کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

خانواده,سرگرمی,ازدواج

۱۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هر شخصی در زندگی زناشویی باید آموزش های لازم را در مورد نحوه عشق بازی ببیند و یاد بگیرد همسرش را تحریک کند زیرا این امر در کیفیت رابطه جنسی و نزدیکی اعضای خانواده بسیار مهم است.

گفتن «دوستت دارم» یا خرید گل برخی از راه‌های متداول هستند که می‌توانید به شخص مورد علاقه خود نشان دهید که دوستش دارید. اما راه های بیشتری برای این کار وجود دارد که می تواند باعث افزایش صمیمیت میان شما شود.

1.حمایت و قدردانی از یکدیگر

از یکدیگر و رویاهایی که دارید حمایت کنید، برای این کار می توانید به همسرتان اطمینان دهید که پشتوانه ای برای رسیدن به خواسته های او هستید و در این راه از هیچ کمکی دریغ نمی کنید.

2. در آغوش گرفتن

در آغوش گرفتن باعث افزایش احساس آرامش و علاقه میان شما می شود و رابطه شما را گرم تر نگه می دارد.

3. مراقبت کردن هنگام بیماری و مریضی

یکی از زمان هایی که باید بیش تر به همسر خود اهمیت دهید هنگام بیماری و مریضی می باشد، به خاطر داشته باشید که همسر شما در این لحظات حساس تر می باشد و بیش تر به کمک شما نیاز دارد.

4. خریدن هدیه های کوچک و بزرگ به مناسبت های مختلف

زندگی مشترک به مرور کمی متداول و یک نواخت می شود اما خرید هدایای مختلف باعث می شود که صمیمیت رابطه و هیجان آن حفظ شود.

5. احترام گذاشتن به شخصیت

شخصیت فرد از علاقه، سرگرمی ها، خواسته ها، احساسات و ویژگی های او تشکیل شده است بنابراین برای احترام گذاشتن به شخصیت همسرتان ابتدا باید این موارد را شناسایی کرده و سپس برای احترام به آن ها تلاش کنید.

عشق بازی

6. تعیین قرار شام یا آشپزی کردن

اگر دست پخت خوبی دارید می توانید یک شام مجلل درست کنید ولی اگر زمان یا علاقه کافی به آشپزی ندارید بهتراست که از قبل در رستوران جای خاصی را رزرو کنید و یک شام مجلل را در کنار هم داشته باشید.

7. ارسال پیامک عاشقانه در زمان های مختلف

زنگ زدن ممکن است باعث اختلال در کار همسرتان بشود بنابراین بهترین کار پیامک های عاشقانه می باشد. سعی کنید متن پیامک را خودتان انتخاب کرده و از جاهای دیگر کپی نکنید.

8. صداقت در تمام شرایط

دروغ در زندگی مشترک یک فاجعه می باشد، البته صداقت به این معنی نیست که همیشه همه چیز را بیان کنید بلکه در برابر پرسش ها باید صداقت داشته باشید. نیازی نیست مسائلی که همسرتان از دانستن آن ها نفعی نمی برد را بیان کنید و با این کار دردسر درست کنید. ولی در برابر سوالات او دروغ نگویید.

9. غافلگیر کردن

آیا احساس می کنید که از یکنواختی زندگی رنج می برید؟ سعی کنید یکدیگر را غافل گیر کنید. به خاطر داشته باشید که با این کار زندگی مشترک و همسرتان پر از احساس خوب می شود.

10. اهمیت دادن به احساسات

به احساسات یکدیگر اهمیت بدهید حتی اگر آن را درک نمی کنید، این امر عادی است که بعضی افراد حتی بی دلیل گاهی احساس ناراحتی داشته باشند بنابراین آن ها را سرزنش نکنید.

11. وفاداری و عدم خیانت

خیانت دلیل اساسی بهم خوردن بسیاری از زندگی های مشترک می باشد زیرا طرفین به هیچ عنوان نمی توانند با آن کنار بیایند بنابراین همیشه وفاداری را در اولویت خود قرار دهید.

12. احترام به تصمیم گیری های یکدیگر

به تصمیم های همسرتان احترام بگذارید و حتی اگر با آن مخالف هستید در زمان درست و با لحن درست مخالفت خود را نشان دهید.

13. احساسات خود را در میان بگذارید

احساسات اهمیت زیادی دارند و شناخت آن ها باعث می شوند همسرتان بهتر شما را بشناسد بنابراین در زمان های مختلف به آن ها بگویید چه احساسی دارید و دلیل آن را نیز مطرح کنید.

14. برای تعطیلات برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای تعطیلات باعث می شود زمان بسیار خوبی را کنار یکدیگر سپری کرده و از طرف دیگر به همسر خود نشان دهید که برای بودن با او هیجان زده هستید و دوست دارید زمان خوبی را کنار هم بگذرانید.

15. به سرگرمی های او علاقه نشان دهید

شاید سرگرمی های او با شما تفاوت دارد، شما از کتاب خواندن لذت می برید در حالی که او بازی آنلاین را ترجیح می دهد. سعی کنید گاهی با او بازی آنلاین انجام دهید تا متوجه شود که برای بودن و گذراندن وقت با او تلاش می کنید.

16. گل یا شکلات بخرید

گاهی برای همسرتان گل یا شکلات بخرید ( اگر همسرتان دوست ندارد خوراکی مورد علاقه او را بخرید) و با این کار به او نشان دهید که سلیقه او را می دانید.

17. مراقب جذابیت و تناسب اندام خود می باشد

اهمیت به تناسب اندام مهم می باشد، خیلی از افراد بعد از ازدواج رژیم غذایی و ورزشی را فراموش می کنند و همین باعث می شود که جذابیت ظاهری خود را برای همسرشان از دست بدهند.

18. در را برای هم باز نگه دارید

به یاد داشته باشید که حتی انجام کار کوچکی مانند باز نگه داشتن در باعث می شود همسرتان احساس اهمیت پیدا کند. بنابراین از این کارها غافل نشوید.

19. او را به سمت کارهایی که دوست ندارد سوق ندهید

اگر همسرتان از ارتفاع می ترسد او را به مکان های مرتفع نبرید، اگر از آب می ترسد او را وادار نکنید وارد دریا شود. به طور کلی به ترس های او احترام بگذارید و آن ها را درک کنید.

عشق بازی

20. محبت خود رانشان دهید

اگر همسرتان به مشکلی بر می خورد نشان دهید که او را دوست دارید و برای حل مشکل او تلاش کنید، در جمع گاهی از روی محبت دست او را لمس کنید.

21. با خانواده او رابطه خوبی داشته باشید

خانواده افراد بخش مهمی از هویت ان ها می باش بنابراین حتما رابطه خوبی با آن ها داشته باشید و در مورد رفتار آن ها پیش همسرتان تعریف کنید.

22. به هم لبخند بزنید

وقتی عمداً به کسی لبخند می‌زنید، امر مثبتی را به اشتراک می‌گذارید که به نوبه خود روحیه شما و او را بالا می‌برد. به یاد داشته باشید که لبخند مسری است! لبخندهای محبت آمیز به همسرتان نشان می دهد که از دیدن او احساس خوب می گیرید.

23. برای هم پیام صبح بخیر بفرستید

این کار نشان می دهد که شما اولویت هم می باشید زیرا اولین کسی می باشد که در هنگام بیدار شدن از خواب به او فکر می کنید. سعی کنید که پیامی که میفرستید پر از انرژی مثبت باشد تا به همسر یا نامزدتان در آغاز یک روز خوب کمک کند.

24. صبور باشید

صبر در زندگی مشترک اهمیت زیادی دارد، سعی کنید صبور بوده و عصبانیت خود را کنترل کنید.

25. هم دیگر را تغییر ندهید

یکدیگر را همان طور که هستید بپذیرید و به خاطر داشته باشید که همسر شما 30 سال این ویژگی ها را داشته است بنابراین تغییر او تقریبا غیرممکن می باشد.

26. ابراز عشق با کلمات

از جادوی کلمات غافل نشوید، کلمات می توانند در روح افراد تاثیر بگذارند و باعث شوند احساسات قدیمی دوباره زنده گردند.

27. برای هم شعر بنویسید یا شعر بخوانید

شعر یکی از قشنگ ترین بیان ها می باشد بنابراین برای هم شعر بخوانید یا اگر می توانید شعر بنویسید و از اسم همسرتان در شعر استفاده کنید.

28. هر روز بگویید"دوستت دارم".

لازم نیست حتما از جمله دوستت دارم استفاده کنید می توانید بگویید من به تو افتخار می کنم، یا من قدر تو را می دانم و با این جملات احساسات خود را نشان دهید.

29. به صحبت های یکدیگر گوش دهید

یکی از نیازهای افراد شنیده شدن می باشد بنابراین به حرف های هم گوش دهید و در مورد آن سوال بپرسید تا همسرتان متوجه شوید که به او گوش میدهید.

30. با هم وقت بگذرانید

انجام کارهای مشترک باعث می شود هر روز بهم نزدیک تر شوید و بیش تر کنار هم خوش بگذرانید.

31.یادداشت های کوچکی در جاهای مختلف خانه بگذارید تا با دیدن آن ها خوشحال شوید. 

32. با هم بازی کامپیوتری انجام دهید

فعالیت های جدید می تواند باعث شود که هیجان جدیدی را تجربه کرده و راههای تازه ای برای ارتباط با یکدیگر پیدا کنید.

33. تا شب طولانی صحبت کنید

آیا در دوران نامزدی پیش آمده که تا صبح پای تلفن باشید؟ آیا نمی خواهید احساسات آن دوره را دوباره تجربه کنید؟ بنابراین تا صبح بیدار مانده و با همسر خود حرف بزنید تا دوباره عشق را در قلب خود زنده کنید.

34. همیشه سالگردهای خاص را به یاد داشته باشید.

35. وقتی با هم هستید گوشی های خود را خاموش کنید.

امروزه فضای مجازی باعث سردی رابطه ها شده است بنابراین برای بهبود رابطه خود قانون بگذارید و هنگامی که پیش هم هستید از گوشی و فضای مجازی فاصله بگیرید مگر کار واقعا مهمی داشته باشید.

36.به یکدیگر افتخار کنید.

از دستاوردها و توانایی های یکدیگر قدردانی و به آن ها افتخار کنید تا همسرتان متوجه شود متوجه پیشرفت های او می شوید.

منبع :  عشق بازی معجزه می کند❤️50 روش کاربردی

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

چگونه حافظه قوی داشته باشیم؟ فرض کنید در حال گپ زدن با یک دوست هستید و می خواهید کتاب خوبی را که به تازگی تمام کرده اید، یا فیلمی را که بالاخره دیدید، به او معرفی کنید. یکدفعه، عنوان کتاب یا فیلم را به خاطر نمی آورید! هر چه بیش تر تلاش کنید که به یاد آورید، بیشتر از شما فرار می کند. 

11 روش برای تقویت حافظه

خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت، بلندمدت و فریب دادن ذهن برای به خاطر سپردن جزئیات مهم وجود دارد. در اینجا 13 ترفند وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود حافظه خود استفاده کنید.

چگونه حافظه قوی داشته باشیم

1. نوروفیدبک و TDCS

یکی از جدیدترین روش های درمانی به منظور بهبود حافظه و عملکرد های مغز می باشد که مرکز مشاوره ستاره ایرانیان اولین مرکز مشاوره ای در ایران می باشد که با بهره گیری از آخرین متدهای روز دنیا و تجهیزات جدید به بهبود حافظه افراد طی سال های گذشته کمک شایانی کرده است. 

این روش هیچ گونه عوارض جانبی به همراه نداشته و در آمریکا و اروپا به عنوان یک روش پیشتاز تنها در مراکز نوین و برتر استفاده می شود.

2. اطلاعات مهم را با صدای بلند تکرار کنید

آدرس ها، شماره تلفن یا تاریخ های مهم را بارها و بارها بگویید تا آن را به حافظه بسپارید. این یک راه حل بسیار ساده است، اما می تواند کمک زیادی به شما بکند. 

وقتی چیزی را با صدای بلند تکرار می کنید، از نظر فنی آن را حفظ نمی کنید، در واقع شما یک الگو صدا ایجاد می کنید که یادآوری اطلاعات را در آینده آسان تر می کند. 

3. تداعی های قابل توجهی ایجاد کنید

یک تصویر در ذهن خود داشته باشید تا نام ها، تاریخ ها و اشیاء را راحت تر به خاطر بسپارید. به طور مثال اسم کتاب را با کمک موضوع آن به خاطر بسپارید یا میان اسم خیابانی که در آن ماشین را پارک کرده اید با موضوعی ارتباط ایجاد کنید. انجام این کار در ذهن شما می تواند به طور چشمگیری توانایی شما را برای به خاطر آوردن اطلاعات خاص بهبود بخشد، و همچنین می تواند یک تمرین سرگرم کننده باشد.

4. روی یک موضوع تمرکز کنید

هنگام مطالعه تلویزیون را خاموش کنید و در حین رانندگی گوشی خود را کنار بگذارید. هنگامی که چندین فعالیت را انجام می دهید، توجه شما تقسیم می شود، که پردازش اطلاعات لازم را برای یادآوری کاری که انجام می دهید را دشوار می کند. اگر می خواهید چیزها را واضح تر به خاطر بسپارید، هر بار روی یک کار تمرکز کنید. تلفن خود را دور از دسترس نگه دارید، هدفون خود را بردارید و بر روی هدف خود تمرکز کنید.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که زیاد چند کار را انجام می‌دهند، بیشتر از دیگران با حواس‌پرتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

5. یادداشت بردارید و مطالب را یادداشت کنید

اگر می خواهید در آینده چیزی را به خاطر بسپارید، یادداشت کنید. یادداشت برداری به شما کمک می کند تا اطلاعات را حفظ کنید، حتی اگر هرگز به یادداشت های خود نگاه نکنید. در حالی که حفظ کردن به طور کامل در مغز انجام می شود، نوشتن یک عمل فیزیکی است. ترکیب حفظ کردن با عمل نوشتن، به مغز شما کمک می کند تا اطلاعات را بهتر به حافظه بسپارید. 

6. کمی پیاده روی کنید

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد پیاده روی حافظه را تضعیف می کند. اگر می‌خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، چند دقیقه در محله خود قدم بزنید تا ببینید که آیا این کار به شما کمک می‌کند یا خیر. 

تحقیقات نشان می دهد چند دقیقه پیاده روی می تواند به شما کمک کند تا جزئیات خاصی را به خاطر بیاورید. پیاده روی منظم ممکن است به حافظه کلی شما نیز کمک کند. پیاده روی چند بار در هفته می تواند به معنای واقعی اندازه هیپوکامپ شما را که مسئول حافظه است، افزایش دهد.

7. مقداری قهوه یا چای بنوشید

سعی کنید کمی چای سبز دم کنید یا یک قهوه بنوشید تا حافظه خود را آرام کنید. کافئین شما را از خواب بیدار کرده و مغز شما را تقویت می کند. این می تواند به شما کمک کند اطلاعات خاص را راحت تر بخاطر بسپارید.

کافئین به شما کمک می کند چیزهای گذشته خود را به خاطر بسپارید، اما به شما کمکی نمی کند تا خاطرات جدیدی را شکل دهید. 

8. مصرف شیرینی را کم کنید

خوردن قند برای حافظه بلندمدت شما مضر است، بنابراین برای روشن نگه داشتن ذهن خود از مصرف شکر اجتناب کنید. قهوه خود را با خامه بخورید و شکر را حذف کنید. سعی کنید خوراکی های ناسالم را به طور کامل حذف کنید. نه تنها سالم و شادتر خواهید بود، بلکه در به یاد آوردن خاطرات راحت تر خواهید بود.

9. بازی برای تقویت حافظه

بازی شطرنج یا سودوکو انجام دهید. انجام این کارها به وضوح به حافظه شما کمک نمی کند، اما مغز شما را روی فعال نگه می دارد. بازی هایی که نیاز به تفکر زیاد دارند، به نوعی مانند وزنه زدن برای مغزتان است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد بازی های استراتژیک و مغزی عملکرد شناختی شما را بهبود می بخشد و می تواند به یادآوری حافظه کمک کند.

علاوه بر این، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد بازی های ویدیو

یی نیز می تواند به حافظه شما کمک کند. فقط سعی کنید بازی‌هایی که نیاز به تفکر پیچیده‌ دارند را انجام دهید.

منبع : چگونه حافظه قوی داشته باشیم + تقویت ذهن

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم؟ چگونه شریک زندگی انتخاب کنیم؟ در رابطه به دنبال چه چیزی هستید؟ در رابطه باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

عوامل و نکات زیر را دنبال کنید به هر یک از آن ها توجه کامل داشته باشید و صبور باشید. به خاطر داشته باشید که انتخاب همسر یکی از مهم ترین تصمیم های زندگی می باشد بنابراین باید در آن صبور و با دقت باشید.

انتخاب همسر آینده

انتخاب نامناسب می‌تواند منجر به سال‌ها درد طولانی، رنج عاطفی و هزینه‌های مربوط به دادگاه طلاق شود. تبعات یک انتخاب نامناسب به اندازه ای است که باعث اضطراب افراد و دوری آن ها از رابطه می شود. با این حال، اگر عاقلانه انتخاب کنید می توانید یک عمر خوشبختی را تضمین کنید.

۱. یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید

این احتمالا سخت ترین مرحله است، اما اگر بتوانید از این مرحله عبور کنیددر مراحل دیگر راحت خواهید بود. یادگیری دوست داشتن خود یک فرآیند دو مرحله ای است: اول، شما باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سپس باید آن ها را به خاطر آنچه هستند دوست داشته باشید.

برای اینکه خودتان را دوست داشته باشید، باید بدانید که هر بخشی از شما ارزش دارد. از چیزی که در آن مهارت دارید لذت ببرید و تشخیص دهید که در چه کاری می توانید پیشرفت کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که اگر نتوانید یاد بگیرید که همه ویژگی های خوبی ها و بدی خود را شما تشخیص دهید، هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد.  بسیاری از افراد این مرحله را نادیده می گیرند اما از این مرحله نگذرید. نحوه رفتار شما با خود به دیگران نشان می دهد که چگونه باید با شما رفتار شود. 

2. الگوهای اشتباه را تشخیص دهید

پس از این که یاد گرفتید خود را دوست داشته باشید وقت آن است که الگوهای اشتباه رابطه خود را تشخیص دهید.

همانطور که به روابط قبلی خود نگاه می کنید، یک الگو اشتباه را تشخیص خواهید داد. به طور مثال ممکن است متوجه شوید که به طور مداوم افرادی را انتخاب می کنید که خیانت کار یا دروغگو هستند. سپس باید تشخیص دهید که این الگوهای اشتباه به چه دلیلی ایجاد می شوند.

ممکن است پدر شما به مادرتان خیانت می کرده و شما به طور ناخودآگاه تصور می کنید که مرد مناسب باید خیانتکار باشد. ریشه یابی و درمان این الگوها می تواند کمک بسیار زیادی به انتخاب درست شما بکند.

معیار انتخاب همسر برای مردان

3. از تجربیات خود درس بگیرید

چه اشتباهی در روابط شما رخ داده است؟ این اشتباهات چه دلایلی دارد؟ ریشه این اشتباهات چیست؟

هر رابطه  چیزهایی را به ما می آموزد. این درس ها برای پیشرفت بسیار حیاتی هستند. 

بنابراین از تجریبات خود یاد بگیرید و شروع به تغییر اوضاع کنید. سعی کنید از افرادی که گذشته شما را به شما یادآوری می کنند دوری کنید. معیارهای رابطه ای که واقعاً برای شما اهمیت دارد را به خاطر داشته باشید و سعی کنید آن ها را نادیده نگیرید.

انجام همان کارهایی که در گذشته انجام می دادید، نتایج بهتری در آینده به دست نمی آورد. پس رفتار خود را تغییر بدهید تا رابطه های بهتری را تجربه کنید.

4. مطمئن شوید که هر دو ویژگی های مشترکی دارید

به همان اندازه که دوست دارید همسرتان کمی با شما متفاوت باشد، باید اطمینان حاصل کنید که هر دوی شما ارزش های مشابهی دارید. 

داشتن ارزش ها و ویژگی های مشترک پایه و اساس رابطه را تقویت می کند. چیزهای ساده ای مانند تفاهم در مورد تعداد فرزندانی که می خواهید یا محلی که می خواهید زندگی کنید و هدف های آینده، نقش مهمی در آینده زندگی شما دارد.

ارزش‌های اساسی باید تا حدی با شریک مناسب شما مطابقت داشته باشد تا بتوانید آینده موفقی کنار یکدیگر داشته باشید.

5. از تصمیم گیری های سریع خودداری کنید

فقط به این دلیل که در مورد انتخاب شریک زندگی خود عجله دارید به این معنی نیست که به محض اینکه شخص مناسب را پیدا کردید باید سریع تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید، هر چیزی که می درخشد طلا نیست و هر فردی لایه های شخصیتی مختلفی دارد. 

منبع : در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم| تضمین خوشبختی آینده

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

وجود یک درمانگر متبحر در زمینه روانشناسی رکن اصلی در فرآیند درمانی است لذا در این مطلب سعی داریم به معرفی بهترین روانشناس بپردازیم تا افرادی که قصد مراجعه به روانشناس دارند نکاتی را در مورد روانشناسان خوب بدانند.

دکتر روانشناس

روانشناس خوب که در تمام زمینه ها ماهر باشد به معنای کلی و مطلق وجود ندارد نظرات درباره ی خوب بودن یا نبودن روانشناش برای هر فرد متفاوت است. 

بهترین روانشناسان تهران

خیلی از افراد به دنبال بهترین روانشناس هستند اما در واقع یک روانشناس خوب نمی تواند با همه بیماران ارتباط درمانی برقرار کند، این امر به شخصیت و تخصص او و عوامل درمانی دیگر بستگی دارد. روانشناسان هوش با روانشناسان کودک و خانواده قطعا تفاوت هایی دارند به همین دلیل است که نمی توانیم مشخص کنیم چه کسی بهترین روانشناس به معنای کلی است، این مورد به نظر شما و ارتباطی که با هر روانشناس می گیرید و نتیجه ای که بدست می آوردید بستگی دارد. 

نکاتی برای داشتن روانکاو بهتر

  • عدم قضاوت و همدلی با بیمار
  • داشتن ارتباط قدرتمند و مهارت کلامی
  • قابل اعتماد بودن
  • صبوری

 شاید برای شما پیش آمده باشد که بخواهید برای لحظاتی از حجم زیاد استرس های محیطی دور شوید یا حس کنید تحمل بعضی از موضوعات از توان شما بیشتر است. همه ما به روش هایی برای بازگردانی انرژی به جسم و ذهنمان احتیاج داریم، انجام این روش ها در هر کس متفاوت است بعضی از افراد تفریح و یا ورزش را انتخاب می‌کنند، بعضی سفر می کنند، برخی مطالعه می کنند و سایرین هم در کنار راه های مختلفی که برای بازگردانی انرژی شان دارند ترجیح می‌دهند تا مشکلاتشان را با یک روانشناس در میان بگذارند تا مقاومت بهتری در برابر مسائل پیدا کنند.

پیشنهاد مشاور: بهترین مشاوره ازدواج در تهران

ملاقات با یک روانشناس خوب در کنار برنامه ریزی های روزانه می تواند به ارتقا سلامت روان شما کمک کند به دلایل زیر می توانید جلسات خود را تنظیم کنید: 

  • پیشگیری از مشکلات و یادگیری مهارت هایی برای مقابله با احساسات منفی مانند ناامیدی و خشم 
  • راهنمایی گرفتن در مورد استرس های فعلی
  • حل مشکلات گذشته

مراجعه به روانشناس از مشکلات بعدی پیشگیری می کند چون موقعیت های زندگی به خودی خود باعث آسیب نمی شوند، در نظر بگیرید که متوجه مشکلی کوچک در ماشین خود شده اید ترجیح می دهید تا قبل از این که مشکل بزرگ تر شود ماشین خود را به تعمیرکار بدهید اما بخاطر وجود مشغله های زیاد و این که مشکل پیش آمده را عجیب نمی دانید ماشینتان را به نزدیک ترین تعمیرگاه می سپارید بدون آن که از مهارت تعمیرکار اطلاعی داشته باشید. در روز تحویل تعمیرگاه را ترک می کنید متوجه می شوید که نه تنها ایراد کوچک ماشین رفع نشده بلکه چند عیب جدید هم به آن اضافه شده در حالی که موقع پرداخت صورت حساب فکر می کردید بیشتر از آن چیزی که لازم بوده هزینه کرده اید مجبور به برگشت به تعمیرگاه می شوید و تعمیرکار عیب کارش را نمی پذیرد و ماشین بیچاره به تعمیرگاه دیگری سپرده می شود. 

اما این بار پرس و جو می کنید تا تعمیرکار بهتری بیابید. در واقع منظور از این مطلب این است که در هر شغلی گزینه های زیادی وجود دارد اما شما باید با توجه به شرایط خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ویژگی‌ های بهترین روانشناسان

شنونده بودن:

مهم ترین ویژگی یک روانشناس خوب شنونده بودن او است، او باید بتواند صحبت های مراجعه کننده را به خوبی گوش کند و به آن ها اجازه دهد که در مورد تمام جزئیات مشکلاتشان توضیح دهند. مراجعه کننده باید از این که روانشناس به صحبت های او گوش می کند مطمئن شود و احساس کند که روانشناس خود را با چیز دیگری درگیر نمی کند.

مهارت ارتباطی :

روانشناس باید بتواند با مراجعه کننده ارتباط مناسبی برقرار کند، مراجعه کننده باید در زمان مشاوره احساس آسودگی و راحتی کند تا بتواند تمام مشکلاتش را با او در میان بگذارد این امر به توانایی روانشناس در ایجاد رابطه با مراجعه کننده بستگی دارد.

قابل اعتماد :

 بهترین روانشناس قابل اعتماد ترین روانشناس است اینکه فرد در هیچ موردی مسائل شخصی شما را بازگو نمی کند.

یک روانشناس خوب حس اعتماد را در شما برمی انگیزد در این صورت شما می توانید در مورد خصوصی ترین مسائل تان با او صحبت کرده و بهترین راهنمایی ها را در حل  مشکلات از او بخواهید.

مثبت اندیش و امیدوار کننده :

روانشناس خوب به بهبود شرایط شما امیدوار بوده و می کوشد تا با استفاده از هر روشی شما را به درمان خود امیدوار کند او هرگز شما را ناامید نکرده و در مسیر رسیدنتان به حس رضایت همراه شماست این روانشناس به شما می آموزد چگونه در جهت بهبودی خود حرکت کرده و امیدوار باشید.

توضیح مسیر درمان برای مراجعه کننده:

یک روانشناس خوب روش درمانی انتخابی خود را با شما در میان می گذارد تا به کمک هم بتوانید فرآیند درمان را طی کرده و به هدف خود برسید، در واقع یک روانشناس خوب به مراجعه کننده اعتماد می کند و او را در جریان اهداف پیش بینی شده اش قرار می دهد.

عدم توصیه مستقیم :

یکی از واضح ترین ویژگی های یک روانشناس خوب این است که کارهایی که باید انجام دهید را به شما دیکته نمی کند مگر در شرایط اضطراری در واقع او به شما نحوه اتخاذ درست ترین تصمیم را می آموزد، او با سنجش شرایط شما عوامل برگزیده را روشن می کند و به شما اجازه می دهد تا تصمیم نهایی در مورد موضوع را به تنهایی بگیرید.

گوش کردن به حرف های شما با جان و دل:

از مهم ترین مباحث در روانشناسی خوب گوش کردن به حرف های مراجعه کننده است تا بتوانید بهترین مشاوره را داشته باشید.

راز داری روانشناس:

روانشناس خوب ویژگی های زیادی دارد از جمله آن ها می توان به رازدار بودن اشاره کرد، وقتی شما با روانشناس در مورد مشکل خود صحبت می کنید اطمینان داشته باشید که صحبت های شما بین خودتان می ماند و به بیرون از اتاق درز نخواهد کرد.

روشن کردن شرایط شما:

روانشناس باید توانایی توضیح مشکل مراجعه کننده پس از شنیدن توضیحات او را داشته باشد مراجعه کننده نباید در حین و یا بعد از جلسه احساس سردرگمی داشته باشد در این صورت بهتر می تواند مراحل حل مشکلات و درمان را پشت سر بگذارد.

احترام به عقاید مراجعه کننده:

افرادی که در خانواده ها و قومیت های متفاوت رشد کرده اند دارای فرهنگ ها و عقاید مختلفی هستند که زندگی آن ها به طور مستقیم تحت تاثیر این عقاید است، بهترین روانشناس می تواند به راحتی تفاوت های فرهنگی را درک کند و به این عقاید و باورها توهین نکند او سعی می کند با توجه به این عقاید مراجعه کننده را در مسیر درمان هدایت کند.

توانایی در خودآگاهی:

در جلسه روانشناسی مرکز توجه مراجعه کننده است یک روانشناس خوب باید بتواند تمام تمرکز خود را بر روی مراجعه کننده بگذارد در صورتی که روانشناس در مورد خود صحبت کند مشخص می شود که نتوانسته مسیر جلسه را در جهت مشکل مراجعه کننده قرار دهد.

به روز بودن اطلاعات علمی:

علم روانشناسی هر روزه در حال گسترش و پیشرفت است بهترین روانشناس سعی می کند هر روز دانش خود را گسترش دهد برخی از آن ها این کار را از طریق مطالعه انجام می دهند روانشناسی که خود را از لحاظ علمی کامل بداند گزینه مناسب برای درمانگر بودن نیست.

چگونه بهترین روانشناس را بیابیم؟

برای پیدا کردن بهترین روانشناس باید چند نکته را در نظر داشته باشیم:

کلینیک معتبر

مراجعه کننده باید اطلاعات کافی در مورد کلینیکی که می خواهد به آن مراجعه کند داشته باشد و بداند که فعالیت مرکز مشاوره در چه مواردی است.

تجربیات سایر مراجعه کنندگان

پرسش و بدست آوردن اطلاعات راجع به مشاور، حوزه کاری او از بیماران قبلی. از آن جایی که هر کدام از زمینه های روانشناسی بسیار گسترده تر از اطلاعات و نگرش ها است روانشناسان در یک یا دو حوزه اختصاصی به درمان بیماران خود اقدام می کنند تا بتوانند مراجعین خود را بهتر راهنمایی کنند.

چه زمانی به مشاور خانواده نیاز دارید؟

زوجینی که در طول زندگی مشترکشان حداقل یک بار از مشاور کمک گرفته اند رابطه بهتری دارند و کمتربه طلاق فکر می کنند. بنابراین نمی توان گفت که زوجین تنها هنگام دعوا و مشکلات به مشاور نیاز دارند.

مشاوره روابط صمیمانه

روابط عاطفی در همه موارد به سرانجام مطلوبی ختم نمی شوند، ناکامی در روابط عاطفی، جدایی ها و خیانت،  افراد را به نحوی ناراحت می کند که اگر برطرف نشوند دچار آسیب های روحی و روانی می شوند و اگر به درستی برطرف شوند باعث رشد و پیشرفت فرد خواهند شد. یک روانشناس خوب شما را در شناخت الگوهای ارتباطی

راهنمایی می کند و عواملی را که سبب شکست رابطه و یا جذب شما در رابطه می شوند را بررسی و تقویت می کند.

منبع : بهترین روانشناس کیست؟| بهترین روانشناسان تهران

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

سکس نوجوان در چه سنی رخ می دهد؟ آیا این رفتار طبیعی است و از نظر پزشکی و روانشناسی چه عوارضی به همراه دارد؟ انواع رابطه جنسی نوجوان چه می باشد؟ آیا رابطه در این سن آسیب زا می باشد؟

حقیقت در مورد سکس نوجوان

به دلیل محدودیت‌های کم در فیلم، تلویزیون و اینترنت نوجوانان بیش از هر زمان دیگری به مطالب جنسی دسترسی دارند. با یک کلیک، می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند.

این موضوع نگران کننده می باشد، با وجود اینکه والدین تمام تلاش خود را برای مسدود کردن و فیلتر کردن دسترسی به آن ها انجام می‌دهند، نوجوانان باهوش راه های جدیدی برای پیشی گرفتن از آن ها دارند. البته کارهای زیادی وجود دارد که والدین می توانند برای کنترل بیش تر کودکان و نوجوانان خود انجام دهند.

سکس نوجوان دختر

آیا دختران سیگاری در سن کم تر رابطه جنسی دارند؟

مطالعات نشان داد که نوجوانان دختر سیگاری تمایل دارند دو سال زودتر از دختران سیگاری غیر زن، بکارت خود را از دست بدهند .

ممکن است تعجب کنید که آیا نیکوتین واقعا در علاقه دختران به رابطه جنسی نق شدارد. پاسخ ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. دختران سیگاری تمایل به ریسک‌پذیری دارند، که باعث می‌شود به احتمال زیاد درگیر رفتارهای پرخطر باشند. در مورد اختلالات نافرمانی نیز می توان گفت که احتمالاً نوجوانان سیگاری بیشتر درگیر آن می شوند.

صحبت در مورد رابطه جنسی

اگر می‌خواهید نوجوانتان هنگام رابطه جنسی عقلانی برخورد کند، وقت آن است که یک مکالمه داشته باشید. بله، “مکالمه جنسی”  در این سن ضروری است. به احتمال زیاد از سمت نوجوان خود س زده می شوید اما ناامید نشوید.

اگر در مورد صحبت کردن مضطرب هستید، مشاور می تواند بهترین جایگزین باشد. هرچه نوجوانان بیشتر در مورد رابطه جنسی بدانند، کمتر احتمال دارد که احساسی در مورد آن رفتار کند. طبق گزارشات ، ۷۴.۴ درصد از والدین امروزه در مورد رابطه جنسی با فرزندان خود صحبت می کنند.

به یاد داشته باشید، بهترین راه برای سالم نگه داشتن فرزندتان، سالم نگه داشتن رابطه میان خودتان می باشد، بنابراین تاجایی که می شود سعی کنید رابطه دوستانه و خوبی با فرزند خود داشته باشید.

رشد جنسی

رشد جنسی یک بخش طبیعی و قابل انتظار از رشد تا بزرگسالی می باشد. رشد جنسی سالم بیش از رفتار جنسی می باشد و ترکیبی از بلوغ فیزیکی (رفتارهای جنسی متناسب با سن)، شکل‌گیری هویت جنسی مثبت، و احساس رفاه جنسی است. در دوران نوجوانی، نوجوانان تلاش می کنند تا با بدن در حال تغییر خود راحت بوده و تصمیمات سالم و ایمن در مورد فعالیت های جنسی اتخاذ کنند.

قبلاً در مورد رشد فیزیکی، ویژگی‌های جنسی اولیه و ثانویه را مورد بحث قرار دادیم. در دوران بلوغ، هر اندام جنسی اولیه (تخمدان، رحم، آلت تناسلی و بیضه ها) به طور چشمگیری رشد می کند و از نظر عملکرد بالغ می شود. در دوران بلوغ، تولید مثل امکان پذیر می شود. به طور همزمان، ویژگی های جنسی ثانویه ایجاد می شود. این ویژگی ها برای تولید مثل مورد نیاز نیستند، اما نشان دهنده مردانگی و زنانگی می باشند.

در بدو تولد، پسران و دختران شکل‌ بدنی مشابهی دارند، اما در دوران بلوغ، مردان از ناحیه شانه‌ها و زنان از ناحیه باسن پهن می‌شوند و سینه‌ها رشد می‌کنند (نمونه‌هایی از ویژگی‌های جنسی ثانویه). رشد جنسی تحت تأثیر ترکیبی پویا از تغییرات فیزیکی و شناختی همراه با انتظارات اجتماعی است. با بلوغ جسمانی، نوجوانان ممکن است خود را با رسانه ها و یا همسالان خود مقایسه کند. به عنوان مثال، بسیاری از دختران نوجوان روی رشد سینه‌های خود تمرکز می‌کنند، به این امید که سینه‌هایشان با تصویر بدنی ایده‌آل مطابقت داشته باشد.

از آنجایی که هورمون های جنسی باعث تغییرات بیولوژیکی می شوند، بر مغز نیز تأثیر می گذارند و افکار جنسی را تحریک می کنند. احساسات مربوط به تجربه جنسی، مانند بقیه دوران بلوغ، به شدت تحت تأثیر هنجارهای فرهنگی در مورد آنچه در چه سنی مورد انتظار است، قرار می گیرد و همسالان بیشترین تأثیر را دارند. به بیان ساده، مهم ترین تأثیر بر فعالیت جنسی نوجوانان، بدن آن ها نیست، بلکه دوستان نزدیک آن ها است که تأثیر بیشتری نسبت به هنجارهای جنسی یا فرهنگی دارند.

علاقه و تعامل جنسی بخشی طبیعی از نوجوانی است.  فکر به مسائل جنسی بین سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی افزایش می یابد. در این سن خودارضایی بسیار متداول است حتی کودکان خردسال نیز درگیر این رفتار هستند. همانطور که بدن کودکان بالغ می شود، احساسات جنسی قوی شروع به رشد می کند و خودارضایی به کاهش تنش جنسی کمک می کند. برای نوجوانان، خودارضایی یک روش رایج برای کشف پتانسیل شهوانی آن ها می باشد و می تواند در طول زندگی بزرگسالی ادامه یابد.

 

منبع : سکس نوجوان – انواع رابطه

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۱

نکات خواب برای افراد مسن که آن ها را آزار می دهد آیا با بالا رفتن سن بدخوابی را تجربه می کنید؟ نکات زیر می تواند به شما در مقابله با بی خوابی، غلبه بر مشکلات خواب مرتبط با سن و داشتن خواب شبانه خوب کمک کند.

خواب و پیری

با افزایش سن، اغلب تغییرات طبیعی در الگوی خواب خود را تجربه می کنیم، مانند خواب آلودگی، زودتر بیدار شدن یا تجربه خواب عمیق کمتر. با این حال، اختلال در خواب، بیدار شدن با خستگی هر روز و سایر علائم بی خوابی جزء طبیعی پیری نیستند. خواب به اندازه دوران جوانی برای سلامت جسمی و روحی شما مهم است.

خواب خوب شبانه به بهبود تمرکز و شکل گیری حافظه کمک می کند، به بدن شما اجازه می دهد هر گونه آسیب سلولی را که در طول روز رخ داده است ترمیم کند و سیستم ایمنی بدن شما را تازه می کند، که به نوبه خود به جلوگیری از بیماری کمک می کند.

افراد مسن‌تری که خوب نمی‌خوابند، بیشتر از افسردگی، مشکلات توجه و حافظه، خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز رنج می برند. خواب ناکافی همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، مشکلات وزن و سرطان سینه در زنان شود.

برای بهبود کیفیت خواب، مهم است که دلایل اصلی مشکلات خواب خود را درک کنید. نکات زیر می تواند به شما در شناسایی و غلبه بر مشکلات خواب مرتبط با سن، استراحت شبانه خوب و بهبود کیفیت بیداری کمک کند.

نکات خواب برای افراد مسن

سالمندان چقدر به خواب نیاز دارند؟

در حالی که نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اکثر بزرگسالان سالم به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند. با این حال، احساس شما در صبح مهمتر از تعداد ساعات مشخص خواب است. بیدار شدن مکرر با احساس خستگی در طول روز بهترین نشانه این است که شما به اندازه کافی نمی خوابید.

بی خوابی و پیری

نکته ۱: بدانید که چگونه خواب با افزایش سن تغییر می کند

با افزایش سن، بدن شما سطوح پایین‌تری از هورمون رشد تولید می‌کند. وقتی این اتفاق می افتد، ملاتونین کمتری تولید می کنید، به این معنی که اغلب خواب پراکنده تری را تجربه کرده و در طول شب بیشتر از خواب بیدار می شوید. به همین دلیل است که بسیاری از ما با بالا رفتن سن خواب خود را سبک تر تصور می کنیم. به طور مثال ممکن است:

می خواهید عصرها زودتر بخوابید و صبح زودتر از خواب بیدار شوید.

برای اینکه ساعات خواب مورد نیاز خود را داشته باشید، باید شب ها مدت بیشتری را در رختخواب بگذرانید یا با چرت زدن در روز کمبود را جبران کنید.

در بیشتر موارد، چنین تغییراتی در خواب طبیعی است و نشان دهنده مشکل خواب نیست.

مشکلات خواب که به سن مربوط نمی شود

در هر سنی، تجربه گاه به گاه مشکلات خواب معمول است. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را به طور منظم تجربه می کنید، ممکن است با اختلال خواب مواجه باشید :

  • با وجود اینکه احساس خستگی می کنید در به خواب رفتن مشکل دارید.
  • وقتی بیدار می شوید در به خواب رفتن مشکل دارید.
  • بعد از یک خواب شبانه احساس شادابی نکنید.
  • در طول روز احساس تحریک پذیری یا خواب آلودگی می کنید.
  • در بیدار ماندن در هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا رانندگی مشکل دارید.
  • در طول روز در تمرکز مشکل دارند.
  • برای به خواب رفتن به قرص های خواب یا الکل اعتماد کنید.
  • در کنترل احساسات خود مشکل دارید.

نکته ۲: علل زمینه ای بی خوابی خود را شناسایی کنید

بسیاری از موارد بی خوابی یا مشکلات خواب ناشی از علل زمینه ای اما قابل درمان است. با شناسایی همه علل احتمالی، می توانید درمان را متناسب با آن انجام دهید.

  • آیا تحت استرس زیادی هستید؟
  • آیا افسرده هستید؟ آیا از نظر عاطفی احساس خستگی یا ناامیدی می کنید؟
  • آیا با اضطراب یا نگرانی مزمن مبارزه می کنید؟
  • آیا اخیراً یک تجربه آسیب زا را پشت سر گذاشته اید؟
  • آیا از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد؟
  • آیا مشکلات سلامتی دارید که خواب را مختل کند؟

علل شایع بی خوابی و مشکلات خواب در افراد مسن

عادات خواب بد و محیط خواب

عادات خواب بد شامل ساعات خواب نامنظم، مصرف الکل قبل از خواب و به خواب رفتن با تلویزیون روشن است. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما راحت، تاریک و ساکت است و مراحل قبل از خواب شما برای خواب مفید است.

درد یا شرایط پزشکی

شرایط بهداشتی مانند نیاز مکرر به ادرار، درد، آرتریت، آسم، دیابت، پوکی استخوان، سوزش سر دل شبانه و بیماری آلزایمر می‌توانند خواب را مختل کنند. برای رفع هر گونه مشکلی با پزشک خود صحبت کنید.

یائسگی

در طول یائسگی، بسیاری از زنان متوجه می شوند که گرگرفتگی و تعریق شبانه می تواند خواب را مختل کند. حتی پس از یائسگی، مشکلات خواب ممکن است ادامه یابد. بهبود عادات روزانه، به ویژه رژیم غذایی و ورزش، می تواند کمک کننده باشد.

داروها

افراد مسن بیشتر از افراد جوان بیشتر از داروها استفاده می کنند و ترکیب داروها و همچنین عوارض جانبی آن ها می تواند خواب را مختل کند. پزشک شما ممکن است بتواند برای بهبود خواب تغییراتی در داروهای شما ایجاد کند.

عدم ورزش

اگر بیش از حد بی تحرک هستید، ممکن است هنگام خواب احساس خواب آلودگی نکنید. ورزش هوازی منظم در طول روز می تواند خواب خوب را تقویت کند.

فشار

تغییرات مهم زندگی مانند بازنشستگی، مرگ یکی از عزیزان یا جابجایی خانه می تواند باعث استرس شود. هیچ چیز بهتر از پیدا کردن کسی که بتوانید رو در رو با او صحبت کنید، خلق و خوی شما را بهتر نمی کند.

عدم مشارکت اجتماعی فعالیت های اجتماعی

خانواده و کار می تواند سطح فعالیت شما را بالا نگه دارد و بدن شما را برای یک خواب خوب آماده کند. اگر بازنشسته هستید،  می توانید در کلاس هایی که برای بزرگسالان برگذار می شود شرکت کرده یا کارهای داوطلبانه را انتخاب کنید.

اختلالات خواب

 سندرم پاهای بیقرار (RLS) و اختلال تنفس ( مانند خروپف و آپنه خواب ) بیشتر در افراد مسن رخ می دهد.

کمبود نور خورشید

نور شدید خورشید به تنظیم ملاتونین و چرخه خواب و بیداری شما کمک می کند. سعی کنید حداقل دو ساعت در روز نور خورشید را دریافت کنید. پنجره ها را در طول روز باز نگه دارید یا برای قدم زدن بیرون بروید

کته ۳: عادات خواب را بهبود ببخشید

در بسیاری از موارد، می توانید با پرداختن به مسائل عاطفی، بهبود محیط خواب و انتخاب عادات سالم تر در طول روز، خواب خود را بهبود ببخشید . با این حال، از آنجایی که افراد متفاوت هستند، ممکن است برای یافتن تغییراتی که خواب شما را بهبود می بخشد، کمی آزمایش لازم باشد.

تشویق به خواب بهتر در شب

به طور طبیعی سطح ملاتونین خود را افزایش دهید. نورهای مصنوعی در شب می توانند تولید ملاتونین را در بدن سرکوب کنند، بنابراین از لامپ های کم مصرف در جاهایی که ایمن هستند استفاده کنید و تلویزیون و کامپیوتر را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما ساکت، تاریک و خنک بوده و تخت شما راحت است. ما اغلب با افزایش سن به سر و صدا حساس می شویم و نور و گرما نیز می توانند باعث مشکلات خواب شوند. استفاده از دستگاه صدا، گوش گیر یا چشم بند می تواند کمک کننده باشد.

از اتاق خواب خود فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید. با کار نکردن، تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه در رختخواب، مغز شما اتاق خواب را فقط با خواب و رابطه جنسی مرتبط می کند.

ساعت های اتاق خواب را از دید خارج کنید. نور می‌تواند خواب شما را مختل کند و تماشای گذشت دقیقه‌ها باعث اضطراب شما برای بی خوابی می شود.

برای خواب بهتر، برنامه منظمی داشته باشید

برنامه خواب ثابتی داشته باشید. به رختخواب بروید و هر روز در ساعات مشخصی از خواب بیدار شوید، حتی آخر هفته ها.

جلوی خروپف را بگیرید اگر خروپف شما را بیدار نگه می دارد، گوش گیرامتحان کرده یا اتاق خواب های جداگانه را امتحان کنید.

زودتر به رختخواب رفتن. زمان خواب خود را طوری تنظیم کنید که با زمانی که می خواهید به رختخواب بروید، مطابقت داشته باشد.

راه های آرامش بخش قبل از خواب را امتحان کنید. حمام کردن، نواختن موسیقی، یا تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی مانند آرام‌سازی پیشرونده عضلانی ، مدیتیشن ذهن‌آگاهی یا تنفس عمیق می‌تواند به شما کمک کند قبل از خواب آرام شوید.

مصرف داروهای خواب آور و قرص های خواب آور را محدود کنید. بسیاری از داروهای خواب دارای عوارض جانبی هستند و برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند. قرص های خواب آور علل بی خوابی را برطرف نمی کنند و حتی می توانند در درازمدت آن را بدتر کنند.

رابطه جنسی و خواب را با هم ترکیب کنید. رابطه جنسی و صمیمیت فیزیکی، مانند در آغوش گرفتن، می تواند منجر به خوابی آرام شود.

چگونه چرت بزنیم

اگر در طول روز کاملاً هوشیار نیستید، یک چرت کوتاه ممکن است انرژی لازم برای انجام کامل کار در بقیه روز را فراهم کند.

چند نکته برای چرت زدن:

کوتاه باشد. چرت زدن به مدت پنج دقیقه می تواند هوشیاری و برخی فرآیندهای حافظه را بهبود می بخشد. ممکن است بعد از یک چرت طولانی‌تر احساس بی‌حالی کنید و نتوانید تمرکز کنید.

زود چرت بزنید. چرت زدن خیلی دیر در روز ممکن است خواب شبانه شما را مختل کند.

راحت باش.  سعی کنید در محیطی راحت و ترجیحاً با نور و سر و صدای محدود چرت بزنید.

نکته ۴: از رژیم غذایی و ورزش برای بهبود خواب استفاده کنید

دو عادات روزانه که بیشتر بر خواب تأثیر می گذارد رژیم غذایی و ورزش است. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای خواب در طول روز، بسیار مهم است که مراقب آنچه در بدن خود در ساعات قبل از خواب وارد می کنید باشید.

نکات رژیم غذایی برای بهبود خواب

کافئین را در اواخر روز محدود کنید. از مصرف قهوه، چای، نوشابه و شکلات در اواخر روز خودداری کنید.

قبل از خواب از مصرف الکل خودداری کنید. ممکن است به نظر برسد که الکل باعث خواب آلودگی شما می شود، اما در واقع خواب شما را مختل می کند.

قبل از خواب گرسنگی خود را برطرف کنید. یک میان وعده سبک مانند غلات کم قند، ماست یا شیر گرم بخورید.

مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید. یک رژیم غذایی سرشار از  قند و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی سرخ کرده می تواند باعث بیداری در شب شود و شما را از مراحل عمیق و ترمیم کننده خواب خارج کند.

از خوردن وعده‌های غذایی پرچرب یا غذاهای تند درست قبل از خواب خودداری کنید. وعده های غذایی سنگین یا تند ممکن است منجر به سوء هاضمه یا ناراحتی شود. سعی کنید حداقل ۳ ساعت قبل از خواب شامی با حجم متوسط ​​میل کنید.

مصرف مایعات را قبل از خواب به حداقل برسانید. مقدار آبی را که یک ساعت و نیم قبل از خواب می نوشید محدود کنید تا تعداد دفعات بیدار شدن از خواب برای استفاده از دستشویی در شب را محدود کنید.

ورزش برای غلبه بر مشکلات خواب در افراد مسن

ورزش( به ویژه فعالیت هوازی) مواد شیمیایی را در بدن شما آزاد کرده و به شما کمک می کند که خواب آرام تری را تقویت می کند. حتی اگر  مشکلات حرکتی دارید ، فعالیت‌های بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا خود را برای یک خواب خوب آماده کنید. اما همیشه قبل از شروع هر برنامه جدید با پزشک خود مشورت کنید.

فعالیت های جسمانی

تمرین شنا. شنا روشی ملایم برای افزایش تناسب اندام است و برای مفاصل دردناک یا عضلات ضعیف عالی است. بسیاری از استخرها دارای برنامه های شنا فقط برای بزرگسالان مسن تر و همچنین کلاس های ورزشی مبتنی بر آب هستند.

رقصیدن

اگر طرفدار موسیقی هستید، در یک کلاس رقص شرکت کنید. کلاس های رقص راهی عالی برای گسترش شبکه اجتماعی شماست.

دوچرخه سواری یا دویدن

اگر مشکل جسمانی ندارید، می توانید تا اواخر عمر بدوید و دوچرخه سواری کنید. هر دو را می توان در فضای باز یا با دوچرخه ثابت یا تردمیل انجام داد.

ورزش هوازی به خواب بهتر سالمندان کمک می کند

مطالعه‌ای در دانشگاه نورث وسترن نشان داد که ورزش هوازی منجر به بهبود چشمگیر کیفیت خواب، از جمله مدت زمان خواب، برای افراد میانسال و مسن‌تر با تشخیص بی‌خوابی می شود.

منبع : نکات خواب برای افراد مسن

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

تاثیر پدر در تربیت فرزندان به چه اندازه است؟ پدر و مادر به عنوان والدین، نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان ایفا می کنند. در حالی که برخی تصور می کنند که مادر مسئول تربیت و مراقبت از فرزند است اما باید گفت که پدر نیز نقش بسیار مهمی را در تبدیل شدن کودک به بزرگسال سالم و متعادل ایفا می کند. با افزایش تعداد مادران شاغل، نقش پدران و تاثیرگذاری آن ها بر زندگی فرزندان، پررنگ تر از قبل شده است.

نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه کمبریج انجام شد، نشان داد که اکثر مواقع کودکان برای بازی کردن به سمت پدر رفته و در مواقع ناراحتی و استرس به مادر پناه می برند.

پدرها نقش بسیار زیادی در شکل گیری و رشد شخصیت فرزندان خود دارند. در این مقاله قصد داریم ۵ مورد مهم اثرگذاری پدر بر فرزند را بیان کنیم.

پنج مورد مهم در تاثیر پدر در تربیت فرزندان

تاثیر روی روابط اجتماعی

ایجاد روابط صمیمی بین پدر و فرزندان، تاثیر مثبت زیادی روی روابط دوستانه و عاطفی آن ها در آینده می گذارد. برخی از زنان جذب مردانی با خصوصیات شبیه به پدرشان می شوند، این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که ارتباط با این مردان برای آن ها، یادآور تجربیات گرم و صمیمی ای است که با پدران خود داشته اند.

تاثیر بر مهارت های شناختی

مطالعاتی که در رابطه با بهداشت روانی نوزاد انجام شده، بیان گر این حقیقت است که تاثیرگذاری پدر در رشد شناختی فرزندان از همان آغاز دوران کودکی شروع می شود و همچنین این تحقیقات نشان داد که نوزادانی که توجه بیشتری از جانب پدر خود دریافت کرده اند، نمرات بالاتری در رشد شاخص ذهنی گرفته اند.

پدرانی که به طور فعال وضعیت درسی و مدرسه کودکان خود را پیگیری می کنند، فرزندانی دارند که از نظر درسی نمرات بالاتری کسب می کنند. دخترانی که رابطه صمیمی و خوبی با پدر خود تجربه می کند، غالبا نمرات ریاضی بالاتری دریافت می کنند.

تاثیر پدر در تربیت فرزندان

تاثیر بر ثبات عاطفی پسران

مطالعاتی که روی صدها بزرگسال انجام شده، نشان می دهد که بزرگسالانی که روابط خوب و قوی با پدران خود داشته اند، در هنگام مواجه با استرس و مشکلات، رفتار منطقی تری از خود بروز می دهند.

بهبود اعتماد به نفس در کودکان

رفتار پدر و مادر را زمانی که کودکشان در زمین بازی در حال دویدن و بالا و پایین پریدن است در نظر بگیرید. احتمالا در این مواقع مادران جانب احتیاط را رعایت می کنند و نگرانند که کودکشان زمین نخورد و یا آسیبی نبیند؛ در همین زمان پدر، او را تشویق می کند که بیشتر بالا و پایین بپرد و فضای بیشتری به کودک می دهد تا کودک بیاموزد که منعطف باشند. این مشارکت، حمایت و علاقه ای که در رفتار پدر وجود دارد بر احساسات کودک تاثیر می گذارد و به‌ مرور زمان باعث ایجاد اعتماد به ‌نفس در او می‌شود.

تحقیقات در حوزه روانشناسی اجتماعی نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین صمیمیت بین پدر و فرزند با اعتماد به نفس فرزندان وجود دارد، این بدان معناست که وجود پدری مهربان و صمیمی می توانند مسیر آینده شما تضمین کند.

منبع : تاثیر پدر در تربیت فرزندان

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

نعوظ چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال نعوظ(ED) به ناتوانی در دستیابی و حفظ نعوظ مناسب برای مقاربت جنسی گفته می شود. براساس آمار به دست آمده می توان گفت که از هر 10 مرد بالغ، 1 نفر درگیر اختلال نعوط می باشند.

در بیشتر موارد، اختلال نعوط نشانه دهنده یک مشکل اساسی دیگر می باشد که باید مورد درمان قرار بگیرد. بنابراین نعوظ طبیعی نمی باشد و باید به دنبال درمان آن باشید.

حدود 20 میلیون مرد در ایالات متحده از این عارضه رنج می برند و پیش بینی می شود که این تعداد تا سال 2025 به بیش از 300 میلیون افزایش یابد که بسیار نگران کننده می باشد و می تواند باعث تخریب رابطه میان زوجین شود.

میزان شیوع اختلال نعوظ

بسیاری از مردان بیان می کنند که در شرایطی این اختلال را تجربه کرده و آن را به عوامل مختلف نسبت می دهند. با این حال، عدم دستیابی یا حفظ نعوظ در اکثر موارد به این معنی می باشد که باید به دنبال درمان بگردید.

برخی از افراد تصور می کنند اختلال نعوظ فقط در سنین بالا رخ می دهد اما اینگونه نمی باشد. حتی افراد مسن نیز با تحریک مناسب و کافی می توانند نعوظ مناسب را تجربه کنند.

علت به نعوظ نرسیدن مردان

علائم و عوامل مختلف بیلوژیکی، روانی و جسمانی می تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند اما میزان یا تاثیر هرکدام در مشکل را باید مشخص کنید:

  • بیماری قلبی یا عروقی : خون رسانی به آلت تناسلی در نعوظ بسیار مهم می باشد بنابراین اگر جریان خون کافی به آلت تناسلی نرسد ممکن است اختلال نعوظ را تجربه کنید.
  • سطوح پایین فعالیت بدنی
  • اختلالات عصبی مانند ام اس : در این بیماران عصب ممکن است آسیب ببیند و تکانه ها را به درستی ارسال نکند.
  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • بیماری مزمن کلیه
  • مشکلات روحی مانند افسردگی، اضطراب عملکرد و کنترل خشم نیز می تواند در این اختلال نقش داشته باشد.
  • چاقی
  • تروما : آسیب روحی می تواند یکی از علل اصلی این اختلال باشد و مانع از ایجاد رابطه مناسب و صحیح میان زوجین شود.
  • مصرف برخی از داروها

چرا اختلال نعوظ رابطه شما را متلاشی می کند؟

علل بیولوژیکی

تعدادی از عوامل بیولوژیکی ممکن است در انزال زودرس نقش داشته باشند که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سطوح هورمونی نامنظم
  • سطح نامنظم مواد شیمیایی مغز
  • تورم و عفونت پروستات یا مجرای ادرار
  • اختلالات ارثی

نقش داروها در اختلال نعوظ

مصرف برخی از داروها ممکن است بر هورمون‌، عصب یا گردش خون تأثیر زیادی بگذارند و منجر به ایجاد اختلال نعوظ شوند.

اگر اختلال نعوظ را به دلیل مصرف داروی خاصی تجربه می کنید به طور ناگهانی دارو را قطع نکنید. با پزشک خود مشورت کنید و از داروهای جایگیزین استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که تغییر در دوز و میزن دارو نیز می تواند باعث تشدید علائم شما شود. داروهایی که ممکن است باعث اختلال نعوظ شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • داروهای فشار خون
  • آنتی هیستامین 
  • دارو ضد افسردگی
  • داروهای بیماری پارکینسون
  • داروهای ضد آریتمی
  • آرام بخش 
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای سرطان
  • داروهای ضد تشنج
  • الکل
  • آمفتامین 
  • کوکائین
  • ماری جوانا
  • نیکوتین
  • مواد افیونی

افسردگی و اختلال نعوظ

مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) ممکن است احساس افسردگی داشته باشند. برای بهبود این افسردگی باید با خودتان و همسرتان در مورد مسائلی که پشت سر می گذارید صحبت کنید، این باعث می شود که استرس کم تری را تجربه کنید. 

افسردگی و اختلال نعوظ قابل درمان می باشد ولی باید برای درمان و کنترل آن به مشاور مراجعه کنید تا به شما کمک کند که استرس و افسردگی آن را پشت سر بگذارید.

راههای طبیعی درمان اختلال نعوظ

راههای طبیعی درمان اختلال نعوظ که در ادامه ذکر شده است می تواند به زوجین کمک کند به اختلال نعوظ غلبه کنند و زندگی مشترک خود را نجات دهند:

تمرین کگل برای درمان اختلال نعوظ

تمرینات لگن به ویژه ماهیچه ای به نام پووکوکسیژئوس در درمان اختلال نعوظ نقش دارد. ضعف این عضله باعث می شود جریان خود در آلت تناسلی برای نعوظ کافی نباشد. نتیجه بخشی این تمرین ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد بنابراین ناامید نشوید.

1. فعال سازی عضلات کف لگن

برای شروع فعالیت های زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • دراز بکشید و زانوها را خم کنید، پاها را روی زمین صاف کنید و بازوها را در کناره خود قرار دهید.
  • بازدم خود را کنترل و ماهیچه های کف لگن را منقبض کنید.
  • نفس خود را حبس کنید و با سه شماره رها کنید.
  • برای شناسایی عضلات مناسب در پایین لگن قرار دارند، وقت بگذارید. به یاد داشته باشید اگر به اشتباه شکم یا باسن خود را منقبض کنید درمان نتیجه ای ندارد.

2. فعال سازی کف لگن نشسته

  • در حالی که بازوها را در کناره خود قرار دهید و پاها را صاف روی زمین و به اندازه عرض باسن باز کنید.
  • با استفاده از همان تکنیک بالا، عضلات کف لگن را تا سه عدد منقبض کنید و سپس در سه شماره رها کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که عضلات شکم، باسن و ساق پا به اشتباه منقبض نمی شوند.

3. فعال سازی کف لگن ایستاده

  • صاف بایستید و بازوها را در کنار خود قرار دهید و پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید.
  • با استفاده از تکنیک بالا، ماهیچه کف لگن را تا سه عدد منقبض کنید و تا تعداد سه عدد رها کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که عضلات شکم، باسن و ساق پا منقبض نمی شوند.

این تمرین را سه بار در روز انجام دهید، از تاثیر آن شگفت زده خواهید شد.

منبع :  چرا اختلال نعوظ رابطه شما را متلاشی می کند؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

معذرت خواهی والدین از کودک درست است یا نه؟

والدین نیز گاهی در زندگی خانوادگی و حتی در مقابل فرزندان خود دچار اشتباهی می شوند. بعضی از والدین معتقدید که ‌شأن با عذرخواهی از فرزندشان زیر سؤال می‌رود، یا اینکه می گویند، اگر اشتباه خود را جلوی بچه، به روی خود بیاوری، دیگر روی حرفت حساب نمی‌کند و برخی نیز معذرت خواستن را وظیفه ابدی و ازلی فرزند بدانید و والدین را از این موضوع معاف بدانید.

البته دسته دیگری از والدین نیز هستند که پذیرفته اند که هر کسی ممکن است اشتباه کند و معذرت ‌خواهی، کوچک و بزرگ و بچه و والد نمی‌شناسد.

اگر جزء دسته های اول هستید با بدانید که معذرت خواهی از کودکان، زمانی که مرکتب اشتباه شده اید باعث ایجاد رابطه ای پر از اعتماد بین شما و آن ها شود و اصلا به سن شما و اینکه شما او را بزرگ کرده اید، ندارد.

هر کسی که اشتباهی مرتکب می شود، باید شجاعت معذرت خواهی داشته باشد. شما با عذرخواهی کردن از فرزندتان، این رفتار پسندیده را نیز به او می آموزید.

معذرت خواهی والدین از کودک

تاثیر و اهمیت معذرت خواهی شما از فرزندتان

رفتار کودکان آینه رفتار شما است، آن ها با دقت زیادی به رفتار شما نگاه می کنند و مسائل مختلفی یاد می گیرند، شما باید قبل از هر کسی شجاعت معذرت خواهی را به او بیاموزید.

در این قسمت از مشاورانه، دلایل مهم بودن معذرت خواهی از فرزندتان، زمانی که دچار اشتباه می شوید، را بیان می کنیم.

با معذرت خواهی از فرزند به او مسئولیت پذیری را یاد می دهید.

همه ما می خواهیم که اخلاقیات را به کودک خود آموزش داده و رابطه قوی و سالمی با آن ها داشته باشیم. یکی از راه هایی که به کودک یاد می دهد، اشتباه خود را قبول کند و مسئولیت آن را به عهده بگیرد و زمانی که دچار اشتباهی می شود، معذرت خواهی کند، این است که این رفتار را در خود تقویت کنیم.

در واقع شما با معذرت خواهی بعد از اشتباهی که مرتکب شده اید، به فرزند خود می آموزید که باید در چنین شرایطی باید مسئولیت اشتباهش را پذیرفته و عذرخواهی کند.

منبع : معذرت خواهی والدین از کودک

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD)

اختلال شخصیت هیستریونیک با احساسات و توجه بیش از حد مشخص می شود. تشخیص اختلال شخصیت هیستریونیک با معیارهای بالینی مشخص می شود. درمان آن با روان درمانی روان پویشی انجام می شود.

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک از ظاهر فیزیکی خود استفاده می کنند و به شیوه های نامناسب اغواکننده یا تحریک آمیز عمل می کنند تا توجه دیگران را جلب کنند.

شیوع اختلال شخصیت هیستریونیک کمتر از ۲٪ از جمعیت می باشد و اغلب در زنان تشخیص داده می شود، اما این یافته ممکن است تنها نشان دهنده شیوع بیشتر در میان زنان در محیط های بالینی باشد، در برخی از مطالعات دیگر، شیوع در زنان و مردان مشابه بود.

اختلالات همراه اختلال شخصیت هیستریونیک ، به‌ویژه سایر اختلالات شخصیت ( ضداجتماعی، مرزی، خودشیفتگی ) شایع می باشند، که نشان می‌دهد این افراد دارای آسیب‌پذیری بیولوژیکی هستند. برخی از بیماران همچنین دارارخیی ب علائم جسمی هستند که ممکن است دلیل مراجعه آن ها برای ارزیابی باشد.

 اختلال افسردگی اساسی، اختلال افسردگی مداوم  و اختلال تبدیلی نیز ممکن است همزمان با اختلال تبدیلی وجود داشته باشد.

لائم و نشانه های اختلال شخصیت هیستریونیک

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک به طور مداوم خواستار این هستند که در مرکز توجه قرار گیرند و از این که توجه دیگران را نداشته باشند عصبی می شوند. آن ها اغلب پر جنب و جوش، نمایشی، مشتاق و جذاب هستند و گاهی اوقات افراد جدید را جذاب می کنند.

این بیماران اغلب به شیوه های نامناسب اغواکننده و تحریک آمیز لباس میپوشند، نه تنها در زمان معاشقه بلکه در بسیاری از موقعیت ها (مانند محل کار، مدرسه) لباس نامناسب می پوشند و رفتار می کنند. آن ها می خواهند دیگران را با ظاهر خود تحت تأثیر قرار دهند و بنابراین اغلب درگیر ظاهر خود هستند.

بیان احساسات در این افراد ممکن است سطحی باشد (خیلی سریع خاموش و روشن شود) و اغراق آمیز باشد. آن ها به طرز چشمگیری صحبت می کنند، نظرات قوی را بیان می کنند، اما جزئیات کمی برای دفاع از نظریه خود دارند.

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک به راحتی تحت تأثیر دیگران و روندهای فعلی قرار می گیرند. آن ها تمایل دارند بیش از حد اعتماد کنند، به خصوص به شخصیت های معتبری که فکر می کنند ممکن است بتوانند همه مشکلات آن ها را حل کنند. آن ها اغلب فکر می کنند که روابط صمیمی با دیگران دارند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک به چیزهای جدید علاقه داشته و به راحتی خسته می شوند. بنابراین، آن ها ممکن است مرتباً شغل و دوستان خود را تغییر دهند.

دستیابی به صمیمیت عاطفی یا جنسی برای این افراد ممکن است دشوار باشد. آن ها ممکن است سعی کنند شریک زندگی خود را با استفاده از اغواگرانه یا دستکاری های عاطفی کنترل کنند در حالی که به شریک زندگی خود وابسته می شوند.

تشخیص اختلال شخصیت هیستریونیک

  • معیارهای بالینی ( براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، ویرایش پنجم [DSM-5])

برای تشخیص اختلال شخصیت هیستریونیک، بیماران باید علائم زیر را داشته باشند:

  • احساسات و توجه بیش از حد
  • ناراحتی هنگامی که آن ها مرکز توجه نیستند
  • تعامل با دیگران که به طور نامناسب از نظر جنسی
  • به سرعت در حال تغییر هستند
  •  بیان کم عمق و سطحی احساسات
  • استفاده مداوم از ظاهر فیزیکی برای جلب توجه به خود
  • سخنانی به شدت کلی و مبهم است
  • نمایشی بودن و بیان افراطی احساسات
  • به راحتی تحت تاثیر دیگران یا موقعیت ها قرار می گیرد.
  • تصور می کند روابط صمیمی با دیگران دارد حتی وقتی که اینگونه نیست.

همچنین، علائم باید از اوایل بزرگسالی شروع شده باشد.

منبع : اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD)

  • kiimiya asadi