کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

کیمیا اسدی

خانواده,سرگرمی,ازدواج

خانواده,سرگرمی,ازدواج

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

آیا شما کسی را می شناسید که به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد؟ علائم هشدار دهنده را بررسی کنید و یاد بگیرید که چگونه اعتیاد ایجاد می شود.

درک اعتیاد

افراد از تمام اقشار ممکن است بدون در نظر گرفتن سن، نژاد، پیشینه یا دلیلی هنگام شروع به مصرف مواد، مشکلاتی را تجربه کنند.

برخی از روی کنجکاوی یا وقت گذرانی با دوستان یا برای کاهش اختلالات روانی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی، داروهای مخدر را تفریحی آزمایش می کنند.

بنابراین، فقط مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین یا هروئین نیست که اعتیاد آورند، بلکه داروهای تجویزی مانند مسکن ها، قرص های خواب آور و آرام بخش مشکلات مشابهی ایجاد می کنند.

در واقع، بعد از ماری جوانا، مسکن‌های تجویزی بیشترین آمار اعتیاد را در ایالات متحده دارند و مرگ افراد بر اثر مصرف بیش از حد این مسکن ها، بیشتر از تلفات تصادفات رانندگی و با اسلحه است. اعتیاد به مسکن‌های افیونی می‌تواند آنقدر قوی باشد که به سوء مصرف هروئین تبدیل شده است.

زمانی که مصرف مواد مخدر به اعتیاد تبدیل می شود

البته، مصرف مواد مخدر، چه غیرقانونی و چه با نسخه، به طور خودکار منجر به اعتیاد نمی شود. برخی از افراد داروهای تفریحی یا تجویزی مصرف می کنند، بدون اینکه اثرات منفی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر به آسیب جدی که مواد به سلامت و رفاه آنها وارد می کند، پی برده اند.

اعتیاد کمتر، به نوع و مقدار یا دفعات ماده مصرفی مخدر شما ربط داشته و بیشتر به عواقب آن رابطه دارد،اگر مصرف مواد مخدر باعث ایجاد مشکلاتی در محل کار، مدرسه، خانه یا در روابط شما شده، احتمالاً مشکل سوء مصرف مواد یا اعتیاد دارید.

اگر در مورد مصرف مواد مخدر خود یا یکی از نزدیکانتان نگران هستید، یادگیری نحوه ایجاد سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر و اینکه چرا چنین تأثیر قدرتمندی دارد، به شما در نحوه برخورد با مشکل کمک می کند.

تشخیص اینکه مشکل دارید، اولین قدم در مسیر بهبودی است، قدمی که شجاعت و قدرت فوق العاده ای می خواهد. رویارویی با مشکل خود بدون به حداقل رساندن موضوع یا بهانه آوردن می تواند ترسناک و سخت باشد، اما ترک مواد شدنی است.

اگرآماده دریافت کمک هستید، این نشانه خوبی است که بیانگر این است که می توانید بر اعتیاد خود غلبه کنید و یک زندگی رضایت بخش و بدون مواد مخدر برای خود بسازید.

عوامل خطر برای اعتیاد به مواد مخدر

در حالی که هر کسی در اثر مصرف مواد مخدر ممکن است دچار مشکل شود، آسیب پذیری در برابر اعتیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوامل خطری که باعث افزایش آسیب پذیری شما می شوند ، عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی اعتیاد
  • سوء استفاده، غفلت یا سایر تجربیات آسیب زا
  • اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب
  • استفاده زودهنگام از داروها
  • روش مصرف سیگار کشیدن یا تزریق یک دارو ممکن است اعتیادآور بودن آن را افزایش دهد.

افسانه ها و حقایق در مورد اعتیاد

شش افسانه رایج

افسانه ۱: غلبه بر اعتیاد ارادی است. در صورت تمایل می توانید مصرف آن را متوقف کنید.

واقعیت: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد مخدر باعث تغییر مغز می شود که منجر به هوس شدید و اجبار به مصرف می شود. این تغییرات مغزی ترک را حتی با اراده قوی بسیار دشوار می کند.

افسانه ۲: استفاده از داروهایی مانند مسکن های اپیوئیدی بی خطر است زیرا معمولاً توسط پزشکان تجویز می شود.

واقعیت: به عنوان مثال، استفاده کوتاه مدت از مسکن های مخدر باعث کاهش درد شدید پس از تصادف یا جراحی می شود.

با این حال، استفاده منظم یا طولانی مدت از مواد افیونی منجر به اعتیاد می شود. استفاده غلط از این داروها یا مصرف داروهای شخص دیگری عواقب خطرناک و حتی کشنده به دنبال دارد.

افسانه ۳: اعتیاد یک بیماری است، نمی توان آن را درمان کرد.

واقعیت: اکثر کارشناسان موافقند که اعتیاد یک بیماری است که بر مغز تأثیر می گذارد، اما این بدان معنا نیست که لاعلاج باشد. این تغییرات مغزی را می توان از طریق دارو، ورزش و سایر درمان ها، درمان و معکوس کرد.

افسانه ۴: معتادان قبل از اینکه بهبود یابند، باید ناامیدانه به پایان زندگی خود برسند.

واقعیت: بهبودی در هر مرحله از فرآیند اعتیاد می تواند آغاز شود هر چه زودتر، بهتر. هر چه مصرف مواد مخدر بیشتر ادامه یابد، اعتیاد قوی‌تر و درمان آن سخت‌تر می‌شود. منتظر نباشید تا معتاد همه چیز را از دست بدهد.

افسانه ۵: شما نمی توانید کسی را مجبور به درمان کنید. آنها باید کمک بخواهند.

واقعیت: برای موفقیت، لازم نیست درمان و ترک مواد داوطلبانه باشد. افرادی که تحت فشار خانواده، کارفرما یا سیستم حقوقی خود برای درمان قرار می‌گیرند، به اندازه فردی که به تنهایی وارد درمان می‌شود، ترک کنند.

افسانه ۶: درمان قبلاً مؤثر نبود، بنابراین تلاش مجدد فایده ای ندارد.

واقعیت: بهبودی از اعتیاد فرآیندی طولانی است که اغلب با شکست همراه است. عود به این معنا نیست که درمان شکست خورده یا هوشیاری دست نیافتنی است. بلکه راهی است برای بازگشت به مسیر، یا با بازگشت به درمان یا تنظیم رویکرد درمانی.

نحوه ایجاد سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

مرز باریکی بین مصرف منظم و سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد وجود دارد. تعداد بسیار کمی از مصرف کنندگان می توانند تشخیص بدهند که دچار سوء مصرف یا اعتیاد شده اند.

در حالی که دفعات یا میزان مصرف به معنی سوء مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر نیست، اما اغلب نشانه‌ای از مشکلات مرتبط با مواد مخدر می باشد.

اگر دارو درد ی را تسکین می دهد، ممکن است به آن تکیه کنید. ممکن است برای آرام کردن خود یا افزایش انرژی و اعتماد به نفستان از داروهای غیر قانونی استفاده کنید، یا برای تسکین درد، مقابله با حملات پانیک یا بهبود تمرکز در مدرسه یا محل کار، شروع به مصرف داروهای تجویزی کنید.

اگر از مواد مخدر برای پر کردن خلاء زندگی خود استفاده می کنید ، بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرید. برای حفظ تعادل سالم در زندگی خود، باید تجربیات مثبتی داشته باشید و بدون مصرف مواد مخدر احساس خوبی نسبت به زندگی کسب کنید.

سوء مصرف مواد ممکن است به عنوان راهی برای شروع روابط اجتماعی شود. مردم اغلب برای اولین بار مواد مخدر را در موقعیت های اجتماعی با دوستان و آشنایان امتحان می کنند.

میل شدید برای حضور در گروه ها این احساس را ایجاد می کند که مصرف مواد مخدر با آنها تنها گزینه است.

مشکلات اعتیاد

گاهی اوقات ممکن است مشکلات اعتیاد پنهان شود، زیرا مصرف مواد مخدر شما به تدریج افزایش می یابد.

مثلاً سیگار کشیدن با دوستانتان در آخر هفته، یا داروهای مسکن زمانی که کمرتان درد می‌کند، می‌تواند از مصرف مواد در چند روز در هفته به مصرف هر روز تغییر کند. به تدریج استفاده از دارو برای شما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همانطور که مصرف مواد مخدرتان افزایش پیدا می کند، ممکن است در سرکار یا مدرسه غایب باشید یا اغلب دیر بیایید، عملکرد شغلی شما به تدریج بدتر می شود، و ممکن است شروع به غفلت از مسئولیت های اجتماعی یا خانوادگی کنید.

سوء مصرف مواد مخدر

توانایی شما برای عدم استفاده در نهایت دشوار می شود. چیزی که به داوطلبانه انتخاب و شروع شد به یک نیاز جسمی و روانی تبدیل شده است.

در نهایت سوء مصرف مواد مخدر می تواند زندگی شما را نابود کند و رشد اجتماعی و فکری را متوقف کند، که این امر تنها احساس تنهایی را تقویت می کند.

اعتیاد به مواد مخدر و عملکرد مغز

در حالی که هر دارو اثر فیزیکی متفاوتی ایجاد می کند، همه مواد در یک چیز مشترک هستند: استفاده مکرر نحوه عملکرد مغز را تغییر می دهد. این امر هم شامل داروهای تجویزی و داروهای تفریحی است.

مصرف دارو  سبب ترشح  هورمون دوپامین در مغز می شود که باعث ایجاد حس لذت می شود. مغز شما این احساسات را به خاطر می آورد و می خواهد که آن تکرار شوند.

وقتی معتاد می‌شوید، ماده مخدر اهمیت حیاتی مانند سایر رفتارهای بقا، خوردن و آشامیدن پیدا می کند.

تغییرات مغز شما در توانایی برای تفکر، قضاوت خوب، کنترل رفتار و احساس لذت بدون مواد مخدر اختلال ایجاد می کند.

مهم نیست که به کدام ماده مخدر معتاد هستید، میل غیرقابل کنترل برای استفاده از مواد مخدر بیشتر از هر چیز دیگری مانند: خانواده، دوستان، شغل و حتی سلامتی و خوشبختی برایتان مهم می شود.

میل به مصرف آنقدر قوی است که ذهن شما برای انکار یا منطقی کردن اعتیاد راه های زیادی پیدا می کند. ممکن است مقدار دارویی که مصرف می‌کنید، تأثیر آن بر زندگی‌تان و میزان کنترلی که بر مصرف مواد دارید را به شدت دست کم بگیرید.

با درمان و حمایت مناسب، می توانید با اثرات منفی مصرف مواد مخدر مقابله و کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید. اولین مانع و قدم این است که بپذیرید مشکل دارید، یا به کسانی که دوستشان دارید گوش دهید که اغلب بهتر می توانند اثرات منفی مصرف مواد مخدر بر زندگی شما را ببینند.

علائم و نشانه های سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

اگرچه داروهای مختلف اثرات متفاوتی دارند، اما علائم اعتیاد مشابه است. اگر علائم و نشانه‌های زیر را در خود می بینید، در مورد مصرف مواد مخدر با کسی صحبت کنید.

علائم رایج سوء مصرف مواد

  • نادیده گرفتن مسئولیت ها در مدرسه، محل کار یا خانه (مثلاً حواس پرتی در کلاس ها، نادیده گرفتن کار، بی توجهی به فرزندان).
  • استفاده از مواد مخدر در شرایط خطرناک یا ریسک کردن در مصرف زیاد، مانند رانندگی در حین مصرف مواد، استفاده از سوزن های کثیف، یا داشتن رابطه جنسی ناسالم.
  • تجربه مشکلات قانونی، مانند دستگیری به دلیل رفتار نابهنجار، رانندگی خطرناک و پر سرعت یا سرقت برای مصرف مواد مخدر.
  • مشکلات در روابط شما، مانند دعوا با شریک زندگی یا اعضای خانواده، یک صاحبکار ناراضی، یا از دست دادن دوستان.

منبع : سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

ازدواج زودهنگام مسئله ای رایج در برخی از جوامع به خصوص ایران می باشد، البته این مسئله چالش برانگیز مخالفان و موافقانی دارد که به بررسی و نقد آن می پردازند. به ازدواج های زیر 18 سال ازدواج زود هنگام می گویند که به علل مختلفی در ایران رواج یافته است. 

از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و فردی از عوامل سوق دهنده افراد به سمت ازدواج در سن پایین می باشند. متاسفانه در برخی از مناطق و به اعتقاد برخی از افراد ازدواج زودهنگام به خصوص در مورد دختران نوعی فضیلت به شما می آید. اما این پدیده باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای فرد، جامعه و خانواده می شود. 

در این شرایط باید افراد سطح آگاهی خود را در مورد ازدواج زودهنگام افزایش دهند تا با پیامدهای منفی آن آشنا شوند و تا حد امکان از این اتفاق پیشگیری کنند. کمک گرفتن از مشاوره ازدواج در این زمینه موثر می باشد و می تواند آگاهی لازم را در اختیار شخص بگذارد.

ازدواج زود هنگام| پیامدهای ازدواج زودهنگام

سن ازدواج به طور قانونی در ایران، 13 سالگی می باشد البته سنین پایین تحت شرایط خاص با بررسی قاضی، اجازه ازدواج صادر خواهد شد، اما سن رسمی ازدواج در سطح جهان 18 سال در نظر گرفته می شود در واقع منظور از ازدواج زودهنگام، سن پایین تر از 18 سال می باشد. 

در جوامع مدرن مبنای ازدواج هر فرد تمایل و انتخاب خودش می باشد یعنی هر فردی خودش می تواند انتخاب کند و ازدواج یک انتخاب شخصی است که فرد بالای 18 سال در مورد آن تصمیم می گیرد. 

به طور معمول در این جوامع ازدواج زیر 18 سال غیرقانونی می باشد و خود افراد تمایلی برای آن ندارند هم چنین ازدواج امری تحمیلی در  نظر گرفته نمی شود و خانواده ها در مورد آن تصمیم نمی گیرند. در کشورها غربی خانواده ها در ازدواج نقش موثری ندارند و  نقش خانواده در ازدواج چندان پررنگ نمی باشد.

در مقایسه با کشورهای غربی، ازدواج در ایران برای والدین بسیار مهم است و یک سرنوشت قطعی برای فرزندان در نظر گرفته می شود و والدین از سال ها قبل برای آن برنامه ریزی می کنند. حتی در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج با فرزندشان تصمیم گیری می کنند و این عامل در برخی از مواقع باعث می شود تا فرد معیارهایی برای انتخاب همسر در نظر نگرفته و با تصمیم خانواده تن به ازدواج دهد.

ازدواج زودهنگام، علل و پیامدهای ازدواج در سن پایین

شیوع ازدواج زود هنگام

ازدواج زود هنگام یعنی زیر سن 18 سال، که در ایران شیوع بالایی دارد. بر اساس آمارها شیوع کودک همسری برای دختران زیر سن قانونی حدود 65 درصد و برای پسران 35 درصد می باشد. متاسفانه حدود 20 درصد از این افراد تحصیلات زیر دیپلم دارند و عدم تحصیلات کافی به معنی ناآگاهی آن ها در مورد ازدواج و بروز مشکلاتی در این زمینه می شود، زیرا اطلاعات آن ها در این زمینه بسیار کم می باشد.

علل ازدواج زود هنگام چیست؟| عوامل موثر بر ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام در بسیاری از مناطق کشور به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک امری طبیعی می باشد و اصولا مورد تشویق و تائید قرار می گیرد. برای ازدواج در سنین پایین علل متعددی وجود دارد که در ادامه مقاله آن ها را بیان کرده و به بررسی آن می پردازیم:

1. علل فرهنگی

در برخی از فرهنگ ها، ازدواج زودهنگام یک فضیلت و ارزش به حساب می آید، این مسئله بیشتر در مورد زنان صادق است تا مردان. فرهنگ غالب جامعه بیشتر جوانان را تشویق می کند تا در سنین پایین ازدواج کنند و آمادگی روحی آن ها را برای ازدواج در نظر نمی گیرند. 

 در صورتی که به این امر توجه نکنند از نظر اجتماعی فشار زیادی به زنان وارد می شود. هم چنین در برخی از خرده فرهنگ ها دختران هر چه زودتر ازدواج کنند، بهتر است و تحصیل و اشتغال زنان ارزش پنداشته نمی شود. والدین فکر می کنند که اگر دختر در سن بالا و دیر ازدواج کند حرف شنوی او از والدین کاهش می یابد و والدین نمی توانند او را کنترل کنند. البته در مورد پسران هم این نگرانی وجود دارد اما آزادی پسران در خانواده بیشتر می باشد.

2. علل فردی | عوامل موثر بر ازدواج زودهنگام

برخی از نوجوانان در ارتباط با جنس مخالف و به خاطر وابستگی عاطفی شدیدی که به طرف مقابل شان دارند تصمیم به ازدواج می گیرند. 

در واقع انگیزه آن برای ازدواج وصال به معشوق می باشد و هیچ آگاهی یا پیش زمینه ای در مورد مهارت های لازم برای ازدواج موفق ندارند و بدون آگاهی تصمیم می گیرند تا زندگی مشترک شان را آغاز کنند. در این شرایط ممکن است خانواده ها با تصمیم او مخالفت کنند اما او در امر ازدواج پافشاری می کند و علیرغم مخالفت های خانوادگی، تصمیم به ازدواج می گیرد.

3.علل مذهبی

یکی از نگرانی های اصلی جوامع مذهبی، به گناه افتادن جوانان و وارد شدن به روابط نامشروع و افکار گناه آلود می باشد. بسیاری از افراد به خاطر صیانت نفس جوانان، یعنی زمانی که میل جنسی آن ها فعال می شود، ازدواج زودهنگام را توصیه می کنند. 

ازدواج زودهنگام به طور معمول در دوران نوجوانی و بلوغ است و بسیاری از والدین به خاطر همین تفکر و ترس از به گناه افتادن فرزندشان او را به سمت ازدواج سوق می دهند. این مسئله باعث می شود که حتی دوران نامزدی کوتاه تر از زمان معمول برای آشنایی زوجین باشد.

در صورتی که می توانند این دوران را کمی طولانی کنند تا به شناخت برسند زیرا این مدت زمان مناسبی برای شناخت پیش از ازدواج می باشد.

4.علل اقتصادی

فشار اقتصادی در خانواده های پر جمعیت باعث می شود تا والدین تصمیم بگیرند دخترشان را هر چه سریع تر به منزل شوهر بفرستند تا بار هزینه زندگی شان کاهش پیدا کند. همین امر عامل ازدواج با مرد سن بالا نیز می شود. بسیاری از خانواده هایی که وضعیت معیشتی مناسبی ندارند ترجیح می دهند دخترشان را به مردهای سن بالا بدهند زیرا در برخی موارد تمکن مالی افراد مسن بهتر است.

تغییرات فرهنگی در مورد ازدواج زود هنگام

خوشبختانه در سال های اخیر تغییراتی در نگرش افراد در مورد ازدواج ایجاد شده است و بیشتر به تحصیلات توجه می شود، این روزها دختران و همینطور پسران سالیان زیادی را به تحصیلات می پردازند و به تدریج وارد بازار کار می شوند. هم چنین به خاطر مسائل اقتصادی و اجتماعی، سن ازدواج بالا رفته و فشار اجتماعی روی دختران و پسران برای تن دادن به ازدواج اجباری در سنین پایین بسیار کاهش یافته است.

از طرف دیگر جامعه به سوی مدرن بودن پیش رفته است و در کشور حق انتخاب فردی یک اولویت در نظر گرفته می شود و ازدواج را به زمانی موکول می کنند که دختران و پسران آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشند. البته این مسئله در مورد همه شهرها و همه جمعیت صدق نمی کند و در برخی از مناطق ازدواج زودهنگام یک نوع تفاخر و ارزش به حساب می آید.

پیامدهای ازدواج زودهنگام| آسیبهای ازدواج زودهنگام

ازدواج زودهنگام در ابتدا ممکن است باعث کاهش اضطراب خانواده ها شود، هزینه ها را کاهش دهد یا نگرانی شان بابت این که فرزندشان به گناه آلوده شود را از بین ببرد. اما پیامدهای منفی بسیاری برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت. در ادامه این مقاله برخی از پیامدهای ازدواج زودهنگام را بررسی می کنیم:

پیامدهای فردی| مزایا و معایب ازدواج زودهنگام

1.بحران هویت

روانشناسان تا حدود سن 18 سالگی را نوجوانی در نظر می گیرند، یعنی افراد زیر 18 سال هنوز وارد دوران بزرگسالی نشده اند. نوجوانی دوران بحران هویت و هویت یابی بوده و این دوران آغاز شکل گیری هویت در نوجوانان می باشد اما هنوز به ثبات فکری و هیجانی نرسیده است و نمی داند از خود و دنیا چه چیزی می خواهد. در این شرایطی نمی تواند معیارهای درستی برای ازدواج در نظر بگیرد و در انتخاب همسر به درستی عمل کند.

2. تغییر سلیقه| مزایا و معایب ازدواج زودهنگام

به طور معمول بعد از چند سال که از 18 سالگی می گذرد فرد وارد دنیای بزرگسالی شده و تمام تصورات نوجوانی اش تغییر می کند، هم چنین سلیقه او در مورد ازدواج عوض می شود. یعنی ازدواج زودهنگام ممکن است باعث شود که رضایت زناشویی فرد در آینده کاهش یابد و از زندگی زناشویی اش راضی نباشد.

3. بازماندن از تحصیل

یکی از پیامدهای ازدواج زودهنگام، بازماندن از تحصیل می باشد. ازدواج زودهنگام می تواند به فرزندآوری ختم شود و در این شرایط امکان ادامه تحصیل به ویژه برای دختران از بین برود. این به معنی محدود شدن فرصت های رشد فردی و نداشتن مهارت های لازم برای فرزندپروری می باشد زیرا دختران در سن کم آگاهی لازم را ندارند.

4. ازدواج مسئولیتی بزرگ

مزایا و معایب ازدواج زودهنگام، پذیرفتن و یا تحمیل یک مسئولیت بزرگ به فردی می باشد که احتمالا توانایی و ظرفیت پذیرش چنین مسئولیتی را ندارد. چنین اتفاقی باعث می شود تا فرد به طور ناگهانی از زندگی کودکی اش وارد بزرگسالی شود. برخی از افراد در مواجهه با این شرایط فشار روانی زیادی را تحمل می کنند و اختلالات سازگاری نشان می دهند هم چنین بعضی از افراد از کودکی نکردن خود شکایت می کنند.

منبع : تفاوت کودک همسری و ازدواج در سن پایین| ازدواج زودهنگام

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

افسردگی یا ملانکولیک  نوعی از افسردگی می باشد که در آن تمام علائم افسردگی اساسی وجود داشته باشد اما علائم آن در بعضی از موارد شدیدتر می شود. روانشناسان این نوع افسردگی را  افسردگی زیستی نیز می نامند.

این افسردگی می تواند در اثر تغییر ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین به وجود بیاید و به مرور باعث ایجاد نشانه هایی مثل صبح زود بیدار شدن، کاهش وزن، احساس گناه شدید یا لذت نبردن از فعالیت های سرگرم کننده شود. این عوامل بر تمام ابعاد زندگی تاثیر منفی می گذارند.

همان طور که گفته شد افسردگی مالیخولیایی باعث ایجاد علائم شدید افسردگی می‌شود بنابراین درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

افسردگی ملانکولیک به عنوان زیر مجموعه ای از افسردگی اساسی شناخته می شود و روانشناسان آمریکایی آن را به عنوان یک اختلال نمی شناسند در حالی که آن را به عنوان افسردگی مالیخولیایی تشخیص داده اند. در ادامه این مقاله به بررسی افسردگی ملانکولیک، نشانه ها، چگونگی تشخیص و درمان آن می پردازیم. و این افسردگی را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

افسردگی ملانکولیک، افسردگی مالیخولیایی

افسردگی نوعی بیماری می باشد که به شکل فواصلی از غم و ناراحتی بروز پیدا می کند. این اختلال انواع مختلفی دارد که در دلیل ایجاد شدن، شدت و پایداری با یکدیگر متفاوت می باشند. یکی از این انواع افسردگی ملانکولیک می باشد که به عنوان یکی از شدیدترین انواع افسردگی شناخته می‌شود.

افسردگی مالیخولیایی بیشتر در افرادی که نشانه های افسردگی اساسی را دارند دیده می شود، افسردگی یک نوع بیماری روانی می باشد که با احساسات منفی و ناکام کننده نشان داده می شود، افرادی که دچار افسردگی می شوند بی انگیزه می شوند و نسبت به هیچ چیز ذوق و شوق نشان نمی دهند و بیشتر تمایل به گوشه گیری و خودکشی دارند.

فردی که به این بیماری افسردگی مبتلا می شود کل زندگی او درگیر شده و بر روی جنبه های زندگی فرد اثر می گذارد و آن ها را نابود کند، در صورت ابتلا به افسردگی ممکن است فرد موقعیت شغلی خود را از دست بدهد و وضعیت تحصیلی اش به صورت قابل ملاحظه ای افت کند، هم چنین اختلال در روابط و ارتباطات اجتماعی  یکی دیگر از پیامدهای افسردگی می باشد.

مهم ترین ویژگی افراد افسرده لذت نبردن از کارهای روزمره و دیگر تفریحات می باشد، زمانی که فرد به افسردگی مبتلا می شود دچار حس بی لذتی شده و به طور معمول میل به خودکشی و حس ناامیدی به دنیا در او ایجاد می شود.

بیماری مالیخولیا چیه

نشانه های افسردگی ملانکولیک | علائم افسردگی مالیخولیایی

افراد با افسردگی ملانکولیک یا مالیخویا می تواند شامل معیارهای زیر باشند:

  1. برای مدت زمان طولانی دچار افکار ناراحت کننده و غمگینی می شوند.
  2. در انجام فعالیت های مورد علاقه گذشته، انگیزه لازم را ندارند و هیچ لذتی از انجام آن فعالیت نمی برند.
  3. فقدان انرژی یا احساس خستگی
  4. تغییر در الگوی خواب
  5. احساس اضطراب و تحریک پذیر شدن
  6. بهم ریختن عادات غذایی ( خوردن زیادتر یا کمتر)
  7. بهم ریختن عادات خوب ( خواب زیاد یا کم) از نشانه های افسردگی ملانکولیک
  8. به دلیل تحریک پذیری یا اضطراب دچار تغییرات جسمانی می شوند.
  9. مشکل در تمرکز، حافظه و صحبت کردن
  10. حرف زدن و فکر کردن راجع به مرگ و خودکشی
  11. تلاش برای خودکشی

اختلال افسردگی مالیخولیایی  برخی از نشانه های افسردگی را شدید تر از انواع دیگر افسردگی دارد، به طور مثال احساس غم و ناراحتی، ناتوانی خواب رفتن و بیدار شدن صبح زود، احساس خستگی و بی انرژی بودن، مشکل در اعتمادبه‌نفس و همچنین فکر به مرگ و آسیب رساندن به خود.

یازده معیار بالا که بیان شده است نشانه هایی از افسردگی اساسی هستند، در زیر هفت ویژگی بیان شده است که تنها مربوط به مدل مالیخولیایی افسردگی می باشد:

  1. بی لذتی شدید در اکثر فعالیت های روزانه و عدم انگیزه برای انجام آن فعالیت ها
  2. بدبینی و بد گمانی درباره اتفاقات و اخبار ( تفسیر تمام مسائل به شکل ناامید کننده و پوچ گرایانه)، دچار منفی بافی شدید می شوند.
  3. احساس شدید ناامیدی و بی ارزشی از نشانه های افسردگی ملانکولیک
  4. اختلالات خواب
  5. کاهش وزن
  6. احساس شدید و نامتناسب گناه و تقصیر به صورت نابجا
  7. حالت های افسردگی اساسی که در اول صبح بعد از بیدار شدن به صورت شدید در فرد نشان داده می شود.

تشخیص افسردگی ملانکولیک ( تشخیص افسردگی مالیخولیایی)

بر اساس مطالبی که بیان شده است افسردگی ملانکولیک ( مالیخولیا) از نظر انجمن روانشناسی آمریکا یک تشخیص مجزا نمی باشد و به عنوان یکی از زیر مجموعه های افسردگی نشانه گذاری می شود، برای این که روانشناس افسردگی اساسی با خصایص ملانکولیک ( مالیخولیا) را شناسایی کند به طور معمول سوالات زیر را می پرسد:

  1. آیا برای شما صبح بلند شدن سخت می باشد و شروع روز برای شما اذیت کننده است؟
  2. آیا حال شما به صورت کلی در صبح ها بدتر است؟
  3. خوابتان چگونه است؟
  4. آیا در چرخه خواب شما مشکل و اختلالی به وجود آمده است؟
  5. یک روز معمولی برای شما به چه صورت است؟
  6. آیا اخیرا ریتم زندگی روزانه شما تغییر کرده است؟
  7. آیا هم چنان از سرگرمی های گذشته تان لذت می برید؟
  8. آیا نسبت به قبل تمرکزتان دچار تغییر شده است؟

دلایل افسردگی مالیخولیایی| علت بیماری مالیخولیا

باوجود این که اساسی ترین دلیل ایجاد افسردگی ملانکولیک کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی می باشد اما باید توجه داشته باشیم که همه زیر دسته های اختلال افسردگی اساسی زمینه‌های یکسانی در فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی دارند. در ادامه مقاله به دلایل ایجاد این نوع افسردگی بجز کاهش سطح سروتونین که در ابتدا به آن اشاره شد، می پردازیم.

تجربیات تلخ زندگی

تجربیات تلخ مانند طلاق، مرگ عزیزان، شکست، تغییر محل زندگی و مسائل دیگر می تواند باعث ایجاد افسردگی شود. با وجود این که به نظر می رسد می توان بر این تجربیات غلبه کرد، این شرایط می تواند باعث شود که افراد دچار افسردگی شوند یا به خودشان آسیب برسانند.

افکار ناکارآمد

افکار منفی یکی از دلایل اصلی ایجاد افسردگی در فرد می باشد. سه مورد از رایج ترین افکار منفی در ادامه ذکر شده است: 

  1. تلاش زیادی برای راضی نگه داشتن دیگران زیرا فرد احساس می کند که دوست داشتنی نیست.
  2. احساس بی ارزشی، ناتوانی و اعتماد به نفس پایین
  3. ناتوانی در کنترل شرایط و محیط

این افکار می تواند باعث ایجاد یا تشدید افسردگی شود ؛ زیرا فرد به جای جست و جو برای راهکارهای درمانی احساس ناتوانی پیدا می کند.

روابط اجتماعی نامناسب

سعی کنید شبکه ای از دوستان و اطرافیان داشته باشید که به شما در روند درمان کمک کنند. تنهایی می تواند آسیب های زیادی به روحیه شما وارد کند. در این راه می توانید در جلسات درمانی گروهی شرکت کرده و با افراد دیگری که مشکلاتی مانند شما دارند آشنا شوید.

 

منبع :  افسردگی مالیخولیایی، نشانه ها، نحوه تشخیص و درمان

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

کانابیس ها ( مشتقات شاهدانه، ماده مخدر گل، ماریجوانا و حشیش)

کانابیس ها طبقه ای از مواد اعتیاد آور می باشند و از جمله شناخته ترین این مواد می توان به ماریجوانا و حشیش اشاره کرد، این مواد از گیاه شاهدانه به وجود می آیند و توهماتی را در فرد ایجاد می کنند و به همین دلیل به عنوان مواد توهم زا شناخته می شوند.

از چند هزار سال پیش در چین از گیاه شاهدانه به عنوان مصارف دارویی استفاده می کردند و امروزه در برخی از کشور ها از مشتقات شاهدانه به صورت قانونی استفاده می شود.

کاناپیس ها

اما این گیاه باعث وابستگی های شدیدی جسمانی و روانی می شود و توهم زا می باشد و به همین دلیل در برخی از کشورها استفاده از آن ممنوع می باشد، در صورتی که در مورد کانابیس اطلاعات بیشتری را می خواهید کسب کنید باید این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

کانابیس چیست؟

کانابیس ها دسته از مواد اعتیاد آوری می باشند که از گیاه شاهدانه به دست آمده اند.

تمامی مشتقات این گیاه داراری ماده موثری به نام THC می باشد که با انجام دادن تست ماری جوانا در بدن قابل شناسایی هستند.

ماده THC بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارد و باعث به وجود آمدن تغییراتی در ادراک و تفکر فرد می باشد و کانابیس ها در مقدار THC با یکدیگر متفاوت می باشند.

انواع فرآورده های کانابیس

گیاه شاهدانه شکل های مختلفی دارد که در ادامه اطلاعاتی را در مورد آن ها بیان کرده تا بیشتر با آن آشنا شوید.

  1. گل یا ماریجوانا

مصرف کننده ها ماریجوانا را به نام وید می شناسند، ماریجوانا از خشک کردن سرشاخه ها و برگ های گیاه شاهدانه به دست می آید و در دسترس ترین شکل از این ماده می باشد.

بسیاری از افراد گل را به عنوان ماده بی خطر می شناسند اما تفاوت آن با سایر کانابیس ها در میزان کمتر ماده THCمی باشد.

اما THC ماده ای خطرناک با اثرات روان گردان می باشد و به همین دلیل مصرف ماده ماریجوانا مانند مواد مخدر دیگر با خطرات و عوارض جسمی و روحی و روانی بسیاری همراه می باشد.

از جمله این عوارض به مرور زمان خودش را نشان می دهد و در آینده خطراتی خواهد داشت که احتمال بروز علائم سایکوز و یا اختلالات روانی مزمن بسیار زیاد می باشد.

  1. حشیش و روغن حشیش

یکی از قدیمی ترین انواع کانابیس ها ماده حشیش می باشد که از صمغ گیاه شاهدانه و خشک کردن آن به دست می آید، و با استفاده از برخی حلال ها مثل بوتان می توان از صمغ گیاه شاهدانه روغن حشیش به دست آورد.

ماده ای که به وسیله بوتان به دست می آید BHO نام دارد و میزان THC حشیش بالا می باشد و به همین خاطر میزان تاثیرگذاری آن ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از ماری جوانا است.

انواع فرآورده های کاناپیس

  1. تنتور

با استخراج الکل از گیاه شاهدانه، تنتور حاصل می شود و تنتور مواد مفید موجود در شاهدانه را شامل می شود و به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد اما چون کانابیس های دیگر غیرقانونی شده اند مورد استفاده قرار نمی گیرد.

  1. سایر فرآورده های گیاه شاهدانه

مواردی که ذکر شد به صورت دخانی و یا خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند اما برخی از فرآورده های کانابیس ها با روش های دیگری مثل قرار گرفتن بر روی پوست مورد مصرف قرار می گیرند.

به صورتی که مواد شیمیایی THC و CBD که در کانابیس های موجود می باشد به محصولاتی مانند لوسیون، اسپری، شامپو و صابون اضافه شده و در نتیجه به صورت پوستی جذب می شوند.

روش های استفاده از کانابیس ها

برای فرآورده های شاهدانه روش های متفاوتی وجود دارد که در زیر پرکاربردترین روش های مصرف کانابیس ها را بیان می کنیم.

  1. تدخینی ( کشیدن)

یکی از ساده ترین روش های مصرف ماریجوانا، کشیدن می باشد.

برای این کار یک برگ کاغذ سیگار( پیپر) و مقداری ماده گل به سادگی نیاز مصرف کننده را برآورده می کند برخی از افرادی که ماریجوانا را توزیع می کنند کار را بسیار ساده تر می کنند و آن را آماده مصرف توزیع می کنند و به اصلاح رول شده به فروش می رسانند.

تجربه اجتماعی و مصرف با دوستان و دست به دست کردن گل، وجه مهمی برای مصرف کنندگان به شمار می آید و آن ها علاوه بر کاغذ سیگار از روش های دیگر مصرف تدخینی مانند پایپ نیز استفاده می کنند.

  1. روش خوراکی

ماری جوانا به شکلی که مرسوم می باشد مورد استفاده خوراکی قرار نمی گیرد بلکه با روش هایی ماده THC از آن استخراج شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یکی از مرسوم ترین روش های مصرف خوراکی ماریجوانا کیک گل می باشد، که در این روش استخراج مواد با مواد چرب مانند روغن، کره و شکلات صورت می گیرد.

فرآورده هایی مانند روغن و تنتور قابل نوشیدن می باشند و در روش خوراکی THC از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و به همین دلیل اثرگذاری بیشتری دارد و به مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند.

  1. سایر روش ها

علاوه بر دو روش تدخینی و خوراکی روش های دیگری مانند دستگاه ویپر که مشابه آن چه در سیگار الکتریکی موجود است مورد استفاده قرار می گیرد.

هم چنین برخی از فرآورده ها از طریق پوست جذب می شود که برای مصرف کانابیس ها موجود می باشند، برخی از فرآورده های کانابیس ها به روش زیر زبانی مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع : کانابیس ها (مشتقات شاهدانه، ماده مخدر گل، ماریجوانا و حشیش)

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

 

۱۰ دلیل مهم بدرفتاری کودکان

گاهی رفتار نامناسب کودکان برای والدین غیرقابل تحمل شده و باعث می شود والدین واکنش نامناسبی با کودکان خود داشته باشند که می تواند آثار بدی بر رشد آن ها بگذارد. والدین بهتر است که دلیل بدرفتاری کودک خود را پیدا کرده و روش مناسبی برای حل آن به کار گیرند.

دلایل رفتار نامناسب کودکان

این که والدین از رفتار نامناسب کودکان خود احساس خوشایندی داشته باشند، امری کاملا بعید است، در نتیجه آن ها در جست وجوی روشی هستند که بتوانند رفتار و عادات بد و ناخوشایند فرزندشان را اصلاح کنند.

فاکتورهای زیادی می تواند در ایجاد رفتار نامناسب کودکان موثر باشند که برخی از آن ها هم نامعلوم است، اما در این مقاله می خواهیم ۱۰ فاکتور احتمالی که می تواند سبب بروز این عادات در کودکان شود را معرفی کنیم و در هر مورد راه کار برخورد با آن را نیز بیان خواهیم کرد.

۱- حس کنجکاوی

تمایل کودکان به شناختن دنیای اطرافشان، می تواند احساس عجیب و غریبی در آن ها به وجود آورد. آن ها به چیزهای غیرمعمولی مثل ” اگر قفسه کتاب ها به زمین بیوفتد، چه می شود ؟” یا “ترکیب کردن ماست و نوشابه چه می شود؟” فکر می کنند.

سوالات و فکرهایی که کودکان به آن علاقه مندند و روی ذهن آن ها تاثیر گذار خواهد بود. این سوالات برای کودکان سوالت بزرگ علمی هستند حتی اگر از نظر شما خنده دار و ساده باشند. رفتار نامناسب کودکان در مواجهه با این افکار و سوالات می تواند باعث ایجاد خشم در آن ها شود.

راه کار

برای جواب دادن به سوالات غیرمعمولی ذهن کودکتان، با آن ها آزمایش کنید و به او اجازه دهید تحت نظارت شما آزمایش های خاصش را انجام دهد.

۲- مشکلات ارتباطی

در سنین ۱ تا ۲ سالگی، کودکان عموما حرف های بی معنی می زنند، در نتیجه برقراری ارتباط زبانی با اطرافیانشان کار بسیار سختی برای آن ها خواهد بود.

زمانی را تصور کنید که کودک شما ببیند که فردی عروسکش را برداشته است، او نمی تواند با گفتار خود آن فرد را متوجه کند که نباید به عروسکش نزدیک شود، پس کودک گریه می کند یا حتی خشمگین می شود؛

در این حالت نباید این کار کودک را پرخاشگری حساب کرد، زیرا کودک در این حالت فقط می خواهد به فرد مقابلش بگوید که این عروسک متعلق به او است و کسی اجازه دست زدن به آن را ندارد.

راه کار

در این مواقع بهتر است با کودک خود با آرامی و مهربانی صحبت کنید و همه چیز را برایش توضیح دهید. این کار باعث می شود که کودک توانایی برقراری ارتباط با شما را بدست آورد. اطمینان داشته باشید که فرزند شما در طی فرایند رشد خود، قوانین لازم را می آموزد.

۳- عدم تکامل سیستم عصبی

کودکان ۳ تا ۴ سال هنوز بر رفتار خود کنترل کاملی ندارند پس قوانین خانواده را نادیده می گیرند تا کارهایی که دلخواهشان است را انجام دهند. حتما کودکی را دیده اید که برای رفتن به بیرون در فصل تابستان، دوست دارد چکمه های زمستانی خود را به پا کند و با اصرار و پافشاری زیاد نیز موفق به انجام آن شده است.

همچنین کودکان تجربه های احساسی کمی دارند، پس کوچک ترین و پیش پا افتاده ترین اتفاقات می تواند، آن ها را به گریه بیندازند. برای مثال خراب شدن یک اسباب بازی هم باعث ناراحتی و رنجیده خاطر شدنش می شود.

راه کار

باید در حین این که کارهای خود را انجام می دهید به کارهای کودک خود هم نظارت کنید، طوری که ناراحت یا آزرده نشوند.

۴- تمایل به مستقل شدن و ساخت شخصیت مورد نظر

فرزند شما با اینکه سن کمی دارد اما دیدن کارتون های مختلف، می تواند موجب شکل گیری شخصیت و حتی ایجاد تفکر مستقل درباره زندگی در او شود.

اگر علایق و سلایق کودک نادیده گرفته شوند می تواند باعث ایجاد آسیب و ضربه روحی در کودک شود و هم چنین در صورت بی توجهی والدین به کودکان، ممکن است کودک به دروغ گفتن تمایل پیدا کند.

راه کار

زمانی را برای گوش دادن به حرف های کودکتان در نظر بگیرید، حرف های او را بشنوید و آن ها را جدی بگیرید، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکتان می شود.

۵- تغییرات زندگی

کودک با تغییرات زندگی، تغییر پیدا می کنند در نتیجه برای داشتن رشد خوب و هماهنگ، نیازمند ثبات است. هرگونه تغییری در زندگی چه مثبت و چه منفی می تواند منجر به تغییر در رفتار در کودکان شود، پس زمانی که کودک بعد از تغییراتی که در زندگیش به وجود آمده است، بدرفتار و پرخاشگر شود، امری عادی است.

این تغییرات می تواند طلاق والدین، جابجا شدن مدرسه به خاطر تغییر محل زندگی، رفتن به مدرسه و یا تولد فرزند جدید و… باشد.

راه کار

به کودک خود اجازه دهید با دوستانش ارتباط برقرار کرده و با آن ها بازی کند، در عین حال یک محیط پرثبات و امن را برای او فراهم کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک خواهد شد.

۶- غذاهایی با قند بالا

از آن جا که والدین گزارش می کنند که کودکشان با استفاده از مواد غذایی شیرین، تغییرات نامطلوب و رفتارهای نامناسب بروز داده اند، بررسی تاثیر مصرف مواد غذایی شیرین بر رفتار کودک، به بحث داغی بین متخصصان اطفال تبدیل شده است.

مطالعات نیز نشان می دهد که مصرف شیرینی بیش از حد باعث بیش فعال در کودکان می شود.

راه کار

فقط نوشابه و شکلات نیست که میزان قندی بسیار بالایی دارد، برخی مواد غذایی دیگر مثل ماست های طعم دار، بستنی، موزلی که ترکیب میوه های خشک که کودکان با شیر می خورند نیز سطح قند خون را بالا می برند.

در نتیجه باید این مواد غذایی را شناسیایی کرده و میزان استفاده از این مواد غذایی در برنامه کودک را به حداقل رساند.

منبع : ۱۰ دلیل مهم بدرفتاری کودکان

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

اگر این سوالات برای شما مطرح است، حتما مطالعه کنید. چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم ؟ چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم ؟ چگونه از گوشی دوری کنیم و درس بخوانیم ؟

آیا این آشنا به نظر می رسد؟

هفته آینده یک امتحان بزرگ در پیش دارید، بنابراین می دانید که زمان آن رسیده است که کتاب ها را امتحان کنید.

پشت میز مطالعه خود می نشینید و شروع به مرور یادداشت های خود می کنید.

پنج دقیقه بعد، تلفن شما خاموش می شود. این یک پیامک از پسر عمویت لیلی است. او در مورد سفر خانوادگی که بعد از امتحان می روید می پرسد.

پس از تبادل شش پیامک با لیلی، به زمان نگاه می کنید. 15 دقیقه گذشت!

تلفن خود را کنار می گذارید و به خواندن یادداشت های خود باز می گردید. 10 دقیقه بعد، میل ناگهانی و طاقت فرسا برای بررسی فید اخبار فیسبوک خود پیدا می کنید.

شما فقط قصد دارید چند دقیقه را در فیس بوک بگذرانید، اما در نهایت سه آلبوم عکس را مرور می کنید، روی چهار وضعیت نظر می دهید و دو ویدیو را تماشا می کنید.

شما تصمیم می گیرید وضعیت خود را به روز کنید: «معضل زندگی: برای امتحان مطالعه کنید یا فیس بوک را بررسی کنید. فیس بوک برنده می شود.» همه اینها 20 دقیقه دیگر از شما وقت می گیرد.

من مطمئن هستم که قبلاً چنین چیزی برای شما اتفاق افتاده است. زمانی که دانشجو بودم این اتفاق برای من افتاد و اکثر دانشجویانی که با آنها کار می‌کنم به من می‌گویند که این اتفاق خیلی زیاد برایشان می‌افتد.

اما امیدی هست تکنیک های ساده ای وجود دارد که می توانید از آنها برای پیروزی در جنگ علیه عوامل حواس پرتی استفاده کنید.

چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیمچگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم

در اینجا شش نکته برای شما آورده شده است:

1. گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و آن را در انتهای دیگر اتاق قرار دهید.

اگر صاحب یک گوشی هوشمند هستید، می دانید که چقدر می تواند حواس شما را پرت کند. فیس بوک، توییتر، ایمیل، پیام های متنی و بله، کل اینترنت در دسترس شماست.

حتی یک گوشی غیرهوشمند هم می تواند به شدت حواس پرت کننده باشد!تبلیغات

به این ترتیب، توصیه می‌کنم – در شروع جلسه مطالعه – تلفن خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید و آن را دور از خود قرار دهید. ترجیحاً باید آن را در انتهای دیگر اتاق قرار دهید.

به این ترتیب در حین مطالعه با تماس تلفنی یا پیامک قطع نمی شوید. وقتی استراحت می کنید همیشه می توانید هر 30 یا 45 دقیقه گوشی خود را چک کنید.

اگر با خودتان صادق باشید، اعتراف خواهید کرد که تعداد کمی از پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی که دریافت می‌کنید نیاز به پاسخ فوری دارند، بنابراین منطقی است که وقتی استراحت می‌کنید با طرف مقابلتان تماس بگیرید.

2. دسترسی به اینترنت خود را خاموش کنید.

ممکن است قصد داشته باشید از رایانه خود برای کار استفاده کنید، اما در عوض می توانید به راحتی خود را در فیس بوک یا یوتیوب بیابید. (شما می دانید منظورم چیست. 🙂 )

هنگامی که از رایانه خود استفاده می کنید، شبکه جهانی وب به معنای واقعی کلمه فقط یک کلیک با شما فاصله دارد. برای مقاومت در برابر این وسوسه به خود اعتماد نکنید. قبل از شروع جلسه مطالعه، دسترسی به اینترنت خود را خاموش کنید.

اگر نیاز به دسترسی به برخی منابع آنلاین دارید، قبل از اینکه دسترسی به اینترنت خود را خاموش کنید، تمام اطلاعات لازم را در ابتدای جلسه خود دانلود کنید.

اینترنت ابزاری است که هم قدرت سرگرمی و هم آموزش دارد. با خاموش کردن دسترسی به اینترنت در زمانی که زمان تمرکز است، از قدرت اینترنت به طور موثر استفاده می کنید.

3. زمانی که می خواهید حواس تان پرت شود، نفس عمیق بکشید.

حواس پرتی ها به صورت موجی می آیند. اشتیاق به تماشای تلویزیون، تمیز کردن اتاق (مطمئنم من تنها کسی نیستم که می‌خواهم اتاقم را وقتی زمان کارآمد بودن است پاک کنم، درست است؟) و چک کردن تلفنتان ناگهان به شما حمله می‌کند – و اغلب ممکن است اینطور باشد. غافلگیر کننده.

اما این میل‌های شدید فقط برای مدت کوتاهی دوام می‌آورند. اگر بتوانید در برابر آن موج اولیه مقاومت کنید، می توانید به جای تسلیم شدن در برابر وسوسه، به مطالعه ادامه دهید.

در اینجا نحوه مبارزه با میل به شما آمده است: چشمان خود را ببندید. دو ثانیه نفس بکشید، سپس به مدت دو ثانیه نفس خود را بیرون دهید. اگر این میل همچنان ادامه داشت، آن را تکرار کنید تا برطرف شود.تبلیغات

با استفاده از این تکنیک ساده، چهار تا هشت ثانیه را صرف تنفس عمیق خواهید کرد و پس از آن به کار خود باز خواهید گشت. اگر از این تکنیک استفاده نکنید، احتمالاً به مدت 15 دقیقه یا حتی بیشتر حواس‌تان پرت می‌شود.

4. از خانواده و دوستان بخواهید که به شما حریم خصوصی بدهند.

من مطمئن هستم که قبلاً در دوران تحصیل برای شما چنین اتفاقی افتاده است:

  • مامانت اومده بود ازت در مورد روزت بپرسه
  • دوست شما برای چت آمد
  • برادر کوچکترتان برای انجام تکالیفش از شما کمک خواست
  • خواهرت ازت راهنمایی خواست

لیست ادامه دارد.

اشتباه نکنید؛ روابط مهم هستند من کاملاً معتقدم که از بسیاری جهات، کیفیت روابط شما کیفیت زندگی شما را تعیین می کند.

اما زمانی که در حال مطالعه هستید، وقفه ها می توانند به ویژه مختل کننده باشند.

درست قبل از شروع جلسه مطالعه، توصیه می‌کنم به سراغ افرادی بروید که احتمالاً مزاحم شما می‌شوند و چیزی شبیه به این بگویید: «هفته آینده امتحان دارم، بنابراین باید تمرکز کنم. لطفاً برای دو ساعت آینده به من حریم خصوصی بدهید و صحبت را قطع نکنید، مگر اینکه واقعاً چیزی فوری باشد؟»

وقتی چنین تلاش عمدی انجام می دهید تا از دیگران بخواهید به حریم خصوصی شما و تعهد شما به برتری تحصیلی احترام بگذارند، احتمالاً این احترام را به شما نشان می دهند.

5. حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

به عنوان یک دانش آموز، خواب کافی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. همیشه تکالیف زیادی برای انجام دادن، پروژه های زیادی برای کار کردن، فعالیت های زیادی برای شرکت در آنها، دوستان زیادی برای معاشرت و مهمانی های زیادی برای رفتن وجود دارد.

در مقایسه با همه این موارد، خواب بسیار بی اهمیت به نظر می رسد!

اما اگر می خواهید عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشید، خواب حیاتی است. این یک واقعیت علمی ثابت است که خواب بر حافظه، تمرکز و عملکرد مغز شما تأثیر می گذارد. اگر به اندازه کافی نمی خوابید، خود را برای موفقیت در زندگی دانشجویی آماده نمی کنید.

وقتی کم خواب هستید، به راحتی حواس تان پرت می شود.

در اینجا چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند زودتر بخوابید:

  • یک برنامه روتین شبانه قبل از خواب داشته باشید
  • در پایان روز با خواندن کتاب آرام شوید
  • بعد از ساعت 3 بعد از ظهر کافئین ننوشید
  • هر روز در ساعت معینی به رختخواب بروید
  • یک زنگ شبانه تنظیم کنید تا به شما بگوید زمان خواب است (این برای من بسیار مفید بوده است!)

6.  از ابزاری مانند Asana.com استفاده کنید تا به شما در اولویت بندی وظایف کمک کند.

( Asana.com برای گفتن این حرف به من پولی نداد، قول می دهم.)

Asana.com یک ابزار مبتنی بر وب است که به شما امکان می دهد پروژه ها را به راحتی مدیریت کنید و وظایف را اولویت بندی کنید.

من از نیم سال پیش استفاده از Asana.com را شروع کردم و متوجه شدم که برای سازماندهی زندگی من مفید است.

دانش‌آموزان اغلب هنگام فکر کردن به سایر وظایفی که باید انجام دهند، حواسشان پرت می‌شود. آنها شروع به تعجب می کنند که آیا باید به جای آن روی تکلیف دیگری کار کنند یا برای آزمون دیگری مطالعه کنند. این امر آنها را از تمرکز بر روی کار مورد نظر باز می دارد.

با استفاده از ابزاری مانند Asana.com، می‌توانید از تمام وظایف، پروژه‌ها و سایر تعهدات خود مطلع باشید. با یک رویکرد سیستماتیک به سمت مدیریت کار، از هر جلسه مطالعه بهترین استفاده را خواهید برد.

چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم

در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و اینترنت پرسرعت متصل می‌شویم، همه جا حواس‌پرتی را پرت می‌کنند.

شما باید تلاشی عمدی و متعهدانه انجام دهید تا در کار خود بمانید. امیدوارم این شش نکته به شما در تلاش برای تبدیل شدن به یک دانش آموز شاد و موفق کمک کند!

 

چگونه از گوشی دوری کنیم و درس بخوانیم

این مراحل ساده به شما کمک می کند تا اینقدر گوشی خود را چک نکنید

  • مطالعات نشان داده است که صرف زمان زیاد در تلفن برای تمرکز و سلامت روان شما مضر است.
  • با شروع سال 2018، چند راه آسان برای ایجاد عادات دیجیتالی بهتر وجود دارد.
  • سعی کنید اعلان‌ها را خاموش کنید، تلفن خود را از اتاق خواب بیرون بیاورید و حتی در مقیاس خاکستری روشن کنید.

منبع : چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین مواد بسیار اعتیادآوری می باشند که در طبقه بندی مواد محرک قرار دارند، بسیاری از مصرف کنندگان از آثار مخرب این ماده آگاهی ندارند و بیشتر به خاطر اثرات خوشایند و مفیدی که از آن ها انتظار دارند از این ماده استفاده می کنند.

به عنوان مثال چاقی یا عدم تمرکز از مواردی است که افراد به طور ناگاهانه برای درمان از آمفتامین و متامفتامین استفاده می کنند.

هم چنین برخی از دانشجویان و افرادی که تلاش می کنند در رقابت های علمی رتبه بیاورند از این ماده استفاده می کنند.

این ماده آثار گران باری را به دنبار دارد و به همین دلیل افراد و خانواده ها باید آگاهی خود را  در مورد این مواد افزایش دهند در این مقاله علائم، عوارض و نحوه ترک اعتیاد به آمفتامین و متامفتامین بیان شده است.

آمفتامین و متامفتامین چیست؟

آمفتامین و متامفتامین پایه های شیمیایی یکسانی دارند اما فرایند اثر آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد و تاثیرات مختلفی بر روی بدن می گذارند.

این مواد در دسته مواد محرک قرار دارند و به صورت دارویی برای درمان اختلالاتی مانند بیش فعالی مورد تجویز قرار می گیرند، از جمله این داروها می توان به ریتالین اشاره نمود.

در صورتی که فرد به اختلال بیش فعالی – نقص توجه مبتلا شده است و با تجویز پزشک از دارو محرک استفاده می کند، خطری ندارد و برای درمان اختلال بسیار موثر می باشد.

اما افراد سالم اگر به صورت سرخود از این دارو استفاده کنند به آن وابسته شده و اعتیاد پیدا می کنند. متافتامین در بازار به نام شیشه یا کریستال به دست مصرف کننده می رسد، این دارو مصرف پزشکی ندارد و بسیار اعتیاد آور می باشد.

اگرچه آمفتامین و متامفتامین در یک دسته طبقه بندی می شوند و اثرات مشابهی دارند اما با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند.

برای مثال متامفتامین بر روی فرد تاثیرات بلند مدتی می گذارد و سموم بیشتری دارد و اثرات گسترده تری بر روی سیستم عصبی مرکزی فرد می گذارد و اثرات آن به طور بلندمدت باقی می ماند.

مکانیزم اثر

آمفتامین و متامفتامین در دسته داروهای محرک قرار دارند و باعث افزایش ترشح نوراپی نفرین و دوپامین در مغز می شوند و اثرات سرخوشی و لذت در فرد به وجود می آورند. زیرا وظیفه نوراپی نفرین و دوپامین در مغز ایجاد  لذت و پاداش می باشد و یک نوع هورمون شادی آور هستند.

زمانی که فرد با مصرف این مواد احساس لذت می کند تمایل او به مصرف مواد بیشتر می شود اما به مرور زمان تحمل فرد بالا رفته است و برای رسیدن به اثرات خوشایند اولیه مجبور است دوز مصرفی خود را افزایش دهد و این به معنای شروع اعتیاد و وابستگی می باشد.

علائم مصرف آمفتامین و متامفتامین

آمفتامین و متامفتامین هر دو از مواد اعتیادآور هستند و علائم مصرف آن شبیه به هم می باشد با این تفاوت که در متامفتامین علائم شدیدتر است، مهم ترین علائم مصرف آمفتامین و متامفتامین شامل موارد زیر می شود:

  • احساس سرخوشی
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • سردرد، سرگیجه و دید تار
  • لرزش بدن
  • تعریق بیش از حد
  • کاهش اشتها به غذا و بی خوابی
  • افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه بالا رفتن دمای بدن
  • افزایش انگیزه برای فعالیت های مختلف و انجام کارهای دیگر
  • احساس افزایش انرژی فزاینده
  • بروز تغییراتی در تمرکز و بیش فعالی

عوارض مصرف آمفتامین و متامفتامین

عوارض مصرف آمفتامین و متامفتایمن مانند علائم آن شباهت شیمیایی بسیاری بالایی دارند و تنها در شدت عوارض با یکدیگر متفاوت هستند.

مصرف آمفتامین در صورتی که به میزان دقیق تجویز شده توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد خطری ندارد اما در مصرف بالا و خارج از تجویز پزشک می تواند عوارض حادی داشته باشد که برخی از این عوارض به شرح زیر می باشند:

  • یبوست
  • بیماری های پوستی
  • سایش و پوسیدگی دندان ها
  • خطر ابتلا به علائم سایکوز و دچار شدن به بیماری های روان پریشی
  • احتمال بالای آسیب دائمی به مغز
  • مرگ در صورت اوردوز

عوارض عصبی شناختی

مصرف آمفتامین منجر به مسدود کردن باز جذب دوپامین و افزایش آن در سیناپس عصب ها و مزولیمبیک مغز می شود.

در صورتی که این ماده بیش از اندازه مصرف شود باعث وابستگی به گیرنده دوپامین می شود و به مرور زمان کم شدن دوپامین مسائلی مانند افت عملکرد شناختی و حافظه را ایجاد می کند.

هم چنین مشکلاتی مانند اختلال در زبان، حواس پرتی، مشکل در دقت و توجه نیز از پیامدها مصرف متامفتامین می باشد.

منبع : آمفتامین و متامفتامین

 

  • kiimiya asadi
  • ۰
  • ۰

وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج از دغدغه های بسیاری از مردان می باشد، زیرا وابستگی زنان به خاطر رفت و آمد بیش از حد به خانه پدری، عدم دلبستگی به زندگی زناشویی و از بین رفتن صمیمیت در میان زوجین شدت می یابد.

وابستگی زن به خانواده اش به دلایل بسیاری به وجود می آید اما در صورتی که به دلیل اختلال شخصیت خانم ایجاد شود در صورت وجود این مشکل حتما باید به روانشناس مراجعه کرد تا این اختلال مورد بررسی قرار گیرد.

با مراجعه به روانشناس و انجام برخی از راهکارها می توانید به کاهش وابستگی همسرتان کمک کنید، لازم به ذکر است که دریافت مشاوره خانواده برای بررسی هنجار یا ناهنجار بودن نوع ارتباط و یافتن راهی برای رسیدن به تعادل در زندگی مشترک لازم می باشد.

دلایل وابستگی زن به خانواده

برخی از زنان، حتی سال ها پس از ازدواج شان نمی توانند از محله مادری شان دل بکنند و ترجیح می دهند در نزدیکی خانه پدر و مادرشان زندگی کنند، این موضوع عاملی بسیاری از اختلاف ها و دعواها در میان زوجین می باشد.

این مشکلات زمانی بیشتر می شود که زن همچنان به زندگی در نزدیکی خانواده اش اصرار داشته باشد و  بدون این که به خواسته های همسرش توجه کند شرایط دلخواه خود را بر او تحمیل نماید.

در این شرایط ممکن است زن باعث به وجود آمدن مشکلات مالی در زندگی زناشویی شود، برای رفع این مشکل باید علل وابستگی زن به خانواده اش شناخته شده و مورد بررسی قرار گیرد.

  1. عدم ارتباط با افراد مختلف

برخی از زنان به خصوص زنانی که کمتر در اجتماع حضور دارند وابستگی بسیاری به خانواده شان دارند زیرا آن ها نتوانسته اند وابستگی و تعلقاتی با افراد غیر از خانواده داشته باشند و همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلاتی در میان زوجین می شود.

در واقع زندگی با شخصیت وابسته چالش های بسیاری به همراه خواهد داشت و مشکلاتی را به وجود می آورد.

  1. وابستگی زن به خانواده، نداشتن تجربه مستقل بودن

زنانی که به خاطر تحصیل یا کار زندگی مستقل را تجربه کرده اند و دور از خانواده بوده اند تا حدودی وابستگی به خانواده را مدیریت کرده و می توانند دور از خانواده زندگی و ازدواج نمایند.

در زمان گذشته زیاد استقلال زنان مورد توجه قرار نمی گرفت و مورد رضایت مردان نبود، زیرا زنان مستقل، کمتر تحت سلطه مردان قرار می گرفتند. اما امروزه استقلال مالی زنان و استقلال شخصیتی آن ها باعث شده که در زندگی زناشویی پیشرفت داشته باشد.

  1. تربیت خانواده

برخی از خانواده ها، به دلیل سبک های تربیتی یا شرایط فرهنگی، فرزندانی وابسته به خانواده تربیت می کنند، فرزندان این چنینی نمی توانند مستقل باشند و در تصمیم گیری شان استقلال نداشته و قدرت استدلال و منطق آن ها بسیار ضعیف می باشد.

این افراد در مورد مسائل خصوصی خود و همسرشان با خانواده صحبت کرده و قادر نیستند حد و مرز روابط شان را به خوبی مشخص کنند.

ویژگی های بیان شده عمدتا منفی هستند و نشانه وابستگی فرد می باشد و آن ها نمی توانند مشکلات روابط زناشویی شان را به خوبی مدیریت کنند.

  1. اعتماد به نفس پایین

یکی دیگر از دلایل وابستگی زنان به خانواده این است که اعتماد به نفس لازم برای همسری ندارد، برای این زنان، زندگی کنار همسر بسیار سخت می باشند و ترجیح می دهند در کنار خانواده شان زندگی کنند.

به همین دلیل آن ها نمی توانند از پس مسئولیت زندگی شان به درستی برآیند و از ترس تحقیر و شکست به خانواده شان پناه می برند.

اما زنانی که اعتماد به نفس بالایی دارند بیشتر ترجیح می دهند زندگی در مکان های جدید را تجربه کنند و یک زندگی هیجان انگیز داشته باشند، آن ها همیشه خواستار تغییر و تحول می باشند.

  1. نارضایتی از همسر

در بعضی از مواقع اگر انتظارات زنان از همسر برآورده نشود باعث نارضایتی همسر می شود، حتی ممکن است این نارضایتی به خاطر تصورات اشتباه زنان از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک باشد که در این صورت باعث سرخوردگی و دلزدگی زناشویی آن ها می شود.

اه های کاهش وابستگی زن به خانواده

برای این که وابستگی زن به خانواده اش کاهش یابد اصلی ترین و بهترین راه صحبت با روانشناس متخصص زوج درمانی و خانواده درمانی می باشد. در این حالت درمانگران به خانم کمک می کنند تا با خانواده و زندگی جدیدشان سازگار شوند و به خوبی بتوانند در مورد اولویت همسر یا والدین  به یک انتخاب درست برسد.

البته توجه داشته باشید که وابستگی به خانواده و تعهد به آن بسیار شیرین و زیبا می باشد و در صورتی که این وابستگی بسیار شدید شود و بر روی زندگی زناشویی آن ها تاثیر منفی بگذارد و استقلال زندگی زناشویی را از بین ببرد، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

برخی از راهکارهای دیگر که می توان برای کاهش وابستگی زن به خانواده انجام داد در زیر بیان شده است که عبارتند از:

  1. صحبت همراه با احترام

اگر وابستگی زن به خانواده اش بسیار زیاد باشد و باعث نابسامانی و به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی زناشویی شود مرد این حق را دارد تا از همسرش بخواهد خانه را کمتر ترک کند و بیشتر کنار همسرش باشد و وظایف زناشویی اش را به خوبی انجام دهد.

این درخواست ها زمانی نتیجه خواهد داد که گفتگو بر پایه عشق و احترام و مهربانی باشد و به زور و تحکم انجام نشود، چرا که در غیر این صورت دعوا و ناراحتی ایجاد می شود و مشکلاتی را برای هر دو طرف به وجود می آورد.

  1. به استقلال او کمک کنید

از همسرتان بخواهید برخی از تصمیم ها را به تنهایی بگیرد به خصوص تصمیم هایی که نیاز به فوریت دارد در این شرایط سعی کنید برای انجام تصمیمات او را تشویق کنید و قدرت استقلال را در او زنده نگه دارید و از این طریق به استقلال او کمک کنید.

  1. وابستگی زن به خانواده، آرامش فراموش نشود

متاسفانه بیشتر افراد از مهارت گفتگو موثر زوجین و مهارت های ارتباطی بهره کافی نبرده اند و زمانی که بحث شروع می شود نمی توانند منطقی حرف هایشان را بزنند و کار به دعوا می کشد، به احتمال زیاد بسیاری از این درگیری ها به خاطر دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی زن و شوهر می باشد.

در این شرایط با آرامش و صبوری به خانواده خود و همسرتان بفهمانید که به تنهایی از پس زندگی تان برمی آیید و می توانید آن را اداره کنید و در صورتی که آرامش خودتان را حفظ کنید می توانید از مشکلات خانوادگی پیشگیری نمایید.

  1. تهدید و تخریب ممنوع

زمانی که همسر خود را به قطع ارتباط با خانواده اش تهدید می کنید، عملا حل این مسئله را دشوارتر کرده اید، شما باید به همسرتان اجازه دهید خودش به این نتیجه برسد که ارتباط کمتر با خانواده به نفع خود و زندگی اش می باشد.

در صورتی که به خانواده همسرتان بی احترامی کنید باعث وخیم شدن اوضاع و شرایط می شود و از یکدیگر فاصله خواهید گرفت.

توجه داشته باشید که تحقیر خانواده، تحقیر خود فرد می باشد و زنی که به خانواده اش وابسته است نسبت به این موضوع بسیار حساس می باشد.

  1. وابستگی زن به خانواده، از روی لجبازی تصمیم نگیرید

در صورتی که شما هم مقابله به مثل کنید و مانند همسرتان به خانواده وابسته شوید صمیمیت میان شما و همسرتان به مرور از بین می رود و به مرور باعث بدتر شدن اوضاع خواهید شد و این رفتار نشان دهنده ناتوانی شما در مدیریت اوضاع و شرایط می باشد.

  1. نیازهای عاطفی همسرتان را تامین کنید

برخی از زنان ممکن است در مورد نیازهایشان کمتر صحبت کنند، اما مردان در این زمینه باید هوشیار باشند و به خوبی بتوانند نیاز اساسی زنان را تامین کنند.

در صورتی که زنان متوجه شوند که همسرشان به آن ها توجه می کند طبیعتا نیازش به توجه دیگران کمتر می شود. در بسیاری از اوقات وابستگی زن به خانواده اش به خاطر بی توجهی مرد به زن می باشد.

منبع : وابستگی زن به خانواده بعد از ازدواج

  • kiimiya asadi