کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

خانواده,سرگرمی,ازدواج

۸ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

وفاداری و تعهد در هنگام بستن پیمان زناشویی یکی از ارکان اصلی عشق و رابطه عاطفی سالم است. تشخیص وفاداری در جلسات اول بسیار سخت می باشد بنابراین در این مقاله به سوالات وفاداری در جلسه خواستگاری پرداخته شده است که می تواند به بسیاری از زوجین کمک کند.

برای اینکه بتوانید زندگی مشترک موفقی را تجربه کنید نیازمند این هستید که شما و همسرتان بتوانید نسبت به یکدیگر و رابطه زناشویی خود متعهد باشید و به رابطه فرازناشویی (یعنی رابطه عاطفی و جنسی خارج از رابطه زناشویی) روی نیاورید.

در این مقاله با عنوان وفاداری در دوران نامزدی و ازدواج قصد داریم به این مبحث مهم بپردازیم و اطلاعات مهم و کلیدی را در این خصوص به شما ارائه دهیم.

وفاداری در دوران نامزدی

دوره نامزدی دوره ای است بعد از طی شدن جلسات خواستگاری که عقد رسمی بین دختر و پسر صورت نگرفته اما دختر و پسر رضایت اولیه را از یکدیگر کسب کرده اند و حال به قصد کسب شناخت بیشتر در حال سپری کردن دوره نامزدی هستند. 

اگر چه در این دوران دختر و پسر به طور رسمی با یکدیگر ازدواج نکرده اند اما در هر حال آن ها به قصد ازدواج با یکدیگر در ارتباط هستند، بنابراین در این دوره نیز وفاداری و تعهد متناسب با شرایط و دوره، جایگاه و اهمیت خاص خودش را دارد. 

یعنی اینطور نیست که فردی که در حال سپری کردن دوره نامزدی است چنین فکر کند که به دلیل اینکه هنوز به صورت رسمی ازدواج نکرده است، می تواند با فردی دیگر وارد رابطه عاطفی شود و همزمان نیز دوره نامزدی اش را سپری کند. طبیعتا اگر چنین چیزی از فرد مشاهده شود نباید از کنار این مسئله به سادگی گذشت و باید توجه ویژه ای به آن داشت چون این فرد از همین ابتدا به صورت غیر مستقیم اعلام می کند که من فرد وفاداری نیستم و نمی توانم نسبت به رابطه و عهدی که بسته ام متعهد باشم.

نشانه های عدم وفاداری در نامزدی

در ادامه نشانه هایی عدم وفاداری در دوران نامزدی مطرح شده است، زوجین باید به این نشانه ها توجه زیادی داشته باشند و آن ها را سرسری نگیرند.

1. ابهام و تناقض در صحبت ها

برخی از افراد به شدت مبهم هستند و هیچگاه به طور واضح در مورد روابطشان صحبت نمی کنند. ممکن است در طول دوره نامزدی با آن ها به طور متعدد حرف هایی را بشنوید که دارای تناقض باشند.

2. عدم صداقت از نشانه های عدم وفاداری

فردی که به عنوان نامزد شما با شما در ارتباط است باید تمام تلاشش را بکند که بتواند اعتماد شما را جلب کند اگر که نامزد شما در مورد روابطش با شما صداقت کافی را نداشت و به شیوه ای رفتار کرد که گویی برخی از موارد و ارتباط هایش را از شما پنهان می کند باید دقت بیشتری داشته باشید.

آیا همسر آینده شما وفادار است؟| سوالات وفاداری در جلسه خواستگاری

3. تلاش برای پنهان کردن تلفن همراه

اینکه شما بخواهید در مسائل شخصی فرد تجسس کنید و به عنوان مثال تلفن همراهش را چک کنید چه در دوران نامزدی چه در دوران شروع زندگی مشترک، اصلا کار درستی نیست اما اینکه فرد تلاش کند مدام تلفن همراهش را از شما پنهان کند، زمانی که پیش شماست تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهد یا اینکه در حضور شما از پاسخ دادن به برخی از تماس ها اجتناب کند، می تواند علامت خطری باشد مبنی بر اینکه وی فرد وفاداری نیست باشد.

 فردی که رابطه پنهانی نداشته باشد زمانی که نزد شماست به راحتی تلفن همراهش را در معرض دید می گذارد و بدون هیچ استرس و رفتار مشکوکی تماس هایش را پاسخ می دهد. البته قبل از قضاوت فرد مقابل نیاز است که در مورد علت رفتارش از او سوال شود اما اگر فرد از پاسخ دادن طفره برود و پاسخ هایی غیر منطقی بدهد باید دقت بیشتری در شناخت او به کار بگیرید.

یادتان باشد که دوره نامزدی دوره شناخت است و بسیار مهم که شما نسبت به این موارد توجه و دقت زیادی داشته باشید. ضمن اینکه خودتان هم باید در این مورد دقت کنید و در دوران نامزدی تان خودتان را برای متعهد بودن به شریک زندگی تان آماده کنید.

سوالات وفاداری در خواستگاری

  • جایز شمردن روابط خارج از ازدواج نشانه بی قیدی است یا روشن فکری؟
  • چرا وفاداری مهم است؟
  1. به خاطر خدا
  2. به خاطر حفظ سلامتی
  3. به خاطر اینکه رابطه ارزشمند است و نیاز به مراقبت دارد.
  4.  وفاداری مهم نیست.
  • آیا بی وفایی و عهدشکنی یک نفر همیشه دلیلی برای قطع رابطه با او است؟ چرا؟
  • تا چه اندازه احساس می کنی«مالک» شخص دیگری هستی؟ چه چیزی باعث می شود این احساس را داشته باشی؟
  • آیا میل به وفاداری شکلی از مالکیت طلبی حسادت آمیز است، یا یک تمایل اصیل به سلامت رابطه؟
  • آیا رابطه داشتن با کسی که از جهاتی دست نیافتنی است برای تو هیجان انگیز تر است؟
  • اگر شریک زندگی شما اعتراضی نداشته باشد، شما:
  1. چند باری با کس دیگر رابطه خواهی داشت؟
  2. با فرد دیگر دوستی و رابطه خواهی داشت؟
  3. وارد روابط مجازی می شوی؟
  • از طرز فکر و تجربه های پدر و مادرت در مورد وفاداری چه چیزهایی به یاد داری؟ این عوامل چگونه تو را تحت تاثیر قرار داده و باعث چه رفتارهایی در روابطت می شوند؟

 رفع سوء تفاهمات و ثبات پایداری در دوران زندگی مشترک

یادتان باشد که افراد، شرایط محیطی، ویژگی های شخصیتی و ارتباطات بین فردی مختلفی دارند و اصلا جای تعجب نیست که بین روابط دوستانه و کاری، ویژگی های شخصیتی و ارتباطات بین فردی شما و نامزدتان نیز تفاوت وجود داشته باشد و این تفاوت ها گاهی می تواند سوء تفاهم و مشکلاتی را بین روابط زن و شوهر به وجود بیاورد بنابراین شما موظف هستید که نوع روابط دوستانه و کاری خودتان را برای نامزدتان توضیح دهید و میزان ارتباط و صمیمیتی که با هر کدام (افراد تاثیر گذار در زندگی تان) دارید را توضیح دهید تا نامزدتان چارچوب ذهنی مشخصی از روابط شما به دست بیاورد و ببیند که آیا مسئله یا رابطه ای هست که امکان داشته باشد در آینده با آن مشکل داشته باشد یا خیر.

پیشنهاد مشاور:آیا باید در مورد ازدواج تان تجدید نظر کنید؟ | روانشناسی دوران نامزدی

 متقابلا نامزد شما نیز وظیفه دارد که اگر همکار یا دوستانی دارد که جنس مخالف هستند برای شما توضیح دهد تا شما بتوانید در این مورد دید واضح و روشنی در این مورد به دست بیاورید و تصمیم گیری درست و منطقی داشته باشید.

وفاداری در دوران ازدواج

اینکه شما تلاش کنید که نهایت دقتتان را برای شناخت طرف مقابل تان در دوران نامزدی به کار بگیرید به یک طرف و اینکه تلاش کنید با شروع زندگی مشترکتان به نیازهای همسرتان به خوبی پاسخ دهید از طرف دیگر، می تواند وفاداری همسر شما را تضمین کند.

زن و مرد هر دو نسبت به نیازهای یکدیگر مسئولیت دارند و اگر هر کدام از آن ها  نسبت به رفع نیازهای همسرشان بی تفاوت باشند می توانند زمینه بروز خیانت و کاهش وفاداری را در زندگی مشترکشان فراهم کنند. موارد زیر از جمله مشکلاتی است که می تواند ثبات زندگی مشترک را به خطر بیندازد و باعث ایجاد تفرقه بین زن و مرد شود، بنابراین توجه به آن ها و تلاش برای رفعشان اهمیت زیادی دارد.

بی توجهی نسبت به نیازهای عاطفی و احساسی همسر

احساساتی و عاطفی بودن زنان بر هیچکس پوشیده نیست و همه ما می دانیم که زنان به ارضای نیاز عاطفی اهمیت زیادی می دهند، البته این به معنای این نیست که ارضای نیاز عاطفی مردان اهمیتی ندارد و مردان بی عاطفه هستند، بلکه این نیاز هم در زنان و هم در مردان وجود دارد، اما زنان حساسیت بیشتری نسبت به این مسئله دارند و اگر که شما به عنوان یک مرد به احساسات و عواطف همسرتان توجه نکنید و رابطه زناشویی را فقط در رابطه جنسی ببینید و یا اینکه تصور کنید که با تامین مایحتاج مالی، تمام نیازهای همسرتان را رفع کرده اید اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شده اید و با این کار می توانید تاثیر بسیار منفی روی رابطه زناشویی تان با همسرتان بگذارید و باعث می شوید که همسرتان به مرور از شما سردتر شود و همین امر سبب بروز خیانت شود. 

همچنین اگر زنی فقط از همسرش انتظار تامین مایحتاج مالی داشته باشد و مدام بر سر اینگونه مسائل با همسرش بحث کند و نسبت به نیازهای عاطفی همسرش بی تفاوت باشد و طوری رفتار کند که مرد تصور کند که همسرش او را فقط برای پول می خواهد، به مرور باعث سرد شدن رابطه زناشویی خود و همسرش می شود.

منبع : آیا همسر آینده شما وفادار است؟| سوالات وفاداری در جلسه خواستگاری

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

کنترل استرس، بهترین روش های غلبه بر استرس + بررسی علائم

کنترل استرس چه اهمیتی دارد؟ آیا می توان استرس را مدیریت کرد؟ آیا میزان استرس در هر موقعیتی مضر می باشد و یا استرس مفید و لازم هم وجود دارد؟ استرس به فشار روانی بیش از تحمل فرد گفته می شود که از بیرون اتفاق می افتد و منشأ درونی ندارد، امروزه در زندگی چالش های بسیاری به وجود می آید و به همین دلیل بسیاری از افراد درگیر استرس می شوند، گاهی اوقات ممکن است شدت استرس بسیار زیاد باشد و آسیب های جسمانی و روانی را ایجاد کند در این حالت بر روی موقعیت های اجتماعی، شغلی، تحصیلی و سایر جنبه های زندگی تاثیر منفی می گذارد.

در این خصوص توصیه می شود تا از روانشناس متخصص کمک بگیرید تا در این زمینه راهکارهای لازم را در اختیار شما قرار دهد و با استفاده از تکنیک های رفتاری سعی کنید  استرس تان را کاهش دهید و در صورتی که در خصوص کنترل استرس نیاز به کمک دارید می توانید از خدمات مشاوره کنترل استرس و کاهش اضطراب استفاده نمایید.

 استرس چیست و چه دلایلی دارد؟

به هر گونه از عوامل استرس زای محیطی، استرس گفته می شود که به تجربه علائم اضطرابی در انسان می انجامد، با توجه به تفاوت های فردی استرس های زندگی هر فرد با دیگری متفاوت می باشد و به عبارتی آن چه که باعث اضطراب در یک شخص می شود ممکن است در فرد دیگر هیچگونه نگرانی ایجاد نکند.

بر اساس بررسی های انجام شده برخی از عوامل مهمترین استرس های زندگی می باشند که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و در بسیاری موارد زمینه ساز بروز اختلالات روانشناختی می باشد، از جمله آسیب زا ترین استرس ها می توان به مواردی مانند جدایی والدین در سنین پایین، طلاق گرفتن یا هر گونه جدایی عاطفی، از دست دادن شغل، شکست تحصیلی و مرگ عزیزان اشاره کرد.

کنترل استرس، علائم و پیامدهای استرس چیست؟

استرس فشار روانی است که به دلیل چالش های زندگی و عوامل بیرونی در فرد به وجود می آید در حالتی که این نیروی روانی بیش از تحمل فرد باشد باعث به وجود آمدن استرس در او می شود، البته باید توجه داشته باشید که استرس همیشه و به هر مقدار بد نمی باشد، در صورتی که استرس باعث شود فرد در شرایط سخت عملکرد بهتری داشته باشد، مفید است و باعث پیشرفت فرد می شود. استرس زمانی مضر و آسیب زا می باشد که به صورت مداوم باشد و بر عملکرد فرد تاثیر منفی می گذارد.

در صورتی که فرد دچار استرس می شود در حالت روانی علائم گوناگونی نشان داده می شود برخی از آن ها در زیر بیان شده اند:

  • تفکرات نگران کننده
  • التهاب بدن
  • تکرار ادرار
  • تغییرات خلق و خو
  • کم طاقتی و از دست دادن صبر و تحمل
  • خستگی جسمانی و روانی
  • اختلال در خواب
  • تعریق بیش از حد
  • تغییر وزن و اشتها
  • اختلال در تمرکز حافظه

اگر شدت استرس بالا رود ممکن است فرد در آینده به بیماری MS مبتلا شود.

مراحل استرس

استرس دارای سه مرحله می باشد در مرحله اول فرد وارد دوره اخطار می شود، زمانی که خبر ناگوار و هیجان انگیزی به فرد داده می شود در ابتدا او این خبر را برای خود تفسیر و معنا می کند، در مرحله بعد اگر خبر ناراحت کننده باشد فرد برای پذیرش آن مقاومت می کند و آن خبر را انکار می کند و این مرحله تا زمانی ادامه دارد که فرد برای پذیرش آن آمادگی داشته باشد و این مرحله احتمال دارد ساعت ها و یا روزها طول بکشد.

زمانی که فرد با این خبر کنار آمد و آن را پذیرفت وارد دوره فرسودگی می شود و در این مرحله بدن فرد آسیب پذیر می شود و ممکن است که افسردگی، وسواس، پرخاشگری، عصبانیت، پیری زودرس، سردرد، فشار خون بالا، سکته قلبی و غیره مبتلا گردد.

کنترل استرس، چه عواملی استرس زا هستند؟

در زندگی امروزه علت های مختلفی برای بروز استرس در فرد وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمال گرایی افراطی
  • احساس مسئولیت و واکنش زیاد نسبت به نتایج منفی کارهای خود
  • نگرش منفی نسبت به خود و دیگران
  • واکنش بیش از حد به محرک های تهدید آمیز
  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • عوامل محیطی مثل سروصدا و مشکلات مالی

در این شرایط باید به تفاوت استرس و اضطراب توجه نمایید و تفاوت آن ها را شناسایی کنید، برای شناخت آن ها باید این نکته را در نظر بگیرید که علت استرس بیرونی و مشخص می باشد و فرد می داند به چه دلایلی دچار استرس شده است و اما دلیل و منشأ اضطراب در درون فرد می باشد و علت اصلی نگرانی و دلشوره به صورت  واضح مشخص نشده است.

راهکارهای کنترل استرس

برای مدیریت و کنترل کردن استرس راه های گوناگونی وجود دارد که در صورتی که آن ها را به کار بگیرید می توانید تا حدودی استرس تان را کنترل نمایید، در گام اول باید به خودتان ایمان داشته باشید و مطمئن شوید که می توانید استرس تان را به خوبی مدیریت کنید، اگر به توانایی خود برای کنترل استرس ایمان نداشته باشید در این صورت تلاش های شما بی فایده خواهد و نتیجه بخش نمی باشد.

در ادامه این مقاله راهکارهای عملی برای کنترل استرس بیان می کنیم در کنار این راهکارها می توانید از روانشناسان متخصص مشاوره بگیرید و با اجرای تکنیک های روانشناسان می توانید استرس را کنترل کنید و گرفتار پیامدهای آن نشوید.

  1. کارهایتان را الویت بندی کنید

باید برای خودتان برنامه ای منظم بچینید و کارهای خودتان را الویت بندی کنید، کارهایی که احساس می کنید اهمیتی ندارند و انجام آن ها لازم و ضروری نمی باشد و باعث به وجود آمدن استرس در شما می شود بهتر است آن ها را حذف کنید و سعی کنید کارهای نیمه کاره تان را به اتمام برسانید، در این حالت به زندگی تان نظم خواهید داد و تا حد زیادی استرس شما کاهش می یابد.

  1. کنترل استرس، از حمایت دیگران استقبال کنید

در صورتی که خانواده و دوستان از شما حمایت کنند تحمل شرایط استرس زا برای شما راحت تر خواهد شد و بهتر می توانید با این موضوع کنار بیایید، هم چنین کسانی که شما را حمایت می کنند ممکن است تجربه های مشابه ای داشته باشند و به خوبی بتوانند در این خصوص شما را راهنمایی کنند، در حقیقت کسانی که از شما حمایت می کنند و پشتیبان شما می باشند باعث می شوند تا این دوره را به سلامت و خوبی پشت سر بگذارید و موفق باشید.

  1. خواب کافی و خوب داشته باشید

بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که خواب کافی و با کیفیتی ندارند بیشتر در معرض استرس قرار می گیرند و به همین دلیل توصیه می شود که روزانه ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید و کارهایی که مانند گوش دادن موزیک ملایم، خواندن کتاب های لذت بخش، حمام آب گرم را انجام دهید زیرا باعث افزایش کیفیت خوابتان می شود و در صورت امکان در جایی بخوابید که هیچ نور و صدایی وجود نداشته باشد در صورتی که قبل از خواب استرس داشتید و نگران بودید موضوعاتی که باعث نگرانی شما شده است را در کاغذ بنویسید و با خودتان بگویید مسائلی که باعث نگرانی شده است را در زمان مناسب حل خواهم کرد.

  1. ورزش کنید

یکی از راه هایی که به وسیله آن می توانید استرس تان را کاهش دهید ورزش کردن می باشد و هم چنین ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود، با ورزش کردن هورمون سروتونین که شادی آور است در بدن آزاد شده و فرد می تواند به درستی استرسش را مدیریت کند.

هم چنین برای کاهش استرس می توانید از تمرینات آرام بخشی مانند یوگا، ماساژ، پیاده روی و شنا و نقاشی کشیدن استفاد کنید و حالتی که استرس شدیدی دارید چند بار نفس عمیق بکشید تا تاثیر آن را در کاهش استرس تان مشاهده کنید.

  1. در زندگی خود هدف داشته باشید

هدف داشتن در زندگی و پذیرفتن چالش های آن یکی از راه های کاهش استرس می باشد، شما باید برای خود آینده ای روشن و واقع بینانه در نظر بگیرید. در صورتی که کمال گرایی افراطی باعث می شود تا در رسیدن به اهدافتان با مشکلات و چالش هایی رو به رو شودی که استرس های زیادی برای شما داشته باشد، بنابراین باید آینده ای که برای خودتان در نظر می گیرید مثبت و بر اساس واقعیت های زندگی باشد.

  1. مواد غذایی مناسب برای کنترل استرس

در طول روز برای این که استرس کمتری داشته باشید و آن را کنترل کنید می توانید از مواد غذایی، عرقیجات و داروهای گیاهی استفاده کنید، در زیر نمونه هایی از آن را بیان می کنیم:

  • دمنوش بابونه
  • عود های آرامش بخش
  • بو کردن عطر اسطوخودوس
  • مصرف میوه هایی مانند هلو و بلوبری
  • مصرف غلات
  • ماهی
  • گوشت قرمز
  • تخم مرغ

هم چنین این نکته را در نظر بگیرید که مصرف مواد کافئین دار را کاهش دهید و در رژیم غذایی تان آن ها را محدود کنید و از مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز نمایید.

منبع : کنترل استرس | بهترین روش های غلبه بر استرس که به شما نمی گویند

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

برخی از افراد برای فرار از تنهایی و یا بیرون آمدن از خانه پدری تمایل دارند ازدواج کنند اما هدف از ازدواج باید خود ازدواج باشد نه چیز دیگری، یعنی هدف ازدواج شامل زوجیت، شریک یافتن، رشد و تکامل فردی و اجتماعی می باشد. در این مقاله به معایب و فواید ازدواج برای فرار از تنهایی پرداخته شده است.

در وهله اول فرد باید هدف خود را از ازدواج مشخص کند و به همین خاطر دلایل و انگیزه های ازدواج بسیار مهم می باشد و باید به خوبی آن ها را مورد بررسی قرار داد، بسیاری از افراد به خاطر فرار از تنهایی و تجربه زندگی مشترک ازدواج کرده و به معیارهای اصلی در انتخاب همسر توجهی ندارند و آن ها را نادیده می گیرند.

در این گونه ازدواج ها افراد با چالش ها و مشکلاتی رو به رو می شوند که در ادامه این مقاله به بررسی پیامدهای ازدواج به خاطر فرار از تنهایی می پردازیم و راه هایی را برای حل آن ها در نظر می گیریم برای این که با انگیزه های ازدواج آشنا شوید می توانید از مشاوره قبل ازدواج بهره بگیرید.

ازدواج به خاطر فرار از تنهایی

انگیزه های ازدواج باید منطقی و از روی فکر باشد برخی از دختران می ترسند تا آخر عمرشان تنها باشند و یا دیگران آن ها را به تمسخر بگیرند، در صورتی که افراد به خاطر ترس از تنها ماندن و یا موارد مشابه تصمیم به ازدواج می گیرند، ملاک ها و معیارهای ازدواج برای انتخاب همسر کاهش می یابد در این صورت دست به انتخاب هایی می زنند که واقعا مناسب آن ها نمی باشد.

هم چنین باید به این نکته توجه داشته باشید که با ازدواج  کردن تنهایی شما پر می شود یا به عبارت دیگر با شخصی که چشم بسته و بدون در نظر گرفتن معیارهای عقلانی با او ازدواج کرده اید می تواند تنهایی شما را پر کند یا نه.

بسیاری از پسران به خاطر فرار از تنهایی در محیط خانواده، علاقه بسیاری به ازدواج دارند و به همین دلیل با دختری که شناخت کافی ندارند ازدواج می کنند و تنها دلیل ازدواج آن ها با بهانه عشق می باشد، این چنین ازدواج هایی چون بدون شناخت از طرف مقابل صورت گرفته است عمدتا به جدایی می انجامد و با چالش هایی رو به رو خواهد شد.

معایب ازدواج به خاطر فرار از تنهایی

بسیاری از افراد برای فرار از تنهایی و داشتن شریک عاطفی و جنسی به روابط خارج از چهارچوب ازدواج روی می آورند در این روابط هیچ گونه تعهدی وجود ندارد و تفاوت های در دیدگاه های دختر و پسر وجود دارد که باعث به وجود آمدن چالش هایی در میان آن ها می شود.

به عنوان مثال در این روابط یکی ممکن است به قصد ازدواج و دیگری برای فرار از تنهایی و رفع نیازهای جنسی وارد رابطه شود که این امر باعث عدم شکل گیری تفاهمات لازم و آسیب های روحی به افراد می شود.

در صورتی که این روابط در زندگی افزایش یابد و افراد برای فرار از تنهایی رابطه برقرار کنند در این صورت بی بند و باری و عدم تعهد در زندگی به وجود می آید و افرادی که برای پر کردن تنهایی شان خود را درگیر روابط عاطفی زیادی کرده اند در نهایت نمی توانند برای آینده شان تصمیم درستی بگیرند و شریک زندگی خوبی را نخواهند توانست انتخاب کنند.

در این مواقع افراد دچار سردی در زندگی می شوند زیرا فردی که وارد زندگی خود کرده اند که  به او وابستگی احساسی ندارند و از انگیزه های اساسی زندگی مشترک بی بهره هستند.

شروع رابطه جدید بعد از شکست

بسیاری از افراد بعد از این که در رابطه عاشقانه شکست خوردند به دلیل ترس از تنهایی به سرعت وارد رابطه ی جدیدی می شوند و شروع یک رابطه جدید به خاطر ترس از تنها ماندن معمولا بدون درک واقعیت های زندگی ایجاد می شود، هرگز به خاطر این که از رابطه قبلی احساس کمبود و شکست می کنید وارد رابطه جدیدی نشوید اگر چه تنهایی آزاردهنده است مخصوصا اگر به مدت طولانی باشد اما هرگز به خاطر ترس از تنهایی خودتان را درگیر رابطه جدیدی نکنید.

در این شرایط اگر وارد رابطه جدید شدید به طور معمول آن را برای مراقبت از خود و بدون در نظر گرفتن طرف مقابل و اولویت های یک رابطه ایجاد کرده اید بسیاری از افراد تصور می کنند که ایجاد کردن رابطه کوتاه مدت می تواند التیام دهنده و مفید باشد.

اگر در رابطه جدید دچار وابستگی شدید در این حالت تجربه های رابطه شکست خورده قبلی برای شما به وجود می آید، شما باید قبل از شروع رابطه جدید تمام تلاش خود را انجام دهید تا از تمام جنب های رابطه قبلی رهایی یابید و زخم های رابطه قبلی را التیام بخشید در این شرایط شما نیاز دارید تا مشکلات و اندوه رابطه قبلی را کنار بگذارید و با آن کنار بیایید و باید قبل از شروع رابطه جدید از غم و ناراحتی رابطه قبلی به طور کامل بیرون بیایید. شما باید دیدگاه خود را نسبت به مفهوم تنهایی عوض کنید و توجه داشته باشید که تنهایی رخداد فاجعه باری نمی باشد و شما هم قرار نیست تا آخر عمر تنها بمانید.

انسان موجودی اجتماعی است و ذاتا میل به دوست داشته شدن و بودن در کنار دیگران را دارد، این که کسی را داشته باشید که او را دوست دارید و همواره در کنار او باشید حس خوبی را به شما انتقال می دهد در صورتی که این طور باوری را در خودتان تقویت کنید و با صبر و حوصله دست به انتخاب بزنید مطمئنا موفق خواهید شد تا در این صورت زندگی مشترک عاشقانه ای را برای خود ایجاد کنید، ازدواج به خاطر فرار از تنهایی مشکلی از شما حل نخواهد کرد.

راه های دیگر برای درمان تنهایی

ازدواج کردن و وارد یک رابطه شدن تنها راه حل برای درمان تنهایی نمی باشد. برای درمان تنهایی راه های دیگری هم وجود دارد در این مقاله به موثرترین راه ها که باعث غلبه بر تنهایی می شود می پردازیم به عنوان مثال می توانید با توجه به علایق خود وارد گروه های جدیدی از افراد شوید و یا در کلاس های کتاب خوانی و یا موسیقی اگر علاقه دارید ثبت نام کنید و با افراد بیشتری آشنا شوید.

در این شرایط حرف های مشترکی برای گفتن دارید و می توانید با دیگران روابط صمیمانه ای را ایجاد کنید که بر روی زندگی شما تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

ممکن است آدم هایی که شبیه به خودتان است پیدا کنید، در خانه ماندن و بی تحرکی باعث می شود تا افکار مزاحم به سراغتان بیاید و روانتان را افسرده کند در این شرایط سعی کنید از خانه بیرون بروید و صبح ها به پارک رفته و پیاده روی و ورزش کنید و ورزشی که به آن علاقه دارید ثبت نام کنید در این موقعیت با افراد بیشتری آشنا خواهید شد و از تنهایی تان به خوبی بهره خواهید برد.

با انجام دادن فعالیت های مفید لحظات تنهایی را برای خود لذت بخش کنید و برای خودتان وقت بگذارید برای مثال می توانید استعدادهای هنری خود را در این زمان پرورش دهید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید و هم چنین به کمک مشاور متخصص می توانید جنبه های مختلف شخصیتی تان را پیدا کنید و تا زمانی که جفت مناسب برای شما یافت شود به رشد و توسعه فردی خود بپردازید.

منبع :  ازدواج برای فرار از تنهایی | راه حلی نجات دهنده یا غلط

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

پول توجیبی کودکان چقدر باید باشد؟

آیا دادن پول توجیبی به کودکان لازم است؟ شما چقدر و چطور به فرزندتان پول توجیبی می دهید؟ امروزه اقتصاد و رفاه خانواده ها به مدیریت مالی و پس انداز بستگی دارد و آموزش مهارت های مالی به کودکان اهمیت بسیاری دارد و هم چنین آموزش مسائل مالی و مدیریت از اصول مهمی است که بر روی شخصیت کودک اثر می گذارد.

یادگیری این مهارت ها از همان زمان کودکی و در محیط خانواده بسیار مهم می باشد زیرا فرد را در آینده و برای مدیریت خود و خانواده اش محیا می کند و به نوعی کمک می کند تا شخصیت مالی و اقتصادی او ساخته شود.

همچنین دادن پول توجیبی به کودک باعث می شود تا حس استقلال و مسئولیت پذیری در فرزندان تقویت شود و والدین با فراگیری مسائل مهم به تربیت صحیح فرزندشان اهمیت می دهند و در این زمینه از مشاوره روانشناسی نیز می توانند کمک بگیرند.

اهمیت پرداخت پول توجیبی کودکان

برخی از والدین اعتقادی به پرداخت پول به فرزندشان ندارند و ترجیح می دهند خودشان نیازها و خارج فرزندشان را تامین کنند در صورتی که کودک زمانی با مفاهیم و ارزش پول آشنا می شود که مقداری پول در اختیار داشته باشد و برای آن ها برنامه ریزی کند.

به عقیده روانشناسان و متخصصان تربیت فرزند، دادن پول توجیبی به کودک آموزش عملی اندوخته کردن، بخشیدگی و آینده نگری را به کودک می آموزد، والدین باید هر ماه یا هر هفته مبلغ پولی را برای فرزندشان در نظر بگیرند و به او بیاموزند که مقداری از آن را خرج کند و مقداری را نگه دارد و پس انداز نماید.

اگر وضع اقتصادی خوبی ندارید اما باز هم پول توجیبی را به کودکان بدهید هر چند اندک باشد ولی به رشد شخصیت کودک، ایجاد حس استقلال و تقویت حس مسئولیت پذیری در فرزندتان کمک می کند.

از چه زمانی باید به کودکان پول توجیبی داد؟

زمانی که کودک با مفاهیم شمارش، اعداد، مقایسه و ارزش چیز ها آشنا می شود بهترین زمان است تا با مفهوم خرج کردن آشنا شود، کودکی که به سن ۷ ساله می رسد می داند که برای به دست آوردن خوراکی ها، اسباب بازی ها و چیزهایی که لازم دارد باید مبالغی را پرداخت کند.

مناسب ترین زمان برای دادن پول توجیبی زمانی است که می خواهد وارد اجتماع شود مثلا به مدرسه برود، بنابراین بهترین زمان پول توجیبی دادن به کودک  از ۶ تا ۷ سالگی می باشد.

کودک هر طور که دوست داشته باشد پول توجیبی خود را خرج می کند مثلا دلش می خواهد برای خرید خوراکی از بوفه مدرسه خرج کند یا چیز هایی که دوست دارد بخرد. زمانی که فرزند شما به سن بلوغ رسید بهتر است رفتاری مناسب با سن او در پیش بگیرید.

مقدار مناسب پول توجیبی کودکان

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان با توجه به سن کودک و شرایط اقتصادی و مالی خانواده و نیاز بچه ها تعیین می شود، برخی از والدین پول بسیاری به عنوان توجیبی در اختیار فرزندشان قرار می دهند و عقیده دارند که از این طریق فرزندشان از همان ابتدا با حقیقت پول آشنا می شود و کمبود آن را در زندگی خود حس نمی کند.

کودکان و نوجوانانی که از همان ابتدا پول توجیبی زیادی دریافت می کنند به طور ناخودآگاه ولخرجی کردن را می آموزند و هیچ گاه به مهارت مدیریت مالی دست نمی یابند. و دادن پول زیاد باعث می شود تا روحیه زیاده خواهی در این افراد ایجاد شود.

از طرفی دیگر اگر به کودکان پول کم به عنوان توجیبی بدهید ممکن است باعث بروز برخی از رفتارهای اشتباه در کودکان و به ویژه نوجوانان شود مثلا برداشتن پول از جیب پدر و مادر بدون اجازه. والدین باید پول توجیبی مناسبی به فرزندشان بدهند و از از افراط و تفریط در قبال پول توجیبی بپرهیزند. و رفتارهای صحیحی با فرزندان خود داشته باشند.

نحوه دادن پول توجیبی به فرزندان

برای کودکان تا قبل از مقطع راهنمایی پول توجیبی به صورت هفتگی بهترین حالت می باشد و باید این مبلغ به گونه ای باشد که بخشی از نیازهای کودک را مانند خرید لوازم التحریر، وسایل و خوراکی هایی که دوست دارد را تامین کند و مقداری از آن را به عنوان پس انداز در نظر بگیرد اما همانطور که بیان شد این مبلغ نباید بیش از حد باشد.

همچنین برای کودکان دبستانی پول توجیبی به صورت ماهانه توصیه نمی شود و در صورتی که به صورت ماهانه به کودک تان پول توجیبی بدهید باید بر روی خرج کردن آن نظارت و کنترل بیشتری داشته باشید و برای کودکتان مشخص کنید که اگر پول توجیبی اش را به صورت بیهوده خرج کند در این صورت پول اضافه تری به او نخواهید داد و باید تا هفته آینده و یا ماه آینده صبر کند، این کار باعث می شود تا مسئولیت پذیری و مدیریت مالی در کودکتان تقویت شود.

به فرزندان خود رشوه ندهید

به کودکتان نباید رشوه بدهید! یکی از اشتباهاتی که والدین انجام می دهند این است که پول توجیبی به فرزندان را به انجام مسئولیت ها و وظایف او در خانه و مدرسه ربط می دهند مثلا والدین به فرزندشان می گویند که اگر تکالیفت را به درستی انجام دهید پول توجیبی ات را دریافت خواهی کرد در این هنگام کودک شرطی می شود و گمان می کند که همیشه برای انجام دادن وظایف و مسئولیت هایش مستحق دریافت پاداش خواهد بود. این امر باعث می شود تا کودک شخصیتی پر توقع داشته باشد .

باید به کودک آموزش های لازم داده شود و به او بگویند که برخی از امور جز وظایف او هستند و در صورتی که انجام ندهند مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و پاداش دادن به کودک باید به خاطر شخصیت کودک باشد و جنبه رشوه دادن نداشته باشد.

منبع : پول توجیبی کودکان چقدر باید باشد؟ متخصص تربیتی

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

مردان و زنان ممکن است در دوره ای از زندگی دچار افسردگی شوند. افسردگی یک بیماری جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل فرد تأثیر می گذارد. در این مقاله به راه های درمان، علائم و علل افسردگی در مردان می پردازیم.

یکی از اختلالات شایع روانی، افسردگی می باشد که صرف نظر از ویژگی های شخصیتی امکان ابتلا در همه مردان وجود دارد و معمولا نشانه های آن به صورت خستگی، مشکلات خواب، رفتارهای خطرناک و اعتیاد به مواد مخدر نشان داده می شود.

افسردگی در زنان زودتر نشان داده می شود زیرا زنان در مورد احساساتشان حرف می زنند و به راحتی صحبت می کنند اما مردان افسردگی را برای خود مسئله ای خجالت آور در نظر می گیرند و از احساسات و مشکلات خود در این خصوص حرفی نمی زنند به همین دلیل بیماری افسردگی در مردان دیر تشخیص داده می شود. در حالی که تشخیص به موقع و درمان زود هنگام آن اهمیت بسیاری دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی کامل افسردگی می پردازیم و در صورتی که شما و اطرافیانتان علائم و نشانه های افسردگی را دارید بهتر است هر چه زودتر برای درمان آن از مشاور متخصص کمک بگیرید.

افسردگی در مردان: دلایل اصلی

افسردگی در آقایان دلایل متعددی دارد. عوامل ژنتیکی، احتمال افسردگی در مردان افزایش می یابد، هم چنین در محیط کاری اگر شخص دچار استرس های زیادی باشد احتمال تحریک و بروز افسردگی وجود دارد، افسردگی در مردان در سنین مختلفی به وجود می آید به طور مثال در سنین نوجوانی، در هنگام ازدواج و در دوران بازنشستگی، فرد در خطر احتمال افسردگی قرار می گیرد.

با توجه به این موارد، عوامل دیگری در این زمینه نقش دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس بیش از حد
  • مشکلات خانوادگی و زناشویی
  • شکست در رسیدن به اهداف
  • از دست دادن شغل و مشکلات مالی
  • مشکلات سلامتی و بیماری های مزمن
  • ترک مواد مخدر و سیگار
  • مرگ دوستان و آشنایان
  • مسئولیت های سنگین خانوادگی
  • افسردگی پس از زایمان همسر

علائم افسردگی چیست | علائم افسردگی در مردان مجرد

علائم افسردگی در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد برخی از مهم ترین علائم افسردگی در مردها عبارت اند از:

خستگی از علائم افسردگی

یکی از شایع ترین نشانه های افسردگی در آقایان، خستگی می باشد مردان افسرده همواره احساس خستگی می کنند و تحریکات بدنی و صحبت کردن آن ها بسیار کند می باشد و آن ها تمایل زیادی به خوابیدن دارند اما در به خواب رفتن با مشکلاتی رو به رو هستند به همین دلیل خستگی آن ها همواره در جسم و روان آن ها احساس می شود.

مشکلات خواب از نشانه های افسردگی در مردان

مردانی که به بیماری افسردگی مبتلا می شوند معمولا در خواب مشکل دارند آن ها یا خیلی زود از خواب بیدار می شوند و یا بیش از نیازشان می خوابند به طور مثال ممکن است یک فرد 12 ساعت در طول شبانه روز بخوابد اما باز هم احساس خستگی می کند.

کاهش میل جنسی

یکی از شایع ترین علائم افسردگی در آقایان به خصوص مردان جوان، کاهش میل جنسی می باشد، افسردگی باعث می شود بخش هایی از سیستم لیمبیک دچار اختلال شود، سیستم لیمبیک بخشی از مغز می باشد که وظیفه آن کنترل انرژی، خواب، میل جنسی و سایر هیجان ها است.

بسیاری از مردان ابتلا فکر می کنند به بیماری مبتلا شده اند و به پزشک مراجعه می کنند ولی با انجام آزمایش و مصاحبه، برای آن ها تشخیص مصاحبه داده می شود.

افسردگی در مردان، هرگز این علائم را نادیده نگیرید

خشم و زود رنجی

به طور معمول مردان احساس خشم و ناراحتی خود را نشان نمی دهند و آن را به وسیله خشم و عصبانیت تخلیه می کنند آن ها عصبانیت افراطی از خودشان نشان می دهند و با کوچک ترین تحریک بر انگیخته می شوند، هم چنین برخی از مردان بسیار زودرنج و حساس هستند و از کوچک ترین موضوعات دلگیر می شوند و اعصاب شان به هم می ریزد.

کارهای احمقانه و خطرناک از علائم افسردگی مردان ایرانی

به طور معمول مردان نمی توانند احساساتشان را بیان کنند و به همین دلیل سعی می کنند با استفاده از روش های مردانه مشکلاتشان را حل نمایند برای مثال ممکن است آن ها برای جبران احساسات منفی شان با سرعت بسیار بالا رانندگی کنند و یا با فردی بسیار تنومند تر از خودشان دعوا کنند.

مردانی که به افسردگی مبتلا هستند رفتارهای پر خطر آن ها نسبت به زنان بسیار زیاد می باشد این رفتار های نشانه اختلال دو قطبی می باشد و باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

افسردگی در مردان: افکار خودکشی

افکار خودکشی در مردان 4 برابر زنان می باشد و به طور معمول مردان از افکارشان صحبت نمی کنند و به همین دلیل افکار خودکشی در آن ها تشخیص داده نمی شود به طور معمول مردان از روش های جدی تر و خطرناک تری برای خودکشی استفاده می کنند و آمار جان باختگان خودکشی در میان مردان بسیار زیاد می باشد.

اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر در مردان افسرده

تقریبا 20 تا 25 درصد مردانی که مبتلا به افسردگی هستند به الکل اعتیاد دارند و فرد با مصرف الکل احساس می کند که حس بهتری در او ایجاد می شود اما بعد از مدتی علائم و نشانه های افسردگی در او افزایش می یابد و مشکلات جدی تری را در او ایجاد می کند.

دیگران را از خود راندن

افرادی که به افسردگی مبتلا می شوند تغییرات چشم گیری در خلق و خوی آن ها ایجاد می شود به طوری که اطرافیان متوجه این تغییرات می شود اما مردان در مرحله اول حاضر به قبول این تغییرات نیستند و آن را انکار می کنند و هم چنین به نگرانی نزدیکانشان توجهی ندارند و احتمال دارد باعث رنجش و دوری دیگران از خودشان شوند.

علائم احساسی افسردگی در مردان

  • پرخاشگری
  • عصبانیت
  • کناره گیری عاطفی از جمع دوستان، خانواده و همکاران
  • ناامیدی
  • عدم علاقه به خانواده ، اجتماع، سرگرمی ها و کار
  • عدم وجود میل جنسی مانند گذشته
  • بی قراری

منبع :  افسردگی در مردان| علائمی که نباید نادیده بگیرید

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

خانواده های ترکیبی ( خانواده ناتنی) چه مسائلی دارند؟

خانواده های ترکیبی یا ناتنی چه تفاوت های با خانواده های معمولی دارند؟ این خانواده ها از پدر یا مادری ناتنی تشکیل شده اند، این خانواده ها با چالش هایی همراه می باشند و مشکلاتی برای آن ها به وجود می آید برای این که بتوانید راه حل هایی برای این مشکلات پیدا کنید باید به خوبی بررسی و شناسایی شود تا بتوانید به سمت خانواده سالم حرکت کنند.

در خانواده های ترکیبی احتمال این که فرزندان ضربه روحی فراوانی بخورند وجود دارد و به همین دلیل باید پدر و مادر توجه کافی به آن ها داشته باشند البته نباید توجه و محبت والدین بسیار زیاد باشد و یا به گونه ای باشد که کودک از موقعیتش سوء استفاده نماید، البته خانواده های ترکیبی علاوه بر مشکلات، مزیت هایی دارند که در ادامه این مقاله در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

خانواده های ترکیبی ( ناتنی) چگونه خانواده ای است؟

خانواده های ترکیبی به خانواده هایی گفته می شود که در آن ها یک یا چند نفر از اعضای خانواده ناتنی می باشند، مانند پدر، مادر، خواهر و برادر ناتنی. امروزه با توجه به این که میزان طلاق افزایش یافته است آمار خانواده های ترکیبی ( ناتنی) زیاد شده است، زیرا زن و مردی که با هم ازدواج می کنند احتمال دارد خانواده ای با اعضای ناتنی تشکیل دهند که می تواند شامل فرزند همسر فعلی خود و یا فرزندانی از ازدواجی دیگر باشد، این خانواده ها در زندگی با چالش هایی رو به رو خواهند شود و در این خانواده ها فرزندان ممکن است نتوانند با خواهر و برادر ناتنی به ویژه با پدر و مادر ناتنی سازگار شوند و با آن ها زندگی کنند، برای این که میان اعضای خانواده ترکیبی تعامل برقرار شود باید به مشاور خانواده مراجعه کنید و از تجربیات آن ها استفاده نمایید.

مشکلاتی که در خانواده های ناتنی به وجود می آید

تربیت و کنار آمدن با فرزند همسر چالش هایی را به همراه دارد و مسئله ساز می باشد و از طرف دیگر کودکان و نوجوانان تا مدت ها نمی توانند با والد ناتنی خود رابطه سازگاری داشته باشند و با آن ها بداخلاقی می کنند و دوست ندارند آن ها را به عنوان عضوی از خانواده بپذیرند، خیلی از آن ها نسبت به پدر و مادرشان دلخور می شوند زیرا تصور می کنند شخص دیگری جایگزین پدر و مادرشان شده است و در این حالت چالش ها و مشکلاتی در فرزندپروری به وجود می آید.

مهم ترین مشکلی که خانواده های ترکیبی با آن دست و پنجه نرم می کنند تلاش می کنند تا میان اعضای خانوادگی هماهنگی ایجاد کنند و تا به یک خانواده عادی و معمولی تبدیل شوند، فرزندان ابتدا سعی می کنند تا با والدین ناتنی شان سازگار شوند و بعد از آن با خواهد و برادر ناتنی شان سازگار شده و رفتار عادی خواهند داشت و رابطه خوبی میان آن ها شکل می گیرد.

خانواده های ناتنی، مشکلات پیش روی زن و مرد

والدین در خانواده های ترکیبی باید مطابق با اصول روانشناسی با فرزندش ارتباط برقرار کنند و در این خصوص خانواده ها و والدین با مشکلاتی مانند جانبداری، تعارضات، بروز مشکلات در وظیفه شناسی و غیره رو به رو می شوند و والدین در میان خواسته های همسر خود، فرزندان و همسر قبلی شان گیر می کنند و اختلالات و تناقض هایی در میان آن ها به وجود می آید.

اگر والد ناتنی توانایی لازم برای تربیت فرزندان و اداره امور خانه را داشته باشند اما باز هم فرزندان ممکن است این موضوع را نپذیرند و مقاومت کنند و بعد از مدتی حس سرخوردگی و افسردگی را در والد ناتنی به وجود آورند، در صورتی  که فرزندان مشاهده کنند بین والدین دعوا، تنش و یا خلائی وجود دارد سعی می کنند از این فرصت سوء استفاده کنند و در برابر والد ناتنی و خواهر و برادر ناتنی مقاومت کرد و کسب قدرت کنند مخصوصا اگر این مشکلات به وجود آمده در رابطه با نظم و ترتیب و یا قوانین و مقررات باشد.

خانواده های ترکیبی، مشکلات فرزندان

  • کودک ممکن است موقعیت خود را در خانواده از دست بدهد.
  • برخی از کودکان عادت کرده اند تا تنها باشند و بعد از اضافه شدن خواهر و برادر ناتنی مجبور می شوند تا اتاق شان را با آن ها به اشتراک بگذارند و همین مسئله باعث می شود تا مشکلات، دعواها و اختلافاتی در میان آن ها به وجود آید.
  • به اشتراک گذاشته شدن پدر یا مادر با دیگر بچه ها، باعث به وجود آمدن چالش هایی در میان فرزندان در خانواده ترکیبی می شود.
  • بسیاری از خانواده ها زمانی که عضو جدیدی وارد خانواده شان می شود نقل مکان می کنند و این به معنی جدا شدن کودک از دوستان و مدرسه اش می باشد در این شرایط کودکان تغییرات به وجود آمده را سخت می پذیرند و به همین خاطر لازم است تا از مشاور و روانشناس کودک کمک بگیرید تا به کودک کمترین آسیب وارد شود و کودک بتواند این شرایط را بپذیرد.

امتیازات خانواده های ترکیبی

در این خانواده ها پدر و مادر از زندگی جدیدشان راضی می باشند و فضای زندگی آن ها بهتر و محیطی گرم تر خواهد داشت و در صورتی که والد ناتنی دلسوز و مهربان باشد فرزندان کمتر کمبود پدر و مادر واقعی شان را حس خواهند کرد و مراقبت های بیشتری از آن ها می شود و مراقبان بیشتری در اختیار آن ها قرار دارد.

در خانواده های ترکیبی، فرزندان دارای خواهر و برادر می شوند و همانطور که برخی از کودکان حاضر نیستند کسی تنهایی آن ها را بر هم بزند، برخی از کودکان از داشتن خواهر و برادر تازه ای که با آن ها بازی کنند احساس شادی و نشاط و می کنند و لذت می برند زیرا تنهایی شان پر می شود و برای شان خوشایند می باشد، و داشتن خواهر و برادر جدید در روابط اجتماعی آن ها تاثیر گذار می باشد و در آینده آن ها موثر خواهد بود.

در کنار این موضوع کودکانی که به فرزند خواندگی پذیرفته می شوند شرایطی مشابه با این کودکان خواهند داشت اگر چه ارتباط زیستی میان کودکان فرزند خوانده با پدر و مادر وجود ندارد اما آن ها با دریافت محبت و توجه می توانند از جانب دیگران کمبود پدر و مادر نداشته خود را پر کنند و حس خوبی از دیگران دریافت نمایند.

منبع : خانواده های ترکیبی یا خانواده ناتنی | پیشنهاد مشاور چیست؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

هر زمان که سخن از ازدواج می شود یکی از معیارهایی که مد نظر قرار می گیرد فاصله سنی بین دختر و پسر است. اختلاف سنی زیادی جزو مسائلی می باشد که باعث نگرانی خانواده و زوجین می شود، در این مقاله به بررسی ازدواج با اختلاف سنی زیاد پرداخته شده است.

از گذشته تا به الان بر اساس سنت و عقاید حاکم بر خانواده، فرهنگ و همچنین بر اساس دیدگاه های روانشناسی و علمی، مطلوب این بوده که در هنگام ازدواج، پسر از دختر بزرگتر باشد و اختلاف سنی آن ها بین 3 تا 7 سال و نهایت10 سالباشد، اگر چنین چیزی از نظر سنی بین دختر و پسر حاکم باشد برای همگان از جمله خانواده، جامعه و خود دختر و پسر امری پذیرفته شده است.

ازدواج با اختلاف سنی زیاد

اما امروزه شاهد تغییراتی در معیارهای افراد برای ازدواج هستیم و می بینیم که گاهی این فاصله سنی مطلوب بین دختر و پسر برقرار نیست و ممکن است صحبت از ازدواج با اختلاف سنی زیاد 12 و 15 سال و حتی بیشتر باشد، به اینصورت که مشاهده می کنیم تمایل دختر خانم ها به ازدواج با آقایانی که اختلاف سنی زیادی با آن ها دارند بیشتر شده است، در مورد آقایان هم چنین چیزی را مشاهده می کنیم و ازدواج پسران جوان با خانم هایی با فاصله سنی زیاد (ازدواج معکوس)، به مراتب بیشتر از قبل به چشم می خورد.

در اکثر مواقع خانواده ها در واکنش به تصمیم فرزندانشان برای چنین ازدواجی مخالفت شدیدی بروز می دهند، اما معمولا موفق به تغییر نظر فرزندشان نمی شوند و همین امر باعث اختلاف و درگیری بین خانواده ها و فرزندان می شود. البته گاهی نیز پیش می آید که خانواده دختر، اصرار به ازدواج دخترشان با فردی با فاصله سنی زیاد دارند و معتقدند که اگر دخترشان با فردی پخته و سن بالاتر ازدواج کند موفق تر خواهد شد و او هم در کنار همسرش به پختگی می رسد.

حال با توجه به تغییرات معیارهای ازدواج، نیاز است که ابعاد مختلف ازدواج با چنین شرایطی را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به نقاط مثبت و منفی این سبک از ازدواج پی ببریم و نهایتا بتوانیم تصمیم گیری آگاهانه ای در این امر داشته باشیم.

در ابتدا نیاز است که به علت شناسی این مسئله بپردازیم و دلایل افزایش ازدواج با اختلاف سنی زیاد را مورد بررسی قرار دهیم:

اگر بخواهیم به علت و عوامل افزایش ازدواج با اختلاف سنی زیاد بپردازیم، می توانیم از نظر ابعاد شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی – اقتصادی آن را تبیین کنیم.

  • ابعاد شخصیتی

بدیهی است که تصمیم گیری در هر زمینه ای به شدت وابسته به ابعاد و ویژگی های شخصیتی و همچنین افکار افراد است.

افرادی که سلطه گر باشند و تمایل به ریاست در هر زمینه ای را داشته باشند، طبیعتا ازدواج با فردی بزرگتر از خودشان را نمی پسندند. این افراد ممکن است همیشه به دنبال فردی باشند که بتوانند به او ریاست کنند و در اکثر مواقع نظر خودشان را به کرسی بنشانند، اینگونه افراد اگر که با فردی هم سن خود نیز ازدواج کنند از نظر احساس ریاست و سلطه گری ممکن است ارضا نشوند، به همین دلیل ممکن است به دنبال فردی باشند که فاصله سنی زیادی با وی داشته باشند و در واقع 12 تا 15 سال یا حتی بیشتر، از او کوچکتر باشد.

در مقابل افرادی نیز هستند که معتقدند پختگی کامل و توانایی انجام کاری را به صورت مستقل ندارند و از نظر فکری و رفتاری فردی وابسته هستند. این افراد را می توانیم جزء افرادی وابسته و سلطه طلب به حساب آوریم، چنین افرادی معتقدند که با ازدواج با شخصی که از آن ها بزرگتر است و فاصله سنی زیادی با آن ها دارد و از پختگی لازم برخوردار است می تواند ضعف های شخصیتی شان را جبران کنند و با تکیه به این فرد می توانند به اهدافشان برسند. بنابراین انتخاب چنین افرادی نیز ازدواج با فردی بزرگتر از خود با فاصله سنی بسیار زیاد است.

ازدواج با اختلاف سنی 12 و 15 سال و بیشتر

  • شرایط خانوادگی و تاثیر رابطه والد – فرزند

جالب است که بدانید بسیاری از تصمیم گیری های ما وابسته به شرایط خانوادگی ما و در واقع رابطه ما با پدر و مادرمان است.

همه ما نیاز به دریافت محبت، توجه و حمایت از خانواده های مان داریم و اگر چنین چیزی را از خانواده های مان دریافت نکنیم طبیعتا در برخی از جنبه های زندگی خود کمبودهایی را احساس می کنیم.

حال تصور کنید که آقا پسری حمایت و محبت کافی را از خانواده و علی الخصوص مادر خود دریافت نکرده باشد و همیشه در ذهنش حسرت دریافت چنین محبتی را داشته باشد، چنین فردی در صورت مواجهه با خانمی سن بالاتر از خود و دریافت محبت از جانب او احساس می کند که کمبودهای عاطفی اش در حال جبران شدن است، گویی مادری مهربان پیدا کرده که می تواند تمام نیازهای عاطفی اش را تامین کند. در واقع چنین فردی ناخودآگاه به دنبال مادری مهربان است نه همسر، به همین دلیل است که برخی از آقایان تمایل زیادی به ارتباط با خانم های سن بالاتر از خودشان دارند چون معتقدند این فرد به شدت آن ها را درک می کند و از نظر شرایط عاطفی او را تامین می کند.

در مورد دختر خانم نیز این مسئله صدق می کند، دختر خانمی که حمایت کافی را از جانب خانواده اش دریافت نکرده باشد و همیشه احساس تنهایی کند و از همه مهمتر رابطه خوب و مطلوبی با پدرش نداشته باشد، با دیدن مردی که به نظر مسن می آید ولی بسیار حمایت گر است مجذوب او می شود و طبیعی است که تصور کند با ازدواج با چنین مردی و با تکیه بر او می تواند به تمام خواسته های خود برسد، گویی که فرشته نجات خود را پیدا کرده، زمانی که چنین امری در تصمیم گیری برای ازدواج دخیل باشد می توانیم بگوییم بین زوجین رابطه والد-فرزندی صورت گرفته است. از آنجا که هدف از ازدواج چیزی فراتر از این موارد است بنابراین ازدواج در چنین شرایطی مطلوب نیست و می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد.

  • شرایط اجتماعی – اقتصادی

اوضاع اقتصادی نیز به خصوص در زمان فعلی، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار گرایش به ازدواج با فاصله سنی زیاد است.

هرچقدر که شرایط اقتصادی نامساعدتر باشد، طبیعتا ازدواج برای جوانان سخت تر خواهد شد، در این شرایط چون از آقایان انتظار می رود که بتوانند حداقل هایی را برای شروع زندگی مشترک تامین کنند و آقایان جوان معمولا در شرایط اقتصادی نامطلوب توان فراهم کردن چنین شرایطی را ندارند، دختر خانم ها تمایل به ازدواج با آقایانی را پیدا می کنند که از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی را داشته باشند و از آن جا که آقایان مسن از نظر شرایط اقتصادی اوضاع بهتری نسبت به پسران جوان دارند، این امر باعث می شود که شاهد افزایش ازدواج دختر خانم ها با افرادی بسیار بزرگ تر از خودشان باشیم.

از طرفی پسرهای جوان وقتی انتظارات و توقعات دختر خانم های جوان را برای شروع زندگی مشترک مشاهده می کنند، ترجیح می دهند با خانمی ازدواج کنند که انتظارات پایین تری داشته باشد و حتی از نظر شرایط مالی مستقل باشد، به همین دلیل تمایل آقایان به ازدواج با خانم های بزرگ تر از خودشان بیشتر می شود.

همچنین تغییرات اجتماعی و راحت تر بودن افراد برای برقراری رابطه با جنس مخالف، باعث شده است که دیگر به مانند قبل، پسرهای جوان ارضای نیازهای خود را منوط به ازدواج ندانند و معتقد باشند که بدون ازدواج نیز می توانند نیازهای عاطفی، جسمی و جنسی خود را رفع کنند و دیگر نیازی به برعهده گرفتن مسئولیت و تحمل خرج های سنگین برای رفع نیازهایشان را ندارند و همین کاهش تمایل به ازدواج در پسرهای جوان، باعث شده است که دختر خانم ها به ازدواج با افراد سن بالاتر گرایش بیشتری پیدا کنند.

در هنگام ازدواج با فاصله سنی زیاد، یکی یا هر سه عوامل ذکر شده دخیل می توانند دخیل باشند که هرچقدر که عامل های بیشتری در این امر دخالت داشته باشند تمایل افراد برای ازدواج با افراد بزرگتر از خود نیز بیشتر می شود.

معایب ازدواج با اختلاف سنی زیاد

برای یافتن پاسخ این سوال نیاز است که ابتدا تفاوت های فردی و البته استثنائات را در نظر بگیریم.

واقعیت این است که زندگی هیچ دو زوجی شبیه به هم نیست و ما نمی توانیم به صورت قاطع بگوییم که هر فردی که ازدواجی با فاصله سنی زیاد داشته باشد قطعا با مشکل مواجه می شود، طبیعتا استثنائاتی وجود دارد اما اگر بخواهیم واقع بینانه در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم که ازدواج با اختلاف سنی زیاد مشکلات منحصر به فرد خود را دارد.

  • واکنش اطرافیان

از جمله این مشکلات برخورد و واکنش اطرافیان است. شاید با خود بگویید که واکنش اطرافیان اهمیتی ندارد و نیاز است که افراد برای خودشان زندگی کنند.

البته که تفکر شما درست است اما نیاز است که این نکته را در نظر بگیرید که انسان به طور ذاتی اجتماعی است، از طرفی فرهنگ حاکم بر ایران، با فرهنگ حاکم بر غرب بسیار متفاوت است و فرد گرایی در ایران به اندازه غرب غالب نیست، بنابراین معقولانه این است که بر اساس شرایط خودمان در مورد زندگی مان تصمیم گیری کنیم نه بر اساس شرایط حاکم بر زندگی غربی.

بنابراین در هنگام تصمیم گیری برای ازدواج با فاصله سنی زیاد، ممکن است واکنش هایی از دیگران دریافت کنید که چندان برای شما مطلوب نباشد و روی رابطه شما تاثیر بگذارد. ممکن است بارها این جمله را بشنوید که همسرت پیر است و اصلا به تو نمی آید، در اینصورت ممکن است به مرور زمان نسبت به همسر خود دلسرد شوید.

همچنین زمانی که همسر شما جوان تر بودن شما را می بیند و متوجه کنایه های اطرافیان می شود ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهد و حتی حساسیت زیادی نسبت به شما نشان دهد و همین کاهش اعتماد به نفس و ترس از دست دادن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند و باعث شود که در زندگی تان آرامش کافی نداشته باشید، بنابراین اگر فردی هستید که حرف های اطرافیان تاثیر زیادی روی شما می گذارد، به شما پیشنهاد می کنیم از چنین ازدواجی صرف نظر کنید.

  • عدم درک متقابل

در صورت ازدواج با اختلاف با سنی زیاد، شما نمی توانید منکر تفاوت نسل و دهه تولد خودتان و تاثیر آن بر رفتار و دیدگاهتان بشوید. هر دوی شما از دو دهه متفاوت هستید و این مسئله قطعا روی افکار و رفتار شما بی تاثیر نیست. به خصوص در دهه اخیر که انقلابی در شیوه زندگی و افکار افراد اتفاق افتاده و تغییرات بسیار سریع و چشم گیر بوده اند این مسئله اهمیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین در صورت ازدواج با فاصله سنی زیاد نیاز است که این مسئله را در نظر بگیرید که ممکن است بین شما و همسرتان از نظر دیدگاه اختلاف زیادی به چشم بخورد و گاهی احساس کنید که درک متقابلی از هم ندارید.

منبع : ازدواج با اختلاف سنی 12 و 15 سال و بیشتر

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

آموزش دوستیابی در مدرسه، راهکارهایی برای والدین و مربیان

روش های آموزشی دوستیابی در مدرسه به چه شکل می باشند؟ یکی از مهم ترین موضوعات در فرایند اجتماعی شدن به ویژه در سنین دبستان، دوستیابی می باشد، بسیاری از کودکان زمانی که می خواهند گفتگویی را آغاز کنند و یا رابطه دوستی با همسالان خود برقرار کنند با مشکلاتی برخوردار می شوند.

این موضوع می تواند نشان دهنده اختلالاتی در کودکان مانند افسردگی و اوتیسم باشد و نگرانی های زیادی را برای والدین ایجاد می کند، همچنین در بعضی مواقع عدم توانایی در دوستیابی می تواند به خاطر عدم آموزش کافی توسط والدین باشد. برای این که کودک با مهارت های دوستیابی آشنا شوند می توانید از مشاوران ومتخصصانی که در این زمینه اطلاعات کافی دارند کمک بگیرید و اگر کودک شما مشکلاتی در این زمینه تجربه می کند در ادامه این مقاله توضیحاتی در مورد آموزش دوستیابی بیان شده است که مطالعه آن می تواند برای شما مفید باشد.

آموزش دوست یابی در مدرسه برای کودکان چه اهمیتی دارد؟

یکی از راه های افزایش مهارت های اجتماعی دوستیابی و برقراری روابط دوستانه با دیگران می باشد که از زمان کودکی آغاز می شود و با توجه به این که اجتماعی بودن یکی از ویژگی های مهم و اصلی برای هر انسانی می باشد و نحوه شکل گیری آن بر روی مسائلی که در سنین بالاتر به وجود می آید اثر می گذارد.

زمانی که کودک مهارت های لازم برای دوستیابی و برقراری ارتباط با دیگران و روابط اجتماعی را یاد بگیرد در این هنگام به راحتی دیگران را به سمت خود جذب می کند و با وجود دوستان زندگی اش رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد.

همچنین تجربیاتی که کودک در مدرسه و هنگام برقراری رابطه دوستانه به دست می آورد به او کمک می کنند تا حد زیادی اعتماد به نفس او افزایش یابد و با توجه به این که کمبود اعتماد به نفس در بسیاری از اختلالات روانی دخیل می باشد می توان به نقش و اهمیت دوستیابی در کودکان پی برد.

اگر کودک در دوستیابی و برقراری ارتباط در مدرسه ناتوان باشد در این صورت آسیب های زیادی برای او به وجود خواهد آمد به عنوان مثال کودکانی که روابط اجتماعی محدودی دارند استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنند و دچار افت تحصیلی خواهند شد به همین دلیل دوستیابی بسیار اهمیت دارد و باید آموزش آن در اولویت مدرسه و والدین قرار گیرد.

بهترین زمان برای آموزش دوستیابی

از آن جایی که سنین مدرسه بهترین زمان برای رشد فردی و اجتماعی می باشد والدین باید از همان ابتدای تحصیل و روز های ابتدایی که فرزندشان به مدرسه می رود مهارت های لازم را به کودک خود آموزش دهند.

البته باید توجه داشته باشید که فرایند دوستیابی از زمان خردسالی آغاز می شود و کودک باید مهارت دوستیابی داشته باشد و اگر والدین در همان زمان کودکی آموزش های لازم را به کودک بدهد و با تمرین کند در مدرسه با مشکلات کمتری رو به رو خواهد شود و هم چنین آموزش این مهارت نیاز به تخصص دارد و بهتر است از مشاور و روانشناس در این زمینه کمک بخواهید.

آموزش دوستیابی در مدرسه، لزوم همکاری والدین با مدرسه

روش های آموزش دوستیابی به کودکان در مدرسه متفاوت می باشد و کودکان معمولا از لحاظ مهارت های اجتماعی به دو دسته تقسیم می شوند، گروه اول کودکانی که به مهدکودک رفته اند و اولین تجربه دوستی و سازگاری را در آن محیط یاد گرفته اند و گروه دوم کودکی که در کنار اعضای خانواده اش بزرگ شده و به خاطر رفتارهای والدین و نداشتن ارتباطات اجتماعی با هم سن و سالان، رابطه دوستی ضعیفی دارد و مفهوم مشارکت و همراهی با دیگران را کمتر از بیقه یاد گرفته است.

در نتیجه معلمان و مربیان باید به دانش آموزان توجه کنند و در مدرسه روش های آموزش مهارت دوستیابی را به کودکان آموزش دهند.

کودکان قبل از سن دبستان در موقعیت های مختلف با هم سن و سالان خود دوست می شوند اما به زبان ساده دوستی هایی بر پایه هدف تجربه نکرده اند و به همین دلیل والدین، مربیان و معلمان باید این نکته را در نظر بگیرند که باید هدف های دوستی و برقراری روابط دوستانه را به کودکان دبستانی آموزش دهند تا بتوانند درک صحیحی از شکل گیری این روابط داشته باشند.

همکاری والدین

آموزش در مدرسه به تنهایی کافی نمی باشد و کودک مهارت های دوستیابی را یاد نمی گیرد بلکه خانواده ها باید در این زمینه همکاری کنند تا آموزش های لازم به طور صحیح به کودکشان داده شود.

به عنوان مثال کودکی که در محیط مدرسه ساکت و آرام است از خانواده او بخواهید تا با او صحبت کنند که در محیط خانه با صدای بلندتری با اعضای خانواده حرف بزند تا بتواند روابطش را با اعضای خانواده گسترش دهد همچنین والدین می توانید با پرسیدن سوالاتی درباره این که “روزش را چطور سپری کرده است “و “زنگ تفریح سرگرم چه کاری بوده است” با مربیان همکاری کنند.

منبع : آموزش دوستیابی در مدرسه | راهکارهایی عالی برای والدین و مربیان

  • kiimiya asadi