کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

خانواده,سرگرمی,ازدواج

۷ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسیاری تصور می کنند که رابطه جنسی آسان می باشد و در آن هر دو نفر همیشه با هم به ارگاسم می‌رسند و از رابطه نهایت لذت را می برند سپس برای یک کار یا جلسه یکدیگر را ترک می کنند، اما این تصور غلط می باشد. در این مقاله بایدها و نبایدهای رابطه جنسی به طور کامل ذکر شده است.

اما هنگامی که با همسر خود رابطه جنسی را تجربه کنید می فهمید که اوضاع چقدر بهم ریخته است، رابطه جنسی همیشه آسان نیست و گاهی اوقات حتی نمی‌دانید بعد از آن چه کاری انجام دهید. خوب، ما می خواهیم نکاتی را در مورد بایدها و نبایدهای بعد از رابطه جنسی به شما ارائه دهیم.

مراقبت های بعد از اولین رابطه

  1. برای در آغوش گرفتن وقت بگذارید. رابطه جنسی انواع اندورفین ها و هورمون های شادی را تحریک می کند و تماس پوست  با یکدیگر پس از رابطه جنسی باعث حفظ ارتباط و پیوند میان زوجین می شود.
  2. حرف بزنید. به یاد داشته باشید که همسرتان ذهن‌خوان نیست و نمی‌داند چه احساسی دارید یا چه چیزی را دوست داشته‌اید، مگر اینکه به او بگویید. بنابراین از لحظاتی که در هنگام رابطه دوست داشته اید تعریف کنید.
  3. (خانم ها) اگر برای جلوگیری از عفونت یا قارچ نیاز به رفتن به دستشویی یا دوش گرفتن دارید، به شوهرتان اطلاع دهید.
  4. بهداشت را رعایت کنید. هر دوی شما فقط عرق کرده و کالری زیادی سوزانده اید. بنابراین بعد از اینکه یکدیگر در آغوش گرفتید، کمی آب بنوشید و با هم دوش بگیرید.

بعد از رابطه زناشویی چه کار کنیم

  1. بلافاصله انتقاد نکنید. اگر چیزی است که دوست ندارید، آن را برای زمان دیگری نگه دارید.
  2. برای انجام کار دیگری عجله نکنید. حتی اگر رابطه برای شما بهترین نبوده است، همچنان می‌توانید با گذراندن زمان با هم به هم متصل شوید. سکس فقط مربوط به رابطه جنسی نیست. پس بمانید و برای هم وقت بگذارید.
  3. لباس های گشاد بپوشید، داغ و خیس بودن لباس زیر مکان‌ مناسبی برای رشد باکتری‌ها و مخمرها می باشد. بنابراین لباس هایی بپوشید که تنگ نباشد. خانم ها باید از جوراب شلواری، کمربند و شورت خیلی تنگ خودداری کنند. لباس‌های پنبه‌ای برای مردان و زنان مناسب می باشد.
  4. دست‌هایتان را بشویید این بهترین راه برای خلاص شدن از شر باکتری‌هایی است که می‌توانید از دست زدن به اندام تناسلی خود یا شریک زندگی‌تان دریافت کنید. این کار برای جلوگیری از گسترش عفونت مفید می باشد، بنابراین دست های خود را با آب و صابون بشویید و شستن دست ها را بعد از رابطه جنسی به عادت تبدیل کنید.
  5. عجله نکنید. آرامش در رابطه باعث می شود که همسرتان نیز به تحریک نزدیک تر شود، فقط به نیازهای خودتان توجه نداشته باشید.
  6. به یاد داشته باشید که میل جنسی زنان و مردان متفاوت است و سعی کنید هردو ارضا را تجربه کنید.
  7. اتاق خواب باید امنیت مطلوبی داشته باشد تا نگران نباشید، نگرانی و استرس می تواند روند ارگاسم را طولانی تر کند یا حتی باعث جلوگیری از آن شود.
  8. به هیچ  عنوان در هنگام رابطه جنسی در مورد چیزی بجز رابطه صحبت نکنید، صحبت های متفرقه باعث آسیب به رابطه  جنسی می شود.
  9. به فرزند خود بیاموزید که نباید ناگهانی وارد اتاق شما شود، حضور فرزند هنگام رابطه جنسی می تواند تاثیرات مخربی بر ذهن او گذاشته و به زندگی شما نیز آسیب بزند.

جلوگیری از عفونت واژن بعد از رابطه

شما می توانید خطر ابتلا به عفونت های قارچی واژن را با استفاده از کاندوم به حداقل برسانید و گسترش باکتری ها در طول فعالیت جنسی کاهش دهید.

پوشیدن لباس زیر نخی گشاد می تواند به کاهش ناراحتی در زمانی که منتظر رفع علائم خود هستید کمک کند. حمام آب گرم با نیز ممکن است به تسکین خارش کمک کند.

پس از شروع درمان، عفونت شما باید طی سه تا هفت روز از بین برود. مطمئن شوید که دوره کامل درمان را ادامه می دهید تا مطمئن شوید که عفونت کاملاً از بین رفته است.

اگر در طی یک هفته پس از درمان بهبودی نداشتید، به پزشک  مراجعه کنید. آن ها می توانند داروهای قوی تری را برای کمک به رفع عفونت تجویز کنند. 

بایدها و نبایدهای بعد از رابطه جنسی

نبایدها

1. از دستمال مرطوب استفاده نکنید، دستمال‌های مخصوص بهداشتی از عطرهای مصنوعی و مواد نگهدارنده استفاده می کنند. بنابراین استفاده از آن ها ممکن است خطر عفونت و بثورات را افزایش دهد.

2. از بازی با گوشی خودداری کنید. لحظات بعد از رابطه جنسی می تواند زمانیدعالی برای برقراری ارتباط با همسرتان باشد.

منبع :  بایدها و نبایدهای بعد از رابطه جنسی| رابطه موفق

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

برای کمک به الکلی چه باید کرد؟ آیا کسی که دوستش دارید اعتیاد به الکل دارد؟ مقابله با سوء مصرف الکل یا اعتیاد به الکل یکی از عزیزان می تواند برای اعضای خانواده دردناک و مشکل ساز باشد، اما در این مقاله راه هایی ذکر شده است که می تواند به شما کمک کند.

چگونه اعتیاد به الکل بر خانواده و دوستان تأثیر می گذارد؟

سوء مصرف الکل و اعتیاد نه تنها بر فرد مصرف کننده الکل تأثیر می گذارد بلکه بر خانواده و عزیزان آن ها نیز تأثیر گذار است. تماشای اعتیاد به الکل یک دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند به همان اندازه که ناراحت کننده باشد، دردناک باشد.

ممکن است با مشاهده مشروبات الکلی و بدتر شدن رابطه تان توسط عزیزتان احساسات ناراحت کننده زیادی از جمله شرم، ترس، عصبانیت و سرزنش را از خود بروز دهید. ترک اعتیاد ممکن است آنقدر سخت و طولانی مدت باشد که نادیده گرفتن عزیزتان و تظاهر به اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد آسان تر به نظر برسد.

اما انکار اعتیاد در دراز مدت فقط باعث آسیب بیشتر به شما، عزیزتان و بقیه اعضای خانواده‌ خواهد شد.

مهم است که به یاد داشته باشید که در ترک اعتیاد تنها نیستید. اعتیاد به الکل و مصرف الکل از هر طبقه اجتماعی، نژاد، پیشینه و فرهنگی میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

صبر، عشق و حمایت شما می تواند نقش مهمی در بهبودی طولانی مدت او داشته باشد. با این دستورالعمل‌ها، می‌توانید درد و رنج عزیزانتان را کاهش دهید، سلامت روانی و رفاه خود را حفظ کنید و آرامش را به رابطه و زندگی خانوادگی خود بازگردانید.

کمک به کسی که اعتیاد الکلی دارد

نیاز دارید با کسی صحبت کنید؟

شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره ازدواج مرکز مشاوره ستاره ۰۲۱۲۲۳۵۴۲۸۲و ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰  به وسیله موبایل از طریق شماره های ۰۹۰۳۵۶۷۳۰۵۰و ۰۹۱۰۸۳۴۷۵۹۷امکان پذیر است.

شناخت علائم اعتیاد

برای بسیاری از مردم، مصرف الکل، بخش عادی از زندگی شان شده است. در بیشتر کشورها، لذت بردن از مصرف نوشیدنی های الکلی برای بزرگسالان قانونی و از نظر اجتماعی قابل قبول است.

اما از آنجایی که اثرات الکل از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، تشخیص اینکه چه زمانی یکی از عزیزان به نوشیدنی های الکلی اعتیاد پیدا کرده است، همیشه آسان نیست. هیچ معیار مشخصی وجود ندارد که نشان دهد فردی دارای اختلال مصرف الکل است.

در این دوران سخت همه‌گیری کورونا در جهان، رکود اقتصادی و بیکاری بالا، بسیاری از مردم بیشتر از قبل برای کاهش استرس، مشروب می‌نوشند.

در حالی که با توجه به این شرایط درک آن آسان است، اما نگرانی و عوارض آن را کم نمی کند. مصرف الکل برای دوری از استرس یا مشکلات خلقی، ممکن است نشآن های از این باشد که نوشیدن الکل توسط یکی از عزیزان شما به اعتیاد تبدیل شده است.

نشانه های اعتیاد به نوشیدنی های الکلی

  • به طور مرتب از مسئولیت های خود در خانه، محل کار یا مدرسه شانه خالی کند، زیرا آن ها در حال نوشیدن الکل هستند.
  • اغلب بیش از حد مشروب می نوشند.
  • در مورد میزان مصرف الکل دروغ بگوید یا سعی کند آن را از شما مخفی کند.
  • در هنگام مصرف الکل حالت توهم به آن ها دست می دهد و نمی توانند به یاد بیاورند که در هنگام مستی چه گفته یا انجام داده اند.
  • حتی زمانی هم که مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در روابط با شما یا دیگران شده باز به نوشیدن ادامه می دهند.
  • از الکل برای درمان یک مشکل سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی استفاده می کنند.

اگر علائم هشداردهنده‌ای که ذکر شد را در فرد مورد نظرتان مشاهده و تشخیص داید که معتاد به الکل است.

اولین قدم برای کمک به او این است که اطلاعات خود را در مورد اعتیاد و سوء مصرف الکل افزایش دهید. وقتی در مورد انواع مختلف درمان و خودیاری تحقیق کردید، آماده خواهید بود که با همسر خود در مورد اعتیادش به الکل صحبت کنید و حمایت مورد نیاز را به او ارائه دهید.

چگونه با کسی در مورد اعتیادش به الکل صحبت کنیم؟

صحبت کردن با فرد معتاد در مورد نوشیدن الکل کار آسانی نیست. ممکن است اگر نگرانی‌های خود را مطرح کنید، آن شخص عصبانی شود و حالت تدافعی بگیرد و شروع به سرزنش‌کردن یا انکار مشکل خود ‌شود. در واقع، همه اینها واکنش های رایج هستند. اما این دلیلی برای دوری از بیان کردن مشکل نیست.

سکوت باعث تشدید اعتیاد می شود

هرچند باید در مورد نگرانی های خود صادق باشید، اما باید بدانید که نمی توانید کسی را مجبور به ترک مصرف الکل کنید. باید به خاطر داشته باشید هر چقدر هم که شما بخواهید  و تماشای مصرف الکل عزیزتان شما را آزار دهد، تا زمانی که خود فرد قصد ترک نداشته باشد نمی توانید او را مجبور به ترک الکل کنید، انتخاب با اوست.

با این حال، کاری که می توانید انجام دهید این است که به آن ها اقداماتی برای حل مشکلشان ارائه دهید مانند: تماس تلفنی برای مشاوره، صحبت با پزشک یا مشاور، ورود به جلسات درمان یا رفتن به یک جلسه گروهی.

نکاتی برای صحبت در مورد سوء مصرف الکل

چیزهایی که می تواند در این مکالمه به شما کمک کند:

  • زمانی را انتخاب کنید که عزیزتان مشروب نمی‌نوشد و شما هم آرام و متمرکز هستید. مکانی را انتخاب کنید که ساکت و خصوصی باشد و در آن فرد مزاحمی وجود نداشته باشد
  • برای جلوگیری از حواس‌پرتی، تلفن و سایر دستگاه‌های خود را خاموش کنید.
  • نگرانی های خود را با دقت بیان کنید. به عزیزانتان در مورد نگرانی هایی که در مورد نوشیدن الکل او دارید و تأثیرات آن بر سلامتی، روابط شما و خانواده به طور کلی صحبت کنید.
  • سعی کنید بی طرف بمانید و دلسوز باشید نه اینکه رفتار عزیزتان را قضاوت کنید یا سعی کنید او را شرمنده کنید.
  • فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا دلایل سوء مصرف الکل را مطرح کند. آیا برای کاهش استرس، بی حوصلگی یا فرار از تنهایی و برطرف کردن اضطرب الکل می نوشد؟ بسیاری از عوامل مختلف می‌توانند در نوشیدن آن ها نقش داشته باشند، اما برای بهبودی بهترفرد مورد علاقه‌تان باید به دلایل زمینه‌ای رسیدگی شود.
  • اگر ترجیح می دهید به تنهایی این کار را انجام ندهید، یک جلسه خانوادگی را در نظر بگیرید. همه باید با هدف بهبودی حضور پیدا کنند، نه اینکه این را فرصتی برای قضاوت، متهم کردن یا تخلیه خشم خود نسبت به فرد مبتلا بدانند.

چیزهایی که باید از آن ها دوری کرد:

  • با یک واکنش منفی از فرد مورد نظرتان سریع جا نزنید. ممکن است چندین جلسه لازم باشد تا یک مکالمه واقعی با عزیزانتان در مورد اعتیادش شروع شود. باید انتظار عقب نشینی و انکار را از او داشته باشید. به فرد زمان بدهید تا با نگرانی های شما کنار بیاید و خودش مشکل را ببیند.
  • برای تهدید، تنبیه یا نصیحت تلاش نکنید. از رفتارهای تندآمیزی که فقط احساس گناه و اعتیاد مصرف‌کننده الکل را افزایش می دهد، دوری کنید.
  • بر اشتباهات فرد مورد نظرتان سرپوش نگذارید و رفتار او را توجیه نکنید. تلاش برای انجام مسئولیت‌هایشان، فقط از پیامدهای منفی مصرف الکل آن ها جلوگیری می‌کند و می‌تواند تصمیم آن ها را برای ترک کردن به تأخیر بیندازد.
  • خودتان را سرزنش نکنید زیرا شما مقصر مشکل اعتیاد همسر یا نامزدتان نیستید علاوه بر این مسئول رفتار او نیستید و نمی توانید کاری کنید که او تغییر کند.

عزیزانتان را به کمک گرفتن تشویق کنید

انتظار نداشته باشید که عزیزتان به تنهایی بر اعتیاد غلبه کند. حتی اگر برای ترک یا کاهش مصرف الکل نیازی به پزشک نداشته باشند، ولی به حمایت، راهنمایی و مهارت های مقابله ای جدید نیاز دارند.

به روش های زیر می توانید به عزیزتان در ترک اعتیاد به مشروبات الکلی کمک کنید:

  • پیشنهاد همراهی آن ها در قرار ملاقات های پزشک، جلسات گروهی یا جلسات مشاوره.
  • زمانی که با مشاوره تلفنی صحبت می کند به صحبت هایش گوش کنید. ( از او برای این کار اجازه بگیرید.)
  • تهیه یک برنامه مشخص برای آن ها، با جزییات تغییراتی که آن ها چگونه ایجاد خواهند کرد.

نقش شما با موافقت در خواست کمک همسرتان تمام نمی شود. بهبودی یک فرآیند مداوم است که نیاز به زمان و صبر دارد. کسی که سوء مصرف  الکل دارد، زمانی که مست نیست به طور جادویی تبدیل به فرد دیگری نمی شود. در واقع، آن ها با انبوهی از مشکلات جدید روبرو خواهند شد.

به همین دلیل باید راهکارهای جدیدی را برای زندگی بدون الکل پیدا کنند و همچنین باید در وهله اول با مشکلاتی که منجر به سوء مصرف الکل آن ها شده است، مقابله کنند. اما با حمایت و عشق مداوم شما، آن ها می توانند به آنجا برسند.

ترک یا کاهش مصرف

همه کسانی که زیاد الکل می نوشند، الکلی نیستند. با توجه به سطح مشکل عزیزان شما و توانایی کنترل آن ها بر نوشیدن الکل، ممکن است بتوانند به جای ترک کامل، مصرف الکل خود را کاهش دهند.

اگر هدف عزیزانتان کاهش نوشیدن الکل است، به او کمک کنید تا با تعیین محدودیت های جدید و پایبندی به آن محدودیت ها، بتواند مصرف خود را کاهش دهد.

به عنوان مثال، اگر عزیز شما حداقل دو روز در هفته متعهد شود که اصلا مشروب ننوشد، در عوض چه کاری انجام خواهد داد؟ در روزهایی که به خود اجازه نوشیدن الکل می‌دهد، چگونه به محدودیت‌ها پایبند خواهند بود؟

به فرد مورد علاقه خود کمک کنید تا اهداف مصرف الکل خود را بنویسد و اصولی برای پایبندی به آن ها طراحی کند. اینها می تواند شامل عدم نوشیدن الکل در خانه، استراحت بین نوشیدنی ها، دوری  از تأثیرات بد و دنبال کردن علایق جدید و حضور در گروه های اجتماعی باشد.

گزینه های درمانی

بهترین گزینه درمانی برای عزیزان شما تا حد زیادی به عمق اعتیاد الکل، ثبات وضعیت زندگی و سایر مشکلات سلامتی آن ها بستگی دارد. اگر نمی توانید در مورد درمان تصمیم بگیرید بهتر است که با مشاور در این مورد صحبت کنید.

پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک عمومی عزیز شما می تواند الگوهای مصرف الکل ، سلامت کلی و هر گونه اختلال همزمان را ارزیابی کند و درمان را ارائه دهد. در صورت لزوم، پزشک حتی ممکن است داروهای تایید شده وابسته به الکل را برای درمان تجویز کند.

شرکت در یک برنامه ۱۲ مرحله ای یا سایر گروه های حمایتی یکی از رایج ترین گزینه های درمانی برای سوء مصرف الکل و اعتیاد است. جلسات و گروه های مشابه این امکان را به فرد می دهد که با دیگرانی که با مشکلات مشابه روبرو هستند، ملاقات کند.

علاوه بر کاهش احساس تنهایی، فرد معتاد می تواند برای ترک توصیه هایی دریافت کند و خود را در برابر دیگرانی که از نزدیک متوجه مقابله آن ها می شوند، رها کند. مطالعات نشان می دهد که ارتباط اجتماعی توسط این گروه ها به فرد کمک می کند تا در توانایی خود برای ترک الکل اعتماد به نفس ایجاد کند و از متانت او حمایت کند.

درمان های رفتاری شامل جلسات درمانی فردی، گروهی و خانواده است. این جلسات می تواند به فرد کمک کند که به علل اصلی مصرف الکل خود را پی ببرد ، روابط آسیب دیده را ترمیم کند و مهارت هایی را برای متوقف کردن یا کاهش نوشیدن الکل یاد بگیرد و این که چگونه با محرک های نوشیدن که باعث عود آن ها می شود، مقابله کند.

مراکز درمانی مسکونی یا “بازپروری” درمان فشرده ای را برای ترک سوء مصرف یا اعتیاد به الکل ارائه می دهند. همسر شما به مدت ۳۰ تا ۹۰ روز در یک مرکز ویژه اقامت دارد و درمان هایی مانند سم زدایی، درمان و دارو دریافت می کند.

منبع : کمک به الکلی | درمان کسی که اعتیاد به الکل

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

آیا شب ها مشکلات خواب را تجربه میکنید؟ آیا پس از بیدار شدن احساس خستگی دارید؟

افرادی که احساس می کنند خواب خوبی ندارند ممکن است به دلیل انواع بیماری های زمینه ای پزشکی، از خواب آلودگی بیش از حد در روز رنج ببرند. اختلال خواب ممکن است نشانه ای از یک مشکل سلامتی یا اثر نامطلوب درمان برای درمان مشکل باشد.

استرس ناشی از بیماری مزمن همچنین می تواند باعث بی خوابی و خواب آلودگی در طول روز شود. شرایط رایجی که اغلب با مشکلات خواب مرتبط هستند عبارتند از: سوزش سر دل، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات اسکلتی عضلانی، بیماری کلیوی، مشکلات سلامت روان، اختلالات عصبی، مشکلات تنفسی و بیماری تیروئید.

علاوه بر این، برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه که برای درمان این مشکلات و سایر مشکلات سلامتی استفاده می‌شوند، می‌توانند کیفیت و کمیت خواب را مختل کنند.

علل پزشکی مشکلات خواب

سوزش سردل

دراز کشیدن در رختخواب اغلب سوزش سر دل را تشدید می کند که به دلیل ذخیره اسید معده در مری ایجاد می شود. ممکن است بتوانید با پرهیز از غذاهای سنگین یا چرب (همچنین قهوه و الکل) در عصر از این مشکل جلوگیری کنید.

همچنین می توانید با بالا بردن قسمت بالایی بدن خود از جاذبه به نفع خود استفاده کنید. داروهای بدون نسخه و تجویزی که ترشح اسید معده را سرکوب می کنند نیز می توانند کمک کنند اما در این مورد باید با دکتر متخصص مراجعه کنید.

دیابت

دیابت یک اختلال شایع و مزمن است که با افزایش سطح گلوکز یا قند خون مشخص می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های شما به انسولین (هورمونی که از لوزالمعده ترشح می‌شود) واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند و زمانی که لوزالمعده نتواند در پاسخ انسولین بیشتری تولید کند. افراد مبتلا به دیابت که سطح قند خون آن ها به خوبی کنترل نشده است ممکن است به دلایل زیر مشکلات خواب را تجربه کنند:

  • تعریق شبانه
  • نیاز مکرر به ادرار
  • علائم هیپوگلیسمی (قند خون پایین)
  • اگر دیابت به اعصاب پاها آسیب رسانده باشد، حرکات شبانه یا درد نیز ممکن است خواب را مختل کند.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی وضعیتی است که با کاهش تدریجی توانایی قلب برای “پمپ کردن” یا گردش خون مشخص می شود. نارسایی قلبی می تواند باعث تجمع مایع در ریه ها و بافت ها شود.

بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است در طول شب با احساس تنگی نفس از خواب بیدار شوند زیرا وقتی دراز می کشند مایع اضافی بدن در اطراف ریه های آن ها جمع می شود. استفاده از بالش برای بالا بردن بالاتنه ممکن است به این مشکل کمک کند.

داروهای خواب‌آور بنزودیازپین به برخی افراد کمک می‌کنند تا علی‌رغم این اختلال تنفسی بخوابند، اما برخی از افراد ممکن است نیاز به استفاده از اکسیژن مکمل یا دستگاهی داشته باشند که فشار را در راه هوایی فوقانی و حفره قفسه سینه افزایش می‌دهد تا به تنفس و خواب طبیعی‌تر کمک کند.

مردان مبتلا به نارسایی قلبی اغلب دچار آپنه انسدادی خواب می‌شوند( یک اختلال تنفسی که با بیداری‌های متعدد شبانه مشخص می‌شود) که می‌تواند خواب را مختل کند، باعث خواب‌آلودگی در طول روز و بدتر شدن نارسایی قلبی شود. در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، نوسانات طبیعی در ریتم شبانه روزی ممکن است باعث آنژین (درد قفسه سینه)، آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، یا حتی حمله قلبی در هنگام خواب شود.

اختلالات اسکلتی عضلانی

درد التهاب مفصل می‌تواند باعث شود افراد به هنگام تغییر وضعیت به خواب رفته و به حالت اولیه بروند. علاوه بر این، درمان با استروئیدها اغلب باعث بی خوابی می شود البته ممکن است مصرف آسپرین یا یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) درست قبل از خواب برای تسکین درد و تورم مفاصل در طول شب مفید باشد.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا (وضعیتی که با رباط‌ها و تاندون‌های دردناک مشخص می‌شود) احتمالاً صبح ها از خواب بیدار می‌شوند و مانند افراد مبتلا به درد التهاب مفصل احساس خستگی و سفت و درد دارند. محققانی که خواب مبتلایان به فیبرومیالژیا را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که حداقل نیمی از آن ها خواب عمیق غیرطبیعی دارند.

بیماری کلیوی

افراد مبتلا به بیماری کلیوی دارای کلیه‌هایی هستند که به حدی آسیب دیده‌اند که دیگر نمی‌توانند مایعات را فیلتر کنند، مواد زائد را حذف کنند و الکترولیت‌ها را به همان اندازه که سالم هستند در تعادل نگه دارند. بیماری کلیوی می تواند باعث تجمع مواد زائد در خون شود و منجر به بی خوابی یا علائم سندرم پای بیقرار شود. اگرچه محققان مطمئن نیستند که چرا ولی دیالیز یا پیوند کلیه همیشه خواب را به حالت عادی باز نمی‌گرداند.

شب ادراری

شب ادراری نیاز به بیدار شدن مکرر برای ادرار کردن در طول شب دارد. این یکی از دلایل شایع کم خوابی به خصوص در میان افراد مسن است. شب ادراری حتی در موارد خفیف باعث می شود که فرد حداقل دو بار در طول شب از خواب بیدار شود. در موارد شدید، فرد ممکن است پنج یا شش بار از خواب برخیزد.

شب ادراری ممکن است ناشی از افزایش سن باشد، اما علل دیگر عبارتند از برخی شرایط پزشکی (نارسایی قلبی، دیابت، عفونت ادراری، بزرگ شدن پروستات، نارسایی کبد، ام اس، آپنه خواب)، مصرف برخی از داروها (به ویژه دیورتیک ها) و مصرف بیش از حد مایعات پس از شام باشد.

درمان های شب ادراری به سه دسته تقسیم می شوند:

  • درمان هایی برای اصلاح علل پزشکی
  • مداخلات رفتاری
  • دارو درمانی

اولین قدم، تلاش برای شناسایی علت و اصلاح آن است. اگر در این کار ناموفق بودید، رویکردهای رفتاری مانند کاهش میزان نوشیدنی دو ساعت قبل از خواب، به ویژه کافئین و الکل را امتحان کنید. اگر شب ادراری ادامه یابد، پزشک ممکن است یکی از داروهایی که برای درمان مثانه تایید شده اند را تجویز کند.

بیماری تیرویید

پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید) می تواند باعث مشکلات خواب شود. این اختلال سیستم عصبی را بیش از حد تحریک می کند، به خواب رفتن سخت می شود و ممکن است باعث تعریق شبانه شود که منجر به برانگیختگی شبانه شود. احساس سرما و خواب‌آلودگی یکی از نشانه‌های تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید) است.

از آنجایی که عملکرد تیروئید بر هر اندام و سیستم بدن تأثیر می گذارد، علائم می تواند گسترده باشد و گاهی اوقات رمزگشایی آن ها دشوار می باشد. بررسی عملکرد تیروئید فقط به یک آزمایش خون ساده نیاز دارد، بنابراین اگر متوجه انواع علائم غیر قابل توضیح شدید، از پزشک خود بخواهید مشکلات تیروئید شما را بررسی کند.

مشکلات تنفسی

تغییرات مربوط به شبانه روزی در ماهیچه های اطراف راه های هوایی می تواند باعث انقباض راه های هوایی در طول شب شده و احتمال حملات آسم شبانه را افزایش دهد که خواب را مختل می کند.

مشکلات تنفسی یا ترس از حملات شبانه ممکن است خوابیدن را سخت‌تر کند. از طرف دیگر افرادی که آمفیزم یا برونشیت دارند نیز ممکن است به دلیل تولید بیش از حد خلط، تنگی نفس و سرفه در به خواب رفتن مشکل داشته باشند.

داروها

داروهایی که ممکن است بر خواب تأثیر بگذارند، شامل موارد زیر می باشند:

اختلالات سلامت روان

تقریباً همه افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی در به خواب رفتن و به خواب ماندن مشکل دارند. ناتوانی در به خواب رفتن ممکن است به کانون ترس و تنش مداوم برای برخی از مبتلایان تبدیل شود و باعث کاهش بیشتر خواب شود.

اضطراب عمومی

اضطراب شدید که به عنوان اختلال اضطراب فراگیر نیز شناخته می شود، با احساس نگرانی، دلهره یا ناراحتی مداوم و آزاردهنده مشخص می شود. این احساسات یا به طور غیرعادی شدید هستند یا با مشکلات و خطرات واقعی زندگی روزمره فرد تناسبی ندارند.

افراد مبتلا به اضطراب عمومی معمولاً هر روز به مدت شش ماه یا بیشتر، نگرانی بیش از حد و مداوم را تجربه می کنند. علائم رایج این اختلال عبارتند از مشکل در به خواب رفتن، مشکل در خواب ماندن و استراحت پس از خواب.

فوبیا و حملات پانیک

فوبیاها، که ترس های شدید مربوط به یک شی یا موقعیت خاص هستند، به ندرت باعث مشکلات خواب می شوند، مگر اینکه فوبیا مربوط به خواب باشد (مانند ترس از کابوس، ترس از اتاق خواب یا ترس از تاریکی). از طرف دیگر حملات پانیک اغلب در شب رخ می دهد.

حملات پانیک مربوط به خواب در طول رویا دیدن رخ نمی دهد، بلکه در مرحله N2 (خواب سبک) و مرحله N3 (خواب عمیق) رخ می دهد که عاری از محرک های روانی هستند. در بسیاری از انواع فوبیا و اختلالات هراس، شناخت و درمان مشکل اساسی (اغلب با داروهای ضد اضطراب ) ممکن است اختلال خواب را حل کند.

افسردگی

از آنجایی که تقریبا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی جدی بی خوابی را تجربه می کنند، پزشکی که فرد مبتلا به بی خوابی را ارزیابی می کند، افسردگی را به عنوان یک علت احتمالی در نظر می گیرد. صبح زود بیدار شدن از نشانه های افسردگی می باشد، علاوه بر این برخی از افراد افسرده در طول شب به سختی به خواب می روند.

در افسردگی مزمن و خفیف، بی خوابی یا خواب آلودگی ممکن است برجسته ترین علامت باشد.

اختلال دوقطبی

خواب آشفته یکی از ویژگی های بارز اختلال دوقطبی (که به عنوان بیماری شیدایی- افسردگی شناخته می شود) می باشد. کم خوابی ممکن است علائم شیدایی را تشدید یا القا کند یا به طور موقت افسردگی را کاهش دهد. در طول دوره شیدایی، فرد ممکن است برای چند روز اصلا نخوابد.

اسکیزوفرنی

برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در مراحل اولیه و شدیدترین مرحله یک دوره بسیار کم می خوابند. بین دوره‌ها، احتمالاً الگوی خواب آن‌ها بهبود می‌یابد، اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به ندرت خواب عمیق عادی دارند.

منبع : علل پزشکی مشکلات خواب

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

یکی از حساس ترین تصمیم گیری های زندگی، تصمیم به تشکیل زندگی می باشد. این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین سوالات باید به درستی و متناسب با شرایط مطرح شود. در این بخش سوالات جلسه اول خواستگاری شهاب فراهم شده است که به زوجین در راه شناخت یکدیگر کمک می کند.

سوالات جلسه اول آشنایی| سوالات خواستگاری همراه با جواب

  1. نام ، سن، شغل و اطلاعات کلی در مورد فرد.
  2. تعداد اعضای خانواده و اطلاعات کلی در مورد اعضای خانواده. این که همسر آینده شما فرزند چندم خانواده می باشد نیز مهم است زیرا هرکدام از فرزندان با توجه به ترتیب تولد ویژگی های شخصیتی خاصی دارند.
  3. آیا سربازی رفته است؟ اگر جواب منفی می باشد چه زمانی می خواهد سربازی برود و نظرش در مورد سربازی چیست؟

این سوال به شما کمک می کند متوجه شوید آیا مسئولیت پذیر است یا خیر.

  1. به چه کاری مشغول هستید؟ آیا به آن علاقه دارید؟ آیا تصور می کنید آینده شغلی خوبی در انتظار شماست یا تمایل دارید شغل دیگری را انتخاب کنید؟
  2. زمان کاری شما به چه صورت است، چه زمان هایی را کار می کنید؟ آیا ممکن است مجبور شوید به دلیل شغل خود شهر زندگی تان را تغییر دهید؟
  3. پس از ازدواج تصمیم دارید در چه شهری زندگی کنید؟
  4. درآمد شما به طور متوسط چقدر می باشد؟

پیشنهاد مشاور: سوالاتی که دختران باید در جلسه خواستگاری بپرسند

بسیاری از مردها تمایل ندارند در مورد مسائل مالی شفاف صحبت کنند اما سعی کنید در مورد آن سوالات کاملا مستقیمی بپرسید زیرا بسیار دیده شده است که زوجین به دلیل مشکل مالی تصمیم به طلاق و جدایی گرفته اند.

سوالات جلسه اول خواستگاری شهاب

  1. درآمد خود را در چه سطحی می دانید؟ آیا درآمد خود را برای زندگی مطلوب می دانید؟
  2. ترجیح می دهید بیش تر خرج یا پس انداز کنید؟
  3. در مورد کار زنان چه احساسی دارید؟
  4. دوست دارید همسرتان در محل کار با همکاران خود چه رفتاری داشته باشد؟
  5. در مورد ادامه تحصیل چه نظری دارید؟
  6. آیا تاکنون درگیر بیماری خاصی بوده اید؟
  7. آیا در اقوام درجه یک شما بیماری یا اختلال خاصی وجود داشته است؟
  8. آیا تاکنون ازدواج کرده اید یا نامزدی داشته اید؟ چرا رابطه شما بهم خورد؟
  9. چه ویژگی خودتان را دوست ندارید؟
  10. تاکنون با خواهر یا برادر خود درگیری فیزیکی داشته اید؟ جواب مثبت به این سوال ممکن است نشان دهد که شما نیز ممکن است در آینده درگیری فیزیکی پیدا کنید.
  1. آیا می توانید خشم خود را کنترل کنید برای کنترل آن چه کاری انجام می دهید؟
  2. هنگام عصبانیت ترجیح می دهید همسرتان چگونه شما را آرام کند؟
  3. در مورد تصمیم گیری های خود چگونه عمل می کنید؟ از دیگران مشورت می گیرید؟ اگر پاسخ مثبت است معمولا از چه کسی کمک می گیرید؟
  4. در محل کار با همکارانی که همجنس شما نیستند چه رفتاری دارید؟

* یکی از مهم ترین امور، امورمذهبی می باشد، تلاش کنید تا در یک سطح مذهبی قرار داشته باشید. باورهای مختلف می تواند باعث جدایی و درگیری میان زوجین شود.

  1. در چه مراسم هایی شرکت نمی کنید؟ چه مراسمی را غیر اخلاقی می دانید؟
  2. می توانید به راحتی در مقابل چیزی که دوست ندارید مخالفت کنید؟ نظر شما در مورد «نه» گفتن چیست؟
  3. اعتقادات مذهبی شما در چه حدی می باشد؟ ایا تاکنون باورهای مذهبی خود را زیر پا گذاشته اید؟
  4. نظر شما در مورد حجاب و پوشش چیست؟ چه پوششی را مناسب می دانید؟
  5. دوستان خود را چگونه انتخاب می کنید؟
  6. بر اساس چه معیارهایی دوستان خود را انتخاب می کنید؟
  7. تا چه اندازه به والدین خود وابسته هستید؟ آیا می توانید جدا از آن ها در شهر دیگری زندگی کنید؟
  8. پس از ازدواج تا چه اندازه رابطه خود را با والدینتان حفظ می کنید؟
  9. دوست دارید همسرتان چگونه رابطه ای با والدینتان داشته باشد؟
  10. آیا احساس خوشبختی می کنید؟ اگر نه احساس می کنید با چه چیزی احساس خوشبختی پیدا می کنید؟

پیشنهاد مشاور: رفتار مادر عروس در خواستگاری + سوالات مادر دختر از خواستگار

*باید بدانید که همسرتان مسئول این نیست که شما را به آرزوهایتان برساند اما بهتراست در مورد آرزوهای خود با او صحبت کنید، این باعث می شود که همسرتان بیش تر با آرزوها و خواسته های شما آشنا شود.

  1. چه خواسته هایی از همسر آینده خود دارید؟
  2. آیا قصد دارید مستقل یا در کنار خانواده خود زندگی کنید؟
  3. تا چه حد با آشنایان خود رابطه دارید؟
  4. در مورد آرایش کردن و لباس پوشیدن همسر خود در بیرون از خانه چه احساسی دارید؟
  5. چه موضوعی را امری غیرقابل بخشش و ممنوعه می دانید؟
  6. نظرتان در مورد خرج عروسی چیست؟
  7. آیا برای عروسی خود برنامه خاصی دارید؟
  8. چه عروسی را ترجیح می دهید عروسی بزرگ یا کوچک؟
  9. آیا سرگرمی خاصی دارید؟ در ایام تعطیل یا ساعت هایی که کار ندارید چه فعالیتی را ترجیح می دهید؟

سعی کنید در انتخاب همسر بیش ترین دقت را به خرج بدهید، مشاوره ازدواج می تواند بهترین راه برای این کار باشد و به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

تمام این سوالات لازم نیست جلسه اول پرسیده شود بلکه باید بر اساس میزان اهمیت سوالاتی را برای جلسه اول انتخاب کنید و بقیه سوالات را به جلسه بعد موکول کنید.

منبع : سوالات جلسه اول خواستگاری شهاب

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

افراد درگیر این فوبیا ترس شدیدی از اجسام بزرگ (megalophobia) مانند آسمان خراش ها، هواپیماها و مجسمه های بزرگ دارند. مانند سایر فوبیاهای خاص، ترس از اجسام بزرگ نیز با مواجهه درمانی قابل درمان است.

ترس از اجسام بزرگ| مگالوفوبیا چیست؟

مگالوفوبیا یا ترس از اجسام بزرگ نوعی اختلال اضطرابی است که در آن فرد ترس شدیدی از اشیاء بزرگ را تجربه می کند. فرد مبتلا به فوبیا اجسام بزرگ وقتی به اشیاء بزرگ مانند ساختمان‌های بزرگ، مجسمه‌ها، حیوانات و وسایل نقلیه فکر می‌کند یا در اطراف آن قرار می‌گیرد، ترس و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کند. آن ها اغلب از حضور در موقعیت ها یا مکان هایی که دارای اشیاء بزرگ هستند اجتناب می کنند.

افراد مبتلا به مگالوفوبیا از چه نوع اجسام بزرگی می ترسند؟

اشیاء زیر می‌توانند باعث ایجاد ترس و اضطراب شدید در افراد مبتلا به ترس از اجسام بزرگ شوند:

  • ساختمان های بلند مانند آسمان خراش ها.
  • مجسمه ها و بناهای تاریخی بزرگ.
  • شرایط طبیعی بزرگ یا وسیع مانند کوه ها، آتشفشان ها، دریاچه ها و اقیانوس ها.
  • قایق ها، کشتی ها و لنج های بزرگ.
  • وسایل نقلیه بزرگ مانند قطار و اتوبوس.
  • فضاهای بزرگ یا وسیع، مانند داخل استادیوم.
  • حیوانات بزرگ مانند فیل و نهنگ.

از آنجایی که انواع زیادی فوبیا وجود دارد، تشخیص آن ها کمی چالش برانگیز است. افرادی که مبتلا به ترس از اجسام بزرگ هستند معمولاً از بیش از یک نوع جسم بزرگ می ترسند. فوبیای دیگری وجود دارد که با ترس از چیزی که اتفاقاً بزرگ است مشخص می شود، اما اندازه آن اهمیت خاصی ندارد. 

به عنوان مثال، اگر به طور خاص ترس شدیدی از اقیانوس دارید (که یک «شیء» بزرگ است)، ممکن است به تالاسوفوبیا، ترس از اقیانوس و نه ترس از اجسام بزرگ مبتلا باشید. اگر ترس شدیدی را تجربه می کنید، مهم است که به روانشناس مراجعه کنید تا بتوانید تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.

ترس از اجسام بزرگ

ترس از اجسام بزرگ چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مانند سایر فوبیاها، مگالوفوبیا می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. فوبیای خاص، مانند ترس از اجسام بزرگ، بیشتر در کودکان ایجاد می شود و در نوجوانان و بزرگسالان جوان آشکار می شود، متاسفانه زنان بیشتر احتمال دارد به فوبیای خاص مبتلا شوند.

آیا ترس از اجسام بزرگ شایع است؟| ترس از مجسمه

محققان هنوز تعداد دقیق افراد مبتلا به مگالوفوبیا را نمی‌دانند، که به احتمال زیاد به این دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به فوبیای خاص مانند فوبیا اجسام بزرگ به دنبال درمان برای فوبیای خود نیستند. فوبیای خاص، به طور کلی تقریباً 7 تا 10 درصد از مردم را درگیر می کنند.

علائم و نشانه های ترس از اجسام بزرگ چیست؟

افراد مبتلا به فوبیا اغلب برای اجتناب از موقعیت‌هایی که شامل چیزی است که از آن می‌ترسند، نهایت تلاششان را می‌کنند. اگر فرد مبتلا به ترس از اجسام بزرگ نتواند از اشیاء بزرگ دوری کند و نزدیک اجسام بزرگ باشد، ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • ترس و اضطراب شدید
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس
  • دل درد
  • خشک شدن
  • سردرد
  • احساس سرگیجه و سبکی سر
  • حالت تهوع
  • میل شدیدی برای فرار از موقعیت

چه چیزی باعث فوبیا اجسام بزرگ می شود؟

محققان مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث ترس از اجسام بزرگ می شود. آن ها بر این باورند که داشتن تجربه منفی یا آسیب زا که شامل یک شی بزرگ می شود ممکن است باعث فوبیا اجسام بزرگ شود.

ترس از اجسام بزرگ چگونه تشخیص داده می شود؟| ترس از مجسمه

ترس از اجسام بزرگ از طریق یک سری سوالات کامل در مورد تاریخچه، تجربیات و علائم فرد تشخیص داده می شود. فرد معمولاً باید حداقل شش ماه ترس و اضطراب مداوم از اجسام بزرگ را تجربه کرده باشید تا تشخیص داده شود که مبتلا به ترس از اجسام بزرگ هستید.

روانشناس شما احتمالاً از معیارهای موجود در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، انتشار یافته توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا، برای تشخیص ترس از اجسام بزرگ استفاده می شود. علاوه بر این روانشناس یا مشاور مشکلات جسمانی یا روانی دیگر را نیز بررسی می کند.

به طور کلی، فوبیا حداقل چهار معیار برای تشخیص دارد که عبارتند از:

  • ترس شدید و غیرمنطقی : ترس شدید و غیرطبیعی از یک شی یا موقعیت پایدار 
  • اضطراب شدید: فردی که فوبیا دارد، تمایل دارد از موقعیت‌ها یا تجربیاتی که در آینده او را به ترس هایش روبرو می کند دوری کند.
  • اجتناب : بسیاری از افرادی که فوبیا دارند به طور فعال از شی یا موقعیت ترسناک اجتناب می کنند. برخی برای اجتناب از چیزی که از آن می ترسند، افراطی عمل می کنند.
  • فوبیا با فعالیت های روزمره تداخل می کند: ترسی که فرد تجربه می کند باعث می شود که فرد زندگی روزمره خود را به شدت محدود کند.

آیا آزمایشی برای تشخیص فوبیا اجسام بزرگ وجود دارد؟

هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص ترس از مجسمه و اجسام بزرگ وجود ندارد. درعوض، مشاور از شما سؤالاتی در مورد سابقه، علائم و تجربیات مربوط به ترس شما از اجسام بزرگ می‌پرسد تا ارزیابی کند که آیا شما به ترس از اجسام بزرگ مبتلا هستید یا خیر.

ترس از اجسام بزرگ چگونه درمان می شود؟

فوبیا اجسام بزرگ معمولاً با درمان روانشناختی (روان درمانی) مانند مواجهه درمانی و یا درمان شناختی رفتاری قابل درمان است. این ترس خیلی شایع نیست، اما گاهی اوقات افراد به داروهایی نیاز دارند که به طور موقت علائم ترس و اضطراب آن ها را تسکین دهند تا در طول درمان با ترس خود کنار بیایند.

 

منبع :  ترس از اجسام بزرگ یا ترس از مجسمه

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

اعتیاد جنسی چیست؟

اصطلاح «اعتیاد» معمولاً با الکل یا مواد مخدر مرتبط است، اما اخیراً به چندین رفتار یا فعالیت که اعتیاد فرآیندی نامیده می‌شوند، گسترش یافته است.

 اعتیادهای فرآیندی (یا رفتاری) می تواند شامل مواردی مانند قمار، فناوری های جدید (اینترنت، تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، بازی های ویدیویی)، کار، غذا، خرید، ورزش و رابطه جنسی باشد.

درگیر شدن مداوم در یک فعالیت یا رفتار خاص، علیرغم پیامدهای منفی بر توانایی فرد برای سالم ماندن ذهنی، جسمی و یا احساسی سالم و عملکردی است که اعتیاد فرآیندی را تعریف می کند.

اعتیاد جنسی (که به عنوان اختلال بیش‌جنسی، اجبار جنسی، بیش‌جنس‌گرایی و اختلال رفتار جنسی اجباری (CSBD) شناخته می‌شود) به عنوان یک اعتیاد فرآیندی طبقه‌بندی می‌شود. این یک اختلال مرتبط با رابطه جنسی است که اغلب در کنار اختلالات سلامت روانی رخ می دهد.

مشخصه این اعتیاد میل‌ها، افکار و تکانه‌های جنسی مداوم و غیرقابل کنترل است که به هدف اصلی زندگی یک فرد تبدیل می‌شود و در توانایی او برای کار، حفظ روابط و انجام فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند.

بر خلاف افرادی که میل جنسی طبیعی و سالم دارند، فردی که اعتیاد جنسی دارد زمان زیادی را صرف جستجوی یا شرکت در فعالیت های جنسی می کند و اغلب در مورد آن دروغ می گوید تا آن را مخفی نگه دارد. فعالیت هایی که معمولاً با رفتار جنسی اجباری مرتبط هستند عبارتند از:

  • خودارضایی بیش از حد
  • روابط چندگانه، شرکای جنسی بیش از حد
  • استفاده مداوم و بیش از حد از پورنوگرافی
  • رابطه جنسی ناامن

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسانی که اعتیاد به جنسی دارند، انگ آن است، به این معنی که افراد تمایل دارند به دلیل خجالت و/یا شرم به دنبال کمک نباشند.

با این حال، بدون کمک حرفه‌ای، اعتیاد به جنسی تنها به بدتر شدن و در نهایت منجر به عواقب گسترده‌ای می‌شود که به فرد معتاد آسیب وارد می‌کند و بر زندگی خانواده، دوستان، همکاران کار و جامعه گسترده تأثیر منفی می‌گذارد.

بهبودی از اعتیاد جنسی تنها با حمایت حرفه ای و درمان های مناسب امکان پذیر است.

علائم اعتیاد جنسی چیست؟

اعتیاد به جنسی معمولاً طیف وسیعی از علائم را در بر می گیرد که از نظر شدت و شدت متغیر است. برخی از رایج‌ترین علائم فیزیکی و عاطفی عبارتند از:

  • ناتوانی در توقف رفتارهای جنسی
  • دبه دنبال رابطه جنسی با افراد جدید
  • داشتن چندین شریک جنسی و یا یک شب ایستادن
  • خودارضایی بیش از حد
  • افکار وسواسی جنسی
  • احساس پریشانی، اضطراب یا تحریک پذیری در صورت عدم توانایی در انجام این رفتارها
  • صرف زمان زیاد برای تلاش برای داشتن رابطه جنسی
  • احساس اضطراب، شرم، پشیمانی یا افسردگی در مورد ناتوانی در کنترل هوس ها
  • بدتر شدن هر گونه شرایط سلامت روانی موجود و همزمان.

در صورت عدم درمان، علائم ذکر شده می تواند به حدی تشدید شود که افراد ارزش های درونی و قوانین اخلاقی خود را نقض کنند، که باعث تشدید احساس گناه و شرم در آن ها می شود. این اغلب باعث می شود که زندگی دوگانه ای داشته باشند و دروغ بگویند تا فعالیت های جنسی خود را از نزدیکان خود پنهان نگه دارند.

دلایل اعتیاد جنسی چیست؟

اختلالات جنسی عمدتاً ناشی از تمایل به کنترل یا پنهان کردن مشکلات عاطفی یا روانی  مانند اضطراب، استرس، تنهایی، افسردگی، انزوای اجتماعی یا شرم است.

اعتیاد جنسی معمولاً تحت تأثیر عواملی مانند ضربه روحی، ترس از رها شدن، سابقه سوء استفاده یا ترک در دوران کودکی و ناتوانی در کنار آمدن با جنبه‌های زندگی بزرگسالی به روشی سالم و عملکردی می باشد.

کارشناسان چندین علت بالقوه و عامل مؤثری را شناسایی کرده اند که ممکن است فرد را در معرض خطر بالاتر ابتلا به اعتیاد جنسی قرار دهد، از جمله:

  • سابقه خانوادگی اعتیاد (از هر نوع). استعداد ژنتیکی برای تکانشگری، ریسک پذیری، اختلال در نظم عاطفی یا رفتارهای هیجان طلبانه می تواند افراد را در برابر اعتیاد آسیب پذیرتر کند.
  • اختلالات روانی همزمان. عوامل ژنتیکی همچنین می‌توانند به اختلالات سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی کمک کنند، که می‌تواند بر ویژگی‌های زمینه‌ای که باعث رفتارهای بیش‌جنسی می‌شود، تأثیر بگذارد.
  • آسیب های حل نشده. مانند بی توجهی، رها شدن، تربیت ناسازگار والدین، سوء استفاده یا خشونت خانگی می تواند افراد را در معرض خطر اعتیاد جنسی قرار دهد.
  • عوامل محیطی در دوران کودکی. مطالعات نشان می دهد که تا ۵۰ درصد از خطر اعتیاد محیطی است  رویدادهای نامطلوب در دوران کودکی مانند غفلت، سوء استفاده یا قرار گرفتن در معرض تمایلات جنسی بزرگسالان می تواند احتمال رفتارهای جنسی ناسازگار را در آینده افزایش دهد.
  • انزوای اجتماعی. انزوا اجتماعی می تواند مسئول افرادی باشد که به روش های نامناسب به دنبال آرامش هستند و همچنین می تواند عوامل خطر دیگری مانند افسردگی را تحریک کند.
  • یادگیری اجتماعی و فشار همسالان. مطالعات نشان داده شده است که افراد از طرف دوستانی که رفتارهای اعتیاد به جنسی دارند تحت تأثیر قرار می گیرند.
  • عصبی-شیمیایی. شواهد نشان می دهد که لذت های طبیعی (مانند رابطه جنسی) می تواند باعث عدم تعادل در فرآیندهای مغزی شود و مانند مواد مخدر و الکل عمل کند. مغز ممکن است تنها زمانی که فرد معتاد در حال رفع اعتیاد است راضی باشد. بنابراین فرد بدون آن نمی تواند احساس «طبیعی» داشته باشد.
  • داروها. برخی از داروها ممکن است رفتارهای جنسی اجباری را تحریک کنند، اما کارشناسان هنوز مکانیسم های دقیق آن را درک نکرده اند بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع برای ایجاد رابطه علت و معلولی مورد نیاز است.

همه انواع اعتیاد بیماری های پیشرونده هستند. آن ها فقط یک شبه اتفاق نمی افتند. به ندرت پیش می آید که فردی پس از چند بار درگیر شدن در یک رفتار خاص معتاد شود. حتی کسانی که مرتباً رفتارهای خاصی انجام می دهند ممکن است معتاد نشوند.

مانند بسیاری از اعتیادها، هیچ عامل واحدی وجود ندارد که به اعتیاد جنسی منجر شود. ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و محیطی باید به گونه‌ای گرد هم آیند که احساسات سخت و دردناکی را ایجاد کند که اگر درمان نشود، میل شدیدی برای فرار از ناراحتی عاطفی یا درد ایجاد می‌کند.

منبع : اعتیاد جنسی چیست؟

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

ترس از آسانسور (Elevatophobia) نوعی از فوبیا می باشد که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، این فوبیا شامل ترس شدید و غیرعادی از سوار شدن یا حتی نگاه کردن به آسانسور می باشد. این فوبیا حتی می تواند باعث اختلال در کارهای روزمره فرد شود.

فوبیاهای مرتبط با آسانسور

ممکن است شما درگیر فوبیا دیگری باشید که مرتبط با آسانسور می باشد در این صورت باید با تشخیص روانشناس فوبیا اصلی را درمان کنید.

برزن‌ هراسی

برزن‌ هراسی، ترس از به دام افتادن در موقعیتی است که فرار دشوار یا غیرممکن خواهد بود. افراد مبتلا به آگورافوبیا معمولاً از موقعیت های مرتبط اجتناب می کنند البته بسیاری از افراد مبتلا به برزن‌ هراسی اصلاً با آسانسور مشکلی ندارند. با این وجود، فرار از آسانسور دشوار است و به همین دلیل افراد مبتلا به برزن‌ هراسی ممکن است فوبیا آسانسور را هم تجربه کنند.

پیشنهاد مشاور: ترس از زل زدن یا هیولای اسکوپوفوبیا + درمان

ترس از فضای بسته

کلاستروفوبیا به عنوان ترس مداوم از فضاهای بسته تعریف می شود. به عنوان یک جعبه نسبتا کوچک و محدود، به راحتی می توان دید که چگونه آسانسور می تواند در افراد مبتلا به ترس از فضای بسته باعث پنیک و ترس شود.

به گفته روانشناسان، حدود 5 درصد از جمعیت جهان از کلاستروفوبیا یا ترس از فضای بسته رنج می برند. وقتی به طور خاص صحبت از آسانسور به میان می‌آید، کسانی که درگیر آن هستند می‌برند ممکن است نه تنها از خرابی آن، بلکه از ترس تجربه حمله پانیک نیز بترسند.

ترس از آسانسور (Elevatophobia)

علائم فوبیا آسانسور

فوبیا هم علائم روانی هم جسمانی را به دنبال دارد که در ادامه به صورت مجزا به آن ها می پردازیم:

علائم جسمانی فوبیا آسانسور

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق بیش از حد
  • خشکی دهان
  • غش
  • لرزش در بدن
  • ضغف
  • دل درد
  • ضعف عضلانی
  • حالت تهوع
  • خشک شدن

علائم روانی ترس از آسانسور

  • احساس نیاز به فرار
  • دوری از آسانسور و استفاده از پله به جای آن
  • اجتناب از رفتن به مکان های بلند
  • ترس از مرگ
  • ناراحتی و افسردگی
  • نگرانی بیش از حد

پیشنهاد مشاور:تست فوبیا و ترس | هراس | فوبیای اجتماعی با پاسخ

علت فوبیا اسانسور| سقوط آسانسور

بسیاری از فوبیاها را می توان در یک تجربه قبلی که باعث ترس می شود ریشه یابی کرد. کسانی که حتی برای مدت کوتاهی در آسانسور گیر کرده اند، ممکن است بیشتر به فوبیای آسانسور مبتلا شوند. 

 با این حال، فوبیا فقط با تجربه ایجاد نمی شود و عوامل دیگری نیز می توانند باعث ایجاد این فوبیا شوند.

آسانسورها به طور برجسته در بسیاری از فیلم های ترسناک، رویدادهای هالووین و سایر لحظات ترسناک به نمایش در می آیند. مشکل با آسانسورها به طور مداوم در رسانه‌ها بازپخش می‌شود و ممکن است در فضای مجازی نیز پخش شده و باعث ایجاد فوبیا آسانسور در بسیاری از افراد شود.

تماشای اتفاق ترسناک در آسانسور برای ایجاد این ترس کافی می باشد.

نکات ایمنی در ترس از آسانسور

در حالی که حذف تمام خطرات غیرممکن است، در صورت تجربه ترس از آسانسور توصیه می شود که نکات زیر را رعایت کنید: 

  • تمام وسایل و لباس های خود را از درب آسانسور دور نگه دارید.
  • در مواقع ضروری در کابین آسانسور بمانید.
  • در صورت وجود آتش از پله ها تردد کنید.

درمان فوبیا آسانسور

برای بسیاری از افراد، یادگیری قوانین ایمنی و آشنایی با عملکرد آسانسور برای مهار ترس خفیف کافی است. سعی کنید چند ساعت بنشینید و یک آسانسور شیشه ای را تماشا کنید تا کمی از اضطرابی که تجربه می کنید از بین برود.

با این حال، اگر ترس شما شدیدتر یا مداوم است، ممکن است به کمک روانشناس نیاز باشد. فوبیای آسانسور باعث می شود که افراد مشاغل خوب را در طبقات بالا رد کرده، از ملاقات با عزیزانشان در طبقات بالا بیمارستان پرهیز یا خود را مجبور به بالا رفتن از ده ها پله کنند. 

با کمک مشاور دیگر نیازی به مشاور برای درمان فوبیا آسانسور نیست تا زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.

رفتار درمانی| ترس از آسانسور نی نی سایت

درمان شناختی رفتاری در مورد تغییر رفتار به گونه ای عمل می کند که هنگام ترس منجر به واکنش عاطفی متفاوتی شود و نوعی مداخله مفید می باشد که به فرد کمک می کند هنگام ترس واکنش بهتری نشان داده و درگیر پنیک یا اضطراب شدید نشود.

منبع : درمان قطعی ترس از آسانسور| دکتر دادخواه

  • kiimiya asadi