ها مسمومیت، مشکلات گوارشی و تنفسی در کودکان دیده شده است.

اگر در دوران بارداری فرد از مواد مخدر استفاده کند احتمال دارد فرد به دنیا آمده دچار نواقص مادر زادی و عقب ماندگی ذهنی شود و مادران بارداری که الکل مصرف می کنند منجر به سندروم جنین الکلی شوند و کودک دچار مشکلات و نواقص بسیاری خواهد شد.

تاثیر روانی و احساسی اعتیاد بر فرزندان

اعتیاد والدین باعث می شود تا اختلالات روانی و اختلالات اضطرابی در کودکان افزایش یابد و بر اساس مطالعاتی که انجام شده است تعداد زیادی از کودکان که دچار اختلال پرخوری عصبی هستند والدینشان معتاد بوده است که بر روی آن ها تاثیر گذاشته است.

میان مواد مخدر و جامعه ستیزی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و به همین دلیل فرزندان افراد معتاد به الگوبرداری از والدین، تقلید از آن ها می پردازند و اغلب دچار اختلال ضد اجتماعی می شوند.

رفتار افراد معتاد غیر قابل پیش بینی می باشد و خلقیات آن ها به مصرف مواد مخدر ربط دارد و با آن تنظیم می شود، زمانی که مواد مخدر تهیه کرده باشند آرام و شاد هستند و زمانی که نتوانند مواد خود را تامین کنند خمار می شود و رفتار های نادرست و خشونت آمیز از خود نشان می دهند و به همین دلیل کودکان این گونه افراد حس بی اعتمادی نسبت به بزرگسالان پیدا می کنند.

یکی دیگر از نتایج تاثیرگذار اعتیاد بر روی خانواده، احساس گناه در کودکان می باشد زیرا بسیاری از کودکان تصور می کنند که مسئول و مقصر اعتیاد والدینشان می باشند و آن ها از اعتیاد والدینشان خجالت می کشند، همین امر باعث می شود تا با همسالان خود تعامل و ارتباط نداشته باشند زیرا دوست ندارند دوستانش متوجه اعتیاد والدینشان شوند.

علاوه بر این ها ترس از دست دادن والدین و عدم احساس امنیت یکی دیگر از تاثیرات والدین معتاد بر روی فرزندشان می باشد.

منبع : تاثیر اعتیاد بر خانواده

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

ازدواج مقوله بسیار پیچیده ای است و در عین حال که می تواند بسیار شیرین و موفقیت آمیز باشد و زمینه رشد فرد را فراهم کند، به همان اندازه نیز می تواند باعث آسیب رساندن به افراد شود و فرد را دچار درماندگی کند. مسائل جنسی یکی از این موارد است که در صورتی که به آن به اندازه کافی توجه نشود می تواند دردسر ساز شود. در این مقاله سوالات مسائل جنسی گردآوری شده است.

هر چقدر شما تلاشتان را در جهت کسب اطلاعات درست به کار بگیرید و سعی کنید جنبه های لازم را مورد بررسی قرار دهید، در پایین آوردن ریسک ازدواج موفق تر خواهید شد.

زمانی که دو نفر به قصد ازدواج با یکدیگر در ارتباط هستند و سعی در شناخت هم دارند، در طول مدت آشنایی شان سوال هایی در مورد خلق و خو، ویژگی های شخصیتی، سبک زندگی و غیره از یکدیگر می پرسند، اما مسئله قابل توجه این است که آیا کسی به این فکر می کند که سوالات جنسی و بررسی تمایلات جنسی فرد نیز از مهمترین مواردی است که باید در طول مدت آشنایی به آن توجه شود؟

البته که با توجه به فرهنگ حاکم بر ایران، عقاید، حجب و حیا، مسائل شرعی و غیره صحبت کردن در مورد مسائل جنسی بین دو نامحرم نوعی تابو محسوب می شود و صحبت کردن در مورد این مسائل، مخصوصا در ازدواج های به سبک سنتی بسیار سخت می باشد اما باید بدانید که یکی از دلایل مهم طلاق و جدایی بین زوجین همین مسائل جنسی است.

اختلالات و فانتزی های جنسی غیر متعارف، تفاوت در تمایلات جنسی طرفین، اعتیاد جنسی، زود انزالی، اعتیاد به فیلم های نامناسب و غیره از جمله مشکلات رایج در بین زوجینی است که قصد جدایی از یکدیگر را دارند.

اینکه یکی از اهداف اصلی ازدواج رفع نیازهای جنسی است، بر هیچکس پوشیده نیست، به خصوص در کشورهای اسلامی و کشورهایی که رابطه با نامحرم امری مذموم به حساب می آید و اکثریت خانواده ها به شدت با این امر برخورد می کنند، طبیعی است که یکی از دلایل اصلی فرد برای ازدواج، رفع نیاز جنسی است، تا در این راستا بتواند در یک بستر مناسب علاوه بر رفع نیازهای عاطفی و روانی خود، نیازهای جنسی خود را نیز برآورده کند.

حال چطور می شود که فردی قبل از ازدواج، نسبت به کسب اطلاعات در این زمینه بی تفاوت باشد، اما بعد از ازدواج آنقدر روی آن مسئله تمرکز کند که حتی گاهی به علت عدم ارضای درست نیازهای جنسی خود، به طلاق فکر کند؟ بنابراین نتیجه می گیریم که این مسئله، یعنی کسب اطلاعات و پرسیدن سوالات جنسی قبل از ازدواج اهمیت ویژه ای دارد و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی

چرا باید سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی، مطرح شوند؟

نیاز است که شما را با یک سری از مشکلات جنسی رایج بین زوجین آشنا کنیم تا بیشتر به اهمیت این مسئله پی ببرید و بدانید که چرا باید سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی را مطرح کنی:

  • سارا 26 ساله، یک سال است که ازدواج کرده است. او می گوید که از همسر خودم رضایت دارم اما در حین رابطه جنسی، رفتارهایی از او مشاهده می کنم که به شدت متعجب می شوم. سارا می گوید همسرم در هنگام رابطه جنسی انگار که به فرد دیگری تبدیل می شود، اصلا به من توجه نمی کند و با خشونت تمام رابطه را ادامه می دهد، گاهی بدون توجه به نظر من اقدام به بستن دستان من به تخت می کند و حتی ضربه هایی به من می زند که من دردهای شدیدی را احساس می کنم. همسرم در زمان هایی که در حال برقراری رابطه جنسی هستیم رفتاری به شدت متضاد با شرایط عادی دارد، او در شرایط عادی، فردی بسیار مهربان است، به طوری که گاهی فکر می کنم با دو فرد متفاوت ازدواج کرده ام. این رفتار همسرم باعث شده است که من از برقراری رابطه جنسی فراری باشم و حتی از آن بترسم. (این رفتار نشان دهنده سادیسم جنسی است)
  • احمد مرد 40 ساله از رابطه جنسی با همسرش شکایت دارد. او می گوید در طول مدت 10 سالی که ازدواج کرده ایم یکبار نشده که همسرم با میل و رغبت خودش با من رابطه برقرار کند. همیشه غر می زند و همیشه از من فرار می کند. او رابطه جنسی را امری خسته کننده و بیهوده می داند و حتی گاهی می گوید که از اینگونه روابط چندشش می شود، چون احساس می کند آلوده می شود. وقتی از احمد پرسیده شد که چطور با این شرایط، توانسته اید مدت طولانی به زندگی تان ادامه دهید پاسخ داد که مگر می شود به خاطر این مسئله به دادگاه خانواده رفت؟ خب زشت است. از او پرسیدند آیا تابحال نشده بود که قبل از این، برای بررسی این مسئله به روانشناس مراجعه کنید؟ پاسخ احمد این بود که من از اینکه این مسئله را با کسی مثل پزشک یا روانشناس در میان بگذارم خجالت می کشیدم اما الان دیگر احساس درماندگی می کنم و احساس می کنم که از زندگی با همسرم لذتی نبرده ام، برای همین لازم دیدم که به روانشناس مراجعه کنم. (وسواس آلودگیو تفاوت طبع و تمایل جنسی بین زن و مرد)
  • مریم 30 ساله می گوید به تازگی ازدواج کرده است. او می گوید همسرم مدام می گوید که تمایل به رابطه گروهی دارد. حتی از من خواسته است که اجازه بدهم تا دوستش نیز در هنگام برقراری رابطه در کنار ما قرار بگیرد و بتوانیم رابطه گروهی برقرار کنیم.
  • شایان 35 ساله به روانشناس مراجعه کرده است و از زود انزالی خود و نارضایتی همسرش از رابطه صحبت می کند. او می گوید احساس می کنم همسرم بعد از رابطه کلافه است و حتی علاقه ای به من ندارد.
  • نیلوفر 28 ساله، با حالت درماندگی و شرم به روانشناس می گوید من متاسفانه از برقراری رابطه با همسرم لذت نمی برم و در نبود شوهرم به تماشای فیلم های نامناسب و خودارضایی می پردازم. هرچند که این کار را دوست ندارم، اما نمی توانم آن را کنار بگذارم چون در دوران مجردی ام همیشه و به طور مکرر به اینصورت، نیاز جنسی ام را برطرف می کردم. گویی که به این کار عادت کرده باشم و دیگر از هیچ طریقی لذت نمی برم. (اعتیاد به فیلم های نامناسب و خودارضایی)

این ها بخشی از شکایت هایی بود که افراد بعد از ازدواجشان مطرح کرده بودند.

طبیعی است که افراد در چنین شرایطی دچار درماندگی شوند، گاهی خجالت بکشند و سعی کنند در سکوت به زندگی شان ادامه بدهند که در اینصورت احتمال ابتلا به اختلال افسردگی بسیار بالاست و گاهی نیز ممکن است که فرد اقدام به جدایی کند و چون نمی تواند علت را واضح به اطرافیان توضیح دهد ممکن است دچار سرزنش، شماتت و قضاوت قرار گیرد.

بنابراین بهترین کار این است که این مسائل قبل از ازدواج مورد بررسی قرار بگیرند. هرچند که کسب اطمینان و بررسی صد در صد در این زمینه وجود ندارد و برخی از مسائل، فقط بعد از ازدواج مشخص می شوند، اما وظیفه شما این است که برای کمک به خودتان حداکثر تلاش تان را برای تصمیم گیری درست بکار بگیرید.

مسائل جنسی را چگونه مورد بررسی قرار دهیم؟

مسلما هدف ما از نوشتن این مقاله با این عنوان، این نیست که یکسری از مطالب را بدون توجه به شرایط فرهنگی در اختیار شما بگذاریم، بنابراین اینکه یک سری از سوالات را به صورت تیتروار در اختیارتان بگذاریم و به شما بگوییم این سوالات را در جلسه خواستگاری بپرسید خیلی نمی تواند همسو با واقعیت باشد و قابلیت اجرایی داشته باشد. بنابراین سعی می کنیم راه های کسب اطلاعات در زمینه مسائل جنسی از فرد مقابل تان را به شما عزیزان توضیح دهیم.

چه قصد داشته باشد ازدواج سنتی داشته باشید چه ازدواج بر پایه عشق، برای انتخاب یک فرد به عنوان شریک زندگی نیاز به زمان، دقت و توجه به مسائل مختلف دارید.

توصیه اکثر روانشناسان این است که قبل از اینکه اقدام به عقد رسمی کنید، به مدت 6 ماه در دوران نامزدی باقی بمانید.

طبیعی است که برخی از اطلاعات مانند شرایط خانوادگی، شغل، تحصیلات و غیره در جلسات اولیه خواستگاری به دست می آیند و برای کسب آگاهی در مورد آن ها نیاز به صرف زمان و وقت ندارید، اما برخی از اطلاعات نیاز به تعامل بیشتر دارند، برای اینکه شما بتوانید با خصوصیات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی فرد آشنا بشوید، نیاز به این دارید که زمان های زیادی را با وی بگذرانید، همچنین بازگو کردن برخی از مسائل، مانند مسائل جنسی در جلسات اولیه آشنایی قابل بازگو شدن نیستند.

شما برای اینکه بتوانید به راحتی با فرد مورد نظرتان در این مورد صحبت کنید، نیازمند مقداری صمیمیت بیشتر با او هستید. البته حتی در آن زمان هم نیازی نیست که با جزئیات در مورد مسائل جنسی صحبت کنید، چون تا زمانی که عقد رسمی بین شما صورت نگرفته باید بدانید که هر لحظه امکان پشیمانی و تجدید نظر وجود دارد و شما در مرحله نامزدی به دنبال محک زدن و شناخت فرد هستید، بنابراین رعایت کردن حد و حدود بسیار اهمیت دارد.

بهتر است در ماه های آخر نامزدی و در زمانی که نسبت به انتخاب خودتان تقریبا مطمئن شده اید، سوالاتتان را در مورد مسائل جنسی بپرسید، هر چند که مزیت دوره نامزدی این است که گاهی نیاز به پرسیدن این سوالات به صورت مجزا نیست، بلکه در اکثر مواقع، در طی دوران نامزدی و از طریق تعامل با فرد بیشتر مشکلات خودشان را نشان می دهند، اما با این حال پرسیدن سوالات ذهنی تان نیز، می تواند کمک زیادی به شما بکند.

یادتان باشد که دختر و پسر ندارد و هرکدام از شما می توانید در کمال احترام سوال تان را مطرح کنید. اول می توانید با سوالاتی شروع کنید که کمتر شما را معذب می کنند و بیان آن ها برایتان راحت تر است.

مثلا از سوالات اولیه می تواند پرسیدن نظر فرد در مورد زمان بچه دار شدن باشد.

و در ادامه می توانید سوالات ریز را مطرح کنید:

  • دیدگاه و اطلاعات شما در مورد مسائل جنسی چگونه است؟
  • به نظر شما ارتباطات جنسی چقدر در رابطه زناشویی اهمیت دارند؟ (در این مرحله اگر که فرد تاکید زیادی روی رابطه جنسی کرد می توانید سوالات بیشتری بپرسید، مثلا، منظورتان این است که رابطه جنسی بر همه چیز اولویت دارد؟ اگر همسر شما نتواند گاهی شما را همراهی کند، برخورد شما چگونه خواهد بود؟)

دقت کنید که همانطور که گفتیم رابطه جنسی بین زن و مرد اهمیت زیادی دارد، ولی اینکه مسائل جنسی، تمام ذهنیت فرد را در بر گرفته باشد و مسائل دیگر را تحت الشعاع خود قرار دهد می تواند نشان دهنده اعتیاد جنسی یا اگر بخواهیم بدبین نباشیم می تواند نشان دهنده میل جنسی شدید در فرد باشد که اگر شما فرد سرد مجازی هستید، یا تمایل جنسی متعادلی دارید باید نسبت به این مسئله توجه بیشتری داشته باشید.

البته اگر که مسائل جنسی تمام ذهن فرد را مشغول کرده باشد، معمولا فرد در طول دوران نامزدی خیلی نمی تواند خویشتن داری کند و صحبت در مورد مسائل جنسی را خیلی زود شروع می کند و حتی ممکن است گاهی حدود رابطه را در دوران نامزدی رعایت نکند و بدون توجه به نظر شما، از شما درخواست های غیر متعارف داشته باشد که در اینصورت پیشنهاد می شود حتما با یک مشاور، مشورت کنید و در صورت لزوم از ادامه ارتباط با این فرد خودداری کنید.

  • انتظارات جنسی شما از همسر آینده تان چگونه است؟
  • آیا تا به حال شده است که فانتزی جنسی در ذهنتان داشته باشید که احساس کنید شاید دیگران شما را درک نکنند؟ سلیقه و انتظارات جنسی شما چیست؟ ( سادیسم (دیگر آزاری جنسی) و مازوخیسم (خود آزاری جنسی) و انواع فیتیش های جنسی و همچنین تمایل به رابطه جنسی به شکل های نامتعارف در این سوال مورد بررسی قرار می گیرد).

دقت کنید که باید نحوه سوال پرسیدنتان به صورتی باشد که فرد بدون ترس بتواند تمایلاتش را بیان کند.

  • آیا تابه حال پیش آمده که احساس کنید از نظر جسمی یا جنسی مشکلی دارید و احساس نیاز به مراجعه به پزشک کنید؟ (اختلال نعوظ، زود انزالی و دیر انزالی، از جمله مسائل مورد بررسی در این سوال هستند).
  • نظرتان در مورد عشق ورزی قبل از برقراری رابطه جنسی چیست؟

این ها سوالاتی است که می توانید از فرد مقابل تان بپرسید. نیاز است که در حین پرسیدن این سوالات به زبان بدن فرد نیز توجه کنید.

منبع : سوالات ازدواج در مورد مسائل جنسی که جوانان را تهدید می کند

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰
تحقیر شدن در رابطه ، با احساس حقارت در رابطه چه کار کنیم؟

احساس تحقیر شدن در رابطه یکی از مشکلاتی می باشد که بر روی روابط عاطفی تاثیر بسیاری می گذارد و به آن آسیب وارد می کند، این احساس باعث می شود تا فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و نتواند آن طور که دوست دارد در زندگی خود عمل کند.

عوامل مختلفی می تواند باعث به وجود آمدن احساس حقارت در رابطه عاطفی شود که عبارت اند از اختلاف سطح تحصیلی یا طبقاتی، وجود مشکلاتی در سبک شخصیتی طرفین و نداشتن مهارت های ارتباطی نمونه ای از این عوامل می باشد.

اگر شما در رابطه ای قرار گرفته اید که احساس می کنید تحقیر می شوید و برای تلاش می کنید تا احساسات منفی شما بهبود یابد می توانید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید، مطالب آن می تواند برای شما مفید باشد.

چه چیزی باعث احساس تحقیر شدن در رابطه می شود؟

رابطه سالم باعث می شود تا فرد بهداشت روانی سالمی داشته باشد و بر روان او تاثیر بسیاری می گذارد، زمانی که رابطه سالم باشد افراد می توانند صادقانه و بدون قضاوت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما زمانی که طرفین احساس کنند تحت نظر و کنترل می باشند و همه رفتار های آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد دیگر نمی توانند خود واقعی شان را در رابطه  نشان دهند و دائما تلاش می کنند نقش بازی کنند و خود را پنهان نگه دارند.

در این شرایط فرد هنگامی که با ارزیابی های منفی رو به رو می شود اعتماد به نفس او تا حد زیادی کاهش می یابد و در نتیجه احساس حقارت و پوچی به او دست می دهد.

علاوه بر قضاوت و ارزیابی های نا به جا در رابطه عواملی دیگری وجود دارد که می تواند احساس تحقیر شدن را رابطه را در فرد ایجاد کند برای مثال بسیاری از افراد شخصیتی شکننده دارند و اعتماد به نفس آن ها پایین می باشد و هر حرف و حرکتی را به خودشان می گیرند و به عنوان تحقیر شدن تعبیر می کنند در این شرایط مشکل از طرف مقابل نمی باشد بلکه ساختار روانی فرد مشکل دارد که به همه چیز نگاه منفی دارد و آن را به عنوان یک تهدید تلقی می کند.

در بسیاری از اوقات احتمال دارد احساس حقارت در رابطه دوستی یا با شریک عاطفی به قدری زیاد باشد که فرد دیگر قادر نباشد رابطه عاطفی خود را ادامه دهد، در این شرایط بهتر است با مشاور و روانشناس صحبت شود تا فرد بتواند تصمیم درستی بگیرد.

تاثیر شخصیت بر احساس شما از رابطه

سعی کنید قبل از آن که وارد رابطه عاطفی و جدی شوید سبک های ارتباطی و شخصیتی خود و طرف مقابلتان را مورد بررسی قرار دهید، به روانشناس مراجعه کنید تا در این زمینه راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهد.

زیرا افرادی که شخصیتی سلطه طلبی دارند از قرار گرفتن در جایگاه های پایین تر در هر رابطه ای اجتناب و دوری می کنند و زمانی که در این موقعیت قرار گرفتند احساس حقارت بسیاری در آن ها به وجود می آید در واقع آن ها نمی توانند فردی را ببینند که در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی بالاتر از آن ها قرار گرفته است و با این فرد دچار مشکلات و تعارضات بسیاری می شوند. به همین دلیل مراجعه به روانشناس  برای شناخت، قبل از رابطه مهم می باشد.

با احساس تحقیر شدن در رابطه چه کار کنیم؟

تحقیر شدن توسط شریک عاطفی، بر روی رابطه عاطفی افراد تاثیر بسیاری خواهد گذاشت و هر چه دیرتر برای رفع احساسات منفی خود اقدام کنند رابطه عاطفی با صدمات بیشتری رو به رو خواهد شد.

به همین دلیل نباید مشکل را نادیده بگیرید و همان ابتدا باید با آن رو به رو شوید و راه حلی برای آن یافت، در ادامه این مقاله چند راهکار عمومی برای بهبود احساس حقارت در رابطه عاطفی بیان می کنیم.

تحقیر شدن در رابطه، از بیان کردن احساسات خود نهراسید

ریشه بسیاری از مشکلات بیان نکردن احساسات می باشد زیرا افراد هنگامی که احساساتشان را از یکدیگر مخفی می کنند و با هم به گفت و گو نمی پردازند، همین مسئله باعث می شود تا سوء تفاهم هایی به وجود آید و فاصله عاطفی میان زوجین بیشتر شود.

زوجین می توانند در فضایی صمیمانه و دوستانه احساساتشان را با یکدیگر در میان بگذارند و با یکدیگر در مورد این موضوع صحبت کنند، به طور مثال به طرف مقابل خود بگوید که چقدر از بابت این احساسات ناراحت و آزرده می شود و در کنار یکدیگر تلاش کنند تا به راه حلی مناسب برای حل این مشکل بپردازنند.

هر چند وقت یک بار رابطه خود را مرور کنید

برای این که رابطه شما رو به پیشرفت باشد می توانید هر چند وقت یک بار رابطه خود را مرور کنید و در این دوره زمانی می توانید مسائلی که شما را آزار می دهد را بیان کنید و نظرات و صحبت های طرف مقابل خود را بشنوید اگر همین روند را به طور منظم انجام دهید مسائلی که باعث سوء تفاهم و حقارت شما می شود به زودی شناسایی شده و رابطه شما بهبود خواهد یافت.

از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

در بسیاری از مواقع رابطه عاطفی به دلیل برخوردها و واکنش های اشتباه و نامناسب آسیب های بسیاری می بیند که هیچ کدام از افراد به تنهایی نمی توانند آن را ترمیم کنند، احساس تحقیر شدن در رابطه بسیار آزار دهنده است و به راحتی می تواند عشق و علاقه میان طرفین را از بین ببرد.

امروزه روانشناسان و مراکز مشاوره برای ترمیم رابطه عاطفی ارزش بسیاری قائل هستند و به طور اختصاصی به آن می پردازند، شما برای بهبود رابطتان می توانید به زوج درمانگر مراجعه کنید و او بدون قضاوت و در فضای امن به بررسی مشکل شما می پردازد.

درمانگر در ابتدا عامل اصلی که باعث به وجود آمدن احساس حقارت در میان شما شده است را شناسایی می کند و بعد از آن طرح درمان مناسب را برای شما مشخص می کند و علاوه بر این به آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت های زندگی می پردازد تا از این طریق به شما کمک کند ارتباط عاطفی که از دست داده اید را به دست آورید.

منبع : تحقیر شدن در رابطه ، با احساس حقارت در رابطه چه کار کنیم؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

زمانی که از افراد مشهور صحبت می کنیم منظورمان افرادی است که به سبب ویژگی های خاص و جایگاه و موقعیتی که دارند در معرض توجه عموم قرار دارند. در این مقاله به نکات و راه های ازدواج با فرد مشهور پرداخته شده است.

افراد مشهور شامل بازیگران، ورزشکاران، خوانندگان می شوند.

البته افراد مشهور فقط محدود به چنین افرادی نمی شوند، یک پزشک، روانشناس، نویسنده، سیاستمدار و هر فردی که جایگاه و فعالیتی داشته باشد که از نظر افراد جامعه مورد توجه باشد، فردی مشهور محسوب می شود.

افراد مشهور، مخصوصا بازیگران و خواننده ها در بین بسیاری از مردم محبوبیت دارند و جذاب به نظر می رسند.

علاقمندی به افراد مشهور برای هر فردی ممکن است بوجود بیاید و اگر از افراد، نام خواننده و یا بازیگر مورد علاقه شان را بپرسید، احتمالا اکثر افراد با آوردن چند نام، به بازیگر یا خواننده مورد علاقه شان را معرفی می کنند و این امر کاملا طبیعی است، اما اکثر افراد به اینگونه اشخاص فقط به دید یک فرد مشهور جذاب نگاه می کنند و از دنبال کردن کارهایشان لذت می برند. 

اما در این بین، هستند افرادی که احساس می کنند عاشق یک فرد مشهور شده اند و به اینکه چطور با آن فرد مشهور ازدواج کنند فکر می کنند. آن ها تمام وقتشان را با فکر کردن به شخص مورد نظر می گذرانند و شروع به خیالپردازی های مختلف با آن فرد می کنند، این افراد هر چقدر که بیشتر غرق در احساسات نسبت به آن فرد می شوند بیشتر احساس ناامیدی می کنند و همین امر می تواند آسیب های زیادی به فرد وارد کند.

البته قصد ما در این مقاله زیر سوال بردن احساسات فرد عاشق نیست، بلکه تلاشمان این است که با ارائه اطلاعات کافی به شما کمک کنیم تا دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به شرایط داشته باشید و بتوانید به خودتان کمک کنید.

 معیارهای عشق در ازدواج با فرد مشهور

شاید بسیار این جمله را شنیده باشید که عشق حساب کتاب نمی شناسد، آدم عاشق منطق سرش نمی شود.

بله این حرف کاملا درست است، معنی عشق همین است، عشق راهش از حساب کتاب کردن دور است، انسان عاشق حاضر است برای معشوقه خود هر کاری بکند، حتی حاضر است از جان خود بگذرد و همه این موارد است که عشق و تجربه عاشقی را لذت بخش می کند، اما تمام این موارد زمانی پیش می آید که شما از فرد مورد علاقه تان شناخت کافی داشته باشید، با تمام ابعاد شخصیتی او آشنا باشید، خاطرات خوبی را با او سپری کرده باشید و نه تنها عاشق چهره و ویژگی های ظاهری او، بلکه عاشق حقیقت وجودی و شخصیت فرد شده باشید.

 اما اگر که شما عاشق فردی باشید که به جز ویژگی های ظاهری او و اطلاعات کلی که دیگران نیز به اندازه شما از آن آگاه هستند ، اطلاعات دیگری نداشته باشید و در اینصورت حاضر باشید جانتان را برای او بدهید و زندگی تان را وقف او کنید، می توان گفت که شما دچار عشق کور کورانه شده اید. 

اگر از شما بپرسند که عاشق چه چیزی در این فرد شده اید احتمالا پاسخ خواهید داد عاشق چهره زیبایش، عاشق راه رفتنش، عاشق متانت صورتش و غیره. می بینید که شما به چیزهایی اشاره می کنید که دیگران نیز از آن ها آگاه هستند، پس دیگران نیز می توانند با این میزان از اطلاعات عاشق آن فرد شوند.

بنابراین اگر که احساس کردید که به فردی مشهور علاقمند شده اید و به ازدواج با او فکر می کنید، نیاز است که به موارد زیر توجه کنید:

  • اول اینکه سعی کنید شرایط سنی خودتان را در نظر بگیرید، اگر در سنین نوجوانی به سر می برید سعی کنید صبور باشید، احتمالا بعد از سپری کردن این دوران تب و تاب عاشقی از ذهنتان می افتد. 

شاید به شما بربخورد که این جمله را بشنوید که به احساسات دوران نوجوانی خیلی نمی توان اعتماد کرد، اما این یک حقیقت است. همه ما چنین دورانی را پشت سر گذاشته ایم و این فقط مختص به شما نیست.

دوران نوجوانی دوران پر چالشی است. در این دوران، فرد، احساسات متناقضی را تجربه می کند، همچنین تصمیمات هیجانی و خیالپردازی در این دوران بسیار زیاد است، به همین دلیل عشق های آتشین، معمولا در این دوران تجربه می شوند. در چنین دوره سنی شخصیت فرد، هنوز به ثبات کافی نرسیده است و بعد از گذراندن این دوران، ممکن است عقاید و دیدگاه فرد به شدت تغییر کند. این ها مواردی کاملا ثابت شده هستند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت و یا انکار کرد، بنابراین سعی کنید نسبت به این مسئله توجه کنید.

  •  توجه به جایگاه و میزان هماهنگی شرایط در زمینه های مختلف

بدیهی است که شهرت، به فرد جایگاه اجتماعی بالایی می دهد و در اکثر موارد باعث می شود که فرد از نظر شرایط اقتصادی در جایگاه بالایی قرار بگیرد. در پی این تغییرات سبک زندگی فرد نیز تغییر بسیار زیادی می کند که شاید این تغییرات موجب فاصله زیاد شما با آن شخص شود. اهمیت وجود سنخیت و هماهنگی در بین زوجین برای موفق بودن زندگی مشترک بر هیچکس پوشیده نیست. 

البته که هر انسانی در هر جایگاهی که باشد ارزشمند است و اشاره به این تغییرات به معنای برتر بودن شخصی بر شخص دیگر نیست، حتی اگر افراد از نظر ظاهر با یکدیگر تفاوت داشته باشند، باز هم این دلیلی بر برتری کسی نیست، چون این شخصیت و رفتار است که ارزش افراد را مشخص می کند، اما مسئله این است که شما باید به هدفتان از ازدواج فکر کنید.

 طبیعتا هیچ فرد سالمی در هنگام ازدواج به طلاق و جدایی فکر نمی کند و هدف همه افراد از ازدواج، خوشبختی و احساس آرامش است و این آرامش زمانی بوجود می آید که بین شخصیت و سبک زندگی و عقاید و دیگر شرایط هماهنگی وجود داشته باشد، یا اینکه تفاوت های کمی وجود داشته باشد، بنابراین اگر که با فرد مورد نظرتان از نظر موارد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی و غیره تفاوت زیادی دارید سعی کنید واقع بین باشید و بدانید که حتی اگر موفق بشوید فرد مورد نظرتان را مجذوب خود کنید و با او ازدواج کنید، به احتمال زیاد از زندگی تان لذت نخواهید برد و نمی توانید با این تفاوت ها کنار بیایید، به همین دلیل نمی توانید به هدفتان از ازدواج، که همان خوشبختی و احساس آرامش است برسید.

با این حال ما نکاتی را به شما یادآور می شویم تا با استفاده از این ترفندها بتوانید در جذب این افراد موفق شوید.

اگر که امکان دسترسی به فرد مورد نظرتان را دارید، راهکارهای زیر تا حدود زیادی می تواند به شما کمک کند. اما اگر فرسنگ ها از فرد مورد نظرتان دور هستید و امکان ملاقات با ایشان وجود ندارد، سعی کنید از رویا پردازی خودداری کنید و با واقعیت کنار بیایید و بیش از این زندگی خود را صرف عشقی نافرجام و بی سرانجام نکنید.

اما اگر فرد مشهور مورد علاقه تان قابل دسترستان است و امکان نزدیکی به او را دارید می توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • یادتان باشد که شما اولین نفر و آخرین نفری نیستید که به این فرد ابراز علاقه می کنید، افراد بسیاری هستند که مانند شما، شیفته این فرد هستند و حاضرند هر کاری برای ابراز علاقه شان به فرد مورد نظرشان بکنند، بنابراین اگر که مانند دیگران رفتار کنید طبیعتا نمی توانید نظر ایشان را به خودتان جلب کنید، بنابراین باید فرقی با دیگران بکنید.
  • شرایط مبهم همیشه ذهن افراد را نسبت به خود درگیر می کند. زمانی که شما صراحتا به آن فرد بیان کنید که او را دوست دارید، احتمال اینکه نظر او نسبت به شما جلب شود، خیلی کم است، چون همانطور که گفتیم این اولین بار نیست که او از زبان شخصی این جمله را می شنود، بنابراین باید سعی کنید متفاوت باشید تا بتوانید ذهن او را درگیر کنید. 
  • بهترین راه ایجاد درگیری ذهنی برای این شخص این است که او نسبت به احساس شما نسبت به خودش شک داشته باشد. یعنی نه صراحتا به او بگویید که عاقشش هستید  و نه از او فاصله بگیرید و منکر احساستان بشوید.
  • بدون هیچگونه ابراز علاقه ای به او توجه کنید، در زمان های خاصی به او نزدیک شوید و در برخی از شرایط و بعد از مدتی از او دور شوید، با این کار شما می توانید ذهن فرد مورد نظرتان را نسبت به خود درگیر کنید و این علامت سوال را در ذهنش ایجاد کنید که علت رفتار شما چه می تواند باشد و همین امر باعث می شود که زمان هایی را به شما فکر کند و بعد از مدتی احساس می کند که به فکر کردن به شما عادت کرده است.

منبع :  چگونه با یک فرد مشهور ازدواج کنیم؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

قرص میزوپروستول، موارد مصرف، موارد منع مصرف و عوارض

قرص میزوپروستول را با نام تجاری سایتوتک (Cytotec) می شناسند و یکی از قرص هایی است که علاوه بر کاهش خطر ابتلا به زخم معده، برای سقط جنین و ختم حاملگی در سه ماه اول بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف این قرص در مقایسه با اکسی توسین و سایر روش های ختم حاملگی هزینه و مدت زمان بستری کمتری دارد بنابراین می تواند جایگزین مناسبی برای روش های مشابه در سه ماه دوم بارداری باشد، این قرص احتمال دارد عوارضی مانند پارگی رحم، زایمان زودرس و غیره داشته باشد.

به همین دلیلاین قرص باید تحت نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن خودداری شود در ادامه این مقاله به بررسی و معرفی قرص میزوپروستول ، موارد مصرف و عوارض آن می پردازیم.

قرص میزوپروستول چیست؟

قرص میزوپروستول معمولا برای افرادی که تصمیم به سقط جنین دارند مورد استفاده قرار می گیرد و بهترین زمان برای مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می باشد، متروپروسیول غیر تزریقی معمولا نسبت به داروهای دیگر سقط جنین عوارض کمتری دارد، بعد از مصرف این قرص محدودیت غذایی وجود ندارد و فرد باید آب بسیاری بنوشد و از غذاهای مقوی استفاده کند و بدنش را تقویت کند.

اگر فرد برای سقط جنین از این قرص استفاده می کند باید بعد از سقط مدتی را استراحت کند تا حالش بهبود یابد معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت حال فرد خوب می شود و توصیه می کنیم فرد قبل از سقط جنین در مورد آسیب ها و تبعات این قرص آگاهی لازم را به دست آورد.

موارد مصرف قرص میزوپزوستول

قرص میزوپروستول علاوه بر ختم بارداری و سقط جنین کاربردهای دیگری نیز دارد و برای کاهش خطر زخم معده که به دلیل مصرف قرص های و داروهای التهابی غیر استروییدی مثل آسپیرین به وجود می آید استفاده می شود.

زمانی که فرد از این قرص برای سقط جنین استفاده می کند احتمال دارد بعد از سقط درد شدیدی را تجربه کند که برای کاهش درد باید از قرص ها و داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کند.

اگر با مصرف قرص مسکن درد کاهش پیدا نکرد حتما به پزشک مراجعه کنید و او را در جریان بگذارید هم چنین باید این نکته را در نظر بگیرید که تست حاملگی بعد از دو هفته از سقط جنین به دلیل وجود هورمون های بارداری احتمال دارد مثبت شود اما اگر علائم بارداری مانند حساسیت پستان، حالت تهوع و خستگی و غیره را تجربه می کنید به پزشک مراجعه کرده تا معاینه شوید و در صورتی که که سابقه معده درد دارید قبل از مصرف قرص پزشک را در جریان بگذارید.

میزان مصرف قرص میزوپروستول

برای خطر ابتلا به زخم معده دوز خوراکی این قرص ۲۰۰ میلی گرم به تعداد ۴ بار در روز همراه با غذا می باشد ولی اگر این دوز برای شما غیر قابل تحمل باشد می توانید با مشورت پزشک آن را به ۱۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهید.

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که خودسرانه آن را مصرف نکنید زیرا ممکن است عوارض خطرناک و جربان ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

طریقه مصرف قرص میزوپروستول

زمانی که می خواهید از این قرص برای سقط جنین استفاده کنید باید دهان خود را خیس کنید و ۴ قرص را بین دندان و لثه پایین قرار دهید.( دو قرص در هر دو طرف دهان) و بعد از آن به مدت ۳۰ دقیقه قرص ها را در دهان خود نگه دارید، احتمال دارد در اثر حل شدن قرص ها دهان شما خشک شود اما در این مدت از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه هر مقدار از قرص باقی مانده است را قورت دهید و بعد دهان خود را با آب بشویید و بعد از ۳ الی ۴ ساعت همین روند را دوباره تکرار کنید، این دوره باید تا ۳ وعده انجام شود به عبارتی در ۳ وعده باید ۱۲ قرص استفاده کنید.

روش دیگر که برای سقط جنین استفاده می شود این است که این قرص ها را داخل واژن قرار دهید، در ابتدا لازم است ادرار کنید و دستان خود را بشویید و بعد از آن ۴ قرص را داخل واژن قرار دهید ( برای این کار لازم نیست قرص ها در محل خاصی قرار گیرد تا هر جا که انگشتتان با آن در تماس است کافی می باشد) بعد از آن به مدت ۳۰ دقیقه دراز بکشید.

اما این نکته را در نظر بگیرید که اگر این قرص ها را از طریق واژن وارد بدن شود در صورتی که سابقه سزارین، جراحی رحم و یا سابقه بارداری بیش از پنج بار داشته اید احتمال پارگی رحم با این روش بسیار افزایش می یابد.

نکته : گاهی متخصص با معاینه وضعیت جنین در  رحم و توان بدنی شما احتمال دارد تعداد متفاوتی از قرص را برای شما تجویز کند و معمولا از دو روش که ذکر شد برای سقط استفاده می شود اما گاهی گذاشتن یک قرص در واژن و یا خوردن آن باعث سقط جنین می شود پس هرگز بدون اطلاع متخصص دارو مصرف نکنید.

عوارض جانبی قرص میزوپروستول

قرص میزوپروستول همانند قرص های دیگر دارای عوارض جانبی می باشد که برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کرد و بر اساس تجویز پزشک مصرف گردد، برخی از عوارض قرص میزوپروستول شامل موارد زیر می شود.

  • مسمومیت
  • سردرد و سرگیجه
  • خون ریزی شدید
  • درد و خستگی
  • استفراغ یا حالت تهوع
  • تغییرات وزن
  • اسهال یا یبوست شدید
  • درد شکمی و کاهش آب بدن
  • گرفتگی عضلات
  • تنگی نفس

 

  • اختلال بیش فعالی
  • اختلال قاعدگی و لکه بینی
  • قاعدگی با درد زیاد
  • خونریزی واژینال پس از یائسگی
  • تب و لرز
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تغییرات خلق و خو
  • ناتوانی جنسی

اگر با گذشت زمان این علائم بهبود نیافتند پزشک را در جریان بگذارید، برای کاهش علائم روانی آن می توانید از روانشناس متخصص مشورت بگیرید.

منبع : قرص میزوپروستول

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

تمام افراد هر از گاهی احساس استرس می کنند، اما اگر این استرس و اضطراب مزمن شود، می تواند عواقب جدی بر سلامتی جسمانی و روانی شما داشته باشد. اضطراب و استرس می تواند می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

در این مقاله به تاثیر استرس و اضطراب به صورت پرداخته می شود، استرس می تواند رد پایی از خود در صورت شما به جای بگذارد. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه تنها برخی از اثرات آن می باشد. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید استرس چه تأثیرات دیگری بر روی صورت و زیبایی شما می گذارد.

استرس چگونه بر چهره شما تاثیر می گذارد؟

همان طور که گفته شد استرس مزمن می تواند از دو طریق در صورت شما نمایان شود. اول، هورمون هایی که بدن شما هنگام استرس ترشح می کند می تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی شود. علاوه بر این احساس استرس ممکن است منجر به عادت های بدی مانند دندان ساییدن یا گاز گرفتن لب شود که در طولانی مدت باعث خشکی لب و ساییدگی دندان ها می شود.

اگر نگران تاثیر اضطراب بر زیبایی خود هستید این مطلب را از دست ندهید، در انتهای مقاله راه های مناسب برای کنترل اضطراب و استرس ذکر شده است.

آکنه از عوارض استرس

وقتی احساس استرس می کنید، بدن شما مقدار زیادی هورمون کورتیزول تولید می کند. کورتیزول باعث می شود بخشی از مغز شما که تحت عنوان هیپوتالاموس شناخته می شود هورمونی به نام هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین (CRH) تولید کند. تصور می شود CRH باعث تحریک غدد چربی می شود. چربی این غدد باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می شود.

اگرچه بسیاری از افراد اعتقاد دارند که استرس باعث ایجاد آکنه می شود، اما مطالعات محدودی وجود دارد که ارتباط میان استرس و اکنه را بررسی کرده است.

پوست زیر چشم

احتمالا تاکنون تورم یا یا پف زیر پلک را تجربه کرده اید. این مشکل به مرور زمان و افزایش سن با با ضعف عضلات حمایت کننده اطراف چشم ایجاد می شود. آویزان شدن پوست در اثر از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آن نیز می تواند در ایجاد این امر تاثیر داشته باشد.

محققان دریافته اند که استرس ناشی از کمبود خواب به طور کلی علائم پیری را افزایش می دهد، از این علائم می توان به ایجاد خطوط ریز زیر چشم و کاهش قابلیت ارتجاعی آن اشاره کرد این امر خود باعث ایجاد تورم یا پف شدید زیر پلک می شوند.

پوست خشک از عوارض استرس بر پوست

پوست از لایه های مختلفی ایجاد شده است و لایه شاخی لایه بیرونی پوست شما می باشد. این لایه حاوی پروتئین و لیپید است که نقشی اساسی در مرطوب نگه داشتن سلول های پوست شما دارد. همچنین این لایه به عنوان سدی عمل می کند که از لایه پوست زیرین محافظت می کند. وقتی لایه شاخی شما آنطور که باید کار نمی کند، پوست شما خشک شده و درگیر خارش می شود.

تحقیقات نشان داده است که استرس باعث ایجاد اختلال در این لایه و ایجاد خشکی و خارش در پوست صورت می شود بنابراین به مرور زمان سلامتی پوست را به خطر می اندازد.

علاوه بر این، در موارد غیر طبیعی بالا بودن سطح کورتیزول باعث نازک شدن پوست صورت می شود. کورتیزول منجر به تجزیه پروتئین های پوستی می گردد که باعث می شود پوست تقریباً نازک به نظر برسد و به همین دلیل به راحتی آسیب می بیند.

جوش از مشکلات استرس

حتما تاکنون متوجه شده اید که استرس توانایی تضعیف سیستم ایمنی بدن را دارد. ضعف سیستم ایمنی بدن منجر به عدم تعادل باکتری ها در روده و پوست شما می شود که به عنوان ناتراز شدن همزیستی شناخته می شود. وقتی این عدم تعادل روی پوست شما ایجاد شود، می تواند منجر به قرمزی پوست شود.

چین و چروک ناشی از استرس

استرس باعث تغییر پروتئین های موجود در پوست می شود و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. از دست دادن قابلیت ارتجاعی می تواند منجر به ایجاد چین و چروک شود. 

استرس همچنین ممکن است منجر به خم شدن مکرر ابرو شود که می تواند در ایجاد چین و چروک نقش داشته باشد. 

سفیدی و ریزش مو

تحقیقات نشان می دهد که استرس در سفیدی و شکنندگی مو نقش دارد. با این حال، اخیراً دانشمندان دلیل آن را فهمیده اند. سلول هایی به نام ملانوسیت، رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند که به موهای شما رنگ می بخشند.

ثابت شده است که فعالیت عصبی سمپاتیک ناشی از استرس می تواند باعث از بین رفتن سلول های بنیادی ایجاد کننده ملانوسیت شود. 

استرس مزمن همچنین می تواند چرخه رشد موها را مختل کرده و منجر به بیماری به نام ریزش موی تلوژن افلوویوم شود. ریزش موی تلوژن افلوویوم باعث ریزش مقدار زیادی از موها می شود.

ناخن

استرس زیاد می تواند ناخن ها را ضعیف و شکننده کند. ناخن های سالم به ویتامین ها و مواد معدنی مانند پروتئین، بیوتین، سیلیس، منیزیم، روی و آهن نیاز دارند. دکتر لیما-ماریبونا می گوید: "استرس باعث می شود بدن ما مواد مغذی مورد نیاز خود را به دشواری جذب کند، بنابراین استرس باعث شکنندگی و تضعیف ناخن می شود." 

بسیاری از افراد هنگامی که احساس اضطراب پیدا می کنند ناخن های خود را می جوند که در برخی شرایط منجر به عفونت یا پارونیشیا می شود بنابراین بسیار مهم است که استرس و اضطراب خود را کنترل کنیم.

تاخیر در بهبود طبیعی زخم

در مواجهه با استرس شدید، اپیدرم شما می تواند بسیار ضعیف شود و خطر ابتلا به عفونت و عوامل بیماری زای محیطی افزایش می یابد. این امر همچنین توانایی طبیعی پوست در بهبود زخم ها، جای زخم ها و آکنه  را کاهش می دهد.

راه های دیگری که استرس بر صورت شما تأثیر می گذارد

راه های دیگری که استرس می تواند بر صورت شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • آسیب به دندان. بسیاری از افراد هنگام احساس استرس یا اضطراب دندان قروچه می کنند. با گذشت زمان، این امر باعث آسیب دائمی دندان های شما می شود.
  • آسیب به لب ها، بسیاری از افراد هنگامی که احساس اضطراب پیدا می کنند لب های خود را می جوند یا پوست آن را می کنند که باعث آسیب به بافت لب می شود.

درمان استرس و اضطراب

حتما تاکنون متوجه آسیب های استرس و اضطراب شده اید، استرس گاهی اوقات دلایل خارجی و گاهی دلایل داخلی دارد اما به طور کلی استرس قابل کنترل می باشد. راه های زیر به شما کمک می کند تا استرس خود را درمان یا کنترل کنید:

  • برای فعالیت های آرامش بخش وقت بگذارید. زمان بندی برای فعالیت هایی که باعث می شوند احساس آرامش داشته باشید به شما کمک می کند تا در صورت مشغله زیاد، استرس خود را کاهش دهید.
  • عادت های خوب زندگی را حفظ کنید. داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین خواب زیاد به بدن شما کمک می کند تا استرس را بهتر کنترل کند.
  • ورزش کنید. ورزش می تواند به شما در کاهش سطح هورمون استرس کمک کند و به شما اجازه دهد تا ذهن خود را از استرس دور کنید.
  • با دیگران صحبت کنید. صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا روانشناس به بسیاری از افراد کمک می کند تا با استرس مقابله کنند. این کار باعث می شود تا درک کنید که تنها نیستید و دیگران نیز از تجربه های خود در مورد اضطراب به شما می گویند، البته توصیه می شود که حتما با روانشناس در مورد اضطراب خود صحبت کنید.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید. استفاده مداوم از داروها و مشروبات الکلی می تواند استرس شما را تشدید کند، اگرچه در کوتاه مدت ممکن است به عنوان راه حل عمل کنند اما به مرور باعث اعتیاد و افزایش استرس فرد می شوند.

منبع :  تأثیرات استرس بر صورت | علائم+درمان

  • kiimiya asadi